NBA Live 15: konečně funkční (recenze)

Po nevydané třináctce a porodních problémech čtrnáctky to EA letos zkouší na poli basketbalových her znovu. Jak se NBA Live 15 hraje? Čtěte dál.

Jak již bylo řečeno, dva předchozí ročníky série NBA Live si prošly neuvěřitelnými problémy. Vydání třináctky bylo na spadnutí, pak měla vyjít ořezaná a zlevněná digitálně, načež bylo oznámeno, že hra nevyjde vůbec. Čtrnáctce se to už podařilo, nicméně byla v podstatě nehratelná. NBA Live 15 vyšlo před pár dny a my jsme se rozhodli, že jí přijdeme na kloub.

Co trklo nás jako první? Tak především to, že NBA Live 15 je oproti předchůdci konečně plně fungující a plnohodnotnou hrou. Netrpí chybami, které znemožňovaly hraní, ani hrozivou umělou inteligencí nebo naprosto otřesným ovládáním. Může se to zdát jako samozřejmost, ale pro sérii je to rozhodně velký krok kupředu správným směrem. Ale hezky popořádku.

Herní módy

Kostru každé sportovní hry tvoří jednotlivé módy. V NBA Live 15 si můžete vybírat z docela pestré nabídky. Vedle rychlého utkání (Tip Off) se můžete pustit do módu Dynasty, Live Season, Ultimate Team, Big Moments nebo Rising Star. Dynasty je obligátním kariérním režimem. Začínáte na začátku sezóny a s týmem se musíte probojovat až do play-off. Škoda, že kromě výsledkových listin jakékoliv jiné autentické materiály chybí (jako třeba u NHL, kde se dozvídáte o aktuálních přestupech, výsledcích, nejlepších střelcích, atd.).

V Ultimate Team si můžete vytvořit tým hvězd a hrát za něj až do vítězného konce

Live Seasons má honosný název, ale skrývá se pod ním v podstatě jen řada po sobě následujících rychlých Tip Off utkání. Jejich specialitou je, že jsou za sebou seřazeny podle toho, jak se odehrály ve skutečnosti. V Ultimate Teamu si můžete vytvořit tým hvězd a hrát za něj. Big Moments oživuje pamětihodné zápasy a události z historie NBA. Můžete si tak znovu prožit velké sportovní milníky. Podobně funguje i mód Rewind, v němž můžete skočit do jakékoliv skutečně odehrané hry a změnit její průběh.

Asi nejzajímavějším režimem je Jordan Rising Star, obdoba Be a Pro nebo Be a Legend módů z jiných sportovních her od EA. Jde v podstatě o variantu Dynasty, akorát za jednotlivce, se kterým se musíte probojovat co nejvýš a získat status legendy. Díky vylepšené umělé inteligenci je teď hraní v jedné pozici mnohem autentičtější. Do pozice křídla nebo obránce se můžete skutečně vypracovat. Rising Star má podobný problém jako Dynasty – v průběhu kariéry chybí jakékoliv oživení. Škoda. Široká paleta herních režimů ale rozhodně potěší.

Samotná hra

Teprve dění na hřišti ale ukáže, jestli k něčemu herní módy vůbec jsou. NBA Live 15 se podle nás hraje docela dobře. Hráči reagují na vaše povely, efektivně brání, a i když je útok trochu slabší, pořád se na to slušně dívá. Dobře se dají uplatňovat i strategie a taktiky. Budete-li hrát za jednotlivce, už se nebude tak často stávat, že pokud si řeknete o nahrávku, AI ovládaný spoluhráč se vám bude snažit přihrát za každou cenu, i kdybyste byli na druhém konci hřiště. Pořád se to děje, ale mnohem méně. Umělá inteligence pobrala aspoň pár buněk inteligence navíc.

Důležitým aspektem hratelnosti je ovládání. Myslíme si, že na to v NBA Live 15 se dá dívat ze dvou pohledů. Buď vám budete připadat moc komplikované, anebo si budete v jednotlivých kombinacích a širokých možnostech ovládání libovat. Akčních tlačítek je totiž opravdu mnoho a k tomu, abyste se přes obranu dostali a skórovali, je budete muset zvládnout všechny. Při jejich ovládnutí vás ale silný pocit zadostiučinění nemine.

