Nioh: bělovlasý samuraj

Začátek letošního roku je nabitý k prasknutí a svoji trošku si v něm najdou i fanoušci hardcore akčních her.

Vývojáři z Japonska se snad domluvili. Po dlouholetém vývoji se na světlo světa dostaly tituly jako The Last Guardian, hned na to přišlo patnácté Final Fantasy a vydání Nioh už je za dveřmi. Ten se s nimi sice nemůže měřit co do popularity, ale v délce vývoje by přejel obě dvě. První práce na Nioh totiž začaly už roku 2004. O 4 roky později byl ale vývoj zrušen a vše začalo zase nanovo. Hra vystřídala několik vývojářských studií a nakonec skončila v rukou týmu Ninja, který spadá pod hlavičku Koei Tecmo. Z jejich předchozí tvorby můžete znát kupříkladu Ninja Gaiden.

4.jpg
Možná se to nezdá, ale tahle paní je opravdu nepříjemný boss

"Z jednoho pohledu je to japonské RPG, z jiného zase ryze akční hra," říká Yosuke Hayashi, vedoucí týmu Ninja. V rozhovoru pro web VG24/7 také vzpomíná na průběh vývoje. "Co se po dobu prací na hře neměnilo, je hlavní protagonista. Vždy to byl blonďatý modrooký samuraj ze západu. Ale víte co, v současné verzi - bojové RPG, akční bojové RPG, jsme se snažili uspokojit hráče, když poráží nepřátele nebo překonává nějakou výzvu. Jsme opravdu rádi, že se nám v tomto směru podařilo dojít tak daleko."

 Nioh bývá mimo jiné srovnáván především se Souls hrami. A upřímně, ani se není čemu divit. Je tady několik prvků, které tyto hry mají podobné. Kupříkladu z nepřátel padá amrita, která zde supluje duše. Vylepšujete si za ně svoji postavu. Když zemřete, amritu vám pohlídá váš duch strážný. Pokud zemřete při cestě k němu, vrátí se do svatyně a amritu musíte sbírat znovu. Když už jsme u toho, pojďme si něco říct o strážcích. Je jich hned několik a každý má podobu zvířete. Nemáte přístup hned ke všem od začátku, za některými vede náročná cesta. Krom psa, kterého máte už od začátku, můžete potkat i žraloka nebo býka. Funkce strážců je jasná. Hlídají amritu, dávají vám nějaké bonusy ke statistikám a také vám mohou propůjčit na krátkou chvíli svoji sílu. 

1.jpg
Strážce bude chránit jak vás, tak vaši amritu

Další podobností mezi Souls sérií a Nioh jsou svatyně, které zde plní funkci bonfireů. Můžete si u nich zvyšovat level, odemykat nové schopnosti nebo zvolit jiného strážce. Když se vám poštěstí, můžete v lokacích narazit na malé zelené mužíčky jménem Kodama. Je několik druhů těchto stvoření, každý má jinou čepičku. Po tom, co je pošlete do svatyně, si můžete vybrat nějaký bonus, třeba že bude častěji padat brnění nebo zbraně.

Hayashi popisuje RPG prvky jako absolutně klíčovou věc pro Nioh a právě na to se Team Ninja zaměřil už od samého začátku. „Nikdy jsme se od této myšlenky neodklonili."

5.jpg9.jpg6.jpg
Nepřátelé jsou občas vážně bizarní

Stále se hra sice srovnává s Dark Souls sérií, ale když se na to podíváte trochu zblízka, jsou to zcela odlišné hry. Dark Souls je rubačka spíše západního stylu, co se vzhledu týče. Nioh ale oproti tomu nabízí atmosféru východu, kterou jsme v tomto žánru ještě neměli možnost poznat. Navíc mi přijde, že v Souls hrách jsou nepřátelé vytvořeni se záměrem ohromit hráče, Nioh na to jde trochu jinou cestou. Spíš než hráče ohromit ho totiž znechutí. A to docela úspěšně. Někteří z démonů totiž vypadají opravdu nechutně. Je na tom hodně vidět, že si vývojáři berou inspiraci z japonských legend.

