Návrat ke kořenům
NFS IV přináší dvě výrazné novinky – realističtější jízdu včetně možnosti poškození vozu a nový způsob hry – kariéru. Zatímco NFS III byla hodně akční, NFS IV se vrací ke kořenům, přesněji řečeno k prvnímu dílu. Každý vůz představuje jedinečnou zkušenost a trvalo mi nějakou dobu, než jsem si na jednotlivá auta zvykl. Nerozhoduje už tak rychlost jako spíše řidičské umění. Napomáhají tomu také tratě, kde se na nejvyšší rychlostní stupeň řadí poměrně zřídka. Vlastní pocit z jízdy je vynikající, chování vozů na silnici se výrazně zlepšilo. Náraz do skalní stěny naštěstí stále neznamená konec závodu, ale na stavu vozu se projeví. Karosérie se pozvolna deformuje, odcházejí tlumiče, zhoršuje se výkon motoru – to vše má pochopitelně vliv na rychlost. Nárazu nemusí odolat ani přední či zadní světla, což je při noční jízdě velmi nepříjemné.
Už známé způsoby hry – klasický závod, Knockout (série závodů, poslední vždy vypadává), turnaj (série závodů s bodovaným umístěním) a Hot Pursuit (honička s policejními vozy) doplnila kariéra, která přidala do závodů pořádnou vzpruhu v podobě peněz. Do začátku jsem obdržel vklad, který stačil tak na nejlevnější vůz. Účast v prvním závodu nebyla naštěstí placená. Něco málo mi ještě zbylo na nutné opravy. Začínáme. Dobré umístění přináší hotovost, za kterou jsem si postupně zlepšil jízdní vlastnosti vozu. Po několika dalších závodech jsem už na tom byl tak dobře, že jsem ho prodal a koupil nový. Další kolotoč peněz začíná. Vrcholem možností je sázka vozu. V případě výhry získám vůz soupeře a pokud prohraji, budu muset oprášit vrak schovaný v garáži. Ztráta je nevratná (odolnější jedinci však mohou těsně před koncem prohraného závodu vypnout počítač), což dokáže vypumpovat hladinu adrenalinu pěkně vysoko. A kariéra pokračuje. Účast na závodech je stále dražší, soupeři jsou stále lepší a mají silnější vozy. Závodit však stále dokola na přibližně deseti tratích by po chvíli omrzelo, a tak jsou součástí NFS IV i tratě z předchozího dílu, což už nějaký čas vydrží.
Mírný pokrok v mezích zákona
Drobné změny prodělal Hot Pursuit. Řidiči policejních vozů brali lekce v české autoškole a přibrali helikoptéru, díky které mají mnohem větší přehled o situaci na silnici. Honičky tak získaly značně na dramatičnosti. Kromě klasiky (první vyhrává, tři pokuty a dost) jsou na výběr další dvě možnosti – Getaway (cílem je unikat alespoň dvě minuty) a Time Trap (klasika doplněná časovým limitem na jedno kolo). Hrát lze pochopitelně za obě strany, policisté mají kromě blokování a položení pásu s bodci nově možnost přivolat další posily k vytvoření silničního zátarasu.