Need for Speed: závodíme už téměř 20 let (část 1.)

Kvílení pneumatik, bouračky a luxusní fára. Série NFS nám přinesla obrovské množství neuvěřitelných herních zážitků, pojďme si tedy naši oblíbenou značku rozebrat na součástky.

Závodní značka Need for Speed je s námi opravdu dlouho. Mnoho z nás za tu dobu dospěla, další už pracují a někteří mají i rodinu. Všechny nás však spojuje nostalgie, ať už díky noční zběsilé honičce ve třetím dílu, pekelně těžkých testovacích tratích s auty Porsche, nebo detailnímu tuningu a volnosti v Underground 2. Pojďme se v první části našeho speciálu na pár dílů detailněji podívat.

Road & Track Presents: The Need for Speed

37297-Need_for_Speed,_The_-_Road_&_Track_Presents_[NTSC-U]-1.jpg

Vůbec první díl série NFS vyšel v Severní Americe 31. srpna roku 1994 pod názvem Road & Track Presents: The Need for Speed. Původní díl vyšel nejdříve pouze na konzole 3DO, 9. prosince téhož roku pak vyšel i v Japonsku, ale pod lehce upraveným názvem Road & Track Presents: Over Drivin'. Později se hra objevila i na DOSu, Playstationu a Sega Saturn.

Hra sklidila celosvětově velký úspěch. Verze pro DOS dostala hodnocení 83%, na platformě Sega 95% a na Playstation 68,5%. Většina tehdejších recenzí vyzdvihovala krásnou grafiku, realistické řízení a výborné zvuky.

Need for Speed Road and Tracks PC.jpg

Ostatně, zvuky a řízení aut souvisí i s názvem hry. Pokud si říkáte, proč je v názvu i Road & Track, pak vězte, že se na vývoji velkou částí podílel právě tento motoristický časopis. Ten poskytl vývojářům z Pioneer Productions zejména zvuky aut, které se ve hře nachází a testoval i jízdní model.

Hra samotná pak obsahovala 8 aut a jedno speciální s názvem Warrior, které jste dostali při zadání speciálního kódu. Kromě tohoto speciálu jste si mohli vybrat klasické supersporty, jako je Toyota Supra, Dodge Viper, Acura NSX nebo třeba Chevrolet Corvette C4 ZR-1. Ty jste pořádně provětrali na 6 tratích. To by ale nebylo NFS, kdyby ve hře nebyla i trať speciální. Tou je v prvním díle trať s příznačným názvem Lost Vegas.
nfs1_1.jpg

O dva roky později vyšla ještě speciální edice, pouze na DOS a Windows 95. Zlepšil se zejména engine, který podporoval i DirectX 2. Hráčům přibyly dvě nové tratě a možnost nastavit si čas, kdy chcete zvolenou trať jet. Zajímavostí pak může být, že se jednalo o poslední NFS hru, která fungovala na DOSu. Ach ty časy.

Need for Speed II

NFS_2_SE.jpg

Na pokračování prvního dílu si museli hráči počkat téměř 3 roky, jelikož tehdy ještě nešlo o každoroční rychlokvašky. Hra vyšla v roce 1997 na PC a Playstation, na pultech se objevila v Severní Americe, Evropě a Japonsku. V Japonsku však nesla název Over Drivin' II. O vývoj na PS se postaralo studio EA Canada, o PC verzi pak studio EA Seattle.

Stejně jako první díl i zde byl kladen důraz na závody, ať už proti umělé inteligenci, tak proti živým hráčům. Oproti prvnímu dílu se však změnilo schéma tratí. Zatímco první díl obsahoval jak okruhy, tak i neuzavřené tratě, v druhém díle jste závodili pouze na uzavřených tratích.

1813250-nfs2selotusgt1nonglideth0.png

Hra obsahovala 3 módy - Single Race, kdy si hráč mohl vybrat auto, počet oponentů a trať. Druhým módem byl Tournament, což byla vlastně přejmenovaná kariéra z prvního dílu. Tím třetím pak byl Knockout, kdy hráč soupeřil proti 8 oponentům na různých tratích. Ten, kdo dojel trať jako poslední, byl vyřazen z turnaje.

Hráč měl k dispozici celkem 9 aut a 7 tratí. Poprvé si hráč mohl změnit barvu auta a upravit jízdní vlastnosti. Hráčům však citelně chyběly populární honičky s policií, které se objevily v prvním díle.
nfs_ii_special_edition.png

Slavně neskončily ani recenze. Většina z nich si stěžovala na málo známých aut, špatné tratě a celkové zlehčení hratelnosti. Pochválen však byl zvuk vozidel, výborný soundtrack a přehledný interface. Hodnocení se však většinou pohybovalo mezi 60-70%.

