No One Lives Forever 2 – recenze

„Nikdo nežije věčně…“ takové heslo platí pro většinu smrtelníků, ne však pro agenty se „zlatým okem“ a s „licencí na zabíjení“, pro které „zítřek nikdy neumírá“. Že jsou superagenti nezničitelní víme díky hollywoodským filmům, ale teď, díky Cate Archer se můžeme přesvědčit i na vlastním monitoru, protože nejkrásnější agentka počítačových her se vrací.
No One Lives Forever 2 – recenze

Typ hry: špionážní FPS
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, 1,4 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 1,6 GB na HDD
Distributor hry: Sierra (www.sierra.com)

No One Lives Forever (NOLF), nástupce kultovního Half Life, byl před dvěma lety příjemným zpestřením života FPS hráčů. Druhý díl je však neméně zábavný, vtipný a především hratelný. Superagentka Cate Archer zkrásněla a momentálně drží pozici nejkrásnější akční hrdinky počítačových her. NOLF2: Spy in the H.A.R.M.s Way potěší příznivce špionážních FPS svou svižností, 40ti levelovým zamotaným příběhem a vtipy, kterými se hra jen hemží.

No One Lives Forever 2 No One Lives Forever 2

O co jde. Agentka Cate Archer stále pracuje pro organizaci UNITY, která bojuje proti ztělesněnému zlu v podobě teroristického spolku H.A.R.M., jenž pokračuje ve své snaze rozjet jaderný konflikt mezi USA a Ruskem a kvůli tomu pracuje na megatajném projektu Omega, což jak sami zjistíte, je vývoj Supersoldiera. Cate dostane za úkol vypátrat jejich centrálu a zabránit dokončení projektu. A hned na začátku cestování za zlem se zjeví v Japonsku, kde mají samozřejmě všichni ninjové jediný cíl - zabít Cate.

Kvůli své zamotané misi navštíví naše hrdinka Japonsko, Indii, ruskou základnu na Sibiři, tajnou laboratoř v Antarktidě, proletí se v tornádu v Ohiu a nebude chybět ani oblíbená podmořská anabáze a závěrečná bitva na bezvýznamném ostrůvku Khios. Oproti minulému dílu se děj změnil spíše v akci, a tak už v centrále UNITY netrávíte tolik času a když, tak většinou jenom proto, abyste přinesli někomu brýle.

NOLF2 přináší několik změn. Grafický engine LithTech Jupiter pomohl hře ke grafice, která je srovnatelná s ostatními současnými FPS velikány, ale přitom se dá hrát i na GF 2. Animace postav je německy řečeno „ganz realistiche“, postavičky se plíží, běhají, umírají jako ve všech akčních filmech, což jen zalahodí oku ostříleného FPS hráče. Podle screenshotů můžete sami posoudit, že se již skoro stírá rozdíl mezi hrou a realitou.

Z pohledu hratelnosti se objevilo prohledávání mrtvol a uspaných či jinak omámených protivníků. Je to příjemné zpestření, protože kromě zbraně u nich můžete najít třeba knihy (oblíbený román je Taras Bulba), špinavý kartáček na zuby a nebo brnění a další náboje. Komplexní prohledávání však trvá déle než pouhé sebrání zbraně. Dobu zkoumání nepřátelských kapes, páčení zámků, atd… můžete zkrátit vylepšením skillu a to už jsme u další novinky – vylepšování postavy.

Můžete vylepšovat osm skupin vlastností, které pak pomáhají Cate v její náročné misi. Skillpointy jsou většinou odměnou za různé zpravodajské informace, takže doporučuji prohledávat všechny zásuvky, skříně a ostatní otevírací kusy úložných prostor, protože za ten čas to stojí, a při pohledu na oblíbeného skotského parťáka Armstronga, kterému svaly jen hrají, si pak nepřipadáte s vylepšenou staminou jako anorektická chudinka.

Stejně jako v minulém díle se setkáte s Dmitrijem Volkovem, maskovaném v sádrovém krunýři na invalidním vozíku s integrovaným raketometem, doktorem Shenkerem, ale i třeba i s již zmíněným Magnusem Armstrongem, který vám přidělá starosti, ale i leckdy zachrání krk. Noví antihrdinové jsou především na straně zla. Ať už je to Direktorem zneužívaná ninja Isako, tajemný minimim zabiják Pierre a nebo boss organizace H.A.R.M., který se zove Director a je neustále komandován svou neduživou a nepříjemnou matkou. Director má zajímavé metody na skladování svých vojáků. Lisuje z nich z důvodu úspory prostoru krychle, které však zákeřným poskakovaním a kousáním dokáží zaskočit i zkušenou Cate.

