Neverwinter Nights, jedna z nejočekávanějších RPG

Vskutku, Neverwinter Nights je jednou z nejočekávanějších on-line her poslední doby. Ptáte se proč právě tahle? Vždyť ve výrobě jich jsou další desítky, ne-li stovky! Jistě, jenže jen málokterá z nich, popravdě vlastně momentálně žádná jiná, je ve výrobě v "továrnách" slavného studia BioWare, které vytvořilo, mimo jiné, i oba díly Baldur's Gate.
BioWare jsou jedním důvodem, proč jsou NWN tolik očekávanou gamesou. Tím druhým je vlastní řekněme "obsah" hry. NWN totiž nebudou klasické MMORPG a už vůbec ne klasickou onlajnovkou. Budou totiž maximálně originální a prozatím nikdá nevídanou záležitostí, však také dosti složitou a komplikovanou. A proto to vezměme pěkně popořadě, jednoduše a co možná nejsrozumitelněji.

Neverwinter Nights budou v prvé řadě RPGčkem, postaveným na třetí edici pravidel AD&D, které vytvořilo společenství Wizards of the Coast. Na stejném principu (jen někdy možná o edici nižším) jsou postavena téměř všechna slavná RPG poslední doby, včetně obou Baldurů, Icewind Dale či Planescape: Torment. Každý z těchto eposů se ale odehrává v trochu jiné části rozlehlého a úžasného světa Forgotten Realms. V NWN se tentokrát podíváme do města Neverwinter, k větrnému pobřeží Moře Mečů (toť alespoň můj doslovný překlad anglického "Sea of Swords", znalci Forgotten Realms možná budou jiného názoru...?), kde zažijeme všechny ty úžasné věci, které se v daleké, předaleké pohádkové zemi zažít musejí. Nezapomenutelný příběh víry, války a zrady, to je to, co nás čeká. Tedy alespoň v oficiální "kampani" (jak oni tomu nadávají) přímo od BioWare. Teď budou asi ti, kteří o NWN ještě nikdy neslyšeli, poněkud zmatení. A proto se rychle přehoupnu k dalšímu tématu, a to jest ona tajuplná "onlajnovost" tohoto veledíla.

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Hrát NWN totiž bude možné hned několika způsoby. Tím nejjednodušším bude prostě single-player, který ve jménu BioWareácké tradice údajně zabírá nějakých šedesát hodin čistého herního času, vyplněného tím nejkrystaličtějším epickým příběhem putování po novém světě plném dobrodružství a nástrah, charakterů dobrých i špatných a příběhových zvratů malých i velkých, přičemž všechno tohle vás má udržet přilepené na už tak řádně uslintaném monitoru až dlouho do rána (a pak znovu do rána, a pak do dalšího rána, až vás po třech čtyřech dnech najdou mrtvého, vyschlého a vším možným potřísněného, ovšem s blaženým úsměvem ve tváři, zatímco na obrazovce se bude skvět nápis "The End").

Samozřejmě, že single-player bude mít obrovskou sílu a je také jedním z mnoha velkých lákadel této hry. Jenže není zdaleka tím největším. NWN zazáří totiž především svým multiplayerem, jak se dá od onlanjnovky tak trochu čekat, že...

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Multiplayer bude mít v tomto případě opět několik částí. Tou první budou nejrůznější moduly. Od jednoduchých zápasů v arénách přes závody o dobývání pokladu až k týmově založenému dobývání hradu. Všechny oficiální moduly (tj. ty z dílen BioWaru; další, vyrobené hráči či hráčskými gildami si budete moct později downloadovat a doplňovat, třeba až do gigantické sbírky mnoha desítek takových) budou klást velký důraz na týmovou spolupráci, stejně jako je tomu u klasické podoby RPG, tedy u těch papírových (a právě v tom skví ze všeho nejvíc jejich oblíbenost a zábavnost). A tím se dostáváme k hlavní části multiplayeru NWN, totiž k oné "papírovo-předlohové". Chlapíci v BioWare se totiž rozhodli, že doba je již natolik pokročilá, že je pod úroveň hráčů kreslit si tužkou na papír, a je tedy potřeba všechno tohle nějak zmodernizovat. No a jak jinak, než pomocí našich krásných PC. Samozřejmě, máme tu plno RPG, ale které z nich je skutečně "původně papírové"? Zřejmě žádné. A proto jedno takové vytvoříme! Bude v něm Pán jeskyně, který vytvoří příběh, svět a jeho pravidla a vpustí do něj hráče, které pak bude usměrňovat v jejich postupu či naopak mást a udupávat. Bude tvořit questy, jak předem dané, tak i přímo ve (při) hře, nebo prostě jen občas hodí skupině hráčů do cesty nějakého toho dráčka či jen pár nezbedných orků. Tyto světy, vytvořené jedním hráčem, pak budou moci být hostovány buďto přímo na jeho počítači, či je bude moct dát k dispozici na internet, aby si je mohli downloadovat ostatní "pánové jeskyň", a nakonec, a to je asi ze všeho nejzajímavější, je bude moci připojit ke většímu, persistentnímu světu, který je tak trochu podobný většině ostatních MMORPG (řekněme třeba UO, Everquest či Asheron's Call) a který nikdy nekončí a stále se v něm vyskytují nějací lidé (ze všech možných koutů světa).

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

"Herní model NWN je paralelní ke stolním D&D RPG systémům. My vytváříme dobrodružství v modulech a hráči jimi procházejí ve skupinách. Spojujeme síly obou herních typů: příběhem řízenou hru, na které je založena většina single-playerů s role-playing elementem a interakcí postav, která se zase nachází ve většině masivně multiplayerových onlajnovek. Pokud si hráč přeje hrát v trvalém (persistentním) on-line světě, může prostě nastartovat server a nechat ho běžet s monstry nastavenými na respawn (znovuobjevení). S těmito monstry a postavami uloženými na tomto serveru získáte svůj vlastní malý persistentní svět, přístupný však v podstatě pro kohokoliv (samozřejmě lze rozdat hesla pouze některým)."
- Trent Oster, producent Neverwinter Nights

V celé téhle nádherné "šarádě" také spočívá základní odlišnost NWN od ostatních masivně multiplayerových RPG, jejichž celičký svět je obvykle tvořen jediným či více servery, který pojme několik tisíc hráčů, ale jejichž svět je však také vždy stejný a poměrně dosti stálý (v rámci mezí daných řekněme "game mastery"). V NWN jde v podstatě o okopírování stolních RPG na obrazovky našich PC. Nemusí se tak nutně sejít stovky hráčů, klidně budou vždy stačit desítky, ba třeba i pouzí jednotlivci. Přesto to ale vždy bude zábava, protože to je zábava i na papíře.

Samozřejmě, že se vyrojilo mnoho otázek ohledně toho, zda BioWare vytvoří alespoň jedno "základní" persistentní universum. Tvůrci ovšem tvrdí že ne a argumentují tím, že početná hráčská obec již vyjádřila velmi vážný zájem o vytváření vlastních, takže zatím prostě vyčkají a "uvidí". Ve své podstatě tak může vzniknou hned několik takřka zcela nových MMORPG, jejichž jediným společným rysem bude dokonalá 3D grafika a fakt, že byly vytvořeny pomocí tzv. "Neverwinter Toolsetu".

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Nejdříve tedy krátce o té 3D grafice. Krátce proto, že jeden obrázek jak známo vydá za tisíc slov, takže je lepší se podívat po okolních screenshotech a jen žasnout nad tím, jak mohl někdo něco tak úchvatného vytvořit. Jen dodám, že to bude isometrická 3D grafika (proprietární engine jménem Aurora), takže pohled bude podobný např. Baldur's Gate (tzv. "ptačí pohled"). Navíc teď však přibude možnost kamerou rotovat a zoomovat. Hra bude samozřejmě využívat nejnovějších grafických technologií, nejnižší možnou generací 3D karet, na kterých ještě poběží, bude TNT2 a Voodoo3.