Stejně jako první díl i tento dostal speciální edici, která přinesla novou trať, 7 nových vozidel (z toho 3 bonusová) a hardwarovou akceleraci 3dfx Glide.

Need for Speed III: Hot Pursuit

757592-198115_49453_front.jpg

Na další díl už hráči nemuseli čekat dlouho. Stačil k tomu necelý rok, hra totiž vyšla už 25. března 1998. Opět se objevila na PC a Playstationu v Severní Americe, Evropě a Japonsku (opět pod jiným názvem, a sice Over Drivin' III: Hot Pursuit). O vývoj se opět starala studia EA Canada a EA Seattle. Ve vývoji byla dokonce verze pro Playstation 2, vydána však nebyla.

Třetí díl by se dal označit za malou revoluci. Kromě nádherné grafiky, závodů v jiných ročních obdobích a střídání počasí přinesl i propracovanější systém honiček s policií, o čemž svědčí i samotný název Hot Pursuit. AI pracovala mnohem lépe a existovalo mnoho možností, jak vás mohli policisté zastavit. Dokonce jste mohli usednout za volant policejního auta a stát tak na straně zákona. Poprvé se ve hře objevil Hot Pursuit mód. Kromě tohoto pak byly k dispozici ještě čtyři další - Single Race, Tournament, Knockout a Practice.
Need for Speed -3 Hot Pursuit4.jpeg

Zajezdit jste si mohli na 9 tratích, z nichž byla jedna bonusová. Ostatně, takový Hometown si v nočním režimu a za vydatného deště musí pamatovat asi každý. K dispozici bylo 9 aut, které jste mohli upravit jak výkonově, tak vzhledově.

Hra dostávala velmi vysoká hodnocení. Ačkoliv se dají dohledat recenze s hodnocením pod 70%, většina ostatních neváhala dát mnohem vyšší známku, průměrně kolem 85%.

Need for Speed: High Stakes

NFS_High_Stakes_box.jpg

Čtvrtý díl to s označením nemá vůbec jednoduché. V Severní Americe, kde vyšel 18. března 1999, nesl podtitul High Stakes. V Evropě a v Brazílii hru znali pod jiným podtitulem, a to Road Challenge. A aby toho nebylo málo, v Japonsku se hra prodávala pod názvem Over Drivin' IV. O vývoj se pak staralo známé duo EA Seattle a EA Canada. Hra vyšla na PC a Playstation.

Čtvrtý díl pouze rozšiřoval možnosti třetího dílu. Přibyly dva nové módy, a to Time Trap a Getaway. Zlepšen byl také jízdní model a poškození vozidla, které se v sérii objevilo poprvé. Označení High Stakes souvisí s novým typem tratě, který má totožné označení. Jednalo se o duel mezi dvěma hráči, kteří vsadili svá auta do závodu. Výherce pak dostal auto poraženého.

Need for Speed - High Stakes3.jpg

Policie disponovala třemi vozidly - Porsche 911, BMW M5 a Chevrolet Caprice. Kromě vozidel vás mohla pronásledovat i policejní helikoptéra. Ta vás mohla zaměřit kdykoliv, ne však v tunelu a pod různými domy.

Počet vozidel nebyl stejný, lišil se podle trhu, pro který byla hra určena. Verze pro Severní Ameriku obsahovala 13 aut, Japonsko dostalo navíc např. Nissan Skyline GT-R R34. Tratí ve hře bylo 10, dalších 9 z předchozího dílu jste si museli odemknout.
Need-for-Speed-High-Stakes-Screenshot.jpg

Bohužel, hra se potýkala s problémy na Windows XP. Ačkoliv na nich hra fungovala normálně, spousta hráčů měla problémy s instalací, kdy hra házela chybu "Not a valid Win32 application". Naštěstí tu pomohla opravdu početná fanouškovská základna, která vydala spoustu opravných patchů, po kterých se problémy již neobjevily. Později byl vydán i oficiální patch v4.50, který chybu také vyřešil.

Hodnocení se neslo v duchu předchozího dílu. Opět bylo velmi vysoké, většinou recenzenti neváhali atakovat hranici 9 bodů z 10.

Need for Speed: Porsche Unleashed

836084-198118_50384_front.jpg

Nečekaná změna přišla s pátým dílem. Ten se totiž zaměřil pouze na vozy známé automobilky Porsche. Hra vyšla kromě Severní Ameriky i v Evropě (Porsche 2000). Speciální pojmenování pak měla německá verze, a to Need for Speed: Porsche. Poprvé v historii se hra neobjevila na pultech Japonska.

