Need for Speed: (ne)vydařený návrat ke kořenům? (recenze)

vytisknout velikost písma
Když vychází jednadvacátý díl, je to už pořádná událost. A když jde o oblíbenou herní sérii, tak dvojnásob. Letošní Need for Speed – stojí za to?

Od prvního dílu série Need for Speed z roku 1994, ve kterém jsme se proháněli po dlouhých cestách z bodu A do bodu B malebnou krajinou mezi civilními vozidly, uběhla už spousta času. Série postupně přičichla k honičkám s policajty, k tuningu a otevřenému světu. V roce 2015 po roční odmlce vychází další díl, který je dalším pokusem o restart série.

Bere si spoustu z dílů předchozích – má jednoduchý příběh, hrané cut-scény, tuning a otevřený svět. Je ale otázkou, jestli to i po jednadvaceti letech stále funguje? Můžeme s klidem prohlásit, že stále máme potřebu rychlosti? To se dozvíte v následující recenzi, která se aktuálním dílem s jednoduchým názvem Need for Speed bude zabývat.

edbbfeea-114786.jpgeeb398fb-114808.jpgffb12e58-115536.jpg

Tuningová atmosféra

Dost často čtu, že podsérie Need for Speed: Underground patří k tomu vůbec nejlepšímu, co v sérii vyšlo. Myslím, že je na tom velký kus pravdy, šlo o díly komplexní a díky své specifičnosti opravdu úspěšné a zapamatovatelné. Návrat právě ke světu tuningu v Need for Speed 2015 je tedy zcela pochopitelný. Ghost Studios tento obrat vzali zodpovědně.

 

Příběh není kdovíjaký a postavy nevedou zrovna dialogy o smyslu života, ale jako kulisa a prostředek k navození cool atmosféry postačí 

 

Vedle tuningu samotných vozidel, který je možný jak v oblasti vzhledu, tak výkonu a poměrně podrobného ladění jednotlivých parametrů vašeho bouráků, jehož chování tak můžete přizpůsobit podle svých vlastních představ, totiž vývojáři vytvořili v podstatě celý virtuální svět tuningu. Osadili ho postavami a našroubovali na něj jednoduchý příběh, který jakožto hráči sledujete prostřednictvím hraných cut-scén s renderovanými prvky z první osoby. Příběh není kdovíjaký a postavy nevedou zrovna dialogy o smyslu života, ale jako kulisa a prostředek k navození cool atmosféry postačí bohatě.

07bbef57-115530.jpg

Atmosféra je vůbec něco, co v nových Need for Speed funguje opravdu dobře. Lví podíl na tom má samotné závodění, z něhož opravdu cítíte undergroundovou rivalitu, pohyb na hranici zákona, potřebu se předvádět a hlavně pocit rychlé jízdy. Ten souvisí také s jízdním modelem, na jehož adresu se po zveřejnění veřejné bety sesypala vlna kritiky.

Já si stojím za přesným opakem těchto tvrzení – aktuální Need for Speed totiž podle mě víc než solidním způsobem navazují na fyziku a ovládání Rivals. Takže stále cítíte váhu vozidla a zároveň nikdy nemáte pocit, že by po silnici plavalo. Drift stejně tak jako zatáčení není úplně snadné, takže to chce trochu cviku. Jakmile ale dostanete ovládání pod kůži, budete se při jízdě cítit o to lépe! Za mě rozhodně plus.

352c93d0-114460.jpg745889ba-114463.jpgd8e4970b-114442.jpg

Temné Ventura Bay

Konceptuálně jsou nové Need for Speed řešeny podobně jako zmiňovaní Rivals, tedy formou otevřeného světa, v němž přijíždíte k jednotlivým závodům a účastníte se jich. Nově přibyl telefon, na který vám volají lidé z undergroundového podsvětí, zadávají vám lokace, kde se bude jezdit, případně kam se máte dostavit, abyste se dostali dál.

 

Vedlejší závody sestávají z toho samého, nechybí tu pak ještě vedlejší mise v podobě objevování aut rozmístěných po světě

 

Základní příběhová linie má něco přes 70 závodů a to v několika typech – jsou tu závody na čas, s ostatními protivníky, pak okořeněné honičkami s policisty, driftovací závody a další kombinace všeho dohromady. Vedlejší závody sestávají z toho samého, nechybí tu pak ještě vedlejší mise v podobě objevování aut rozmístěných po světě Ventura Bay inspirovaném Los Angeles, v nichž jsou specifické výzvy ve formě časovek či dojezdu na konkrétní místo, hledání upgradů, focení fotek a tak dále.

788cf717-115531.jpg

Náplň je to solidní, ale po čase se z Need for Speed stane repetitivní záležitost. Vzhledem k tomu, že z 90% se hra odehrává v absolutní hluboké noci a jen z 10% během úsvitu či západu slunce, i prostředí může místy působit dosti stereotypně. Na druhou stranu – Undeground se také odehrával pouze v noci a patří k nejoblíbenějším dílům série, takže spíše závisí na vkusu každého hráče. Tam bylo ale město zahalené do světla neonů, takže působilo o poznání živěji. Nám to nějak zvlášť nevadilo, ale Forza Horizon 2 s velkým otevřeným světem plným zcela různorodých lokací to prostě není.

