NHL 11 aneb zlomte jim ty hokejky! (recenze)

NHL byla vždy o gólech, nahrávkách, tvrdých nárazech a skvělých zákrocích. Jak situaci změnily nové hity a lámání hokejek? Našli tvůrci prostor pro další inovace?

Ladies and gentlemen, please welcome...

Mnohem podstatnější jsou ale jako vždy změny na ledě. Ne, nebudeme příliš řešit zlomené hokejky po nepovedených střelách. Jako vždy totiž tvůrci trochu v prvním roce výskytu nové „feature“ přehánějí a hokejky se lámou (a hlavně padají z rukou) jako o závod (přesto lze vývojáře pochválit – spadlá hokejka je opravdu objekt na ledě, o který se puk zastaví nebo kvůli němu změní směr).

Zapomeňte na rychlé a přesné nahrávky ve stylu ping-pongu

Větší pozornost si ale zaslouží jiné změny – hity a nahrávky. Hra tělem se nyní už mnohem méně odehrává na škále zbořit/nezbořit (podle toho, zda obránce zasáhne nebo nezasáhne útočníka). V zápasech se setkáte s mnohem širší škálou bodyčeků, zákroků zadkem nebo jen lehkými žduchnutími, které vyvedou útočníka z míry, nezbaví jej ale puku.

Dobrá nahrávka chvíli trvá

Nahrávky jsou odkoukány od 2K. Už žádné rychlé a přesné výměny puku ve stylu ping-pongu (expertem byl vždy počítačem ovládaný tým na úrovni Superstar, který v ráži dokázal za sekundu zhruba tři pasy napříč kluzištěm). Síla nahrávky je nyní spjata s podržením spouště. Pokud tedy jen rychle zmáčknete, výsledkem je malé posunutí puku zadaným směrem. Na kvalitní přihrávku musíte mít dostatek času a správně namířeno.

Ve výsledku tak před forčekujícím protivníkem mnohdy raději puk odhodíte z pásma, než abyste riskovali, že se k vám dostane a puk vypíchne nebo ztečuje před branku. Což je opět další krok k větší hokejovosti.

A nejde jen o sílu, celé fungování nahrávek bylo přepracováno. Automatika hraje menší roli, a pokud zvládnete správně nasměrování, můžete pomocí přihrávky nahazovat puky do volného prostoru nebo třeba jen čistit prostor v obranném pásmu (rychlým odpálením puku do rohu). Do budoucna se zde skýtá prostor pro nahrávky naslepo (nebo o mantinel), tvůrci ale tak daleko nešli (resp. alespoň se mi ani jednu z možností nepodařilo uspokojivě zvládnout – podél mantinelu se nicméně nahrávat dá lépe než dřív).

TIP: Při budování týmu nekupujte pouze drahé celebrity. Skládejte svůj kádr i z levnějších a typově různorodých hráčů. Jinak se pod platový strop nedostanete. Do třetí a čtvrté lajny zkrátka patří ostří hoši.

Změny se týkají i průběhu přihrávky, kdy vás hra přepne na druhého hráče dřív, než jste byli zvyklí. Podobně jako ve fotbalovém sourozenci FIFA můžete jít nahrávce naproti nebo ji naopak necháte prosvištět okolo sebe (a zmatete tak obranu).

Čert se skrývá v detailech

Detailů je ve hře víc… brankáři se chovají zase o něco reálněji. Zažil jsem pěkných pár akcí končících naprostým vyšachováním obrany včetně gólmana, který se zkrátka nestihl nadvakrát přemístit od tyčky k tyčce. Pěkné jsou některé nové kličky (i když přikopnutí puku nově samozřejmě dělá každý druhý hráč), hra sleduje statistiky hráčů a oznamuje milníky kariéry (200. vstřelená branka v NHL atp.), dokonce se i zkoumá video, zdali byl gól vstřelen regulérně. Pěkné a zajímavé blbůstky, které v EA Sports vždycky uměli.

