Neverwinter Nights – nové šílenství je na světě

Hra Neverwinter Nights byla oficiálně ohlášena 6. srpna 1999 a ještě celkem dlouhou dobu potom se o ní vědělo jen to, že bude patřit do žánru RPG. I přes to si našla celkem slušné množství obdivovatelů a později, když na povrch začaly prosakovat další a další konkrétnější informace, se k původní skupince fanoušků začaly přidávat nové zástupy.
Neverwinter Nights – nové šílenství je na světě

Vývoj: Bioware
Distribuce: Infogrames
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 16MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64MB 3D grafická karta
Multiplayer: ano
Link: www.neverwinter-nights.cz , www.nwn.bioware.com

Na výstavě E3 byla dokonce třikrát za sebou oceněna jako nejlepší RPG výstavy, přičemž v té době asi hodně málo lidí tušilo, jak moc ambiciózní vlastně tento kousek je. Po několika tradičních odloženích jsme nedávno mohli konečně zajásat. Neverwinter Nights jsou na světě!

Možná i vy jste si pořádně oddechli a řekli si, že už je to za námi, ale i nyní si pěknou dobu počkáte. Tři CDčka budete ve své mechanice měnit jako zběsilí. Troufám si tvrdit, že po této zkušenosti vím, jak se cítí dělníci, kteří stojí od rána do večera u jezdícího pásu v nějaké gigantické továrně. Hra vás za odměnu za útrapy spojené s její instalací pozve do tajemného světa Dungeon &  Dragons Forgotten Realms. S ním jste se mohli setkat už v minulosti v takových skvostech, jakými byly například Baldur´s Gate nebo Icewind Dale. Ale stojí to vůbec za to? Odpověď zní ANO.

Neverwinter Nights   Neverwinter Nights

Hned na úvod bych si dovolila naznačit pařanům-nováčkům, v čem se vlastně skrývá podstata her tohoto druhu, a tak v případě že jste už pokročilí a nějakou tu RPG hru jste doposud jenom neviděli, ale i hráli, přeskočte o tři odstavce níž...

Role Playing Game (ve zkratce RPG) je jakýmsi imaginárním procházením virtuálním fantasy-světem, přičemž příběh a vlastně i samotná hra je zasazena do různých podzemních chodeb a místností (tzv.dungeonů), ale i normálních lokací, jakými jsou například fantasy-město atd. V posledních letech je tendence těchto her omezit podzemní části a ukazovat s převahou i krásný pozemský svět. Do této hry vstoupíte jako hrdina, jehož si před samotnou hrou můžete podle svých údajů vymodelovat a obdařit ho různými vlastnostmi a tím mu vdechnout unikátnost jeho postavy. S ním budete následně již zmiňovaný svět procházet a bojovat s různými nestvůrami, nebo naopak mluvit s mírumilovnými lidmi, kteří vám prozradí určitě velice důležitých informací, potřebných k vyřešení úkolu, nebo k samotnému dohrání hry. Také vám mohou přidělit tzv.questy, neboli úkoly a za jejich splnění vám věnují nějakou šikovnou věcičku, a nebo obnos peněz, za nějž si jí můžete koupit také.

Tato RPG hra samozřejmě nevynechává pořádnou příměs kouzlení a zlepšování se v jednotlivých vlastnostech, přičemž se velice podobá Dungeon Siege, s níž má prvek levelování totožný, jelikož si nemůžete jen tak přidělit bodík k síle, pokud jste celou dobu jeho získávání používali luk. V tomto případě se schopnost jednoduše přidělí automaticky k vlastnosti obratnost a takhle to jde dál i s ostatními případy, takže když používáte magii, zlepší se vám magické schopnosti, když používáte sílu, zlepšíte si jí. Prvek zlepšování se mi zdá velice férový (i přes to, že mnoho „staromódních RPG-istů se mu bránilo), jelikož kopíruje opravdový život, kde se také nenaučíte jezdit na kole tím, že si půjdete zaplavat. Doufám, že nyní jste už jakž-takž v obraze a víte, o jaké hře je řeč. Nyní se tedy pusťme do samotného článku, přibližujícího vám problematiku Neverwinter Nights.

