NAOSTRO: Poslední část rozhovoru s Petrem Vochozkou

Petr Vochozka, představitel Illusion Softworks (hry jako Mafia, Vietcong nebo Hidden And Dangerous), se dnes rozloučí se čtenáři Doupěte odpověďmi na jejich zbývající otázky. Co bude s pokračováním Mafie? Jaké výhody mají zaměstnanci IS? Co si Petr Vochozka myslí o konkurenci? A proč jediný rozhovor za rok 2003 dostalo zrovna Doupě? Odpovědi na tyto a další otázky hledejte v tomto článku.
NAOSTRO: Poslední část rozhovoru s Petrem Vochozkou

Vážení čtenáři, dnešním článkem uzavíráme velký rozhovor s Petrem Vochozkou, který na tři týdny zabral rubriku NAOSTRO. Věříme, že vzhledem k významu dané osobnosti a jedinečnosti tohoto rozhovoru chápete pozornost a prostor, který jsme panu Vochozkovi věnovali. Poslední odpovědi (a že jich je hodně) na mnoho zajímavých otázek máte tedy před sebou.

Dotaz čtenáře: No, mě by zajímalo... Pokud je pravda - jak píšou tady v článku - že rozhovory dáváte tak málo, tak proč zrovna Doupě? Proč ne nějakej tištěnej časopis, nebo aspoň Bonusweb?

Petr Vochozka: Doupě se pod vedením nového šéfredaktora velmi výrazně zlepšilo a u webových magazínů je to u mně dneska už dvojka! Proto ho velice rád podpořím, kdyby ho díky tomuto rozhovoru začalo číst jen o pár hráčů více, byl by to dobrý úspěch. Část tohoto rozhovoru vyjde také v GameStaru.

Měl jsem nejradši dobu her TOO, Agenta Mlíčňáka.... no, nebyla to nádhera? Miluji adventury. Srdečně Vám děkuji za připravování hry 6 ženichů a  1 navíc. Plánujete do budoucna podobné projekty?  Má nejlepší adventura byla Posel smrti. Zaslechl jsem, ze jste několikrát finančně podpořil nějakou českou firmičku. Co takhle podpořit Unknown Identity - mohla by vzniknout nejlepší 2D adventura na světě a vy byste mel na tom zásluhu.

Samozřejmě to dříve byla nádhera, ale to je i dnes, ne? Tahle nostalgie se projevuje i u mně a často si zahraju některé starší hry, zejména z Amigy. Také mimo jiné sbíráme různé staré herní zařízení, viz třeba fotky na této stránce, do budoucna plánujeme udělat muzeum – na webu.

Posel Smrti se mi také líbil, každopádně do profi vývoje adventury se rozhodně nechystáme. V dalším Levelu vychází naše marketingová hra „6 ženichů a 1 navíc“, pokračování 9 let staré adventury „7 dní a 7 nocí“, a to navíc v plně dabované verzi. Je to náš dárek k Vánocům pro české hráče.

Level má na tuto hru exkluzivitu 6 měsíců, poté bude uvolněna verze s dabingem jako freeware. Verze bez dabingu bude uvolněna 1 měsíc po vydání Levelu.

Kdy bude vydán datadisk k Mafii?

Take2 skutečně potvrdilo, že už na něčem dalším pro Mafii pracujeme, ale jestli to je datadisk, Mafia 2 nebo něco jiného, to prozradit nemůžeme. Nejdříve ze všeho chceme dodělat Mafia PS2 a Xbox.

Prý existují stránky pro fanatiky, kde je ke stáhnuti Vaše první hra Světák Bob, mohl byste tuto stařičkou hru darovat Doupěti?

Jestli ji někde najdete, s radostí! :) Ale po těch 12-ti letech to nebude hezký pohled! :)

Kolik činí průměrný plat zaměstnance IS, kolik lidí firma zaměstnává a kolik vývojářských týmů je ze zaměstnanců složeno?

