NHL 14: nejtvrdší a nejdrsnější hokej pod sluncem (recenze)

Kromě FIFY se každoročně na pulty obchodů dostává i hokej z dílen EA. Nejnovější ročník dorazil s celou řadou novinek, stačí ale k lepšímu skóre? To se dozvíte z naší recenze.

Vydávat sportovní hru každý rok je poměrně nevděčný úkol, o čemž se v EA už několikrát přesvědčili. Když hra vyjde s málo změnami, je strhaná recenzenty. Pokud nevyjde vůbec (jako tomu je na PC platformě) opět se dostaví kritika. Tento ročník to má navíc ještě o to těžší, že konzole nové generace se teprve chystají k prodejům a s nimi i opravdu revoluční hry s novými enginy. Nicméně chlapci z EA nás opět velmi mile překvapili.

Plejáda inovací

Již z nedávného preview bylo asi zřejmé, že jsme byli po prvním testování ze hry poměrně nadšeni. Novinek je relativně dost a nejsou jen kosmetického rázu, takže si je pojďme hned představit. Největší a nejvíce proklamovanou novinkou je bezesporu nový systém bitek. Díky Enforcer enginu zapůjčeného z boxerského kousku Fight Night si vychutnáte daleko realističtější pěstní souboje než dříve.

Není to však jen o soubojích samotných, ale také o tom, co jim předchází. Srazíte ostrým zákrokem hvězdu protivníkova týmu? Jejich bitkař si vás ihned najde a vyzve na férovou domluvu bez rukavic. To stejné na vás čeká také třeba při vystřelení puku na brankáře po odpískání.

Při bitce se musíte správně pohybovat a zasadit údery ve správný čas

Samotné pěstní souboje jsou potom vyloženě oku lahodící pro všechny fanoušky, kteří si v této činosti libují. Konec konců, pořádný NHL duel se bez bitky prostě neobejde. Nově se tak utkáte s protivníkem s kamerou posazenou ve třetí osobě (prvek, který se vrací ze starších dílů), pričemž neztrácíte výhled ani na okolí a na další dvojičky, které se třeba také pošťuchují. Při bitce se musíte správně pohybovat a zasadit údery ve správný čas.

Pokud se vám to povede, srazíte protivníka na zem a bitku vyhrajete. Při odjíždění na trestnou lavici vám v domácím prostředí aplaudují fanoušci a hráčí poklepávají hokejkami o led. To jen umocní skvělého pocitu z vyhraného souboje. Jako další bonus se doplní vašemu týmu energie. Díky tomu může být vyvolání bitky velmi klíčové třeba před koncem zápasu, kdy máte unavenou elitní formaci a po vyhrané bitce jim doplníte staminu.

Četnost bitek mi přišla až přehnaná a mnohdy prostě nemáte náladu na podobnou konfrontaci a chcete se raději soustředit na samotnou hru

Vývojáři souboje dovedly opravdu do detailu, takže při bližším záběru na hráče si všimnete různých modřin a podlitin. Opět musím říci, velmi efektivní. Snad jen četnost bitek mi přišla až přehnaná a mnohdy prostě nemáte náladu na podobnou konfrontaci a chcete se raději soustředit na samotnou hru. Někdy se však bitce nevyhnete.

Vylepšení doznaly i samotné srážky. Nyní už opravdu záleží na velikosti, váze a především rychlosti hráčů, kteří se srazí. Z některých srážek, respektive z pohybu těl po srážkách jde mnohdy až husí kůže. Pokud někoho trefíte v plné rychlosti, protihráč to opravdu pocítí a jeho tělo se až hrůzostrašně prohne. Zde bych chtěl jen podotknout, že podobné reakce jsou možná až přehnané, protože přeci jen známe lidské tělo, které by zkrátka často takový nápor nevydrželo.

Je tedy s podivem sledovat jak jednoho hráče třeba pětkrát za zápas skutečně nevybíravým způsobem „sundáte“, aby se zase zvedl a bez problémů ve hře pokračoval. Jak jsem již ale poznamenal v perexu článku, toto je nejdrsnější NHL hra všech dob, a tak k ní také musíme přistupovat. Komu to nevyhovuje, ať raději zůstane u staršího ročníku.

Šipky před brankou

Novým lákadlem jsou bezesporu upravené zákroky brankářů, respektive jejich reakce. Tato novinka je si myslím poměrně podceňovaná a se správným brankářem budete jen obtížně dostávat góly, protože nově se dokáží brankáři bleskurychle přesouvat a ještě se vytasit s nějakým neuvěřitelným zákrokem, kterým vychytají i tak oblíbené „one-timery“. Ostatně podle osobních zkušeností si myslím, že v tomto ročníku si drtivá řada hráčů při online hraní bude vybírat svůj tým především podle kvalitního brankáře. Ti jsou skutečně klíčoví a například občasné zákroky Lundqvista jsou spíš z říše snů. Také na tečované puky budou brankáři reagovat víc flexibilně.

Další novinkou je mod Live the Life. Což je v podstatě přejmenovaný mod Be a Pro s možností poskytovat rozhovory novinářům a žít svůj život také mimo led. Očividně se EA inspirovalo třeba u hry New Star Soccer, takže zde najdeme několik ukazatelů, které mají vliv na vaše výkony. Tak například, když vás po zápase spoluhráči pozvou na pivo a vy půjdete, zvýší se vaše oblíbenost v týmu, ale druhý den při zápase zkrátka nebudete oplývat takovou energií a tvrdostí. Ale zase vám budou spoluhráčí více přihrávat.

V Anniversary modu vidím velký potenciál a EA podle mého názoru zatím zkouší reakce hráčů

Rozhodnutí tak bude vždy na vás. Osobně v tomto modu vidím velký potenciál a EA podle mého názoru zatím zkouší reakce hráčů, aby tento mod dále rozvíjela do nových ročníků. Nechme se tedy překvapit, jak to bude pokračovat.

Nostalgie

No a závěrečná novinka je vyloženou třešničkou na dortu pro všechny pamětníky NHL 94. Vzhledem k dvacetiletému výročí se v tomto ročníku setkáme s NHL 94 Anniversary módem. V něm si zahrajete pěkně na starém ovládání, kde se stříli pomocí jednoho tlačítka. V módu prakticky neexistují pravidla, takže můžete masit protihráče jak budete chtít, a to vše na klasicky zbarveném ledě pro ročník 94. Ano, takto se převádí retro, vývojáři z Madden by se mohli poučit od svých kolegů.

X360
Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | Simulace hokeje
Výrobce: EA Canada
Začátek prodeje: 13. září 2013
  • Nový systém bitek
  • Věrohodné srážky
  • Zákroky brankářů
  • NHL94 Anniversary mód
  • Opět skvělý soundtrack
  • Občasné problémy s AI
  • Místy možná až příliš tvrdé

Suma sumárum je NHL 14 jedním z nejlepších hokejů od EA Sports a jednou z nejlepších sportovních her vůbec. Je sice více brutální než předchozí ročníky, ale to beru rozhodně jako pozitivum. Ostatně, hokej není bezkontaktní sport, právě naopak. Otázku, zda se vyplatí koupě v případě, že už vlastníte loňský ročník je však jen a jen na vás. Já za sebe můžu říct, že bych peněz nelitoval, ale to je na osobních preferencích.

Diskuze (5) Další článek: Nové obrázky z Arkham Origins odhalují dceru komisaře Gordona

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,