042ff0fe-114454.jpg73cc4e2a-114455.jpg8616290a-115537.jpg

Ve srovnání s Horizon 2 není tak pestrá ani nabídka vozidel. Naleznete tu sice většinu atraktivních značek, ať už je to Subaru, Volkswagen, Ford, Ferrari či další, ale jen několik málo desítek. Na druhou stranu nedostatek modelů vyvažuje detailní tuning. Můžete měnit kola, kapotu, přidělávat křídla, vytvářet originální designy a tunit i po stránce výkonu. To všechno za tzv. REP body, které získáváte jednak za vyhrávání závodních eventů, jednak za stylovou jízdu ve městě. Každá demolice, drift i blízká jízda totiž znamená REP body navíc. Zkrátka klasický, profláklý systém.

Fotorealistická grafika

Když už jsme nakousli město, pojďme se teď podívat na celkové technické zpracování nových Need for Speed. To je jedním slovem okouzlující. Dlouho jsme neviděli tak krásně působící otevřený svět a tak kvalitně zpracované modely vozidel, které v cut-scénách s renderovanými vozidly jen stěží rozeznáte od reálných aut. Grafika je zkrátka skvostná – celé město se leskne, blyští, všudypřítomná voda hází odrazy moderní architektury, dohled je neskutečný. Spousta objektů je navíc zdemolovatelná, takže co vám přijde do cesty, můžete srazit. Doprovodné speciální efekty za to vážně stojí – ať už jsou to houkačky, kouř, déšť, či jiskry. Snad jen ten provoz mohl být hustší.

4c920e0e-115529.jpg6cfce1b8-114445.jpg7bb5c196-114795.jpg

Výtky z hlediska technického určitě máme také ke kvalitě vykreslování. Některé objekty naskakují pozdě, i textury se občas dočítaly teprve těsně před tím, než jsme k nim dojeli. Na Xbox One si Need for Speed držely v naprosté většině herního času stabilní framerate 30 fps, při nárazech, demolici a honičkách s policisty se ale hra docela znatelně sekala. Oceňujeme kvalitní ozvučení a dobře zvolený soundtrack s hitovkami od kapel The Chemical Brothers, The Strypes či Slaves, které se k automobilovému podsvětí skvělé hodí.

 

Jakékoliv vyskočení do menu či do mobilního rozhrání je jen virtuální, takže závod se v pozadí stále jede

 

Když už jsme u těch negativ, nemůžeme nezmínit always-online koncept, který vyžaduje neustálé připojení k internetu. To mimo jiné znamená, že hru fakticky nejde pauznout, ani během singlu. Jakékoliv vyskočení do menu či do mobilního rozhrání je jen virtuální, takže závod se v pozadí stále jede – na odskakování si na záchod během závodu rychle zapomeňte! Hra je koncipována tak, že v otevřeném světe se neustále potkáváte s ostatními hráči. Ty můžete vyzývat k nejrůznějším závodům ve stylu příběhu. Čekali-li jste tedy v multiplayeru něco jiného, Need for Speed vás zklamou – jde totiž v podstatě o to samé ježdění, jen s živými protivníky.

8076c03c-114439.jpg

Ještě zpátky k singlu – ten má totiž ještě jeden poměrně nepřehlédnutelný nedostatek. Je to umělá inteligence. Ta je agresivní a rozhodně podněcuje k výzvě, horší ovšem je fakt, že podvádí, respektive je naprogramována tak, že nejede souvisle, nýbrž reaguje nárazově (nostalgicky pozdravujeme původní Most Wanted, slza ukápla). Jste-li tedy moc vpředu, protivníci vás rychle dojedou, někdy zas zcela nesmyslně čekají na to, až je dojedete vy. Neberou si servítky ani v zatáčkách a zcela bez okolků to na vás narvou. To je mrzuté zvlášť proto, že stylové bouračky z předchozích dílů vymizely. Model poškození stojí za starou belu.

         

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Arkádové závody
Výrobce: Ghost Games
Začátek prodeje: 5. listopadu 2015
  • Svět tuningu
  • Atmosféra a pocit z jízdy
  • Stylová grafika
  • Jízdní model
  • Slabý multiplayer
  • Alwas-online koncept
  • Nespravedlivá AI
    

Aktuální díl Need for Speed není ani tak restartem jako spíš návratem ke kořenům. Je v zásadě povedený, rozhodně však ne bezchybný. Za největší nedostatky považujeme always-online systém a slabý multiplayer, plusové body naopak přičítáme za povedenou atmosféru, dobře vyvážený jízdní model a parádní grafiku. Ghost Studios se vydali správným směrem, ale ještě to bude chtít nějaký čas – nic to nemění na tom, že jsme už teď hladoví po dalším díle Need for Speed. Tomu aktuálnímu byste rozhodně šanci dát měli. Možná budete nadmíru překvapeni.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 24 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A