Dnes máme 190 lidí v celkem sedmi týmech, z toho je 23 testerů, asi 10 lidí v administrativě, technici atd., zbytek jsou vývojáři. Více týmů už otvírat nebudeme, spíše se budeme snažit vyvíjet zároveň na PC a konzole. Průměrný plat nezveřejňujeme, mimo něj však všichni zaměstnanci dostávají podíl na dokončené hře, měsíční a milestonové prémie, stravenky, kurzy angličtiny atd.

Kdo je pro Vás, jako pro vývojáře především realistických her, konkurencí a jak se s ní vyrovnáváte?

Je jich hrozně moc, z poslední doby např. Call of Duty, Max Payne, snažíme se dělat lepší hry. I když je velká otázka co je lepší, asi nejjednoznačnější hledisko je prodejnost – a tam se rozhodně daří více hrám pro masový trh.

Proč si stěžujete na malou prodejnost Vašich her v česku, když stačí učinit jednoduchou změnu – polevení z ceny 999,- na 399,- (alespoň pro mne by byla tato cena již přívětivá a myslím si, že se ke mne mnozí připojí). Podívejte se třeba na trh s hudbou, kde na tuto obchodní strategii již přišli, anebo do Ruska, kde originální hry stojí údajně jen pár dolarů…

Nevím o tom, že bych si na to stěžoval! Naše hry se v ČR prodávají skvěle, i když je to také dáno tím, že veškerý zisk dáme do reklamy. Cena her je úměrná vynaložené práci a nákladům a při zvýšení DPH budeme ještě rádi, když vůbec 999,- Kč dodržíme.

Máte v hlavě nebo na papíře nějaký herní námět, který byste chtěl za každou cenu prosadit? Mám na mysli Váš nápad, nikoliv někoho z Vašich zaměstnanců.

Ale těch mám obrovské množství! Na některých se už dokonce pracuje :)

Jak zní Vaše osobní hodnocení Vámi (myslím vašimi lidmi) vytvořených her v procentech – Hidden & Dangerous, Flying Heroes, Mafia, Vietcong, Hidden & Dangerous 2? Kterou hru jste vydržel hrát nejdéle a kterou hrajete ještě doteď?

Do hodnocení bych se rozhodně nerad pouštěl, myslím, že většina magazínů se docela dobře trefila.

S tím hraním je to těžší – pokud v průběhu vývoje vidíte a dokola hrajete jednotlivé rozpracované levely, různě na přeskáčku, různě nedokončené, určitě byste si i vy chtěli potom zahrát celou hru najednou z krabicové verze. Ale ne vždy je na to po vydání nálada a síla, tohle platí i o jednotlivých autorech.

Kterou z ne-Vámi vytvořených her (tj. od jiných developerů) byste označil za svoji nejoblíbenější?

Jestli chcete top 3 her na pustý ostrov, je to Tetris, NHL 93 a shareware hra Elasto Mania (aka Action Supercross).

Jaký vztah máte k mediím? Dělá Vám potíže dělat rozhovory pro veřejnost? Jaké to je být ústřední postavou české herní scény?

Nic se nesmí přehánět, proto už třetí rok poskytuji rozhovor jenom jednou ročně. Samozřejmě nějaké malé komentáře nejsou problém. Rád dávám prostor lidem, kteří na hrách pracují přímo, takže se často můžete setkat s rozhovory s našimi designery, producenty, grafiky nebo i programátory.

Jaký je Váš sen? Čeho byste chtěl z profesního hlediska dosáhnout?

Jednoduše chceme dělat skvělé hry, zlepšit termíny a dodělat Master na PC a konzolích víceméně zároveň. Tohle není vůbec jednoduchý úkol.

Které Vaší hře podle Vás recenzenti po celém světě nejvíce křivdili, a pokud jsou vůbec nějaké, řekněte proč si to myslíte?

Všechny hry naprosto v pohodě, ale Hidden & Dangerous 2 si 70% od dvou třech renomovaných webmagazínů rozhodně nezasloužil. Bohužel recenze psali lidi, kteří nemají rádi taktické/strategické hry a nepochopili, že H&D2 prostě není Call of Duty.

Milovníci tohoto žánru dávali většinou kolem 90%.

