NHL 16: konečně pořádný hokej? (recenze)

NHL se vrací a chce nám dokázat, že ještě za něco stojí. Jak tedy dopadl nejnovější ročník?

Jak jinak začít recenzi každé pravidelně vycházející sportovní hry, než větou “opět po roce je tu nový díl ze sportovní série XY”? Nijak, takže tedy: Opět po roce je tu nový díl ze sportovní série NHL s číslovkou 16. Zda si vývojáři novým dílem napravují reputaci či pouze doplnili to, co měl obsahovat již předchozí ročník, se dočtete v naší recenzi.

NHL 15 a půl?

Ten příběh všichni známe - NHL 15, které vycházelo jako první ročník na PS4 a Xbox One, a těšilo se na něj mnoho hráčů, se moc nepovedlo. Vždyť víte - chybějící módy, sountrack a tak dále. Na druhou stranu velký posun v grafice a menší vylepšení fyziky a hratelnosti hru zachránilo, a pokud vám šlo pouze o to zahrát si dobrý hokej, měli jste k dispozici slušnou hru. Nicméně podobný průšvih by vývojářům podruhé zřejmě neprošel, a proto přichází NHL 16 s mnoha vylepšeními.

NHL™ 16_20150923125754.jpgNHL™ 16_20150923125835.jpgNHL™ 16_20150923130045.jpg

Začněme obsahem - ano, do NHL se vrací všechny oblíbené módy. V rychlosti tedy jejich souhrn. Pro offline hraní je k dispozici Rychlý zápas, Be a GM (ujmete se role generálního manažera a vedete svůj tým v průbehu mnoha sezón, trejdujete, upravujete formace, vedete rozhovy s hráči a samozřejmě i hrajete), Be a Pro (zde hrajete pouze za jednoho hráče, snažíte se zlepšovat, propracovávat se soupiskou co nejvýše a samozřejmě sníte o Stanley cupu), Sezóna (podobné jako Be a GM, ale bez té “omáčky” okolo, pouze trejdujete a hrajete), Trénink, Play Off, Offline nájezdy a NHL Moments Live. Online si užijete přátelský zápas, Hockey Ultimate Team, EASHL, online týmovou hru a také online nájezdy.

Možností je mnoho a věřím, že letos si opravdu každý vybere. A pokud ne? Zbývá jedině nasadit brusle a jít si zahrát opravdový hokej. Trochu se u některých módů zastavím. Například Be a Pro obsahuje mnoho vylepšení a konečně vás tento mód bude bavit. Co vás po verzi z minulého ročníku napadne jako první? Ano, když jste s vaším hráčem na lavičce, můžete tento čas přeskočit a nemůsíte celou dobu sledovat dění na hřišti.

Druhým závažným problémem bylo, že jste začínali rovnou v NHL a níž jste se dostat prostě nemohli, i když byste hráli sebehůř. To je naštěstí také odstraněno a začínáte v nižší soutěži a do NHL se musíte propracovat svými výkony. V Be a GM je hlavní novinkou interakce s hráči, kdy musíte pomocí promluv k celému týmu, nebo k jednotlivcům, udržovat soudržnost mužstva. Občas se vám hráč ozve z nějakým přáním, případně je potřeba psychicky podržet zraněného útočníka. Voleb není mnoho, ale jedná se o příjemné oživení. Součástí NHL je samozřejmě i česká extraliga a v kombinaci s přítomností Sezón si můžete zahrát celou sezónu za váš oblíbený tuzemský tým (Dynamo do toho!). Jedinou vadou na kráse jsou ne zcela aktuální soupisky českých týmů.

NHL™ 16_20150923130231.jpgNHL™ 16_20150923130236.jpgNHL™ 16_20150923130241.jpg

EASHL, celým názvem EA Sports Hockey League, chyběl zřejmě největšímu počtu hráčů. Jde o online mód, ve kterém ovládá každý hráč jednoho hokejistu, najednou může tedy hrát až 12 hráčů. Svému hráči nově můžete určit jakousi roli - utočník může být střelec, hračička, tvůrce hry a podobně. Zde nejspíše zakotví hráči, kteří mají vytvořený vlastní tým a hrajou vždy ve stejné sestavě. Pokud si chcete “jen tak” zahrát podobný mód, je tu online týmová hra, která je založena na stejném principu. Zde je však největší problém právě v nesehranosti hráčů a 58 minut z 60 je zápas jeden velký chaos.

To hlavní se odehrává na ledě

Vybrali jste si herní variantu, oblíbený tým a pořádně uvázali brusle? Dobrá, jdeme na led. Před zahájením zápasů na vás čekají pěkné záběry na arény, které bohužel občas nejsou úplně plynulé. Úvodní slovo komentátorů je také podobné NHL 15 - tedy reální komentátoři, kteří každý zápas nějak uvedou. Variant na každé dva soupeře mají několik a tak se vám hned neoposlouchají, i když je většinou stejně budete přeskakovat. Bohužel lehkým zklamáním je komentář, který se celkem často opakuje, a to i přesto, že byl letos obohacen o mnoho nových hlášek.

NHL™ 16_20150923125710.jpgNHL™ 16_20150923125808.jpgNHL™ 16_20150923125816.jpg

Samotná hratelnost je sice podobná té z předchozího ročníku, ale dočkala se několika vylepšení. Puk se chová reálněji. Letos opravdu. Nedrží na hokejce jako přilepený, občas uskočí před střelou a máte pocit že ho nemáte vždy pod kontrolou na 100%. Konečně je také ve hře více využíváno střední pásmo a přechod přes něj, takže i hra ve středu pole je nyní důležitá. Při útočení se více zapojují (a i samotná hra je více využívá) obránci na modré čáře. Celkově mám prostě ze samotného hraní lepší pocit, zase jsme o kousíček blíže realitě.

Pro nováčky je připraven výborný způsob výuky, implementovaný přímo do zápasu. Během hraní se vám zobrazuje, kam právě nahrajete, při střílení je v brance malý terč, kam máte mířit. Rady dostáváte i k vhazováním, bodyčekům, klíčkám a podobně. Pro nováčky opravdu skvělá možnost, jak se zlepšit. A nejen novým hráčům slouží reakce trenéra, které jsou vidět vždy při přestávce nebo při jakékoliv návštěvě menu v zápase. Tyto reakce byly přítomny už loni, ale letos mi přijdou zajímavější a hlavně variabilnější. Trenér má připomínky k vaší útočné i obranné hře a k celkové souhře týmu.

PS4
Dostupné pro: PS4, Xbox One
Žánr: Sportovní | Hokejový simulátor
Výrobce: EA Canada
Začátek prodeje: 17. září 2015
  • Velká nabídka módů
  • Grafické zpracování
  • Hratelnost
  • Vylepšená fyzika
  • Neaktuální soupisky ELH
  • Soundtrack
  • Časté opakování animací

NHL 16 se hraje opravdu skvěle, pro majitele předchozí verze se nejedná přímo o revoluci, ale také nejde jen o upgrade soupisek, takže i těmto hráčům můžeme koupi doporučit. Graficky se hra také mírně posunula kupředu - v hledišti vidíte maskoty, radující se po gólu a povzbuzující diváky, hráčům rostou vousy, led je vždy ke konci třetiny viditelně poškozený a podobné maličkosti, které potěší. Mezi mínusy letos opět patří soundtrack, který je monotóní a nezajímavý a také lehce nepřehledné a hlavně pomalé menu.