Neverwinter Nights   Neverwinter Nights

Čeká vás velice zvláštní recenze na ještě zvláštnější hru, a tak se pokusím rozebrat jí v bodech. V singleplayeru vás Neverwinter Nights pozve do tajemného městečka Neverwinter (odtud tedy ten název), jež leží na severu Forgotten Realms a jeho přilehlého okolí. Toto městečko, dříve šťastné a prosperující, sužuje nemoc zvaná Wailing Death, a proto se mění k nepoznání. Na ulicích je špína a smrad, potloukají se po nich různá individua a lidé umírají po desítkách. Jediná naděje se donedávna ukrývala v podzemní Akademii, kde byly drženy magické bytosti, z nichž obyvatelé uměli vyrábět účinné sérum proti zmiňované nemoci. Ale bytosti zmizely a váš první úkol je nad slunce jasný – bytosti najít. Hlavní dějová linie je naprosto neoriginální, ale postupem času přibývají různé podquesty a jste zavaleni množstvím informací, takže se začnete cítit jako doma a hra vám začne velice rychle přirůstat k srdci.Autoři slibují, že toto dobrodružství vám vydrží na více jak 60 hodin herního času a já bych si troufla tvrdit, že se podcenili, jelikož po celou dobu hraní budete zavalováni mnoha informacemi a dlouhými rozhovory. Kromě toho je označení „hra pro jednoho hráče“ celkem zavádějící, protože si z internetu můžete již nyní stáhnout další a další neomezené dobrodružství a hrát ho osamoceně, takže vám vlastně poskytne naprosto nekonečné herní zážitky a zabaví vás na mnohem delší dobu, než je avizovaných 60 hodin.

Tvorba postavy je v RPG nezbytným prvkem a v NWN by měla být pro všechny moduly stejná, takže si ji shrneme už nyní a ve zvláštním odstavci. Vytváření nové postavy je vcelku jednoduché. . Kromě manuálního přidělování bodíků a vymýšlení vizáže hrdiny, což trvá mnohdy i hodinu nebo dvě, se vám nabízí možnost vybrat si doporučenou vlastnost připravenou autory, nebo si rovnou zvolit již předdefinovaného hrdinu. Z různých možností generování postavy bych ráda vyjmenovala tyto: povolání, rasa, povaha, pohlaví atd., přičemž máte neomezenou možnost tyto atributy jakkoliv kombinovat a vytvořit si třeba Mága s těžkým brněním nebo vojáka, jež ovládá více jak obrovský repertoár kouzel. Jediné omezení naleznete v možnosti levelování, kde jste omezeni přesně dvacátou úrovní.

Neverwinter Nights   Neverwinter Nights

Ve hře pro jednoho hráče se se svojí postavou sžijete v připraveném a povinném tutorialu (absurdním), jež mě pomalu ale jistě doháněl k šílenství (a zoufalství), jelikož jsem se na dobrodružství čekající mě za branami Akademie velice těšila, ale místo toho jsem nejprve musela pobíhat mezi jednotlivými učiteli a nechat se nudit jejich radami. Jeden mě učil kouzlit, další bojovat, používat kameru a tak podobně, což i malinko zkušenému RPG-istovi přijde velice zbytečné a možná se bude cítit ještě beznadějněji jak já.

Souboje jsou řešeny na tahy, stejně tak jako v papírovém Dračím doupěti, ale nečeká vás nic převratně složitého a nakonec se stejně soustředíte na jednoduché klikání myší na bojovníky, jež chcete vyhladit. V případě, že vám bude v průběhu putování světem smutno, si můžete najmout spojence, jež ty psychicky silnější jedince z vás opravdu pobaví. Nejen, že mu do jeho práce nemůžete vůbec kecat, a tak se setkáte se systémem „co já, to on“, ale navíc se chová jako vygumovaný tupec a někdy vám to ani rozum nevezme. Sem tam třebas přehlídne váš lítý boj a postává si a čumí kdo ví kam, nebo se dokáže zaseknout v předmětu, či střílet někam do neznáma.

