NHL 2003 pro PlayStation 2 - recenze

Že by nám mistři hokejové simulace z EA Sports už zase usínali na vavřínech? Možná se to dalo tak trochu předpovídat, ale pravidlo co nová série to pytel smíšených pocitů se nám opět vyplnilo. Nezbývá než si navléct hokejový dres, nasadit helmu, nazout brusle ostré jak břitva, lapnout do ruky hokejku a pustit se do striktního rozebrání hry na součástky.
NHL 2003 pro PlayStation 2 - recenze

Paměťová karta: minimálně 4000 kB
Analogové ovládání: všechny tlačítka
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: EA Sports

Sebevědomí, toť hlavní deviza amerického způsobu myšlení - když se moc usilovně snažíš, máš velkou šanci být úspěšný. Že sem tohle mé plácání vůbec nepatří? Tak ještě jednou. Kanada - kolébka hokeje, EA Sports- kalifornský výrobní pás na sportovní hry, NHL série- jejich pyšné již desetileté sebevědomé dítko. Co nám z toho vychází? Ano, uhodli jste. Příliš sebevědomé EA Sports a jejich každoroční snění o tom, že ten jejich hokej bude zas a opět ten nejlepší na trhu. Těžko jim to zazlívat, už od PlayStationového debutu v roce 1995 (jsme přeci v čistě konzolové rubrice) začínalo být rok co rok jasné, kdo bude na tomto poli opět king. Další díly se postupně těšily celosvětovému úspěchu, vysoké prodeje a zákonitě tučné zisky zajistily pro tuto pobočku softwarové firmy Electronic Arts slávu jako hrom a nám nakonec kopec plný ledové zábavy. Jak pak by taky ne, když ostatní, tj. konkurenční vývojářské týmy, zůstávají nadále touto monopolní smrští jakoby opařeni a nemají jaksi odvahu vydat kvalitní hokejový titul schopný obstát v boji s takovým velikánem (výjimkou je snad série NHL2K2,3 od Segy, která se k nám ale stejně zase nedostane). To NHL 2003 už zas nedočkavě leží na tuzemských pultech v plné parádě a je jen na nás hráčích rozhodnout se, zda si jej za nemalý peníz pořídit či nikoliv.

NHL 2003 PS2 NHL 2003 PS2

NHL 2003 PS2 NHL 2003 PS2

Vizuální dilema, aneb to tu ještě nebylo…

Vzpomínáte na hokejovou genesis NHL 2001 pro PS2? Byla to jedna z těch her patřících do kategorie tzv. launch titulů a náležela po bok například takovým skvělým hrám jako TimeSplitters či SSX. Vidím to jako dnes, pánové z výše jmenované vývojářské firmy s černou skříňkou vehementně experimentovali a snažili se z ní vymačkat, co to dalo, až  konečně vyloudili dosud nevídaný, do očí bijící 3D engine pro svou budoucí hokejovou hru. To, co nás tak silně ozařovalo byly i parádní grafické efekty jako realisticky se prohýbající plexisklo mantinelů, ledová plocha poseta všelijakými rýhami zanechanými bruslemi hokejistů, efekty světla, zejména jeho odraz na přilbách hráčů a různých objektech hokejové haly, vše plující na vlnách frameratu se značkou 60 atd. Radost pohledět. No dobrá, na druhou stranu tam bylo i hodně chyb a nedodělávek, hlavně to bolestně zoufalé cukání v centrální části kluziště, konkrétně u střídaček. Konečně i s umělou inteligencí to nebylo nijak slavné a hratelnost v obranném aspektu hry stavějící hlavně na tlačítku pro velký úder připomínala dost často spíš ragby než lední hokej. Vážně skvěle propracovaná reálná fyzika trajektorie puku znamenala dost aditivní hokejovou záležitost ,někteří pařani se prý dokonce dostávali  často i do kontinuální herní extáze. Pokračování šlo ve šlépějích debutu, zbavilo jej zbytečných technických problémů jako zmíněného zpomalení, přidalo hlavně v oblasti většího množství animací samotných hokejistů a nějaké to 3D vylepšení do hlediště. S vizuální stránkou nové verze NHLka je to ale (alespoň u evropské verze) jako když vás praští bijec Primeau loktem přímo do spánku. Snímkování nám spadlo na nějakých 30Hz (nechci přehánět), což je oproti minulým dílům víc než napováženou. Přitom celková grafika je myslím více než skvělá, je tu hlavně vhodně zvolena rozprostřenost různých tónů a odstínů barev, ledová plocha tak vypadá vskutku jako podle svých reálných předloh. Co ale hlavně působí jako skvěle odvedená práce, je tělní struktura hokejistů. Už to nejsou jen ořezaní panďuláčci, ale tihle hoši působí na ledě, jako by byli skutečně z masa a kostí. Oproti loňské verzi se patřičných změn dočkalo i jejich naanimování. Hráči obecně lépe vypadají a pohybují se na ledě jako víc ve skutečnosti, brankáři sebou akrobaticky mrskají, snažící se mermomocí ochránit svatyni za svými zády. Oko znalce snad někdy zahlédne i Haškovo brankářské umění,  ovšem ne vyprodukované jím samým, ale nějakým jiným brankářem. Haška totiž v této verzi už neuzříte (leda že si ho sami vytvoříte ve volbách vytvořit hráče), jedničkou v dresu českého národního týmu je kupodivu brankář Vokoun. Přibyly i některé animace po přerušení hry, třeba když se moc ochomýtáte v brankářské zóně a hra je hvizdem rozhodčího přerušena, následuje animace hádky mezi hráčem a rozhodčím, což docela dobře připomíná situace ve skutečném hokeji. Byla zlepšena i animace puku, který po přihrávce občas vylétne a plachtí vzduchem a přijímající hráč si jej s úsměvem na tváři mistrně sklepává a zpracuje, atd. Tento aspekt doznal mnohých zlepšení, krom jeho využití při rvačkách (doporučuji ztlumit v nastavení k minimu, jinak budou po nějaké době lézt pořádně na nervy), ty vypadají tak trochu uboze, velice staticky. Ale kdo by se chtěl bít, všem nám jde přeci hlavně o zážitek z krásy hokeje, tj. pěkné přihrávky a střílení dobrých gólů. Rozpor tu spočívá tedy v tom, že tu najdete spoustu grafických vylepšení, ale celá hra prostě neběží po technické stránce tak jak by měla (nebudu jen kritizovat a jen tak na okraj zmiňuji lepší, tj. kratší časovou prodlevu při nahrávání zápasu).

NHL 2003 PS2 NHL 2003 PS2

NHL 2003 PS2 NHL 2003 PS2

Jak přelstít svého soupeře…

Ne, nejde tu o nový díl šachové příručky našeho bývalého velmistra Luďka Pachmana, budu se zde snažit vylíčit mé zážitky ze samotného hraní, což je vždy to nejtěžší, protože člověk si u tohoto druhu her musí neustále klást otázku, zda je toto ten správný způsob, jak se má tvořit hokejová hra - má se přibližovat co nejvíc reálnému hokeji, není to na škodu celkové zábavnosti a hratelnosti a následujícímu požitku ze hry, kde je ta hranice? Myslím, že vývojáři z EA si jsou už léta vědomi těch správných odpovědí na tyto a jiné otázky. Ale jejich odpovědi jako už by byly vyčerpány do samého dna. Byly okamžiky, kdy jsem tu hru měl chuť vypnout a zahrát si raději ony šachy. Byly ale i chvíle, kdy mě tato verze úplně dostávala a nadále nepustila. Oproti dvěma minulým verzím na PS2 autoři přidali do vínku hratelnosti nějaké ty nové vychytávky. Systém kontroly touše byl u této série vždycky spolehlivě funkční, hráč měl vždy pocit, že je prostě na ledě a ovládá puk. Jedním ze slibovaných vylepšení je například manuální kontrola blafáků, kdy při správném načasování a s hráčem, jenž má podle svého statutu k tomu vhodné předpoklady, exekujete docela efektní blafáky. Vše se provádí na pravé páčce DualShocku 2 a takový blafák jednou rukou je vážně paráda, zejména když se podaří položit si touto fintou brankáře a pak zlehka skórovat již do odkryté brány. Další novinkou je tzv. gamebreaker, který mi tak trochu připomíná ukazatel morálky z předchozích dvou dílů, ale jeho funkce je jiná. Když se tento speciální ukazatel vyplní do červena, stačí jej aktivovat R2kou a celé dění na ledě se zpomalí, kamera se sama přepne na pohled stíhání a vy si vychutnáte pocit jako při zpomaleném replayi. No samozřejmě nejen to, jde tu spíše o hlubší pocity při najíždění na soupeřovu branku a případné skórování. Není to špatné vylepšení, ale nemusí zaujmout zas každého, trvá stejně jen několik sekund a většinou je vám umožněno použít jej během tří třetin pouze jednou. A taky mně něco říká, že něco podobného bylo už i v jiných hrách. Co třeba matrix efekt ve hrách jako Max Pane, GTA 3, že?

• vylepšený systém blafáků
  • reálně znějící zvuk z tribun
  • obecně lepší animace a AI brankářů
  • snímkování překvapivě pokleslo
  • celkově fyzika puku si pohoršila
  • gamebreaker není zase taková bomba

V NHL 2003 opět nechybí klasické módy rychlá hra, turnaj, playoff,sezóna, nájezdy, všelijaké možnosti nastavení hry od změn pravidel, rychlost hry, přihrávek, míchání s útočnými a obrannými či smíšenými lajnami, až po vytvoření vlastních hráčů, a samozřejmě i karty NHL (přes 180 druhů), jejichž získání je podmíněno plněním různých úkolů. Je toho spousta a vše je ponecháno jen na vašem vkusu. Obtížnost nám od NHL 2001 zase poněkud přituhla a umělá inteligence také stoupla o nějaký ten stupínek výš, ovšem ne co se týče spoluhráčů ve vašem kádru. Leckdy je máte kde byste to v určitých situacích nejméně chtěli, například se zbytečně vystavují offsidovému postavení v obranné zóně protivníka, málokdy nebo spíš vůbec se vaši spoluhráči snaží uklidit puk do bezpečí při hrozícím přečíslení protivníka a jdou raději vystřídat. Pravda, gólů (hlavně na vyšší úrovně obtížnosti) už tu průměrně nepadá do sítí branek nějak moc přespříliš, to je dost důležitá věc a myslím, že je  to tak i díky vylepšeným schopnostem brankářů, kteří vás dokážou občas mistrně přelstít při pokusu střelit branku one-timerem. Pěkné góly padají také od modré čáry, ale k tomu je třeba dobrých střelců, jakým je třebas Jarda Jágr. Celkově se mi na této verzi zamlouvalo, jak nás Čechy, naši hokejovou “ minivelmoc“ tentokrát autoři ohodnotili, pokud si dobře vzpomínám tak něco kolem čísla 93. Kapitolou samou pro sebe je technika vašeho obranného způsobu hry. Účinnost tlačítka pro velký úder je tu naštěstí o něco zmírněna, ale co mě osobně dost štvalo bylo malátné využívání tlačítka pro vypíchnutí puku, jenž má při dané situaci v držení soupeř. Jít do protivníků na tělo byla vždy ta nejlepší možnost, protože spoléhat moc často na zónovou obranu vedlo většinou k pořádnému výplachu vaší svatyně. Z používání tohoto buttonu nám však zbylo jen jakési praprázdné promáchnutí kolem sebe a ne účinné napadení holí. NHL 2003 je velice rozporuplná verze, jak jsem například uvedl naanimování trajektorie puku se značně vylepšilo, hráči před předáváním puku svému spoluhráči dokonce máchnou rukou jako ve skutečnosti, tzn. je tam patrná i určitá prodleva mezi pohybem ruky a odrazem černého kotouče od hokejky. To, jak hokejisté mají puk ve svém držení (známé fifovské lepidlo) a jak se puk pohybuje po ledě je tak trochu naštíru, dá se tu bohužel sledovat úbytek z realismu, jenž předchozím dvěma dílům vlastně nechyběl. Řekl bych, že to celé působí dosti arkádovým dojmem, ale v pozadí jsou patrná zlepšení inspirovaná reálnými situacemi z hokeje a jsou zařazena do samotné hry. Zní to možná dost prapodivně, ale nezbývá než si to celé vyzkoušet na vlastní kůži.

NHL 2003 PS2 NHL 2003 PS2

Jak nám to hrají…

Zvuková kulisa v hokejové hře byla vždycky důležitým průvodním jevem, v tomto případě autoři na vavřínech neusnuli a přenesli do NHL 2003 vskutku profesionální nazvučení. Občas když jste na ledě zařve na vás trenér ze střídačky nebo někdo z hlediště, myslím, že původci audiovizuální stránky hry dostáli svých slibů a namíchali do hry skutečný řev z tribun, prostě tak jak jsme to zvyklí slyšet, když se jdeme podívat na skutečný hokej. Hudba, kterou uslyšíte například v menu se nese na vlnách soudobé americké rockové scény, kapely jako Nickelback, JimmyEatWorld a jiní. Podle mě docela dobrá volba, ale některým by zase sedělo k tomuto tvrdému sportu něco ještě tvrdšího, jak tomu bylo v původních dílech.Hlas našeho sportovního komentátora Petra Vichnara je svěží jako obvykle, i když při předání slova svým americkým kolegům zas takovou radostí nesrší. Jedinci s dobrou angličtinou se tomu, jak se navzájem popichují a vtipkují možná občas zasmějí, ale to je asi tak všechno.Ano, chtělo by to plnou lokalizaci, ale s tím nikdo nic nenadělá. Snad se autoři nad vším víc zamyslí a příště přinesou na PS2 pořádný hokejový nářez, mimochodem NHL 2004 již bude onlinová, takže se máme myslím docela na co těšit.

Zvuky: 9/10

Celkově tahle nová verze, co se týče nějakých zásadnějších změn, moc nepřináší. Je to zase jen autory dobře odvedená práce. Zažijete spoustu pěkných hokejových momentů, ale titul po technické stránce oproti předchozím verzím poněkud ztrácí na své kráse.