Neverwinter Toolset. Věc velice mocná, ale zároveň velice snadná na ovládání. Tedy, to alespoň slibují jeho tvůrci. Jak to bude doopravdy můžeme zatím jen hádat. Jisté je, že bude mocný. S ním si totiž budete moci vytvářet své vlastní kampaně i herní moduly, tj. v podstatě světy. Pokud máte doma někde v šuplíku stohy papírů se svými stolními RPGčky, máte připraven základ pro tvorbu svých univers do Neverwinter Nights. Toolset vám totiž nabídne rozsáhlé knihovny... no v podstatě čehokoliv. Monstra, budovy, terén, dungeony, všechno všecinko dostanete naservírováno, jen to řádně umístit, propojit, vybalancovat, a pak vpustit dobrodruhy. Nebo vpustit taktéž třeba jen sama sebe, proč ne. Navíc dostanou hráči, resp. nyní již "tvůrci", k dispozici velice schopný skriptovací jazyk, která jim umožní vytvářet své vlastní questy a s nimi i složité příběhy. Nebude problém ani vyrábět vlastní "pseudo-inteligentní" NPC postavy. A nakonec to nejlepší - ani tajemství tvorby nových monster či předmětů vám nezůstane utajeno. Postupem času také BioWare plánuje vydávat stále další a další "prvky" do vašich knihoven, takže vaše možnosti se budou s časem značně rozšiřovat. Následné propojování vytvářených světů s jinými se pak děje pomocí tzv. "portálů". Prostě se jednoho "operátora" světa zeptáte, zda si s ním můžete propojit svůj svět, a pokud kývne, vytvoříte obousměrné portály a hurá prozkoumávat nové země.

Bezpochyby důležitou záležitostí jsou rasy, které se v NWN objeví. Bude jich sedm a budou zcela v souladu se třetí edicí pravidel D&D: lidé, elfové, půlelfové, trpaslíci, skřítci, půlorkové a ještě jedni, kterým se po anglicku říká "Halflings" což se mi ani s největším sebezapřením nepodařilo přeložit jinak než "polomníci". Každá z těchto ras bude moct být navíc příslušníkem jedné z jedenácti tříd: čaroděj, kněz, paladin, druid, ranger, bojovník, lotr, bard (pěvec), černokněžník, barbar a nakonec mnich. Celkem to, pokud správně počítám, tedy dává úctyhodných 77 základních kombinací. Každého zkušeného RPGčkaře jistě zajímá, jaké maximální úrovně budou moci jeho postavy dosáhnout. Tak tedy vězte, že v prvním vydání NWN to bude level 20, nejvyšší úroveň podporovaná jádrem třetí edice pravidel AD&D. V dalších expanzích NWN by se však mohla maximální úroveň zvýšit. Kontroverzní "multiclassing", tedy míšení tříd, bude v NWN podporováno až do tří tříd. Což je dle mého názoru více než dost, přihlédneme-li ke složitosti ovládání a celkovému "výhledu" (či výhodnosti) dané postavy. Samozřejmě nebude chybět možnost výběru z devíti tradičních zaměření (absolutní dobro/absolutní zlo a všechno mezi tím).

Možnosti přizpůsobování charakteru vlastnímu obrazu budou taktéž značně široké. Od importu vlastního portrétu přes vlastní hlas až po nej(h)různěji kombinované oblečení, zbroje a brnění. Tvůrci doslova říkají "...chceme, aby postavy v NWN byly stejně unikátní a rozmanité, jako jsou lidé, kteří za ně hrají." Všechny příznivce BG také jistojistě potěší, že budou moci importovat kteroukoliv ze svých postav (jak z prvního tak i z druhého dílu). Ovšem je tu jeden háček - tyto postavy budou brány jako "neoficiální", nevytvořené v NWN. Pokud je budete chtít "zoficiálnit", přijdete o veškeré zkušenosti i předměty.

