Největší herní obchody v Česku mění majitele. Co čekat?

U třech největších herních obchodů v Česku dochází ke změnám. Jednička JRC mění majitele a spojení Xzone a GameExpres vytváří dvojku na trhu. Jaký je celý trh?
Největší herní obchody v Česku mění majitele. Co čekat?

Velikost česko-slovenského trhu s videohrami je tak trochu záhadou. Herní průmysl jako celek neposkytuje žádné souhrnné statistiky a čísla jednotlivých analytických skupin se také často liší. Některá čísla mluví o celkovém obratu 2,6 miliardy korun. Dnes už v podstatě nefungující Asociace herního průmyslu často mluvila o zhruba dvou miliardách.

„Myslím si, že je to méně, asi 1,5 miliardy. Čísla se často zveličují, aby celá oblast získala silnější hlas na veřejnosti. Záleží také na tom, kdo co do těch čísel počítá,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz zakladatel a majitel sítě herních obchodů a e-shopu Xzone Martin Schovanec.

Schovancův podnik je součástí významných změn, které se na herním trhu v posledních týdnech dějí. Xzone dokončuje fúzi s obchodem GameExpres, díky čemuž tak vznikla nová silná dvojka na trhu s aktuálním obratem 140 milionů korun. „Během jednoho až dvou let bychom se chtěli dostat na 200 milionů,“ plánuje Schovanec.

Půl miliardy pro JRC. A dál?

Fúzované společnosti vytváří silnější protiváhu oproti jasnému lídrovi na trhu. JRC podle odhadů ovládá asi 30 procent trhu a nyní mění vlastníka. Sto procent akcií společnosti JRC Czech od fondu Genesis Capital koupila investiční firma Hamaga, za kterou stojí finančník Michal Šnobr. Obchod se podle informací Connect.cz pohyboval v řádech stovek milionů korun. A není úplně jasné, jak se do budoucna rozvine.

IMG_1386.JPG

Genesis Capital JRC koupila v roce 2012 od tehdy krachující britské sítě Game. Na prodeji JRC už tak dvakrát vydělal zakladatel společnosti Slavomír Pavlíček. Firmu prodával Britům a později, když jí přebírala Genesis, si opět pořídil minoritní podíl, který nyní přechází pod Hamagu.

„Firma se přibírala s ročním obratem kolem 350 milionů korun. Genesis se chtěl dostat na půl miliardy, což se také povedlo,“ říká zdroj blízký obchodu. „Ovšem panují velké pochybnosti o tom, zda bude možné růst dále.“

JRC v posledním růstu pomohl vstup na Slovensko. Firma tam koupila síť obchodů Brloh, díky čemuž tak skokově navýšila tržby o 70 milionů. Další růst se povedl díky obměně generací herních konzolí. Na trh přišly modely Xbox One a PlayStation 4, které akcelerovaly poptávku. Hráči jsou navíc prvních několika málo letech ochotní platit vyšší ceny za nové tituly, protože jich pro nové konzole z počátku tolik není.

Obchoďáky versus hardcore fanoušci

JRC sází na lukrativní lokality. Pronajímá si obchody ve velkých a vytížených obchodních centrech, třeba v Praze na Andělu. Díky tomu dokáže zacílit na početnou skupinu zákazníků, která hry nakupuje například jako dárky. Prodejnosti v JRC tak vévodí masovější tituly typu FIFA, formule či různé automobilové závody. Tohoto typu her už se více prodává na konzole, což JRC opět v budoucnu může hrát do karet.

sys_media_4984.jpg

Česká republika byla dlouhou dobu vnímaná jako trh hrající na osobních počítačích, konzole už ale začínají trhu vévodit. „Z konzolí už jsou na trhu větší tržby, PC už rozhodně nedominuje,“ potvrzuje Schovanec.

Kolem 85 procent tržeb JRC je stále z kamenných obchodů. To firmě opět pomáhá. Na obchodech totiž drží jiné, vyšší ceny než v e-shopu. Běžný zákazník rozdíl příliš neřeší, prostě jde kolem obchodu a hru si koupí. Na webu už firma musí dorovnávat tržní ceny z jiných obchodů. Další růst firmy by mohl pokračovat díky prodeji bazarových her, o který je stále velký zájem a na kterém lze získat významnou marži.

Xzone a GameExpres je duo nyní spojených obchodů, které tolik na lukrativní prodejní lokality necílí a vybírají si oblasti typu Vinohrady. Mají totiž poněkud jinou klientelu vybudovanou z řad aktivnějších hráčů a fanoušků. Každý obchod na to navíc jde trochu jinak. Xzone se soustředí na více prémiovou nabídku, takže za více peněz prodává třeba sběratelské edice her, zatímco GameExpres jde cestou nižších cen. „Díky tomu věřím, že naše fúze nebude ve stylu jedna a jedna rovná se jedna a půl, ale ve stylu jedna a jedna jsou tři,“ říká Schovanec.

A co digitální prodeje

Oba obchody nyní sjednotí především věci jako nákupy, sklady a podobně, nadále ovšem budou fungovat samostatně a cílit na vlastní cílové skupiny. Xzone s GameExpresem získává lepší přístup na slovenský trh. V plánu je na tamním trhu otevření reprezentativních prodejen. První se v „dohledné době“ dočká Bratislava.

2-IMG_20130326_00178.jpg

Xzone a GameExpres nyní mají desetiprocentní podíl na česko-slovenském trhu s tím, že toto číslo chtějí postupně navýšit. Na trhu funguje i řada menších specializovaných prodejců. Více do hry ale promlouvají velké obchody typu Alza, Datart nebo Tesco. Za trojku na trhu lze považovat Alzu.

Fúzovaná dvojka chce být vidět i po marketingové stránce. „V tomto ohledu půjde více peněž do Xzone a i značka jako taková jednou nejspíše převáží, to je ale otázka let,“ říká Schovanec. Nadále se každopádně bude podporovat herní web Zing.cz, který GameExpres nedávno koupil a který zajišťuje přístup k mladšímu publiku. To by mimo jiné brzy mohlo zcela přesedlat na digitální prodeje her.

A právě digitální distribuce je velkou otázkou. Na osobních počítačích fungují elektronické obchody jako Steam či GOG a herní konzole rovněž disponují vlastními zabudovanými systémy. Komplexní císla, kolik tyto služby běžným česko-slovenským prodejcům ubírají, nejsou k dispozici.

„Digitální prodeje ubírají jednotky procent u daných titulů. Hodně peněz nám utíká skrze slevové akce, které Steam a další dělají. Dříve se všude po obchodech povalovaly takové ty zlevněné edice klasických her, to už dnes moc k vidění není,“ popisuje Schovanec.

Výrobci konzolí jako Microsoft a Sony však příliš agresivně do propagace vlastních digitálních obchodů s hrami nejdou a často nasazují i větší ceny, než kolik hry stojí v běžném obchodě. Po prodejcích totiž potřebují, aby prodávali jejich konzole a příliš velký tlak na přebrání herní distribuce by těmto vztahům mohl uškodit. Prodejce mimochodem na konzoli zase takový zisk nemá a i on peníze získá na prodeji her a příslušenství.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

22.  1.  2018 | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |