No Man’s Sky: ultimání umělecké pískoviště

Čtyři chlapci, kteří strčili do kapsy Notche i Robertse vám představují novou generaci hraní. Co nás čeká v uměleckém dílu No Man's Sky?

Někteří z vás si ještě možná vzpomenou na neslavné fiasko jménem VGX. První ročník pořád ještě významných videoherních ocenění vysílaný celosvětově byl velkým zklamáním a především podivné výsledky mi leží v žaludku ještě teď. Naštěstí ale nebyla tehdejší probdělá noc úplně zbytečná. VGX(A) už totiž dávno patří po bok Gamescomu a E3. Tedy mezi exkluzivní společnost, skrze kterou se oznamují velké pecky. Tou největší bylo bezesporu právě No Man’s Sky - na koleni dělaný sandbox, který do kapsy hravě strčí Robertse a jako dezert si ještě dá Minecraft.

 

Zdá se, že vesmír je stejně nekonečný jako možnosti dnešních vývojářů

 

Ostatně už prvních pár záběrů nikoho nenechává na pochybách, že se bavíme o vskutku unikátním počinu, který nedává svůj původ ani trochu znát. Klidně se vsadím, že neuhodnete kolik lidí má tenhle ambiciózní projekt na svědomí, protože na podobné dílko by si stěží troufli i v Bethesdě. Ovšem v Hallo Games dělají pouze čtyři vývojáři a z dostupných informací navíc vyplývá, že ne vždycky mají ještě dotyční na projekt čas. I přesto ale přicházejí s procedurálně generovaným sandboxem, který nabídne souboje, objevování i získávání surovin. Zdá se tedy, že vesmír je stejně nekonečný jako možnosti dnešních vývojářů.

glattrecsystem.jpg Check-out-these-lovely-new-No-ManÔÇÖs-Sky-screenshots-2-1024x577.jpg neweridu.jpg

Procedurálně generované kouzlo

Může to znít jako velmi nesourodý mix, ale ve skutečnosti přichází No Man’s Sky s velmi jasnou filozofií. Hráči, tady máš celičký vesmír a dělej si s ním co chceš! Ano, až takhle prostinká byla základní myšlenka, ovšem její realizace představovala něco úplně jiného. Vytvářet celý vesmír, který má být nekonečný, vlastnoručně je takřka nemožné. A tak autoři přišli s magickým prvkem procedurální generace. Tedy vytváření obsahu samotným počítačem podle předem daných pravidel. V tomto případě se bude jednat rovnou o celé planety.

no-mans-sky.srn.jpg

Ty budou vytvářeny náhodně na základě v pozadí implementovaných logických vzorců. Všechna fauna a flóra by tak měla být smysluplně rozházena napříč vesmírem a nemělo by se stávat, že polární entity skončí v pralese. A na hráčích samotných je, aby všechny ty rozmanité světy plné života a netušených možností prozkoumali. Když přitom nějaké místo navštívíte jako první, můžete jej podle sebe pojmenovat a všichni pak uvidí na společné galaktické mapě váš odkaz. Ano, až tak kouzelné může objevování být!

No-Mans-Sky-12-09-2013-13.jpg No-Mans-Sky-12-09-2013-16.jpg No-Mans-Sky-12-09-2013-19.jpg

Pochopitelně to však nebude jen mírumilovná procházka růžovou zahradou. Prvenství chce pro sebe urvat každý a využije k tomu všech prostředků včetně bojových stíhaček a rozličných zbraní. Zatím sice nevíme, zda budou i tyto prvky náhodně vytvořeny, ale jelikož tvůrci slibují unikátní generování každého atomu ... Ne vždy ale půjde o slávu. Vzhledem ke komplexnosti hry se můžete stát třeba kořistí hamižného obchodníka, který touží po vámi získaných surovinách. Ano, až tak blízko k Minecraftu bude No Man’s Sky mít. Nejde ale jen o obchod, nýbrž také o opravování vaší vesmírné kocábky.

Audiovizuální nová generace?

Důležité je, že No Man’s Sky vám nabídne možnost si vytvořit vlastní příběh v širém světě. Nechá vás dělat, co chcete a tím vlastně autoři do jisté míry boří žánry. Už jsme ostatně zmíňili modlu sandboxového žánru a veleúspěšný crowdfundingový vesmírný simulátor. A co dále? V rukávu mám třeba Journey, na kterou tvůrci odkazují nejen hlavním poselstvím, ale především audiovizuálním zpracováním, které je jednoduše kouzelné.

 

Podle dostupných informací běží trailer na jedné z nextgen konzolí a je více než pravděpodobné, že ani nadprůměrné PC nebude stačit

 

Oficiální cestou je sice venku pouze oznamovací trailer, ale už teď je jasné, že úžasná stylizace, pravděpodobně podepřená náležitým hudebním doprovodem, bude hrát v tomto případě první housle. Otázkou ale je, kolik ten nástroj bude stát. Podle dostupných informací běží trailer na jedné z next-gen konzolí a je více než pravděpodobné, že ani nadprůměrné PC nebude stačit.

VGX-2013-No-Mans-Sky-teaser-trailer-contains-first-person-exploration-space-combat-1024x576.jpg

Dokonalá hra?

I navzdory minimu informací patří No Man’s Sky mezi černé koně nových konzolí a kdyby se podařilo Microsoftu nebo Sony zlákat vývojáře na svou stranu, mohl by to být hotový zlatý důl. Mluvíme totiž o hře s neuvěřitelným potenciálem, která bere špičky ve svých žánrech a vytváří zcela ultimátní sandbox, který působí až moc dobře na to, aby mohl být skutečný. A přesto tomu tak příští rok bude. Věříte?


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

včera | | 4 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 5 N/A
Hrajeme Battlefield 5: zasněžená válečná vřava je pastvou pro oči

Hrajeme Battlefield 5: zasněžená váleč…

Ještě, než k vám dorazí naše plnohodnotné dojmy, se můžete podívat na osobní pohlednice našich vojáků z bitevní vřavy.

1.  7.  2018 | | 7 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A