Nejlepší hry roku 2002

Konec roku bývá často ve znamení určitého hodnocení, jak jsme se měli uplynulých dvanáct měsíců. Vznikají různé ankety a rozdávají se rozličné ceny. Do stejného soudku by se dal zařadit i tento článek, ve kterém se vám budu snažit odhalit ty největší hvězdy z nebe virtuální zábavy uplynulých tří set šedesáti pěti dní.

Počítačové hry již dávno nejsou zábavou pro hrstku nadšenců, ale je z nich byznys jako každý jiný. Obrovské vývojářské společnosti chrlí každý den jeden titul za druhým, z nichž o převážné většině z nich jste pravděpodobně nikdy neslyšeli. Proto je docela těžké vybrat z té hromady her ty, které si zaslouží pozornost. Před pěti lety možná šlo říct: "Kdo letos nehrál Diablo, jakoby nežil," ale letos? Za uplynulých dvanáct měsíců se na trhu objevila spousta velice kvalitních her a vybrat z nich jen deset nejlepších byl opravdu těžký oříšek. Ale povedlo se a zde jsou vítězové:

1. Mafia - recenze

Když jsem začal přemýšlet o možných kandidátech, začal jsem tím nejjednodušším. Zamyslel jsem se nad tím, u které hry jsem strávil nejvíce času. Z následného seznamu jsem vyřadil své klasické "úchylky" jako fotbal a hokej, protože ani nejnovější FIFA 2003 a už vůbec ne NHL stejného data si nezasloužila stanout mezi nejlepšími hrami roku, a tak na vrcholku zůstala jiná hra - Mafia.

Mafia rozhodně není na prvním místě z nějakého vlasteneckého pocitu a celosvětové úspěchy, kterých hra dosáhla za pár měsíců své existence jsou toho jasným důkazem. Pravdou však je, že v našich luzích a hájích jsme asi nezaznamenali titul s lepším českým dabingem. Marek Vašut v hlavní roli se holt těžko překonává...

Každopádně ozvučení je pouhou třešničkou na dortu. Skvělou práci odvedli grafici, kteří hře vtiskli nezapomenutelnou atmosféru třicátých let. Zvolené téma, práce v mafiánské organizaci, přesně do tohoto období zapadá a když k tomu navíc přidáte opravdu inteligentní příběh, dobová auta a zbraně, skvělé mise a díky několika přídavným módům dlouhou životnost, výsledkem bude dle mého názoru hra roku 2003.

     

2. The Elder Scrolls: Morrowind - recenze

Zarytí RPGčkáři si po několikaletém čekání určitě zasloužili titul nejvyšších kvalit. A Morrowind takovéto požadavky splňuje (a fanouškové by možná řekli, že je i v lecčem překonává). Po Areně a Daggerfalu přišla na svět konečně hra, která se nestala obětí zbytečných programátorských chyb. Co je na Morrowindu tak výjimečného?

Myslím, že stačí jedno slovo - ROZSÁHLOST. Sice původní tiskové zprávy oznamující, že jen přejít z jednoho konce mapy na druhý bude trvat 14 dní čistého (!) času, přeháněli, přesto je svět Morrowindu asi nejrozsáhlejší hrou vůbec.

Samozřejmě nejde jen velikost mapy, Morrowind vyniká stovkami questů, propracovaným systémem výběru postavy a hlavně nelineárním příběhem, díky kterému můžete u hry strávit hezkých pár měsíců. Zkráceně řečeno Morrowind vám umožní zažít pocit online hráčů v offline hře.

  

3.Age of Mythology - preview

Bylo nebylo, za sedmero horami a patero windowsy zadal všemi nenáviděný Microsoft neznámé firmičce Ensemble Studios vytvořit kvalitní hru. Světe div se, ono se to povedlo a vznikla skvělá real-time strategie Age of Empires, která se rázem vyšvihla mezi nejlepší kousky žánru. Druhý díl na sebe nedal dlouho čekat a i on si získal srdce (a hlavně počítače) hráčů a recenzentů. O třetím dílu se už teď šušká, ale zatím o něm mnoho nevíme. Vývojářský tým totiž poněkud zavazovala nutnost dbát na historické souvislosti, a tak vznikl Age of Mythology, kde mohl popustit uzdu své fantazii.

