Nejlepší hry roku 2008 - část druhá

Země provedla další otočku kolem Slunce a my nabízíme přehled nejlepších skvostů, kterým jste v uplynulém roce věnovali dlouhé hodiny.

Burnout Paradise

Leden, Criterion Games, recenze (9/10)

Burnout Paradise není bezchybnou hrou, jen se stal asi nejpříjemnějším překvapením loňského roku – protože právě na jeho sklonku jsem si mohl zahrát jeho finální verzi, přestože do obchodů se hra dostane až tento týden. Nedlouho po zklamání z nejnovějšího přírůstku do mé oblíbené série Need for Speed se mi tak dostalo léku v podobě závodní hry obsahující snad všechno, co bych si přál. Otevřené město. Parádní model poškození. Uchvacující pocit z rychlosti. Žádná policie. Absolutní volnost. Vítejte v Paradise City.

Jenže ve výsledku jsou mušky jen nepatrnými flíčky na čelním skle nablýskaného burácejícího bouráku. Burnout Paradise přichází v době povánočního herního sucha intenzitou menšího uragánu a přináší s sebou to nejlepší arkádové závodění, jaké si můžete zahrát. Úvodní „Welcome to Paradise City“ by se bez větší nadsázky dalo zaměnit za „Welcome to paradise“.

Race Driver: Grid

Červen, Codemasters, recenze (8/10)

Pokud vás letošní neúroda závodních her unudila k dřepění před televizí (fotbalové EURO se povoluje), možná právě nyní přišel čas vytáhnout zaprášené řidičské rukavice a opustit svoje poctivě vysezené místečko v pohovce. Ten důvod má krátké, ale o to výstižnější jméno. GRID letos poprvé zcela naplní vizi původních Race Driverů o spojení arkádové hratelnosti se skutečným závodním světem, v němž bude mít každý z nás pocit, že může být legendou mezi profesionálními závodníky. GRID je chytlavý, zábavný a skvěle vypadá – a vlastně vůbec nevadí, že je arkádou až za uši.

Je pravda, že ono přesvědčivé WOW z prvních desítek minut hraní GRID stejně rychle ztratí. Je pravda, že pomineme-li pár "hloupých" vychytávek, nepřináší hra nic, co bychom jinde neviděli (a někdy i v lepším provedení). Je pravda, že kampaň je odehrána rychle a přes bohatý výběr závodů by si zasloužila větší množství tratí a vozů, abychom si... jednoduše měli s čím hrát. GRID je ale v každém případě zábavný kus závodní hry, která kombinuje to nejlepší z mnoha žánrů (od Forzy až po Burnout) a servíruje to ve stravitelné podobě, kterou dokáže požít i neautomobilový fanoušek. Mezi arkádami si zaslouží jasnou jedna, mezi závodními hrami jako celkem je to jen za lepší dvojku.

Mario Kart Wii

Červenec, Nintendo, recenze (8/10)

Nintendo se svou nejnovější konzoli dalo jasně najevo, pro jaké herní publikum je aktuálně zaměřeno. Jedná se o občasné hráče, jimž hraní předtím dělalo problémy, nebo je dokonce vůbec nebavilo. Úspěchy Wii naznačují, že se strategie vyplatila, nicméně to nemění nic na věci, že Nintendo nadále uspokojuje choutky i hardcore pařanů. Důkazem jsou například poslední přírůstky Metroid Prime či Mario série, teď se na nás valí další, neméně důležitý kousek, jehož kořeny sahají až do SNES éry.

Jedno je jisté – tahle hra nesmí chybět v žádné sbírce. Je chytlavá, veselá, pěkná na pohled a hlavně, vydrží na velmi dlouhou dobu. Dokonce se dá říct, že je téměř nekonečná. Protože i když dohrajete všechny šampionáty a budete znát všechny tratě nazpaměť, neustále se díky online podpoře budete utkávat s novými a novými lidmi. Navíc Nintendo pořádá jednou za čas unikátní soutěže s předtím neviděnými úkoly. Jistě, nic není dokonalé, battle mód je krapet unáhlený a protivníci dokáží být nemilosrdní, vše ale zachraňuje multiplayer. I když se přímo nějaká revoluce nekoná, dělá z tohohle dílu zatím nejlepší vstup do série. Berte všemi deseti.

Flatout: Ultimate Carnage

Srpen, Bugbear, recenze (8/10)

Zasednout za volant, pořádně to rozjet a nechat soupeře v prachu. Užít si ten opojný pocit, který rychlá jízda nabízí. Bez strachu, pěkně s jistotou, že se nemůžete zabít a nic se vám nemůže stát. Přesně to je možné u dobře zpracovaných arkádových závodů. Když tvůrci ještě navrch přidají velice solidní cenu, pěknou grafiku a možnost jezdit, jako by se jednalo o novější verzi starých dobrých Destruction Derby, je o úspěch postaráno. Přesně to učinili v Bugbear Entertainment a položili základy úspěšné série Flatout.

Jediné, čeho jsem se obával, bylo prachsprosté mámení peněz z platících zákazníků a zvýšení ceny. Naštěstí se nic z toho nestalo a český distributor má údajně dokonce vydat i sběratelskou edici hry se stolní hrou a čepicí (jiné zdroje zase tvrdí, že půjde o stolní hru, brýle, plakát a plechovou krabici) za pouhých 599,- Kč. Což, jak jistě uznáte, není tak mnoho. Mé doporučení tedy zní: „Šlápněte na plynový pedál a vyražte do obchodu pro tuto opravenou verzi. Jestli se vám původní hra líbila, nebo vás dokonce minula, nebudete litovat.“

NASCAR 09

Listopad, Electronic Arts, recenze (8/10)

Motorové sporty určitě nepatří mezi ty, kterých lze napočítat na prstech jedné ruky. Některé se těší veliké popularitě, jiné naopak ne. No a některé patří mezi ty, u nichž si člověk říká, co je na tom tak fascinujícího a zábavného. Koho by například bavilo jezdit na podivné motorce bez brzd na zabláceném oválu? Kdo by chtěl několik dnů drandit na motorce nebo tahači pouští? Kdo normální pojede čtyřiadvacetihodinový závod Le Mans? Kdo dobrovolně urazí za několik vteřin kilometrovou vzdálenost? No a kdo si nechá dobrovolně vykroutit hlavu z krku neustálým natáčením doleva a to ještě v obložení čtyřiceti dalších vám podobných týpků? Jednoznačně řidiči v Americe nesmírně populární závodní série NASCAR, jejíž atmosféru nyní můžete nasát i vy v té nejlepší formě.

Pokud tedy patříte mezi závodní nadšence, kteří raději pořádně realistický závod než ultrarychlou a efektní arkádu, nemůžete šlápnout vedle. Možná pro vás bude plusem i to, že série NASCAR není u nás tolik k vidění a trocha exotiky zafunguje.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,