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Neverwinter NightsNeverwinter Nights

Častou otázkou bude zřejmě PvP, aneb boj mezi hráči. Tento problém vyřešili BioWare docela šalamounsky. A to tak, že to nechají na operátorech jednotlivých světů (ten výraz zní jako něco z Matrixu;). Možnosti jsou od plného PvP, kdy může kdokoliv jít proti komukoliv, přes částečné, kde jsou povoleny pouze boje mezi příslušníky znepřátelených skupin, po stav, kde je PvP zakázáno zcela. S PvP blízce souvisí i umírání, taktéž docela ošemetná otázka, nevyhnutelná pro každou onlajnovku. V oficiální kampani to bude tak, že při 0 hitpointech upadne postava do bezvědomí, bude vám nabídnut respawn ve vybrané lokaci, to všem ale se ztrátou nějakých těch XP. Můžete odmítnout a vyčkat, až se objeví některý z členů vaší party, který vám pomůže nějakým tím léčebným lektvarem či kouzlem. Pokud se ani to nestane, začne HP pomalu klesat až k -10. Zde nastává smrt. Nepomůže vám už jednoduché uzdravovací kouzlo, budete potřebovat někoho, kdo vládne uměním resurekce (neplést prosím s resuerekcí;) a vrátí vás do hájemství Živých.

Tvůrci vlastních modulů se ovšem se smrtí i bezvědomím budou moci vypořádat zcela podle svých představ, jelikož jim to bude velmi dobře umožňovat již zmíněný skriptovací jazyk.

No a když jsme se dostali až ke smrti, chtělo by to teď možná pro změnu nějaké lehčí téma. Co takhle krátká historie NWN, co? Já věděl, že něčím tak zajímavým nepohrdnete, takže se do toho hned pusťme.

První zmínky o NWN jsou samozřejmě ve světě Forgotten Realms. To ponechme stranou, my se zaměříme na ty počítačové začátky. Víte o tom, že onlajnovka jménem Neverwinter Nights už vlastně jednou existovala? Je to tak, spustila ji totiž America On-Line, přibližně před nějakými devíti deseti lety, a tento svět vydržel až do roku 1997. Právě někdy v té době začínal Trent Oster, nyní producent NWN, vytušovat jisté náznaky, střípky hry, kterou v současné době již několik let pomáhá vytvářet. Samozřejmě na to není sám, a proto se podívejme i na další členy vývojového týmu NWN:

Marc Holmes - Umělecký vedoucí. RPG hrami a komixem žije údajně již od narození. Říká se o něm, že hrál všechna papírová RPG, která jsou na světě, a možná snad i některá, která ještě nejsou. V NWN má na starosti veškerou vizualizaci, tj. od postav až k hernímu rozhraní. Ještě než 3D grafici svět vytvoří, musí někdo udělat náčrty a návrhy. A právě to je Marcova práce. Některé dělá sám, zároveň ale dohlíží na malý tým talentovaných umělců.

Scott Greig - Vedoucí programátor. Stejně jako Marc strávil celý život nad D&D a arkádami. Hraje všechny herní žánry, pařba je jeho život. Když zrovna nehraje nebo nepracuje, předstírá prý, že je umělec. Pracoval jak na úplně první hře BioWaru, mechařské akčňárně Shaterred Steel, tak i na Baldur's Gate.

Rob Bartel - Hlavní autor příběhu (-ů). Před příchodem do BioWare psával divadelní hry (!). Vyhrál několik kanadských literárních soutěží (možná to nevíte, ale BioWare je kanadská společnost). Studoval politologii a historii, pracoval jako včelař, lesník, vrátný, u demolice, a v mnoha dalších profesích. Je prostě vidět, že tenhle člověk má zkušenosti :-). U BioWare pracoval na BG a datadisku Tales of the Sword Coast.

A úplně na konec tu máme výčet některých postav, které ve hře potkáte, případně za které budete moct i hrát.