Ačkoliv se míč pohybuje docela solidně, jen málokdy se nám stalo, že by se od obroučky odrazil zpátky do koše

Trochu nepraktické se nám zdá řešení střelby, protože hráč v okamžiku, kdy hází na koš, vlastně vůbec neví, jak dlouho má tlačítko držet. Hra vám na konci střelby jen řekne, zda jste ho drželi moc dlouho, anebo pustili moc brzo. Tímto feedbackem se musíte řídit příště. Ačkoliv se míč pohybuje docela solidně, jen málokdy se nám stalo, že by se od obroučky odrazil zpátky do koše. V naprosté většině případů padají naprosto čisté body. Anebo vedle. To jaksi ubírá na věrohodnosti a pocitu, že nikdy nevíte, jak útok dopadne.

Na hřišti se s hráči pohybujete na základě ukazatelů. Každý hráč má totiž pod sebou kruh, který ukazuje, v jak dobré pozici pro střelbu se nachází vůči protihráči a jak je na ni připraven on sám. Jakožto hráči musíte najít rovnováhu mezi oběma extrémy, dobře si to načasovat a zároveň se pohybovat na tom správném místě. Funguje to docela dobře, ale bude to vyžadovat poctivý trénink. Basket je zkrátka rychlá hra. A NBA Live 15 jakbysmet.

Technické zpracování

Co v případě ovládání oceníte je, že pár základních pohybů k uvolnění se na střelbu nebo přechod přes hráče se naučíte v režimu Learn Live sponzorovaném firmou Adidas. Problémem ale je, že si v něm nacvičíte pouze pohyb s jedním hráčem, nikoliv týmovou hru, natož pak samotný zápas. Opakuje se to, co v případě některých herních režimů a vlastně i celé hry – chybí hloubka.V této oblasti je NBA 2K15 prakticky nedosažitelné.

Technické zpracování ve smyslu grafiky a ozvučení patří k tomu lepšímu. Arény jsou do detailu propracované, publikum bouřlivě a pohotově reaguje na aktuální dění, kolem hřiště křičí trenéři a náhradníci, pod košem poskakuje maskot. Celé to vypadá opravdu moc pěkně a atmosféra může být zvlášť v posledních vteřinách hry opravdu hutná. EA ostatně prezentaci většinou zvládá na jedničku.

Umělá inteligence funguje lépe. Dá se říct, že i spolehlivě. Oproti předchozímu ročníku je velkým krokem kupředu. V multiplayeru jsme neměli žádný problém. Do hry se dostanete prakticky okamžitě a hrát můžete téměř všechny varianty herních režimů. Rychlý zápas, ovládat jednoho hráče týmu, turnaje i kariéru. Zde samozřejmě možné problémy s AI odpadají, jelikož hrajete s živými protivníky.

Na hráčích vidíte téměř každou žílu, sval a také stékající pot. Když stojí, nedá se jim moc vytknout

Co se týče modelů samotných hráčů, vypadají opravdu fantasticky a realisticky. Vidíte téměř každou žílu, sval a také stékající pot. Když stojí, nedá se jim moc vytknout. Ale pakliže je vidíte v pohybu v některých z mála prostřihových scén, budete koukat, jak kostrbatě na sebe jejich animace navazují. Nebo spíš nenavazují. Při hře samotné z pohledu shora si toho tolik všímat nebudete, ale sem tam se objeví opravdu velký kiks. Opět zde platí, že je konkurence od 2K o několik kroků dál.

Dostupné pro: PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | Basketbalový simulátor
Výrobce: EA Tiburon
Začátek prodeje: 31. října 2014
  • Pěkná grafika
  • Hodně herních režimů
  • Dobrá hratelnost
  • Kostrbaté animace
  • Povrchnost
  • Nepropracovanost
  • Na konkurenci nestačí

NBA Live 15 není špatná hra. Snad i dobrá, nadprůměrná. Vzhledem k tomu, že se podařilo odstranit ty největší chyby, dá se i slušně hrát. Jste-li sportovními nadšenci, basket patří mezi vaše oblíbené a 2K sérii z nějakého důvodu neholdujete, basket od EA zkuste. Pokud preferujete NBA 2K, aktivně ho hrajete anebo chcete ten nejlepší herní basket na trhu, důvod hrát NBA Live 15 není. Opravdu.