Nintendo Wii U - konzole spojená s tabletem

Nintendo představilo jejich novou konzoli Wii U. Přinese unikátní ovladač s dotykovým displejem revoluci jako Wii? Mohl by, přesvědčte se sami.

Před pěti lety Nintendo při první prezentaci ukázalo pouze konzoli Wii a ovladač si nechalo na později. Letos došlo k přesně opačné situaci, když se japonský herní gigant pochlubil prvně ovladačem. A poněkud tím zmátnul publikum. V kombinaci s názvem Wii U by se mohlo zdát, že jde pouze o nový doplněk pro Wii. Ale není tomu tak.

Wii U 16.png

Wii U je skutečně nová konzole, s novým hardwarem, který je výkonnostně na úrovni Xboxu 360 a PS3, a novým ovladačem se zabudovaným dotykovým displejem. Ovšem aby nebylo málo zmatků, na Wii U fungují ovládací prvky z původního Wii – balance board, wiimote a nunchuk... dokonce představují zatím asi jediný způsob, jak si na Wii U zahrát ve více hráčích. Ale nebudeme předbíhat.

Konzole s tajemnými vnitřnostmi

Samotná konzole na E3 konferenci vidět nebyla, spatřit ji mohli až novináři při prvním zkoušení možností Wii U.

Procesor je postaven na samé technologii, kterou využili v superpočítači Watson

Nintendo zůstává mlčenlivé, co se týče podrobných specifikací, ale znají se výrobci poskytující CPU a GPU a ti se lehce pochlubili. CPU podobně jako u X360 poskytne IBM. Wii U poběží na speciálním více jádrovém procesoru stavěném na 45 nm architektuře a se zabudovanou DRAM pamětí. Podle IBM je procesor postaven na samé technologii, kterou využili v superpočítači Watson (to je ten, co poráží lidi v televizních soutěžích).

medium_medium_new_nintendo_console_detail_01.jpg

O GPU se stejně jako v případě GameCube i Wii postará Ati/AMD. Jednat se má o speciálně upravený Radeon HD, spekulace mluví o čipu z rodiny R700 s podporou shaderů verze 4.1 a minimálně 512 MB paměti. Jasné je jenom to, že konzole má zvládat přes HDMI video výstup v rozlišení 1080P. Grafický potenciál předvedlo Nintendo na výborně vypadajícím tech demu, nicméně jako kdykoliv jindy bude už záležet na samotných vývojářích, co z konzole vytáhnou.

Hardwarově se o novou generaci jednat nebude – na 4K rozlišení či něco podobného můžete zapomenout. Ostatně je to logické, ani 1080P televizory nejsou rozhodně standardem domácností a Nintendo v poslední době spíš vsází na netradiční styl ovládání, než brutální výkon. Navíc pokročilý hardware by znamenal nutnost v počátku dotovat cenu konzole, jako to dělá Sony a Microsoft (zisk se generuje hlavně z prodejů her). Nintendo však vydělává od prvního prodaného kusu přístroje.

Wii U 10.png Wii U 11.png

Hry budou opět dostupné na klasických optických discích. Jednat se má o 12cm disky s kapacitou až 25 GB. A ne, nejde o Blu Ray, ale vlastní formát. Wii U tedy podobně jako Wii nebude zřejmě zvládat přehrávat filmy na discích, vzhledem k minulosti se nativně nedá počítat ani s přehráváním jiného vlastního video obsahu, ale to je pouze osobní spekulace. Nintendo kašle i na další současný standard u konzolí, a tím je harddisk. Uvnitř nového přístroje má být pouze flash paměť (některé zdroje mluvily o 8 GB), kterou půjde volitelně rozšířit prostřednictvím SD karet a USB.

Dokoupení běžného UBS disku se tak ukazuje logickým krokem, ovšem pro vývojáře to zřejmě znamená nepočítat s možností nahrát si větší objem dat z disku jako například u PS3, kde existují hry s povinnou částečnou instalací na HDD. Zmíněných 8 GB vnitřní paměti by bylo i poměrně málo na možnost stahovat hry, o které se též mluví. Pokud tedy Nintendo nemá na mysli jejich Virtual Console (hry ze starých konzolí) či Wiiware (speciální hříčky pro Wii). Pokud má něčím Wii U čím zaujmout, je to jejich nový ovladač.

iPad jako ovladač?