Proč nesídlí centrum Vaší firmy v hlavním městě? Neplánujete přesun do Prahy? Nebo jste v Brně spokojení?

Oficiálně v Praze sídlíme, na Praze 1. Ovšem fyzicky hlavní sídlo máme v Brně, je to dáno historicky a nic na tom měnit nebudeme. Máme zde také 3 týmy a v Praze jenom jeden. V Brně je to pohoda, žádné velké zácpy, klídeček, .. :)

Kdy bude hotov datadisk k Vietcongu a k Hidden & Dangeous 2?

Vietcong Fist Alpha vychází v lednu i v plně české verzi, H&D2 někdy v létě.

Jak se stavíte k lidem, kteří Vaší firmu navštíví za účelem prohlédnout si, jak se hry vytvářejí a v jakém stádiu se nalézají rozpracované projekty? Vítáte ve vašich kancelářích i širokou veřejnost, nebo za práh vpouštíte jen „vyvolené“?

Širokou veřejnost do našich kanceláří nepouštíme. Kdokoliv sem vstoupí a my mu něco ukážeme, má s námi podepsanou smlouvu o mlčenlivosti. Přemýšlíme o tom někdy udělat „Den otevřených dveří“, ale nerad bych nic sliboval.

Dle mnoha zdrojů jste převelikým odpůrcem nerealistických her typu fantasy apod. Neplánujete přesto nějakou hru z tohoto žánru?

Je pravda, že nejsem velkým příznivcem sci-fi a fantasy, a také proto žádnou takovou hru dělat nebudeme. Další důvod je ten, že velice těžko uděláte takovýto typ hry bez velké licence.

Jakým dílem se podílíte na vývoji her a která z myšlenek dejme tomu ze hry Mafia pochází přímo z vaší hlavy? (uveďte klidně jinou hru)

Nejdůležitější je tvorba konceptu, na které se podílím poměrně hodně, dále studuji i design dokumenty a jsem přítomen při dokončování milestonů. Nejvíce mých konkrétních nápadů je v H&D1, na další hry již máme výborné producenty a designery. Takže spíše usměrňuji a dodávám dílčí myšlenky, než abych konkrétně vymyslel nějakou zásadní věc. Raději to přenechám lidem, kteří hrou žijí na 100%.

Jakou chybu v rámci firmy byste označil jako fatální?

Ještě jsme pořád tady, takže žádná opravdu fatální chyba nebyla! :)

Jak byste naložil s nabídkou námětu na hru s dosud zcela určitě nezpracovaným tématem?

Velice pravděpodobně dosud zcela určitě nezpracované téma nebude mít šanci uspět, protože her už bylo tolik, že se na nic zapomenout prakticky nemohlo. Jsou výjimky jako The Sims a Pokemon, ale to jsou opravdu výjimky jedna z milionu.

Mohli by ste nacrtnut zakladne ekonomicke parametre IS (zisk, obrat, predpoklady na najblizsie obdobie)?

Tyto interní informace nezveřejňujeme.

Ak ste stratovi, kedy ocakavate ze sa to obrati?

Jsme už několik let v zisku, ale nebojte se, že nám vláda nechá nějak moc peněz! Je to stejné jako s vámi – vy snad někdy máte v březnu/červnu peníze na daně, i když jste papírově v zisku?? Přeplácíme stát dopředu, obzvlášť v podvojném účetnictví.

Chtěl jsem se zeptat, slyšel jsem, psali to někde na PCGAMES, nevím přesně kde, že se možná k mafii něco chystá. PSali, že tam mají být 2 nové kampaně a prodloužená extrémní jízda, lodě, letiště, obchody! Co je na tom pravdy, nebo alespoň poodhalte zda chcete v mafii pokračovat, protože je to opravdu nejlepší hra co jsem kdy hrál a se sérií GTA nemá co společného, MAFIA má prostě geniální návrh.

Viz odpověď výše, uvidíme!

Co je pravdy na casinu v mafii, já si vždycky myslel, že si to někdo vymyslel a ani ho nikdo nikdy v mafii nenašel až na ten záhadný screenshot!

Víte co, necháme na hráčích, aby si to sami vypátrali :)

Jak má takový normální člověk se vzdělat nebo co má dělat, aby mohl pracovat př. právě u IS, jako programátor či grafik. Třeba od kolika let má na "něčem pracovat".

Rozhodně se nedá říct na čem přesně a od kolika let pracovat. Určitě upřednostníme, když zájemce o práci má už za sebou nějaký ten amatérský projekt, obzvláště dotáhnutý do konce. Ale pokud vidíme, že má někdo opravdu talent, klidně ho zaměstnáme a nějakou dobu zaučujeme. Je to opravdu případ od případu.

Jaký je váš názor na fanouškovské stránky o vašich hrách, jste s nimi spokojeni (s počtem, kvalitou ...)? Spolupracujete s některými - případně jak? Které z fanstránek o vaší hře máte Vy osobně nejraději?

Chtěli bychom s nimi spolupracovat ještě více, v tom máme rezervy. Dobré jsou www.vietcong-game.net, se kterými úzce (někdy až moc!) spolupracují Pterodoni.

Proč jste nedodělali některé věci, jako je "meč" (dal se navolit v traineru), "baterka", závody ve městě nebo i multiplayer (díky některým programům se dalo v souborech nají pár zajímavých věcí)...

Některé věci se neudělaly z časových důvodů nebo po domluvě s Take2. Hra by se dala vyvíjet do nekonečna, někdy se prostě musí říct „dost a teď už jenom vychytáme bugy“.

K grafice vašich her:

Neuvažujete o zlepšení vzhledu vody ve vašich hrách (co jsem viděl v mafii a hd2 a i podobná byla ve Vietcongu), nemyslím přesně jako v Morrowindu, i když by to bylo pěkné, ale ani můj počítač by třeba mafii s takovouhle vodou už nestíhal... stačilo by, kdyby se trochu více vlnila a bylo vidět i "dolů".

Určitě, nějaké zlepšení už v LS3D máme, ale například hra připravovaná ve Zlíně má všechny efekty nejnovějších grafických karet a DirectX.

Podla pana Vochozku je kreslenie Anime jednoduchsie, ako film... v tom pripade neviem, preco trva natacanie filmu par mesiacov a kreslenie tak zo dva roky... ;)

Natáčení filmu možná, ale co ty roky příprav předtím, stovky lidí při natáčení a rok až rok a půl postprodukce, opět s minimálně desítkami lidí? Jako příklad dám bojovou scénu z jednoho anime – hrdina při boji padá se střechy, prolítne reklamou, skleněnou střechou, autem, silnicí (asi třemi patry nad sebou) až skončí někde ve stanici metra. Tohle natočit a dorenderovat by trvalo klidně 50x déle (měřeno na člověko-roky) než to nakreslit.

Trochu co mi na "vás" vadí (IS) je, že se moc nestaráte o CZ stránky vašich her - MAFIA, HD2, jako nevím kdo to překládal, ale napsat tam kde je východní Evropa nápis "západní Evropu" a vůbec všechno dávat do 4. pádu je divné, potom polovina recenzí a popisů jsou v EN. A novinky skoro žádné...

Je to pravda, anglické stránky však spravuje Take2 a překlad je dost problematický. Jak jsem uvedl výše, zde vidíme své rezervy. Ovšem na druhou stranu dnes už skoro všichni hráči, zejména ti kteří browsují po webu, anglicky umí velice slušně, takže bych je nepodceňoval.

Kdo se posadí do výslechového křesla na konci roku? Vzhledem k obtížnému nahánění osobností v tuto (před) sváteční dobu a faktu, že má Doupě za sebou několik velmi plodných měsíců, bude to jeho představitel, kdo bude na konci prosince čekat v horkém křesle rubriky NAOSTRO na vaše dotazy, aby tak stylově shrnul rok 2003 z pohledu Doupěte.

V pondělí 22.12. se tedy přijďte zeptat na cokoliv do rozhovoru s šéfredaktorem Doupěte!

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A