Barbar

BarbarVychováni relativním bezpečím městského života, využívají barbaři surové síly a divokosti k tomu, aby přežili tam, kam se bojí šlápnout kdejaká civilizovaná "ťápota". Jejich vyvinuté svalstvo je činí nebezpečnými, ale teprve barbarský hněv je důvod pro rozumného člověka, aby neváhal, a vzal nohy na ramena. Myslelo se, že jsou ztraceni na celé věky, ale třetí edice AD&D je vzkřísila, a Neverwinter je využívá v celé jejich "kráse".

Paladin

PaladinTato postava vždy stála vysoko nad proudy zla. Až do teď se to dalo brát vždy doslova, jenže věci se mění. Každá rasa má svou vlastní definici toho co je správné a co je špatné, každá rasa má něco, v co věří, a za co stojí zemřít. Opět zde "kouzlí" třetí edice AD&D, která dovoluje příslušníkovi kterékoliv rasy stát se jakoukoliv třídou. Proč vlastně nechat všechnu zábavu jenom lidem, že?

Obři

ObřiObři jsou jak známo velcí, ošklivý, chamtiví humanoidé, kteří žijí léčkami, nájezdy a loupením. Mrzutí a sprostí, slouží obři často jako žoldáci v orkských klanech, zlých kleriků či gnollů (ať už je to co chce). Běžně se mísí s jinými obry a trolly. Pro odvážné dobrodruhy, kteří se vydají za hradby města Neverwinter, budou představovat docela vážný problém. Ne-li smrtící.

Trollové

TrollovéStrašlivé šelmy, které najdete v podstatě všude. Většina ostatních bytostí se jim vyhýbá, protože trollové neznají strach a pokud jsou hladoví, útočí zcela náhle. Jejich největší zbraní je schopnost regenerace; schopnost, díky které si dokážou vyléčit téměř jakékoliv zranění během několika minut (snad jen vyjma amputace hlavy;). Dobrodruzi jsou varováni, že trollové často migrují ze svých vřesovišť a bažin do lépe obyvatelných končin.

Co se týká hardwarových nároků, minimální hardwarovou konfigurací bude Pentium II na 300MHz, ona zmíněná TNT2 či Voodoo3 karta a 32MB RAM. Internetové připojení či alespoň přítomnost lokální sítě budou vyžadovány pouze pro ty, kteří budou chtít okusit multiplayer (a těch bude zřejmě většina). Základem bude potom modem alespoň o rychlosti 56kbps, který by měl umožnit hrát danou kampaň či modul přibližně osmi hráčům. Samozřejmě, že čím širší přenosové pásmo (rychlost připojení), tím více hráčů se hry bude moci aktivně zúčastnit. Maximální počet hráčů pro jeden modul/kampaň by se měl pohybovat kolem čísla 64. Tvůrci si však prozatím nejsou zcela jisti, může to být o něco méně, ale i více. Tedy to platí pro "domácí" servery. Na výkonnějších strojích by pak bylo teoreticky možných třeba i několik stovek hráčů.

Zajímavé je, že NWN vyjdou v jedné jediné krabici v podstatě třikrát. Totiž pro tři platformy - PC, Macintosh a Linux. BioWare nezapomíná na žádný OS, a tak je vyvíjena i verze pro BeOS.

Datum vydání NWN bylo již několikrát odloženo, prozatím se zdá býti definitivním září tohoto roku. Nějaký čas před tím by se možná taktéž mohlo uskutečnit veřejné betatestování.

A úplně na závěr tu pro vás mám několik zajímavých odkazů. Oficiální stránky NWN se nacházejí na adrese http://www.neverwinternights.com/. V sekci odkazy tam najdete ohromnou spoustu zajímavých linků na nejrůznější sajty zabývající se více či méně NWN. V sekci download pak naleznete mimo několika úžasných videí, které zobrazují jak všední život, tak i lecjaká dobrodružství v NWN, i tyto tři wallpery.


Všechny tři si můžete stáhnout v jediném souboru pro čtyři různá rozlišení: 1280x1024, 1024x768, 800x600, 640x480.

Diskuze (11) Další článek: Obrázky z Conflict Zone

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,