Nejhezčí závodní hry: překročily technologie hranici realismu?

Závodní hry prožívají renesanci. Nové konzole, nové technologie a hyperrealistická grafika. Nakolik věrohodná ale opravdu je?

Máme za sebou jen malý zlomek životnosti nových konzolí a herní průmysl se pomalu ale jistě začíná dostávat do fáze, kdy v některých žánrech musíme zaostřit, abychom vůbec poznali, zda jde o herní grafiku či reálné záběry. Prezentace, pohybující se na hranici reality, je v současné době nejvíce možná hlavně ve sportovním a závodním žánru, kde se mohou vývojáři soustředit na konkrétní body a zážitek bez potřeby přemýšlet o mnoha dalších aspektech, který věrohodný dojem budou narušovat.

My se dnes podíváme na žánr závodní, a především jednoho z matadorů, který v jedné generaci udělal skok téměř dvougenerační. Ano, mluvíme o závodech DriveClub, exkluzivním PS4 titulu od Evolution Studios, který je mnohými označován za nejvěrohodnější závody současného herního průmyslu. Nesouhlasíte? Má to své opodstatnění.

forza10.jpgforza15.pngforza9.jpg
Forza Motorsport 6

V současnosti se o titul "nejlepší závodní hra" pře hned několik titulů, vedle DriveClubu se ještě jedná o největšího rivala v podobě další exkluzivity - Forza Motorsport 6, a především komunitou podpořenou pecku Project CARS. Všechny tři mají co přinést závodnímu žánru a všechny se soustředí na něco trochu jiného. Jakýmsi černým koněm je tu pak hra Assetto Corsa, která se brzy dostane z PC také na PS4 a která vždy patřila spíše závodním fajnšmekrům.

cars11.pngcars8.pngcars9.png
Project CARS

Když se člověk podívá na obrázky z nové Forzy i CARS, může si všimnout jednoho podstatného detailu. Všechny vozy jsou vymodelované do posledního šroubku, povětšinou jde o maniakální smysl pro detail a velká pozornost je tak upřena na vozy samotné. Stačí ale odvrátit zrak, a dojem začíná opadat. Zatímco trať samotná ještě dokáže držet laťku, okolí, diváci a kulisa celkově velmi strádá. Především tedy z důvodu, že spoustu času z vývoje žerou právě auta. 

asetto.pngasetto4.pngasetto5.png
Assetto Corsa

Nemluvíme teď o modelu řízení a fyzice, která je v simulátoru velmi důležitá. Všechny jmenované hry k tomu přistupují po svém a ačkoliv nejde o natolik realistické řízení, jaké nabízí např. Gran Turismo, všichni se shodneme na tom, že nabízí dobrý kompromis mezi arkádou a simulací podle toho, co si pro sebe nastavíte. A abychom byli zcela přesní, v závodních hrách jde především o požitek a věrohodné ztvárnění řízení auta, nikoliv o do punítku přesné přenesení fyzikálních zákonů a nastavení. 

10458951_10155573619685626_3751416306398710655_o.jpg

Mnozí mohou namítat, že právě o tom závodní hry jsou, jenže opak je pravdou. Věrohodné závodění člověk cítí především z vizuálních vjemů a opravdového pocitu z auta pod rukama. To není matematika, jsou to emoce. 

Proč je tedy DriveClubu mnohými připisován titul nejvěrohodnějšího závodního titulu? Co vůbec dělá závodní hru nejlepší? Inu, podívejme se na fakta.

Evolution Studios strávilo nad projektem moře času a postaralo se o to, aby všechna vozidla byla nejen věrná svému reálnému protějšku, ale aby věrohodně i zněla. Proto vývojáři procestovali svět a všechna vozidla si natočili místo toho, aby si zakoupili oficiální zvukové balíčky od automobilek, jak se to většinou dělá u konkurence. Rozdíl je zkrátka poznat. 

Neméně důležitým faktorem jsou fyzikálně snímané a vypočítávané objekty ve hře, ať už jde o kapky vody nebo reakci a kolizi částicových efektů s materiály vozů, které byly mimochodem vytvořeny přesně dle svých reálných předpokladů. Ocel se chová jako ocel, plast jako plast, realistické podání materiálů se pak samozřejmě odráží i ve vzhledu.

vjambg.gif
Pro animovanou verzi klikněte na obrázek.