Výsledek? Jedna ze dvou realtimovek, která se dostala do tohoto žebříčku. Svůj díl na tom má skvělá 3D grafika, která si poradila s nepřehledností, jež se stala kamenem úrazu mnohým podobných "třidé" her. Hlavní devizou hry jsou skvělé schopnosti bohů soupeřících stran. Ty dokážou zvrátit i nepříznivý stav na bitevním poli ve váš prospěch a prohranou potyčku mávnutím proutku změnit v triumfální vítězství. Variabilita hry je zaručena použitím tří odlišných národů (Řeků, Egypťanů a Vikingů), každý se svými vlastními jednotkami a jedinečnou architekturou. Hra možná neprolomila neoriginálnost žánru, ale zařadila se mezi nejlepší hry tohoto typu.

  

4. Medal of Honor: Allied Assault - recenze 

Zní to dost hloupě, ale díky Hitlerovi vzniklo mnoho kvalitních počítačových her. Co do počtu zpracování, druhá světová válka jednoznačně válcuje všechny ostatní konflikty. I Medal of Honor z ní čerpá. A nutno říct, že mise znázorňující vylodění v Normandii si v ničem nezadá se skutečností (naštěstí oproti vojákům v akci se nemusíte válet v bahně a navíc máte k dispozici milosrdný save/load).

Ačkoliv hra běhá na poněkud zastarávajícím Quake 3 enginu, vývojáři z něj vyždímali maximum a je to poznat. Připravte se na skvělé prostředí plné depresivní válečné atmosféry ala film Zachraňte vojína Ryana.

K tomu si přičtěte skvěle navržené mise, vydařené kopie dobových zbraní či vozidel a výborné ozvučení, díky kterému si budete připadat jako na frontě (jen si při hraní dejte pozor na sousedy!). Zkrátka a dobře Medal of Honor je nejlepší akce tohoto roku.

  

5. Neverwinter Nights - recenze 

Asi málokoho nezasáhl fenomén Dračího doupěte před několika lety. Taky si pamatujete ty skupinky hráčů, které se vždy na několik hodin ponořily do tajů a zákoutí čtverečkovaného papíru a pravidel vzdáleně připomínajících D&D, aby prožily dobrodružství, jež pro ně připravil Pán jeskyně? Jenže doba nám pokročila. 

Neverwinter Nights je na první pohled docela obyčejné RPG ne nepodobné Dungeon Siege nebo Icewind Dale. Na pohled druhý je to jasný nástupce Dračího doupěte. Pomocí přiloženého editoru si totiž můžete vybudovat svět přesně podle vašich představ a do toho pak pozvete své kamarády. Nebo naopak se svým hrdinou budete brouzdat po internetu a zúčastníte se dobrodružství, které připravili ostatní. A jelikož každý den se dá internetu najít několik desítek nových map, o zábavu při hraní Neverwinter Nights nebude určitě nouze.

     

6. Unreal Tournament 2003 - recenze 

Multiplayer hýbe herním světem. Stačí se jen podívat, kolik je v tomto žebříčku her, jejichž primárním určením je boj více hráčů. Unreal Tournament 2003 je dalším zástupcem tohoto proudu.

Oproti prvnímu dílu došlo k mnoha změnám, změnily se funkce některých zbraní, zlepšila se umělá inteligence botů a samozřejmě přibyly nové mapy. Dále se můžete těšit na efekty nového Karma enginu a několik nových módů. Suma sumárum, počítačové herny mohou očekávat příliv nových zákazníků toužících pokořit ostatní v novém Unreal Tournament.

     

7. Battlefield 1942 - recenze

Originálních (a navíc zábavných) nápadů se vyskytuje na herním poli poskrovnu. Žebříčky prodejnosti dobývají pokračování nebo datadisky případně tituly, které sice nenavazují na žádnou předchozí hru, ale ve skutečnosti nepřinášejí nic nového.