8.jpg
Řada dojde i na střelné zbraně

Dalším rozdílem je to, že William může využít 4 rozdílné postoje. V závislosti na tom, s jakým nepřítelem bojujete si tak můžete přepnout postoj a to platí pro každý typ zbraně. Takže jak s katanou, tak s obří sekerou budete moci různě taktizovat. Někteří nepřátelé navíc tvoří na zemi magické kruhy, ve kterých se neobnovuje výdrž. Můžete je ale zrušit stisknutím tlačítka ve správný čas. Soubojový systém je na hře to nejdůležitější a není zrovna nejjednodušší. Naštěstí je vše potřebné vysvětleno v tutoriálové části.

Když jsme byli v bodě, kdy jsme přemýšleli, jaký bude další krok Koei Tecmo, rozhodli jsme se, že to, co chceme je zvýraznění japonských kvalit. Máme tým, který pracoval na Ninja Gaidenu, což je hra velmi blízká Japonsku,“ dodává Hayashi.

Hayashi také mluvil o ostatních trzích. Prý nijak nepřemýšleli o tom, co si o Nioh budou myslet hráči z Evropy nebo Ameriky, prostě se soustředili na prvky, které jsou zmíněny v odstavcích výše. Koei Tecmo je tak jedno ze studií, které se nijak nesnaží zapůsobit na publikum mimo Japonska, ale i přes to si už nyní získala slušnou fanouškovskou základnu hráčů po celém světě.

Zajímavým faktem je, že vývojáři čerpaní z historie nijak neskrývají. William Adams, hlavní hrdina hry, skutečně žil. Byl to anglický průzkumník, který jako první doplul do Japonska. Adams měl opravdu zajímavý život. Dokázal se včlenit do společnosti, která byla tehdy spíše odkloněná od vnějšího světa. Dokonce se stal poradcem šóguna jménem Tokugawa Ieyasu. Adams byl také inspirací pro román Shogun. Hlavní hrdina hry, tedy William, je inspirován skutečným člověkem, ale prožívá absolutně rozdílné příběhy. Ve hře se objeví i jiné postavy inspirované skutečností, třeba zmíněný šógun Ieyasu je jednou z hlavních postav příběhu.

3.jpg
Ani dveřmi vás nenechají v klidu projít

"Když jsme vydali první demo, měli jsme obrovskou odezvu od evropského publika. Bylo to poprvé, co jsme si uvědomili, že je Nioh tak známý na západě. Byli jsme z toho opravdu nadšení," říká Hayashi. Podělil se také o svůj názor, co se týče obecného vývoje her v Japonsku: „Za tu dobu, co jsem v tomto průmyslu se trh určitě změnil. Někteří ze zdejších vývojářů se stále vydávají stejnou cestou a nejspíš by měli přehodnotit svůj přistup k vývoji. V případě Nioh jsme začínali s tím, že jsme našli správný tým. Myslím si, že v předchozích generacích hodně studií zkoušelo, jaké druhy her se dají na danou platformu udělat. Když přejdu k aktuální generaci konzolí, už od začátku jsme říkali ‘chceme dělat přesně tenhle typ hry a nebudeme vymýšlet, co by se dalo a nedalo udělat.' "

Nioh vychází už 8. února a hráči si od něj slibují celkem dost. Po alfa a beta verzi totiž vzbudila nepředpokládaná očekávání, až to samotné vývojáře překvapilo. Tak uvidíme, jestli překvapí natolik, aby se třeba na konci roku dostala mezi ty nejlepší hry roku 2017. Zatím k tomu má slušně nakročeno a my ji pro vás již pilně testujeme. Na recenzi se můžete těšit v nejbližší době.

Váš názor Další článek: Navštivte Liberty City v GTA 5: modifikace OpenIV vypadá skvěle

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,