NBA Live 2003 – další lité souboje pod bezednými koši

Basketbal možná není u nás populární jako třeba fotbal či hokej, ovšem v USA je tomu přesně naopak. Basketbal tam patří do trojice nejsledovanějších sportů, a tak se poměrně velkému zájmu těší i nejlepší virtuální zpracování tohoto sportu. My si dnes shrneme, co nového série NBA Live přináší společně s číslovkou 2003.
NBA Live 2003 – další lité souboje pod bezednými koši

Loni se stalo něco neuvěřitelného. EA Sports i přes svoje dominantní postavení na trhu se sportovními hrami nevydaly nový díl basketbalu. Stalo se tak jenom na PC, na ostatní systémy se NBA Live 2002 dostala. Proč tomu tak bylo? Soustředila se kanadská pobočka EA Sports jen na konzole nebo zkrátka chyběly nápady, jak hru od minulého dílu odlišit? Těžko říct, pravděpodobně od každého trošku. Naštěstí (nebo naneštěstí - vyberte si :-) letos se tvůrci vydávají na trh s "plnou polní", tedy s verzemi hry pro PC, PS, PS2, X-Box i GameCube.

Jason Kidd

  • 5x v All-star týmu NBA
  • majitel zlaté olympijské medaile ze Sydney 2000
  • v poslední sezóně byl 2.nejlepším nahrávačem (9.9 nahrávek/zápas)
  • nejvíce dal 43 bodů za zápas
  • 6. nejrychlejší hráč, který kdy dosáhl 5000 nahrávek
  • loni dovedl podceňované New Jersey Nets až do finále NBA.

Oficiálním poradcem a konzultantem při tvorbě hry se stal jeden z nejlepších rozehrávačů NBA Jason Kidd, který se podle svých vlastních slov na testování hry ohromně těší. Ne že by to bylo v oblasti virtuální zábavy něco nového, přesto by tento basketbalista mohl v mnohém autorům pomoci (když už v ničem, tak aspoň při propagaci hry:-).

Ale zanechme škodolibých narážek a podívejme se co nám nová NBA nabídne. Jako vždycky se autoři chlubí, že hru v podstatě kompletně předělali. Kupříkladu doskakování. Zde dříve přes všechnu snahu grafiků občas něco při opakovaných záběrech zaskřípalo. Zdálky vypadalo vše v pohodě, ale při bližších záběrech jste mohli sledovat, jak míč prošel někomu skrz ruce atd. Rovněž když míč proletěl těsně pod deskou, nikdo se ani nenamáhal, aby mu zabránil dopadnout do autu. A všechno toto by mělo řešit přes třicet nových animací a pohybů pod košem.

Na motion-capturing se letos opravdu kladl důraz. Na hřišti se proháněli podle potřeby až čtyři juniorští basketbalisté a kamery tak mohli zachytit některé pohyby mnohem reálněji. Třeba rychlé nahrávky mezi několika hráči tak už nevypadají tak kostrbatě. Když už jsme se dostali k přihrávkám, tak ty by měly být různorodé podle schopností daného hráče, takže takový Kidd bude používat rozmanité falše, kdežto náhradník se spokojí s obyčejnou nahrávkou. Pozornost se také věnovala driblingu a samotným pohybům hráčů. Dočkáme se tedy opět spousty fint, naznačení pohybu a úniku opačným směrem atd. Samozřejmě veškerá propracovanost by byla k ničemu, kdyby se nezlepšilo závěrečné zakončení, a tak autoři také přidali několik nových smečí.


 


Útočná fáze byla ale vždycky o trošku lépe zpracována než bránění. Útočníci si mohli nahrávat v podstatě až do vypršení limitu pro střelbu a obránce mohl většinou pouze bezmocně přihlížet (a nebo faulovat). Jak říká Gary Lam, producent hry: "Bránění představuje polovinu zápasu. Pokud bude bránění nudné, sníží to hratelnost celé hry. A proto chceme, aby byla defenzivní část hry stejně tak zábavná jako ta ofenzivní." Jak toho chce docílit? Třeba přidáním několika účinných pohybů do repertoáru každého obránce.  EA také zareagovala na změnu pravidel v NBA a přidala několik typů dříve zakázané zónové obrany.

 

Značného posunu se dočkají i bloky. Zaprvé se značně zvýšila jejich účinnost. Už to není žádné "vyskočím a modlím se abych alespoň jednou z deseti pokusů trefil balón", ale obráncova šance míč zasáhnout je mnohem větší. Míč se bude opravdu chovat jako předmět kulatý a bude se po bloku různě odrážet, vletí do hlediště, přeletí desku či jen nepatrně změní jeho směr.

Takřka jako omšelé klišé může znít tradiční a každoroční zlepšení inteligence hráčů. Ti budou lépe nabíhat, clonit se a chytře doskakovat. Podle prvních ohlasů je hra mnohem akčnější než její předchůdci. Díky vylepšenému bránění je také mnohem zábavnější a napínavější. na druhou stranu ale příznivci realismu budou pravděpodobně zklamáni. Ale není všem dnům konec, NBA Live 2003 není ani v alfa verzi, takže se ještě leccos může změnit.

EA Sports jsou mistři v detailech, což už mnohokrát dokázali. A tak nám poprvé usedne na lavičku pravý, nefalšovaný trenér (přesněji řečeno kouč), který bude v průběhu zápasu dirigovat hráče. Pochválí úspěšného střelce trojky nebo seřve neschopného obránce. No a co by to taky bylo za trenéra, kdyby se nehádal s rozhodčím. :-) Jenže stejně jako v reálu i zde může přemíra horlivosti znamenat technickou chybu a následně trestný hod pro soupeře.

Ke všem vypočteným kladům si přičtěte jako vždy naprosto úžasnou, takřka dokonalou atmosféru. Na začátku zhasnutá světla na stadiónu, jen bodovky a hlasatel představuje zahajovací sestavy, diváci křičí a vyvolávají své hrdiny, ti se mezitím přátelsky pozdraví se soupeřem a utkání může začít - pokud jste hráli nějakou hru od EA Sports, určitě si to dovedete představit. Objeví se i spousta opakovaných záběru, díky kterým se budete moci pokochat akcí z několika různých úhlů, dále různé dramatické kamery jako záběr míče letícího v posledních sekundách do koše apod. Své jistě zajistí i autentický zvuk. Hráči na sebe budou pořvávat, hlásit si akce, diváci budou burácet a trenéři budou nadávat.

Z televize jste zvyklí na porovnávání klíčových hráčů jednotlivých týmů a na horu dalších srovnávání a statistik, které také v NBA Live 2003 nebudou chybět. Nostalgicky zaměřené hráče určitě zaujme možnost zahrát si za výběry nejlepších hráčů z dob nedávno minulých (od 50.let) a srovnat jejich umění s dnešními basketbalisty. Co se týče standardní herní nabídky, můžete se opět těšit na vylepšený "Franchise mode", který představuje hybrid mezi basketbalovým manažerem a simulátorem a klasickou sezónu, přátelák a play-off.

Uvidíme, jak to dopadne a jestli roční půst na počítači sérii NBA prospěl. Odpovědi se dočkáme, jak už je zvykem, na prahu nové basketbalové sezóny v některém z podzimních měsíců.

Oficiální homepage hry: http://www.ea.com/easports/platforms/games/nbalive2003/

Použité obrázky jsou z verze pro PS2.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A