Need for Speed IV - Road Challenge

Snad jediná automobilová závodní hra, která si zaslouží označení exkluzivní – exkluzivní auta, exkluzivní zpracování a slušná porce zábavy. Čtvrtým dílem se už napevno zařadila do sportovní stáje Electronic Arts, což znamená pokračování každý rok, neustálé zlepšování a trocha nových nápadů k tomu. Zbrusu nový karierní mód, tradiční podpora multiplayeru i splitscreenu a v neposlední řadě skvělý design všech aut musí nadchnout každého počítačového řidiče. Vítejte do klubu.
Need for Speed IV - Road Challenge

Žánr: závody nadupaných sportovních vozů
Výrobce: Electronic Arts
Vydavatel: Electronic Arts
3D akcelerace: Glide, Direct3D, EAX
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM
Zapůjčil: JRC


Návrat ke kořenům
NFS IV přináší dvě výrazné novinky – realističtější jízdu včetně možnosti poškození vozu a nový způsob hry – kariéru. Zatímco NFS III byla hodně akční, NFS IV se vrací ke kořenům, přesněji řečeno k prvnímu dílu. Každý vůz představuje jedinečnou zkušenost a trvalo mi nějakou dobu, než jsem si na jednotlivá auta zvykl. Nerozhoduje už tak rychlost jako spíše řidičské umění. Napomáhají tomu také tratě, kde se na nejvyšší rychlostní stupeň řadí poměrně zřídka. Vlastní pocit z jízdy je vynikající, chování vozů na silnici se výrazně zlepšilo. Náraz do skalní stěny naštěstí stále neznamená konec závodu, ale na stavu vozu se projeví. Karosérie se pozvolna deformuje, odcházejí tlumiče, zhoršuje se výkon motoru – to vše má pochopitelně vliv na rychlost. Nárazu nemusí odolat ani přední či zadní světla, což je při noční jízdě velmi nepříjemné.

Je libo tohle nebo snad nějaké jiné?        Odjíždím nocí a tmou ...

Už známé způsoby hry – klasický závod, Knockout (série závodů, poslední vždy vypadává), turnaj (série závodů s bodovaným umístěním) a Hot Pursuit (honička s policejními vozy) doplnila kariéra, která přidala do závodů pořádnou vzpruhu v podobě peněz. Do začátku jsem obdržel vklad, který stačil tak na nejlevnější vůz. Účast v prvním závodu nebyla naštěstí placená. Něco málo mi ještě zbylo na nutné opravy. Začínáme. Dobré umístění přináší hotovost, za kterou jsem si postupně zlepšil jízdní vlastnosti vozu. Po několika dalších závodech jsem už na tom byl tak dobře, že jsem ho prodal a koupil nový. Další kolotoč peněz začíná. Vrcholem možností je sázka vozu. V případě výhry získám vůz soupeře a pokud prohraji, budu muset oprášit vrak schovaný v garáži. Ztráta je nevratná (odolnější jedinci však mohou těsně před koncem prohraného závodu vypnout počítač), což dokáže vypumpovat hladinu adrenalinu pěkně vysoko. A kariéra pokračuje. Účast na závodech je stále dražší, soupeři jsou stále lepší a mají silnější vozy. Závodit však stále dokola na přibližně deseti tratích by po chvíli omrzelo, a tak jsou součástí NFS IV i tratě z předchozího dílu, což už nějaký čas vydrží.

Mírný pokrok v mezích zákona
Drobné změny prodělal Hot Pursuit. Řidiči policejních vozů brali lekce v české autoškole a přibrali helikoptéru, díky které mají mnohem větší přehled o situaci na silnici. Honičky tak získaly značně na dramatičnosti. Kromě klasiky (první vyhrává, tři pokuty a dost) jsou na výběr další dvě možnosti – Getaway (cílem je unikat alespoň dvě minuty) a Time Trap (klasika doplněná časovým limitem na jedno kolo). Hrát lze pochopitelně za obě strany, policisté mají kromě blokování a položení pásu s bodci nově možnost přivolat další posily k vytvoření silničního zátarasu.

