NAOSTRO: Zdeněk Polách alias Vreco odpovídá

Proč odešel z BonusWebu? * Chystá se založit nový časopis? * Jak se mu jeho bývalý magazín jeví v porovnání s konkurencí? * Jaká je podle něj kvalita papírových časopisů? * Co říká na spojování své osoby s Playmanem? * To a mnoho dalšího se dozvíte v rozhovoru, který jste opět vytvořili sami svými dotazy

BonusWeb

[?] Můžeš prozradit, jak vlastně došlo k tvému odchodu z BW. Odešel jsi nebo jsi byl odejit?

[!] Když se MAFRA rozhodla, že se nechce věnovat e-commerce aktivitám a pronajala GameStore, dost mě to mrzelo. To prostředí mě lákalo, GameStore bylo moje dítě stejně jako BonusWeb. A nájemce, který měl tehdy obchod ve správě, tomu podle mě moc nerozuměl a moc to nerozvíjel, navíc kvůli tomu byla řada problémů, které jsem musel řešit já. A tak ve mně začal zrát nápad založit firmu, která by se o distribuci starala – řada problémů by vůbec nevznikla a navíc bych z toho alespoň něco měl. A když za mnou na začátku ledna přišli s podobnou myšlenkou kluci z FunStore, měl jsem jasno. V únoru jsme založili firmu a když byla zapsaná v obchodním rejstříku, oznámil jsem to svému šéfovi. S ním jsme se potom dohodli na mém odchodu, přece jenom nešlo zastávat v MAFŘE pozici, kterou jsem měl a zároveň mít podíl ve firmě, která s Mafrou obchoduje.

[?] Co se ti zpětně povedlo s BonusWebem a co naopak ne?

[!] Co se mi povedlo musí hodnotit jiní. V LEVELu napsali, že se mi povedlo udělat z obyčejného webzinu čtení pro masy. Asi ano, BonusWeb byl v lednu s trojnásobným náskokem nejčtenější herní magazín na internetu. Mým cílem bylo vybudovat český GameSpy – ne tak docela obsahově, ale ta koncepce mě lákala. Smíchat fanouškovské stránky, kompletní servis downloadů, herní servery, prostě opravdu vše, co se hráčům honí hlavou. Bohužel na to nebyly peníze.

[?] Jaký svůj článek považuješ vůbec za nejlepší?

[!] Z mého pohledu to byl článek o distribuci her v České republice pro Reseller magazín. Dal jsem si na něm záležet a ačkoliv byl jen pro úzký okruh čtenářů, řekl bych, že do detailů zmapoval domácí herní scénu.

[?] Jak se s odstupem času díváš na kvalitu BonusWebu. Je pořád na špičce nebo už ho dohnali či předehnali TG, Doupě atd.?

[!] Jak v čem. Jsou oblasti, ve kterých už BonusWeb jeho konkurenti dohnali či předehnali, ale stále je dost těch, ve kterých značně zaostávají.

[?] Můžeš zhodnotit kvalitu papírových herních časopisů?

[!] Myslím si, že papírové herní magazíny jsou u nás docela kvalitní a ačkoliv jsou tři, každý je pro jinou obec. Mě osobně nejvíc vyhovuje SCORE, protože se u čtení o hrách chci bavit a navíc má z mého pohledu řadu zajímavých rubrik. Pravda, některé vtípky by si jejich autoři měli schovat raději na fotbal či do hospody, ale nic není dokonalé. Rád si přečtu i LEVEL, ale tam se zase zaměřuji na některé rubriky. Když o tom tak přemýšlím, recenze téměř vůbec nečtu :-)

[?] Nepohráváš si s myšlenkou vrátit se na herně žurnalistickou scénu třeba v papírovém magazínu, webzinu nebo třeba vlastním novém projektu?

[!] Už si s ní nejen pohrávám, ale spolu s Petrem Poláčkem a dalšími lidmi ji i realizujeme. Zůstávám věrný internetu, právě finišujeme s první funkční verzí a o prázdninách ji v ostrém betatestu představíme všem.

[?] Vyhovuje ti víc novinářská nebo manažerská funkce?

[!] Baví mě obchodovat, a nemusí jít jen o hry. Někdy je to jako burza, například když máte dobrou nabídku, víte, že se nebude opakovat a vy musíte odhadnout, kolik kusů daného produktu koupit, abyste vydělali co nejvíc, ale zároveň nepřecenili potenciální zájem zákazníků a ve výsledku neprodělali. Každopádně bez psaní bych asi taky nemohl být, pořád mě to hodně baví. Zvlášť teď, když píšu proto, že chci, ne proto, že musím.