Nové buly

V NHL 11 se můžete těšit na nový způsob buly. Nebojte, není to nic složitého, tvůrci jen trochu poupravili ovládání a rozšířili možnosti. Můžete si tak zvolit různé strategie. Místo snahy odehrát čistě puk zatarasíte soupeři cestu, můžete se pokusit o kličku dopředu nebo třeba vystřelit rovnou z buly.

NHL 11 11.jpgPokud bych měl kritizovat, jedním z kontroverzních řešení je poměrně velká eliminace „one-timerů“ (nahrávek a střel z první). Je fajn, že nahrávky přes brankoviště prakticky neprojdou. Problém je, že v 75 % případů je zachytí zde stojící obránce. A ani to by nebylo tak špatné, pokud by se puky odrážely, podivně tečovaly nebo jinak měnily směr. Místo toho ale sebeprudší pas v naprosté většině případů skončí bekovi přímo na hokejce, což vypadá opravdu divně.

Zázraky se dějí jako obvykle zejména na nejvyšší obtížnosti, kde počítačem ovládaní hráči předvídají a dokáží bleskurychle reagovat na změny směru, ztráty kotouče i složité potyčky. To bohužel v kontextu se stále se zvyšující mírou náhody vytváří dost nepříjemné a z uživatelského hlediska nefér situace. Kotouč různě poskakuje, objektů na ledě přibývá, automatických odpálení nebo chycení puku rukou, na něž nemáte žádný vliv, naopak přibývá.

TIP: Jak na buly? Základní backhandové či forehandové postavení je o umístění pravé páčky doleva či doprava před vhozením puku a následně vystihnutí správného momentu při pohybu ruky rozhodčího (pravá páčka dolů).

A je to samozřejmě počítačem ovládaný hráč, který nejlépe odhadne, kam puk spadne, nebo že váš obránce navzdory trajektorii puk mine či dokáže přišpendlit na mantinel útočníka, který je o metr před ním. Nicméně to je asi daň za maximální realitu hry, v níž je možné docílit gólu pomocí několikanásobné teči jedné střely anebo vstřelit gól vkleče. Dokonalost neexistuje.

NHL 11 zase na celý rok

O NHL 11 toho lze říct spoustu. Mohli bychom si povídat si o tom, že byly eliminovány opět mnohé jisté góly (obkroužení kolem branky není tak silné) nebo i pohyby (stisknutí tlačítka A nezaručuje takřka neomezený pohyb kolem mantinelu).

Zázraky se dějí jako obvykle zejména na nejvyšší obtížnosti, kde počítačem ovládaní hráči předvídají a dokážou bleskurychle reagovat

Mluvit o tom, jaké je ideální nastavení hry (jež opět výrazně změní dění na ledě a dokáže vykouzlit na základech jedné hry několik naprosto odlišných zážitků). Nebo zmínit poněkud překvapivě častý taneční hudební doprovod (který je oproti předchozím rockově-metalovým ročníkům poněkud zklamáním).

Nic z toho ovšem nezmění, že NHL 11 budeme všichni zase celou sezónu hrát, bavit se z úžasných akcí, radovat se z gólů v poslední minutě a děkovat svému brankáři za vychytání nájezdů. A budeme taky nadávat nad podivnými pohyby, kdy hokejka projde brankáři skrz játra nebo se puk prosmýkne skrz obráncovy nohy (jakkoli se tyto problémy neprojevují tak často). Budeme se podivovat nad tím, jak stodesetikilový forvard ze čtvrté lajny dokáže přesprintovat obránce (pokud půjde o protivníka) a budeme nadšeně halekat, když naše „checking line“ dotlačí puk po tuhém boji do soupeřovy branky. Jinými slovy i letos budeme hrát NHL. Protože dokonalejší hokej neexistuje.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Hokejová hra
Výrobce: EA Canada | Webové stránky hry