Kromě aut Porsche hra překvapila (spíše negativně) i jinými věcmi. Zklamaní byli fanoušci zejména tím, že hra neobsahovala módy High Stakes a Hot pursuit. Také realistické chování vozidel bylo spoustu hráčům proti srsti, i když právě díky jemu se tento díl považuje za jeden z nejlepších.

37296-Need_for_Speed_-_Porsche_Unleashed_[NTSC-U]-3.jpg

Jedni jej zkrátka zbožňují a druzí nenávidí. A každý hráč si na hru udělá názor sám. Jeden hráč se bude nudit, neosloví ho realistický jízdní model, druhý bude zbožňovat možnost upravení auta a kariéru, která nese příznačný název Evolution. Postupně se totiž prokousáváte důležitými historickými etapami vozů Porsche, od roku 1950 až do roku 2000. Navíc, je zde možnost vžít se do role továrního jezdce, se kterým musíte zajet dané tratě za určitý čas. A věřte, budete se opravdu potit.

Další zajímavostí jsou pak tratě. Těch je v kariéře 11, další se pak nacházejí v módu továrního jezdce. Vůbec poprvé se všechny tratě odehrávají pouze v Evropě, konkrétně v té západní. Určitě již podle názvu poznáte třeba Německo nebo Francii. Aut je k dispozici 18, ale ne všechny jsou vám přístupné hned od začátku.

Need-for-Speed-Porsche-Unleashed-Screenshots.jpg

Kromě verze pro Playstation a PC vyšla hra i pro Game Boy Advance, a to v roce 2004.

Zajímavostí pak je vydání speciální edice 13. října 2003 na počest 40. výročí Porsche 911, která byla dostupná pouze v Německu. Ta obsahuje unikátní kovový box se hrou, která je opatchovaná na verzi 3.4. Společně s ní je v boxu i CD se soundtrackem.

Need for Speed: Hot Pursuit 2

20762_640616.jpg

Po překvapivém pátém dílu se série opět vrátila do starých kolejí. A udělala to se vší parádou, neboť roku 2002 vychází pokračování legendárního třetího dílu. Stejně jako Porsche Unleashed ani Hot Pursuit 2 nevychází v Japonsku. Navíc se jedná o první Need for Speed, které vyšlo na novou generaci konzolí. Kromě PC se tak titul dostal také na Playstation 2, Xbox a GameCube.

Jak je již patrné z názvu, opět zde hrají prim závody proti oponentům nebo honičky s policií. Změn doznaly hlavně možnosti zastavení zločinců. Kromě klasického zničení jejich vozidla nárazem můžete zavolat posily, nechat postavit zátarasy a jiné. Co však fanoušky skutečně zklamalo byla absence pohledu z vozu, což bylo do té doby pro NFS typické (kromě PS 2).

Need for Speed - Hot Pursuit 2 (5).jpg

Vývojáři si také pohráli s prostředím. Projedete se prakticky všude, ať už u slunečného pobřeží, vysoko v horách, na tropickém ostrově, nebo třeba u horké sopky.

Žádnou inovaci však nepřinesly módy, a tak se setkáváme se známými typy, jako je Championship, Ultimate Racer, Delivery, Sprint, Time Trial (zde jste ohodnoceni zlatou, stříbrnou nebo bronzovou medailí), Tournament, Single Race a Knockout.
72592_full.jpgnfs3_2.jpg
Srovnání Xbox a PC verze

K dispozici pak hráč má 23 aut, které můžete vyzkoušet na 15 tratích. Ty jsou rozmístěny v 5 lokacích po 3 tratích. Lokace pak jsou nazvány podle místa, kde se nacházejí, setkáme se tedy s Alpine (hory), Desert (poušť), Tropical (ostrov), Woodland (lesy) a Mediterranean.

V recenzích si hra vedla velmi dobře, recenzenti nešetřili chválou a označili jí za jeden z nejlepších dílů celé série. Jedná se zároveň o poslední díl, kdy jste si mohli zahrát za policii. Tato možnost se objevila znovu až v roce 2010 s dílem Hot Pursuit.

Need for Speed: Underground

need-for-speed-underground-02-536x535.jpg

Zlom nastává v roce 2003, kdy na PC, Xbox, Playstation 2, GameCube a GBA vychází Underground. Díl, který naprosto ignoroval předchozí přístup k sérii a nastolil menší revoluci. Pryč jsou supersporty, závody ve dne a honičky s policií.

Underground totiž přišel jako poprvé s příběhovou linkou. Jako začátečník se musíte prokousat až na naprostou špičku a stát se nejlepším iledálním závodníkem. Závodit budete pouze v noci a nebudou vás rušit policejní vozy. Jediné, co vám může zkazit vítězství, je hustý provoz.

need-for-speed-underground-free.png

Kromě klasického Sprintu, Knockoutu a Circuitu přichází i dva revoluční módy, a to Drag a Drift. Zatímco v Driftu budete smykovat jako o závod, Drag vám nadělí rovnou a dlouhou trať, kterou musíte zdolat co nejrychleji. Kromě ručního řazení vám situaci ztíží i provoz.