Nový bezdrátový ovladač kombinuje Wii a DS, když v sobě ukrývá jak pohybové senzory, tak dotykový displej. Hlavní ovládací prvek Wii U vypadá jako robustní/dětský tablet. Navzdory úvodním pochybnostem z velikosti a tvaru jsou však všechny dojmy novinářů veskrze pozitivní – ovladač je až překvapivě lehký (prý rozhodně lehčí než iPad) a drží se výborně. Designově sice nevypadá úžasně, ale po stránce zpracování je velmi podařený, jako ostatně většina věcí od Nintenda.

Wii U 03.png

Dominantou ovladače je 6,2palcový rezistivní dotykový displej se subHD rozlišením. Nepodporuje multitouch, ale zase nabízí stylus a pokud se opřeme o zkušenosti z DS, mohli bychom počítat s přítlakem (nic extra, DS má pouze 4 stupně). Ostatně jedna ukázka využití ovladače představovala kreslení Linka ze Zeldy.

Wii U 07.png Wii U 08.png

Dotykový displej doplňují klasické ovládací prvky, 4 klasická akční tlačítka, d-pad, 2 „shoulder“ tlačítka, 2 „triggery“ a funkční tlačítka z Wii (home, select, start a power). Zajímavostí je, že místo tradičních analogových páček tu najdete slide-pady z 3DS. Podle prvních dojmů novinářů to však nepředstavuje problém a ostatně my máme pro 3DS slide-pad jen slova chvály. Absence páček znamená o 2 tlačítka méně (L3/LS a P3/RS z PS3/X360), ale to dotykový displej bohatě nahradí.

Wii U 12.png Wii U 15.png

Kromě tlačítek je na ovladači ještě kamera, mikrofon, reproduktory, jack na sluchátka, konektor pro rozšíření a konektor pro nabíjení. Uvnitř pak nechybí akcelerometr a gyroskop. Co s tím vším? To už záleží jenom na vývojářích. Wii U dokáže na displeji ovladače zobrazit třeba inventář, mapu či cokoliv jiného, případně „jen“ obraz z televize – klidně tak můžete pokračovat ve hraní v okamžiku, kdy se chce někdo jiný v domácnosti dívat na pořad v televizi. Nicméně zatím to vypadá, že konzole bude muset být neustále zapnutá, ovladač nebude funovat samostatně. 

Je to o hrách

V kombinaci s dalšími ovladači z Wii může nová konzole nabídnout i hodně netradiční systém multiplayeru. Ostatně pár takových ukázek bylo k vidění na E3. Catch Mii je například hra na honěnou, na televizoru nahánějí 4 hráči pomocí wiimotů pátého, který hraje na Wii U ovladači a má na dotykovém displeji daleko lepší rozhled. Něco podobného ukázal i Battle Mii, dva hráči se snaží sestřelit loď – třetího hráče s Wii U ovladačem, který páčkami ovládá pohyb lodi a nakláněním zaměřuje na displeji a bombarduje útočníky.

Wii U 13.png Wii U 14.png

Všechny hry prozatím využívaly pouze jeden nový ovladač, Nintendo prý uvažuje o možnosti hrát se dvěma. To se nám ovšem nezdá tolik pravděpodobné – konzole by musela zvládnout počítat a streamovat dva různé obrazy. Nicméně i tak má ovladač velký potenciál. Představte si například Aliens hru, ve které máte na displeji senzor pohybu a zlověstné pípání se ozývá z reproduktorů…to je ale už opravdu na fantazii tvůrců.

V jednom má Wii U oproti svému předchůdci výhodu, díky obdobné architektuře s X360 by neměl být problém portovat aktuální third party hry. Však to už dokládá slíbení her Batman: Arkham City, Assassins Creed, Ghost Recon: Online, Metro, zajímavě vypadající Lego City, kompletního line-upu EA včetně Battlefieldu 3 a dalších. Hardcore hráči by tak měli mít možnost si užít všechny atraktivní klasické tituly, přičemž unikátní ovladač přinese nové prvky. Druhou kapitolou jsou hry vyvíjené primárně pro Wii U, E3 na ně byla poměrně skoupá, ale potenciál je obrovský. Snad Nintendo nezklame. Wii U by se mělo objevit někdy v průběhu roku 2012, cena nebyla specifikovaná, ale už se mluví o více než 250 dolarech.

Diskuze (8) Další článek: PSVita v někteých regionech až v roce 2012

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,