Skákajícími krychloidními vojáky počínaje a rozesmátými klauny konče, všichni se vyznačují inteligencí na vysoké úrovni. Nikdy nevíte co voják udělá, když vás zahlédne. Většinou se však rozhoduje pro tři možnosti. Začne střílet, přivolá pomoc a nebo odběhne zapnout alarm, což se pak v některých misích jako třeba na Sibiři rovná dobré čtvrthodince skrývání v kontejneru na odpadky.

Vojáci jsou celkem upovídaní, a tak při plížení kolem nich si vyslechnete jejich běžné problémy s lístky do kina nebo s tchýněmi. Stejným ostrovtipem hýří i při hledáním vetřelců a při soubojích, při kterých ještě uskakují a kryjí se ve snaze přežít na váš úkor. Některým postavám byla dodány i jisté handicapy, jako je třeba dýchavičnost indických policistů, kterých začnete mít za chvíli plné zuby, zvlášť když je nemůžete zastřelit.

Prostřílet nebo proplížit? Otázka, kterou si při hraní položíte mnohokrát, protože kromě jedné akce v Indii jsou možné obě varianty. Plížení je zdlouhavější, ale oproti hrubé likvidaci všeho živého si můžete užívat speciálních zbraní jako třeba banán (zvlášť efektní) nebo past na medvědy. Když už jsme u speciálních udělátek, tak moc novinek v laboratořích UNITY nevymysleli. Kromě paklíče a dekodéru v pudřence je tu ještě kapesní letlampa na odvaření zámků a pantů a v postatě nevyužitelná agresivní mechanická kočka.

Se zbraněmi je to jako v každé současné FPS. Pistole, AK 47, ostřelovačka a brokovnice nechybí, a arzenál je doplněn o několik dalších více či méně účinných vrhačů olova. NA blízko je k dispozici japonská katana nebo indická šavle tulvar.

U některých zbraní můžete měnit střelivo. Prima je to u zápalných nábojů do oblíbeného AK 47, což je patrně nejsilnější zbraň ve hře, ale této možnosti budete většinou využívat při měnění nábojů od pistole, kde je nabídka střeliva více než pestrá (otrávené, uspávací…) a nebo do CT 180, což je pistolka na speciální střelivo, které dokáže oslepit protivníka, oslepit bezpečnostní kameru a nebo zbláznit hlídacího robota.

V patnácti kapitolách je naskládáno 40 různorodých misí, ve kterých si třeba ani nevystřelíte a budete naopak jenom nosit vodu nebo strhávat plakáty. Jak bylo v prvním díle překvapivé skákání padákem, tak v díle druhém se vám podaří bojovat s ninjou v domě, rozpadajícím se ve víru tornáda. Mise jsou prokládány videosekvencemi, ve kterých se občas objeví zlehčující humor autorů a zároveň vynikne grafický engine.

Hra má rychlý spád a výbornou hratelnost. Málokdy se vám stane, že byste na něčem zakysli, a tak děj jede pořád dál. Obtížnost je možno měnit za hry a nutno říci, že nejtěžší obtížnost je opravdu hustá:) Jediný problém, se kterým jsem se při hraní setkal bylo vypadávání zvuku, ale to je vyřešeno díky tomuto patchi (14 MB). Po nainstalování se ale už rozehraje atmosférická hudba, které se mění v závislosti na dění ve hře. Nepříjemným je také nahrávání pozic, které na 256 MB paměti trvá leckdy déle než je únosné (přeci jenom když má quick save 11 MB).

• supersexy Cate Archer
  • variabilní prostředí a zajímavé lokace
  • hratelnost a spád
  • vtipní padouši a animace
  • originalita
  • problémy s hudbou
  • slabý multiplayer
  • zdlouhavé nahrání pozic i u quicksave
  • nefungoval naked patch

Multiplayer jsem nijak zvlášť nezkoušel, ale tato hra není pro multiplayer stavěná, takže je k dispozici pět map pro kooperaci, a to je asi tak všechno…

Celkově je NOLF2 výbornou hrou, která nezapomíná na staré kořeny počítačové zábavy a sází spíše na hratelnost a zábavu než na speciální grafické orgie. Na sychravé večery letošního podzimu je to určitě ideální volba při čekání na FPS bomby jako Unreal 2, Condition Zero a nebo Deus Ex 2…

Zábavná a dynamická FPS, kterou sice rychle dohrajete, ale při hraní se zasmějete. Kdo čeká Deus Ex bude zklamán, ale příznivci "bondovek" a originálních FPS nemohou být zklamáni.

Žánr: Akce | First-person akce
Výrobce: Monolith Productions