PC

NFS: Hot Pursuit 2 a jeho předchůdci

Již brzy přijde na PC závodní hra Need for Speed: Hot Pursuit 2. V dnešním článku se ponoříte do historie série Need for Speed – po prvním dílu z roku 1995 následoval díl druhý, třetí Hot Pursuit přinesl zábavu s policisty, Road Challenge vám nabídla peníze za vyhrané závody, Porsche Unleashed vás provedla všemi vozy známé automobilky... A co teprve V-Rally a Motor City Online?

Magická formule „Need for Speed“ - symbol rychlých a dravých arkádových závodních her... Fyzikální model a chování vozů byly vždy pozadu, díky čemuž byla zábava a hratelnost naprosto excelentní. Pojďme se vypravit do historie jedné z nejdelších závodních sérií. Legenda NFS začíná v roce 1995...

The Need for Speed (1995)

Před sedmi lety vydalo EA předělávku z tehdy špičkové konzole 3DO s názvem „The Need for Speed“. Na PC slavil titul také mnohé úspěchy, některým z nás se však v tehdejší době nedostalo toho potěšení si závody pořádně užít (NFS totiž vyžadovalo nehorázných 8 MB RAM a pro plynulý chod v 640x480 jste museli mít Pentium), nicméně kvalitní vozový park, dva typy tratí (standardní okruhy nebo skvělé tracky rozdělené na několik delších etap), stíhání policistů a vynikajícím způsobem natočené videosekvence dávaly hře tu pravou atmosféru.

Need for Speed II (1997)

Po roce a půl byl na světě druhý díl, který přinesl mnoho změn, ale i zklamání. NFS se oprostilo od slůvka „THE“, hra již byla pouze pod systémem Windows, plynule se všemi detaily běhala pouze na Pentiích 200 a ze hry byli jak policisté, tak tratě na etapy. Design okruhů byl mírně řečeno šílený, vozový park se rozrostl o spoustu prototypů (pamatujete si na Ford Indigo?) a na jednom počítači jste si mohli užít skvělou zábavu s kamarády při hře na rozdělené obrazovce. Hudba ve hře byla dynamická (měnila se podle situace), graficky však druhý díl zaostával, protože barevné textury lépe seděly v 16-bitovému režimu, zatímco NFS2 běželo v pouhých 256 barvách. Koncem roku však přišla verze NFS2 Special Edition s 3D akcelerací pro karty řady 3Dfx Voodoo, která posouvala veškeré dosavadní vizuální hranice a fanouškům série přinesla novou trať v tropickém Mexiku.

 

Need for Speed III: Hot Pursuit (1998)

Hráči volali po návratů policejních vozů, a tak jim EA nadělili rok a půl po vydání NFS2 třetí díl. Grafika se posunula mnohem dál (akcelerace již podporovala všechny karty díky Direct3D), ovládání vozů bylo trochu více realističtější a skvělý mód „split-screen“ zůstal (navíc možnost pokutovat protihráče coby policista byl velice lákavý). Oproti NFS2 jste zažili kolem silnic trochu více volnosti (mohli jste si třeba vyjet na trávník) a s postupem v módu Hot Pursuit se vám postupně otevíraly nové tratě, které byly modifikacemi těch stávajících s tím, že druhá část cesty vždy vedla přes původní uzavírku. Sám bych NFS3 označil za nejlepší díl celé řady.

Need for Speed IV: Road Challenge / High Stakes (1999)

Během necelého roku v EA lehce vylepšili grafiku, ke stávajícím okruhům přidali několik nových, ovšem hlavním tahákem již nebyly policejní honičky, ale série závodů zastřešených pod „nákupní“ systém, kdy jste si za vyhrané peníze pořizovali nová auta, opravovali poškozená (což byla revoluční novinka) nebo je různě vylepšovali (evidentní inspirace konzolovým Gran Turismem se nezapře). Hra vyšla v různých státech pod jinými názvy (např. v Německu „Brennender Asfalt“), zřejmě aby EA trochu zmátlo fanoušky série.

Need for Speed: V-Rally (1999)

Tak toto nebylo NFS ve své pravé podstatě - EA se snažili podpořit předělávku konzolových závodů V-Rally tím, že v některých státech k názvu přidali kouzelné lákadlo v podobě cedulky „NEED FOR SPEED“. Celkově se však jednalo spíše o průměrnou hru. Pokračování V-Rally 2 na konzolích neslo rovněž přízvisko NFS.

Need for Speed: Porsche Unleashed / Porsche 2000 (2000)

V roce 2000 nastal zlom v celé sérii NFS (a to nejen tím, že chybělo číslování). Poprvé byly ve hře zastoupeny vozy jediné značky (Porsche) v celé její historii, ovšem tratí bylo velice málo - navíc se nejednalo o okruhy, ani skvělé etapové tratě z prvního NFS, ale vcelku nudné několikakilometrové úseky. Grafické zpracování bylo nadprůměrné - lze jej dokonce hravě srovnat s dnes recenzovaným NFS: HS2. Zábava však díky snad až příliš reálnému chování vozidel (samozřejmě v mezích série NFS) poněkud upadala a nic na tom nezměnil ani mód podobný hře „Driver“, ve kterém jste coby zaměstnanec automobilky plnili různé mise.

Motor City Online (2001)

Titul, který byl v přípravě už od roku 1999, se nejprve jmenoval Need for Speed: Motor City, posléze byl po transformaci na čistě online zábavu přejmenován. Hlavním tahákem byla virtuální komunita řidičů, kteří se svými klasickými vozy (už tedy žádný McLaren) proti sobě závodili online. Hra nejprve vyšla v Americe, kde neslavila příliš mnoho úspěchů, a na základě slabého ohlasu nikdy nebyla vydána v Evropě.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)

Nejprve se zdálo, že toto pokračování vyjde pouze na konzolích, nakonec bylo potvrzeno na PC. Nyní se prodává za mořem, v Evropě nás čeká premiéra v nejbližších dnech... EA Games v NFS: HS2 oprášili nejúspěšnější díl série a vy si již zítra můžete přečíst v naší recenzi, jak tato „reinkarnace“ dopadla!

Diskuze (17) Další článek: NHL 2003 a Hitman 2 v prodeji

Témata článku: , , , , , ,