Neverwinter Nights   Neverwinter Nights

A nyní přistupme k té důležitější složce hry, jíž je multiplayer, neboli hra pro více hráčů. Přiblížit systém, jež je naprosto unikátní, bude opravdu velkým oříškem. Vše je ukryto v jakémsi Aurora Toolset editoru, který byl sice k mání již několik měsíců nazpět, ale nyní je ve finální verzi a konečně se zdá, že vše funguje tak jak má. V tomto editoru si budou moci všichni nadšenci vytvořit svoje postavy, světy a situace. To vše na vás kouká z velice příjemného a lehoučkého prostředí, přičemž není vynechána ani možnost programování skriptů v jazyce NWScript. Váš výtvor můžete následně poskytnout právě na internetu, a tak se stát jakýmsi virtuálním Pánem jeskyně. Bioware samotné poskytuje server na němž je možné hrát jednotlivé moduly až v počtu 64 hráčů, přičemž jsou rozdělené na akční, společenské a různé další zajímavé moduly. V této době jich je na světe přes 25 a každý další týden jich několik přibývá. O spoluhráče také není nouze. V jakoukoliv denní dobu na tomto místě naleznete minimálně 3000 on-line fandů, jež jsou celí natěšení na hru, či na rozhovor se stejně zainteresovaným a bláznivým člověkem.

Ke konci recenze se sluší zmínit se i o grafickém kabátku právě propírané hry. I když Bioware použila úplně nový engine (a právě proto nebylo možné importovat do NWN postavy z Baldur´s Gate), jež vám umožní si s kamerou podle potřeby rotovat a libovolně si jí přibližovat či oddalovat, grafika samotná mě vůbec nenadchla. I přes pěkně vyvedené stíny a nebo efektní výbuchy se mi zdá velice ponurá a hrubá a dokonce je naprosto nemyslitelné, srovnávat jí s tím, co jsme měli možnost vidět v Dungeon Siege. Jediné, co se porovnávat dá, je veliká interaktivita prostředí, kde o mnoho lepší je ta z Neverwinter Nights. Ale nejenom kvůli grafice bychom mohli zvednout kapesník a popotahovat. Audio stránka, i když je dílem Jeremy Soula, je naprosto nevýrazná a vypjatá. . Ani se mi nechce věřit, že ten samý člověk měl na starosti hudbu právě v Morrowindu.

Neverwinter Nights   Neverwinter Nights

Na tomto místě se nacházíme v závěru tohoto nezvyklého článku, kde by nebylo od věci zmínit dva neobvyklé nápady, jež se ve hře vyskytují, a které se mi nikam nehodily. Tím prvním je možnost kdykoliv v průběhu hry si měnit obtížnost a tím se i dostat z bryndy, jež na vás možná někde čeká. A tím druhým je příjemné kruhové menu objevující se vždy po vašem kliknutí na pravé tlačítku myši. Tento prvek není jen přehledný, ale též se s ním rychle pracuje a dokonce jsem pocítila i menší přítomnost chyb vzniklých klikáním při jeho rychlém používání. Ale i přes to se někdy stane, že ikonky v kruhu obsažené splynou s okolím.

Myslím, že už jste měli mnoho příležitostí k tomu, abyste si z našeho článku vyvodili, že jde o zcela unikátní kousek, jemuž je malé místo, vyhrazené pro jednu recenzi. Neverwinter Nights se bude rozšiřovat podle zájmu hráčského publika a už nyní si troufám tvrdit, že vznikne mnoho zajímavých herních projektů, jež budou mít s hrou samotnou společný jenom engine, na němž běží. NWN se mi jeví spíše jako nový nastupující životní styl, jež vám vřele doporučuji. Kupte si ho. Za svoje peníze dostanete více jak kvalitní herní titul, který mnohonásobně předčí všechny ostatní. Pro hráče Pána Jeskyně a ostatní papírové RPG-isty je tato hra nutností, stejně tak jako pro obyčejné fandy RPG, nebo fanoušky on-line hraní.

Grafika: 7/10
Hudba a zvuky: 6/10
Hratelnost: 10/10
Ovládání: 9/10

Neverwinter Nights je více jak obyčejnou hrou, je to životní styl. Doporučuji.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Bioware

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A