Další a pravděpodobně největší dominantou je úprava aut, neboli tuning. Měnit můžete téměř všechno. Přes samozřejmosti jako je změna barvy auta nebo jiné nárazníky a spoilery si můžete změnit světla, tónování skel, vybrat neony, nová kola, výfuk, polepy nebo novou kapotu. Dokonce se myslelo i na barvu kol, brzdových třmenů nebo motoru. Aby toho nebylo málo, kromě vizuální části si můžete polepšit i výkonově. Je libo nové turbo? Bez problému. Nově se zde objevil i NOS, který se stal poznávacím znamením.
Need For Speed Underground 1.jpghqdefault.jpg
Porovnání verze pro PC a GBA

A co vlastně můžete upravovat? Auta. Ale ne podobná těm, která jsme mohli vidět v předchozích dílech. I když se příběh odehrává v USA, většina aut dostupných ve hře jsou z dovozu. Nelze si nevšimnou inspirace z populárního filmu Rychle a zběsile.

Hra si vedla velmi dobře jak u recenzentů, tak i u samotných hráčů. Většinou padalo hodnocení kolem 90%. O jejím úspěchů hovoří i počet prodaných kopií, který překonal pro tu dobu slušnou hranici 15 miliónů kopií.

Need for Speed: Underground 2

Need-For-Speed-Underground-2.jpg

Díky velkému úspěchu prvního dílu bylo zřejmé, že brzy přijde i druhý díl. A stalo se tak o rok později, kdy dorazil Underground 2, který vyšel na totožná zařízení jako první hra. Druhý díl byl ještě větší, s větší možností úpravy vozidel, zcela volným pohybem po městě a lepší grafikou.

Kromě standardních módů známých z předešlých dílů přibyl i nový. Nejprve se ale podívejme na úpravu těch stávajících. Drag byl zjednodušen a interface změněn, došlo ke zvětšení ukazatele NOS a zlepšeno bylo ovládání tak, aby hráč lépe dosáhl maximální rychlosti.

Need for speed underground 2 mustang 2.jpg

Další změna proběhla u Driftu, kdy se kromě uzavřených krátkých okruhů objevila i možnost driftování z bodu A do bodu B. Řeč je o závodech, kde začínáte na vrcholu nějakého kopce a driftováním ho po silnici sjíždíte. Chybět nesmí ani populární URL (Underground Racing League), což je systém turnaje o více závodech. Čím lepší umístění získáte, tím více bodů dostanete. Vítěz je samozřejmě ten, kdo získá nejvíce bodů.

Novinkou je mód Outrun Races. Při volné jízdě po městě můžete vyzvat náhodného jezdce k souboji. Hráč si pak vybere trať, která se pojede. Vítězí ten, kdo se dovede od soupeře vzdálit více než 300 metrů. Za výhry pak dostáváte unikátní součástky na vaše auto, které jsou nutné pro dohrání hry na 100%.

1.jpg2.jpg3.jpg
Srovnání verze pro Xbox (vlevo), PS2 (uprostřed) a PC (vpravo)

Podobné je to i s úpravou celkem 31 aut, které jsou dostupné. Kromě klasických sportovních vozů přibyla i nová kategorie, a to SUV. K dokonalosti bylo dotaženo i upravování, kdy jste si mohli vyhrát naprosto na všem, dokonce i na aparatuře, kterou bude vaše auto mít. Nehledě na takovou maličkost jako je otevírání dveří. Novinkou je i dyno test, kde můžete otestovat výkon svého vozu a jeho zrychlení.

V recenzích si hra vedla opět výborně a udržela vysoce nastavenou laťku předchozího dílu. I tak se hry prodalo téměř 3x méně než předchozího dílu, a to 6 miliónů kopií. Mnoho fanoušků série doteď čeká na třetí díl, který by se mohl objevit s příchodem nové generace konzolí.

4550538395_81daa27bcb.jpg

Underground 2 byl zároveň poslední hrou, která sklízela opravdu vysoká hodnocení. A i když dostalo i Most Wanted hodnocení značně nadprůměrné, spousta hráčů nedá na Underground 2 dopustit a považuje ho za poslední dobrý díl série NFS.

Ve druhé části našeho tématu se podíváme na zbylé díly a přiblížíme si i speciály, které se do série sice nepočítají, ale jsou s ní spojené. Nyní mě prosím omluvte, zasáhla mě vlna nostalgie a musím si jít nainstalovat první Underground. Brrrrm brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrm

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

včera |
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A