Stejná péče a urputný smysl pro detail byl věnován také prostředí okolo trati, což je důvod, proč vše vypadá tak působivě a DriveClub neztrácí hloubku hned, jak otočíte hlavu směrem od auta. Plně dynamická práce se světlem, volumetrické mraky a neskriptované počasí zaručují, že vše vypadá tak, jak vypadá. Husté lesy, širá pole či blízký oceán tak působí realisticky a věrohodně, jako kdyby bylo možné tak daleko opravdu dojet, na samotné trati pak usilovně pracují další detaily. A jak se říká, genialita se skrývá v maličkostech. 

Porovnání

Níže se můžete podívat na srovnání tří závodních her v podobných podmínkách. Už chápete, proč je DriveClubu připisován větší "hloubkový efekt"?

       Project CARS                      DriveClub                          Forza 6

carssr1.jpgclubsr1.jpgforzasr1.jpg

carssr2.jpgclubsr2.jpgforzasr2.jpg

carssr3.jpgclubsr3.jpgforzasr3.jpg

carssr4.jpgclubsr4.jpgforzasr4.jpg

Stačí se podívat na to, jak si déšť hraje na předním skle vozu, jak sluneční paprsky pronikají skrze sklo, které navíc v reálném čase odráží do posledního detailu propracovanou palubovku. Jsou to právě tyto prvky, které vytvářejí výslední dojem a požitek z jízdy. A právě tyto prvky jsou důvodem, proč je v tomto případě označení "car porn" zcela na místě.

Forza 6 vs DriveClub - srovnání deště

Podívejte se například, jak si sluneční paprsky hrají na předním skle, které odráží palubovku i špínu okolo.

Snímek obrazovky (1679).jpg
Pro animovanou verzi klikněte na obrázek.

Závodních her je na trhu dostatek a než k nám dorazí plnohodnotný nástupce kultovní série Gran Turismo, pravděpodobně bude ještě dlouho kralovat právě DriveClub. Ne proto, že matematicky přesně kopíruje fyzikální zákony, chování vozů či tlak v pneumatikách. Ale proto, že nejvěrohodněji přenáší požitek z jízdy ve vozech, do kterých nikdy v životě nenasedneme. A to je, oč tu běží především...

Bonusovou galerii pro milovníky kvalitních závodů naleznete níže. A na jakých závodních hrách nejvíce ujíždíte vy?

DriveClub

0vX8r6Q - Imgur.png1g8mA8U - Imgur.png4bWhK6o - Imgur.png

8XNRein - Imgur.pngajfPTbF - Imgur.pngaL4lTMj - Imgur.png

dQ3qRZi - Imgur.pnge1ntP3v - Imgur.pngfOfUSY7 - Imgur.png

jcKBWDF - Imgur.pngmgq6aYK - Imgur.pngmmfAnVK - Imgur.png

nQxTNtT.jpgpc4GjBN - Imgur.pngRKSY5WU - Imgur.png

sQkwzdX - Imgur.pngsQO3jcA - Imgur.pngSTXVTmS - Imgur.png

TgKN7mr - Imgur.pngtqNoLsY - Imgur.pngtz0GBkt - Imgur.png

UMck9Ap - Imgur.pngVBs5NtE - Imgur.pngW2EBxh4 - Imgur.png

xNrhfgP - Imgur.pngZ4UD3Cw - Imgur.pngZiLxI1j - Imgur.png

club1.jpgclub10.jpgclub11.jpg

club12.jpgclub13.jpgclub14.jpg

club15.jpgclub16.jpgclub17.jpg

club18.jpgclub19.pngclub20.png

club21.jpgclub22.jpgclub25.jpg

club26.pngclub27.pngclub5.jpg

club6.jpgclub7.jpgclub9.jpg

Forza Motorsport 6

forza10.jpgforza11.jpgforza12.jpg

forza13.jpgforza14.pngforza15.png

forza5.jpgforza7.jpgforza8.jpg

Project CARS

cars1.jpgcars10.pngcars11.png

cars12.pngcars13.jpgcars14.png

cars15.jpgcars16.jpgcars17.jpg

cars18.jpgcars19.jpgcars2.jpg

cars3.jpgcars4.jpgcars5.jpg

cars6.pngcars7.pngcars8.png

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
9 tipů na ty nejulítlejší hry, které si můžete zahrát

9 tipů na ty nejulítlejší hry, které s…

Nejlépe hodnocené? Nejrozsáhlejší? S nejrealističtější grafikou? Kdepak. Nejulítlejší! Nejšílenější! Nejbizarnější!

4.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A