Tomu se říká přesila       Malebný výhled na dva kovové delfíny

Dobře vyladěný motor
Už třetí díl NFS vypadal skvěle a NFS IV je ještě o krůček dále. Především vozy přibraly na detailech, což vynikne především na pomačkané karosérii. K dispozici je také varianta kabriolet. Na trati lze potom vidět i vnitřek vozu včetně řidiče, který se ještě stačí rozhlížet kolem. Obzvláště v noci vynikne nové zpracování světelných efektů. Pohled na silnici se smečkou policejních vozů a helikoptérou v zádech stojí skutečně za to. Obrázky vám však určitě řeknou více.

Hudba je zbytečná, tu u sportovních vozů obstarává motor. Jeho zvuk je přitom opravdu na úrovni a místy se blíží skutečnosti. Dobrá práce. O poznání hůře dopadly ostatní zvuky, kterých je navíc velmi málo. Když prudce zabrzdím v rychlosti 250 km/h, očekávám kovové hřmění a ne pouze kvílení pneumatik.

Provoz i na síti
Možnosti síťové hry v NFS jsou tradičně velmi rozsáhlé. Kromě kariéry lze vyzkoušet naprosto vše – klasický závod, Knockout, turnaj i Hot Pursuit, a to prostřednictvím protokolů IPX, TCP/IP nebo sériové linky. Pro nezasíťované je tu stále varianta Split Screen, tedy dva hráči na jednom počítači. Nově přibyla do menu také položka EA Online Racing, pod kterou se skrývá hra prostřednictvím herních serverů Electronic Arts. Tato služba však nebyla ani v době psaní recenze k dispozici. Roztomilé zpestření obsahuje Knockout: hráč, který vypadne, se ocitne v kabině obrovského tahače a má tak řadu možností, jak zamíchat pořadím zbylých závodníků. Třeba jízdou v protisměru.

Smyková situace, kterou zvládnu levou zadní        Malá tlačenice ...

Drobnosti

  • Počítačem řízení soupeři jsou mnohem zkušenější a agresivnější, proto jsou tu také tři stupně obtížnosti, aby si užil opravdu každý.
  • Interiéry jednotlivých vozů jsou zpracovány do detailů (včetně podsvětlení) a lze je zobrazit na libovolné grafické kartě, což nebylo u předchozího dílu pravidlem.
  • Jako obvykle lze na webových stránkách hry (www.needforspeed.com) získat nové vozy, např. Ferrari 360 Modena.
  • Značně stouply hardwarové nároky: pokud je míra speciálních efektů nastavena na maximum, prší, na trati je smečka osmi vozů a v protisměru se blíží autobus, dostane se do potíží i Pentium II se slabší grafickou kartou – na té záleží především.
  • Triumfální návrat slaví McLaren F1, nezkrotná bestie, která zkušeného řidiče katapultuje z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy. Škoda, že tu nejsou tratě, kde by šlo její výkon naplno využít.
  • Zmizely prototypy, nahradily je vozy, které jsou většinou sériově vyráběné (i když jen v omezeném počtu kusů, jako např. Ferrari F50, Mercedes CLK nebo právě McLaren F1).
  • Po delší době začíná být hra poněkud monotónní, není tu nic nového, co by mohlo překvapit. Škoda, že kromě nových vozů nelze stahovat také nové tratě nebo úpravy samotné hry. Je tu však jeden tajný volební tip – koupě prvního dílu NFS a dalšího cédéčka s několika stovkami nových tratí, které zajistí zábavu výrazně déle než NFS IV.

Stručně a jasně
Vynikající akční závodní hra s přiměřenou mírou realističnosti, působivým zpracováním a řadou herních možností. Vydrží opravdu dlouho. Pokud jste však už hráli některý z předchozích dílů NFS, neočekávejte výrazné změny.

Zajímavé odkazy:
http://www.hackedstakes.com
http://www.nfscheats.com

4/5

Grafika ŚŤŽŹ…
Zvuky ŚŤŽ„…
Hudba ŚŤŽ„…

ŚŤŽŹ…

Hratelnost ŚŤŽŹ…

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |17 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite Dangerous zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite D…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  11.  2020 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce