NHL 2004 – nový tým, nový hokej?

I když loňský ročník jediného hokejového simulátoru na PC nedopadl příliš slavně, fanoušci nejrychlejšího sportu na světě již určitě netrpělivě vyhlíží jeho další díl. Hry se chopil zčásti nový tým autorů, takže se dají očekávat jisté změny. Budou však stačit na to, aby se NHL zbavila přízviska „nejdražší update sestav na světě“?

Léto je zcela bezpochyby krásné roční období, pro mnohé dokonce nejoblíbenější část roku. Je hezky, neprší, spousta lidí má dovolenou a všechno je takové příjemně pomalé a ospalé. Ovšem čeho je moc, toho je příliš. Po měsíc trvajícím období sucha s teplotami nad třicet stupňů se nejednomu obyvateli naší vlasti zasteskne po poněkud mírnějších klimatických podmínkách. Jelikož rosničky se k ohlášení déletrvající studené fronty stále nemají, rozhodli jsme se vzít osud do svých rukou a ochladit vás alespoň virtuálně prostřednictvím zimních stadiónů. Důvod je prostý - NHL 2004 je za dveřmi.

  

GÓÓÓÓÓÓL! * I padat se musí s elegancí

Zpátky k realismu?

Jak sami autoři přiznávají, minulý ročník NHL (a nejen on :-) - pozn. autora) byl příliš arkádový a nedával hráči moc šancí vytvořit z probíhajícího zápasu utkání podobné reálu. Proto jedním z hlavních cílů NHL 2004 je vrátit NHL "hokejovost" a omezit chaotickou hru "nahoru-dolů" s větším důrazem na taktiku. Pomoci tomu má hned několik faktorů. Jedním z nich jsou širší možnosti strategie. Budete moci nastavit, kde se má hráč vyskytovat, případně jakým systémem bránit a díky vylepšené AI se hráči opravdu budou těchto pokynů držet (alespoň dle tiskových prohlášení:-).

V mnohém se vylepší úloha obránců, kteří budou mít k dispozici více defenzivních prostředků. Mezi největší novinky patří zejména možnost manuálně ovládat úder. Jak? Vysvětlím na příkladu. Když jste se v minulých dílech rozjeli proti dvěma soupeřům a zmáčkli tlačítko pro úder, záviselo do jisté míry na náhodě, kterého z nich jste poslali k zemi. Ovšem v NHL 2004 je možné ohánět se kolem sebe nezávisle na směru bruslení, takže můžete zneškodnit protihráče aniž byste se museli zastavit či dokonce zpomalit. A nejen to, dokonce půjde ovlivňovat síla takového úderu. Otázkou však zůstává, jak se autoři vypořádají se specifickými podmínkami ovládání pomocí klávesnice, protože konkrétně tento případ byl demonstrován na analogové páčce, která se vyskytuje pouze u lepších gamepadů.

  

Ale hoši! Buďte gentlemani! * Sundin, vstávat! Víš kolik za tebe dávám?

  

Kašpárci dali další branku * Pěkný backhand

BUM, BUM, ŠVIH

Zní to až příliš neuvěřitelně, ale údajně bychom se také měli dočkat hry u mantinelů a za brankou, tedy části hokeje, která se NHL zatím vyhýbala velkým obloukem. Jakékoliv potyčky doposavad vyřešil jeden tvrdý bodyček, což by nyní mělo ustoupit realismu. U mantinelu se více uplatní různé háčky a přidržování a podle několika obrázků je jisté, že se tyto činnosti v NHL 2004 opravdu objeví. Jak moc budou účinné, to lze v těchto chvílích těžko odhadovat. Každopádně pokud se tato činnost uchytí, dojde určitě k oživení hry.

Ale ani příznivci tvrdých střetů nebudou zklamáni. Stačí se opět zahledět na okolní obrázky - dobrá polovina z nich se zaobírá bodyčeky, srážkami případně pády hráčů. Díky novému motion-capturingu jsou všechny pohyby opět o kousek blíž realitě. Jistého upgradu se dočkají i bitky. Neměly by být náhodně generované, ale budou muset být schválně vyprovokovány. V případě soubojů s počítačem se asi tolik nezmění, ale při střetnutí dvou hráčů bude záležet jen na agresivitě obou koučů. Aby pěstních soubojů nebylo málo, do potyček se dokonce budou moci zapojit brankáři obou celků! Každopádně se nebude jednat o nudnou klikačku jako minule, ale přibude nějaký ten úder.

Útočná fáze by rovněž neměla zůstat beze změn. Hlavním tahákem jsou hned dvě tlačítka pro nahrávku. Jejich kombinací bude možné dle slov autorů posílat puk kamkoliv na ledě, nahrávat na obsazené spoluhráče, posílat žabky, přihrávat o mantinel, vyhazovat puk do rohu a nebo třeba posílat puk do volného prostoru!

  

A už se zase melou, co jsem vám říkal? * Důkaz místo slibů - boj u hrazení

  

Na takové dresy si budete muset v NHL 2004 také zvyknout * A i brankáři se občas pěkně rozčílí

Dynasty Mode?

Ať už předchozí zlepšení dopadnou jakkoliv, jedno asi novému hokeji nikdo neodpáře. Mluvím o tzv. Dynasty módu, který konečně prolomil nechuť vývojářů zabývat se více manažerskou stránkou věci. Na začátku všeho si vyberete tým, se kterým (v lepším případě:-) strávíte dvacet sezón a pustíte se do boje. Narozdíl od klasického hokeje, vaše cíle nebudou jen sportovní, ale samozřejmě také finanční.

Vaše starosti tak dostanou mnohem širší ráz. Nejen, že budete muset sestavit kvalitní a konkurenceschopný tým, navíc budete shánět jeho trenéra, zlepšovat posilovnu, najímat scouty, určovat, zda-li mají hráči trénovat mezi zápasy více či méně (od čehož se bude odvíjet jejich forma a únava), posílat nováčky na farmu a spoustu dalšího.

Hra jde do takových detailů, že si bude všímat, jak dlouho tráví hráči na ledě. Když nějakou hvězdu začnete opomíjet v třetí pětce a ta se na led dostane dvakrát za zápas, bude tento hráč naštvaný, klesne mu morálka a později s vámi třeba nepodepíše další smlouvu. Z toho koukají velké problémy pro milionářské týmy, protože ty jednak budou muset sehnat peníze na mnohamiliónové kontrakty a druhak, i když se peníze seženou, budou hokejisté naštvaní, že nedostávají příležitost (ještě pořád chce někdo trénovat Rangers?:-). Bude toho mnohem víc - kupříkladu starosti ohledně návštěvnosti, permanentek, prodeje hráčů, draftů, smluv a další. Zkrátka vše, co se okolo nejlepší hokejové ligy světa točí. Nezapomnělo se dokonce ani na pravý hokejový magazín.

Evropa na vzestupu

Poslední věcí, o které bych se rád zmínil je nabídka herních režimů. Jako vždy se můžete těšit na exhibici, turnaj, playoff či kompletní sezónu. Ovšem narozdíl od předchozích ročníků NHLPA tentokrát ustoupila a dovolila do hry zařadit i další ligy. Budeme si tak moci okusit atmosféru švédské, finské a německé nejvyšší soutěže (naše liga samozřejmě chybí, takže se budeme muset spolehnout na fanouškovské projekty).

  

Vedení puku nevypadá vůbec špatně * Ale pro hokejisty je nejslastnější pohled na rozsvícené světýlko za brankou

  

Puk je trochu větší než je v českých zemích obvyklé * Simuluje nebo padá? Otázka pro rozhodčího

Kdy to bude?

Už kvůli novým manažerským schopnostem se asi mnoho hráčů bude dívat na nový díl o trochu shovívavěji než na předchozí ročníky. Jestli to však spolu s výše uvedenými novinkami bude stačit, to se dozvíme až 26.září 2003, kdy NHL 2004 v České republice vyjde.

Související informace (NHL 2004):

Vývojář: EA Black Box/EA Sports
Vydavatel: EA
Distribuce v ČR: Cenega
Homepage: http://www.easports.com/games/nhl2004/
Datum vydání: 26. září 2003

Diskuze (8) Další článek: Jedi Knight: Jedi Academy je GOLD

Témata článku: , , , , ,