Obchod

[?] Zajímalo by mne, kdy konečně přiznáš své provázání s firmou Playman? Dokud jsi byl v BonusWebu, tak jsi to pořád zatloukal, tak co teď vyložit karty na stůl?

[!] Podle vašeho měřítka budu pořád zatloukat. Ve firmě Playman, ani v žádné jiné podobné distribuční firmě (s výjimkou Expres Stores s.r.o., ale to není distributor :-)), nemám žádný podíl. Se všemi se snažím vycházet co nejlépe, přeci jenom všechny zde působící herní firmy jsou naši obchodní partneři.

[?] Mimochodem to "oficiální vyjádření Playmana" k češtině Morrowinda Tvůj rukopis nezapře.  A jak je možné, že podle Tvého vlastního vyjádření v diskusi jsi dostal od Playmana pro GameExpres 250 ks Morrowinda CZ a výhradní oficiální distributor Playmana ATC jen 20 ks?

[!] Netuším, odkud máte tyto informace, ale pokud vím, nejsou přesné. AT Computers má exkluzivitu na distribuci nových her od Playmana. Morrowind vyšel dříve, než byla uvedená smlouva uzavřena, a proto ani GOTY edici, ani Exclusive edici neměl exkluzivně a my je vždy kupovali napřímo. Proč jsme dostali 250 ks a ATC jen 20 ks není otázka na mě, ale na Playmana a pokud jsem správně pochytil z diskusních fór, ATC dostalo víc než 20 ks. Za otázku by ale možná stálo, proč si konkurenční obchody hru neobjednaly podobně jako my a namísto toho nepravdivě uváděly něco o zdržení dodávky u Playmana atp. My jsme první zásilku Exclusive dostali 2. června.

[?] Jaké jsou cíle tvých internetových obchodů?

[!] Učinit z nakupování radost. Chci, aby náš zákazník byl rád, že ty peníze u nás utratil. Naším cílem je, aby viděl, že nám na něm záleží, že  za své peníze dostane vždy špičkový servis a přitom neplatí víc, než je nutné.


Herní průmysl

[?] Zajímalo by mě, jak vidíte prodejnost her v České republice - zlepšuje se to nebo pirátství pořád kvete?

[!] Pirátství pořád kvete, naštěstí je stále více lidí, kteří si dobrou hru koupí a odmění se tak tvůrcům za jejich práci. Jenom doufám, že za to nemůže pouze neustále se zlepšující protipirátská ochrana, byť v mnoha případech na tom jistě lví podíl má (TOCA Race Driver 2).

[?] Jakou odhadujete míru pirátství v ČR a SK?

[!] Statistiky uvádějí 80% pro běžný software a 95% pro hry. Vzhledem k tomu, že drtivá většina firem (včetně státních institucí :-)) už dnes používá legální software, bych ten poměr viděl na 50% u standardních programů a 90% u her.

[?] Hodláš investovat do herního průmyslu? Kam? Nějaké nové herní studio?

[!] To vám zatím nepovím, ale spíš než vývoj her mě lákají věci kolem marketingu a distribuce. Stále jsou tam ale velká rizika, takže ještě nejsem stoprocentně rozhodnutý. Zatím je pro mě priorita to, co dělám.

[?] Jak vidíš budoucnost herního průmyslu?

[!] Trh se zkonsoliduje, menší vývojáři budou mít stále těžší pozici a šanci se uchytit, distribuce půjde přes několik velkých vydavatelů. Tak, jak se budou rozvíjet komunikační technologie a internet, se distribuce z kamenných obchodů přesune na internet (ne nákup hry přes internet jak jej známe dnes, ale přímá nabídka software od vývojářů/vydavatelů, kteří umožní stáhnout si hru přes internet a platit buďto paušálně za licenci, nebo za čas strávený hraním. Možná to zní jako sci-fi, ale myslím si, že jednou to takhle bude fungovat.

Osobní

[?] Co jste si udělali tak strašnýho s JDem, že se tak „žerete“?

[!] Já jsem si nevšiml, že bych se s JDm žral. Nemůžu za to, že ze mě má pořád vítr a musí o mě psát lživé články a pak je všude propagovat. Přímo spolu nekomunikujeme, to, co (údajně) dělám a jaký na to má názor, si čtu u něj na stránkách, případně dříve v emailech, které posílal do Mafry spolu s CD Projektem.
 

[?] Máš rád flamewar?

[!] Ani ne. Většinou jsou o ničem, zabírají spoustu času a navíc z jejích aktéru většinou udělají hlupáky.

Váš názor Další článek: Ultima Online poprvé legálně v české počítačové herně

Témata článku: , , , ,