Battlefield 1942 však mezi tyto kousky nepatří. Autoři v něm rozvedli zajímavý nápad bitvy dvou armád na rozlehlém bojišti. To by samo o sobě nebylo nikterak jedinečné, kdyby výsledek nebyl proklatě zábavný. V bitvách druhé světové války totiž můžete chvíli po nepříteli střílet ze samopalu pak přesedlat do obrněného vozidla a následně třeba zkusit kokpit stíhačky. Díky jednoduchému ovládání hru zvládne každý.

Hra není zrovna z nejreálnějších, ale zato nabízí spoustu akce a taktických možností, zvláště když se vám povede sehnat dostatečný počet lidských spoluhráčů.

  

8. Syberia - recenze 

Ač už se několik let neustále v herních periodikách žehrá nad pravděpodobným zánikem adventur, nakonec se vždy objeví titul, který dokáže, že tyto katastrofické vize nemají pravdu. Loni to byl The Longest Journey a letos situaci zachránila Syberia.

Při hraní jistě oceníte překrásnou grafiku, která vás v roli právničky Kate Walkerové zavede do malého městečka ve francouzských Alpách až po vrch zaplněného roboty konajícími skoro všechny práce. Díky originálnímu prostředí plnému automatů si zachovává hra jedinečnou atmosféru. Navíc příběh není stereotypní ve stylu "zachraňte svět", ale jedná se o mnohem přízemnější ale o to zábavnější úkol.

A jelikož se hra prodává v České republice s titulky, může si ji vychutnat opravdu každý.

  

9. Warcraft 3 - recenze 

Multiplayer měl i přes neuvěřitelnou konkurenci mezi real-time strategiemi jasného krále ve stařičkém Starcraftu. Tedy až do letošního roku, kdy se rozhodli Blizzardi překonat sami sebe. Vznikl tak Warcraft 3 se čtyřmi různorodými rasami, které přímo svádí k porovnání v nelítostném souboji lidských protivníků.

Jak lidé, orkové, nemrtví či noční elfové, každá rasa má své přednosti a slabiny a zkušení hráči jich dokáží využít. Oproti Age of Mythology či jejich předchůdcům má navíc další výhodu - mise jsou rychlejší. Zatímco v AoM trvá hodně dlouho než se základna rozroste a začne vyrábět schopné jednotky, ve Warcraftu je toto dílem okamžiku a díky tomu má multiplayer nebývalý spád.

A Warcraft 3 není jen o hře pro více hráčů, i singleplayer má co nabídnout. Například propracovaný systém hrdinů s unikátními schopnostmi a systémem povyšování. Nebo čtyři kampaně plné zajímavých a mnohdy originálních úkolů. Blizzardi prostě ví jak na to.

  

10. Age of Wonders 2 - recenze 

Letošním překvapením byl poměrně vysoký počet podobných turn-based strategií, které spatřily světlo světa. Byl tu jak čtvrtý díl klasiky Heroes of Might and Magic, tak povedení Disciples 2, ale oběma dvěma nakonec vypálil rybník Age of Wonders 2.

Hra překvapí svým propracovaným systémem, který se sice hodně podobá sérii HOMAM, ale zároveň si uchovává vlastní atmosféru. Význačnou roli hrají kouzla (aby taky ne, když hlavní hrdina je kouzelník), takže se připravte na pěknou podívanou plnou magie.

Age of Wonders 2 se samozřejmě hodí i pro multiplayer a díky přítomnosti "hot seatu" si zahrajete i ve více lidech na jednom počítači.

  

Každý výběr jako tento má jednu dosti podstatnou vadu - je velice subjektivní a vždy se najde někdo, kdo s ním nesouhlasí. Nedělám si iluze, že tomu tak nebude i v tomto případě. Proto pokud máte na věc odlišný názor, neváhejte využít diskusního fóra pod článkem.

Diskuze (13) Další článek: 10 nejprodávanějších her podle AT Computers

Témata článku: , , , , ,