No One Lives Forever 2 – demo, engine, fakta

Měla to být jedna z mnoha her, která se pokusila napodobit atmosféru filmové předlohy. Jedna z těch her co se objeví, nezaujmou a rychle zahynou. No One Lives Forever byl docela jinou hrou. Podaří se druhému dílu úspěšně navázat tam, kde první NOLF exceloval? Především v grafice, zábavnosti, originalitě a nostalgické atmosféře 60. let?
No One Lives Forever 2 – demo, engine, fakta

Když se tak podívám na svou poslední větu z úvodu, dochází mi, že to s tou atmosférou 60. let nebude tak jednoduché. Snažili se autoři věrohodně zparodovat styl oblečení let minulých nebo jasnozřivě odhadli módní trendy posledních třech nebo čtyřech let? Je docela možné, že s tím odhadem budoucnosti žádnou práci neměli. Přece jen ve Spojených státech jsou pořád o několik kroků před námi, v módě tomu jinak nebude, kdo ví co tam nosí dnes. Nicméně je fakt, že postavy jsou oblečené téměř shodně s dnešní dobou. Co by také měli pořád módní návrháři vymýšlet? Přišít krajku zleva doprava nebo zespodu nahoru? Proč si lámat hlavu s něčím novým, když už si většina lidí ani nepamatuje, co nosila před dvaceti lety... Holt originální myšlenka je drahá a ostatně ze stejného důvodu teď sedím před demoverzí druhého dílu No One Lives Forever. Ale od laických řečí o oblečení se přesuňme k tomu o čem doufám vím o něco víc. Věnujme se dalšímu pěšákovi v nadcházející generační válce 3D stříleček.

  

Engine

Hnacím motorem vizuálního provedení bude osvědčený veterán z nejrůznějších válek mezi lidmi, Predátory a Vetřelci: LithTech engine osobně (úprava pro NOLF 2 nese název Jupiter). V tomto ohledu by se dalo říci, že je NOLF 2 poněkud pozadu za velkými hráči jako budou Unreal 2, Halo (upravené pro PC) a později Doom 3. Přesto pro na nás tvůrci akčně-špionážní střílečky z vlastního pohledu připravili několik překvapení. Nejzhýčkanější chloubu má být zpracování vody. Voda pro mne byla vždy příjemným zpestřením (co takhle Morrowind s Pixel Shaderem a bez), pokud se přišlo s něčím novým. Jupiter slibuje vodu jako opravdovou tekutinu a ne jako prostředí s jiným odstínem barev a jinými animacemi pro pohyb postavy. Pokud vynechám odborné termíny, kterým navíc z poloviny nerozumím, tak se bude voda chovat asi takto: Představte si místnost, čtvercovou místnost. Dejme tomu, že je tato naše místnost situována hluboko pod vodní hladinu. Co se stane pokud probouráme díru do zdi? Ve většině dnešních her by se zobrazila kolem otvoru vodní mlha nebo spousta částic zbarvených namodro a hladina by začala rovnoměrně stoupat od podlahy ke stropu. Maximálně by se vodní povrch nepatrně vlnil. Jupiter by v takovém případě vytvořil plastickou přílivovou vlnu, která se při nárazu na stěny tříští, rozlévá a postupně zaplňuje prostor. Jmenuje se to prý Cubic Environment Mapping a já tento efekt budu mít hodně rád, hned co si zjistím, která grafická karta jej podporuje. Moje GeForce 2 Ti to zajisté nebude, takže začínám šetřit. Mezi další esa tahaná z rukávu Jupiteru budou patřit šaty nezávislé na těle postavy, bohužel tím se chlubil už Max Payne, a členitá krajina. Design levelů si bude rezervovat více jak 90 000 polygonů a to je slušné číslo, pokud si k tomu domyslíme kvalitní textury s Bump-mappingem. Taková textura pak vypadá jakoby její povrch byl vrásčitý nebo hrbolatý a z jinak dvourozměrné textury máme dojem plastičnosti.

  

Fakta

Grafika, grafika, to je pořád o tom samém. Grafika je každým rokem čím dál tím lepší. Ale co hra? Mám to vůbec hrát, když je to zase jenom druhý díl? To se nejspíš nedozvíme dokud si hru nezahrajeme. Pro pokračování by mohlo mluvit několik upgradů jinak osvědčeného systému z předešlého dílu. První díl si vysloužil úspěch pro své humorné pojetí, pro jednoduchý příběh napodobující zápletku filmů s agentem 007, pro akci, která je místy zpestřena prvky špionáže, důvtipnými úskoky, mazaným obelstíváním strážných a likvidací bezpečnostních systémů; nicméně akce byla vždy na prvním místě. Když už jsem mluvil o strážných, mohl bych několika větami shrnout umělou inteligenci. Monolith, programátorský otec NOLF 2, se pro změnu naparuje, jak jejich AI bude zaručeně nejlepší. Hodlá toho dosáhnout tím, že místo běžných skriptů pro chování počítačem ovládané postavy (jdi ke stolu po trase XY, předkloň se, vrtej se v papírech, protáhni se, otoč se...) bude program disponovat celými balíky činností. Například strážný Pepa bude chodívat do prostoru A1, kde bude s určitou pravděpodobností kopat do prázdné papírové krabice od konzerv s fazolemi. Zatím programování moc nerozumím, ale z toho co vím se domnívám, že se opět jedná o skripty, s tím rozdílem, že místo toho, aby se každé postavě programovaly jednotlivé akce, přidělí se jí určitý balík činností a hřiště, na kterém je bude provádět. V každém případě jediná větší novinka, o které zatím vím, je přidání RPG prvků! A pokud to Monolith myslí vážně, tak je to pořádná novinka, která předpovídá, že by se NOLF 2 mohl hratelností přiblížit k vynikajícímu Deus Ex. Cate, hlavní hrdinka, se pak bude moci svobodně trénovat v některé z následujících vlastností: přesnost, plížení, headshot nebo infiltrace.

  

Demo

Tato část článku bude na informace nakonec nejchudší. Před několika dny se objevila první demoverze přinášející jeden hratelný level ze hry. Když jsem si na Internetu přečetl výše uvedené informace, nechal jsem se unést fantazírováním alespoň o kraťoučkém útržku hry a čekal jsem senzaci. Po technické stránce jsem byl spokojen; alespoň z jedné poloviny. Bohužel se mi nepodařilo demoverzi rozmluvit a zůstala po celou doby němá, protože ani hudebníci neměli housle. Readme.txt bohužel nevyloučil nutnost vlastnit SoundBlaster Live nebo Audigy. Proti pokroku nic nemám, ale mohlo to alespoň pípnout. Grafika na druhou stranu zvuk dokonale zastoupila a to už jsem viděl alpha verzi UT2003 a trailer z Dooma 3. Dívky měly slušivé oblečky, velká kukadla a lesklé katany v jemných ručkách. Sotva jsem se rozkoukal, už po mě házely shurikeny a řezaly mne čepelemi hlava nehlava. Skákaly přes domy, skrývaly se v oblaku dýmu, vážněji poraněné utíkaly a navíc jich bylo hrozně moc. To se NOLFu musí nechat, má své vlastní kouzlo. Je to tou kombinací nesmyslu, nadsázky a precizního provedení? Snad. Navíc se do toho chaosu uprostřed kempu objevilo tornádo a začalo odnášet ploty, střechy i celé domy. Zanedlouho však bylo po všem a už jsem se jen dozvěděl, že v září 2002 snad bude rozsáhlejší a hratelnější demo. Z takto krátkého úseku se o konečné verzi nedá soudit vůbec nic. Mohu jen kladně ohodnotit dojem, kterým na mne zapůsobila krajina. Trsy trávy se mihotají ve větru, prádlo se točí na sušácích a ve vzduchu poletuje listí, dřevo a běžný nepořádek, který sebou přináší průměrné tornádo. Zvířata, kuchyňské náčiní, nábytek, dopravní prostředky, ano pasažéry také, však víte jak to chodí. Ale nevylučuji, že úplně poslední větu jsem si vymyslel.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na Resident Evil a tycoonovka zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na Resident Evil …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

25.  9.  2020 | | 4 N/A
Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můž…

Spousta lidí v těchto časech volí jako výplň volného času právě hraní her. Jaké dobré kousky aktuálně najdete na platformě PC?

20.  9.  2020 | | 20 N/A
Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recenze

Mafia: Definitive Edition - zahraj tu naši | Recen…

Jedna z nejkultovnějších českých her se vrací v současné generaci. Je to vítané, nebo zbytečné překvapení?

24.  9.  2020 | | 17 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 a Watch Dogs 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Football Manager 2020 …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

18.  9.  2020 |
PlayStation 5 bude zpětně kompatibilní jen s PS4, starší konzole chybí

PlayStation 5 bude zpětně kompatibilní jen s PS4, …

Šéf SIE potvrdil, co se v posledních týdnech šuškalo. PS5 bude kompatibilní jen s hrami pro PS4, starší konzole jsou mimo hru.

18.  9.  2020 | | 11 N/A