Novinky od Nintenda a rozhovor s jeho evropským ředitelem

Letošní E3 mohla připomenout symbolické koloseum se třemi gladiátory: Sony, Microsoftem a Nintendem. Na co se můžeme těšit od Nintenda a co nám k tomu řekl jeho evropský ředitel Laurent Fischer v rozhovoru jen pro Doupě.cz, čtěte právě tady.
Kapitoly článku
Každý náruživý hráč určitě sledoval průběh neznámější a ještě loni největší herní výstavy (když se pořadatelé ujistili, že velký formát nesvědčí jejich peněženkám, rozhodli se utáhnout opasek a vše omezit jen na pár stánků významných vývojářů). Jako každý rok se také neúnavně čekalo, s čím se vytáhnou všichni tři gladiátoři na poli herních konzolí, tedy Sony, Nintendo a Microsoft. Ti, co tiskovky všech tří sledovali, jistě uznají, že nejlépe na tom byla rozhodně Sony a nejhůře Nintendo. Ne, že, by nic zajímavého neohlásili, bylo toho ale zoufale málo.

Já, kterému je Nintendo blízké, jsem byl naprosto nenasycen a rovněž dost zklamán. Možná jste si všimli, že se firma čím dál více zabývá skupinou občasných hráčů, pro které vyvíjí hry jako Brain Age (logické úkoly) či WiiSports (soubor jednoduchých sportů). Ne, že by to byly vyloženě špatné hry, ale srdce hardcore pařana nad tímhle rozhodně nezaplesá – ten potřebuje nášup silnějšího kafe. Sice byly ukázány i hry jako je Metroid Prime 3: Corruption nebo Legend of Zelda: Phantom Hourglass, ale na ukázky z těchto her se díváme už dlouho a rozhodně to chce něco nového. Ještě že představili alespoň nový Mario Kart pro Wii (i když jde vlastně o pořád to samé) a pár dalších zajímavých kousků. Na druhou stranu celá E3 se letos nesla v duchu tzv. casual gamingu – distributorům je jasné, že potřebují pro své hry novou skupinu hráčů a stěžím jim to jde mít za zlé.

Mezi rozhodně zajímavé věci patří ohlášení nových Wii kanálů Wii Ware (ten obzvlášt) a Check Mii Out. Wii Ware má být jakousi variantou Xbox Arcade, a tedy má umožnit stahování „menších“ softwarů od různých tvůrců za přijatelné ceny. Jestli bude možné stahovat i dema, to nikdo neprozradil. Check Mii Out je pak přehlídka Miiček z celého světa, mezi kterými lze vybírat a popřípadě je hodnotit.

Co se HW týče, můžeme se těšit na Wii Zapper, což je násada pro ovladače ve tvaru pistole. Pomoct by měla hlavně začínajícím hráčům a těm, kterým se třepe ruka, jelikož se násada dá držet obouruč. Jde o zajímavou věc, ale díru do světa rozhodně neudělá – už teď existuje mnoho jiných násad od různých výrobců. Jako druhá periferie byl představen nástavec ve tvaru volantu, Wii Wheel. Nevím, co si od toho Nintendo slibovalo, ale po představení následovalo hrobové ticho a já se ani nedivím; vždyť volant už před docela dlouhou dobou představil Ubisoft. Opět, tyhle periferie jsou spíše pro občasné hráče.

Dost byla zdůrazňována online podpora, ovšem systém kódů „Friendly Code“ je dost omezený, ačkoli na druhou stranu je velmi jednoduchý a pro běžné hráče efektivní. MMORPG ale nečekejte, technicky to není možné (proto nějakou dobu Square-Enix s Nintendem vyjednávalo, návrh na změnu se ale nejspíš neprosadil).

Nintendo DS nebylo příliš zastoupeno, kromě ohlášení páru titulů a demonstrace Phantom Hourglass nebylo k vidění nic speciálního. Myslím, že to platforma ani nepotřebuje, už teď má našlápnuto stát se nejúspěšnější platformou všech dob.

Kam tedy směřuje Nintendo? Znamenají jeho nově ohlášené ovladače a hry rezignaci na hardcore hráče? Nahradí základní wiimote sada specializovaných ovladačů, jako jsou Zapper nebo Wheel? Kdy budou v ČR lokalizovány specializované kanály? O tom všem a mnohém dalším jsme si popovídali s ředitelem marketingu evropského Nintenda, Laurentem Fischerem, za Doupě.cz se ptal Honza Morkes.

Na E3 jste představili tři nové ovládací zařízení. Dočkáme se jich letos rovněž v Evropě?

V této chvíli ještě neznáme přesné datum vydání Zappera v Evropě, ale k ohlášení by mělo dojít velice brzo. Wii Wheel se bude distribuovat zároveň s hrou Mario Kart, která vychází celosvětově, takže přesné datum vydání hry zároveň určí datum vydání Wii Wheel (bude to určitě příští rok). Co se týče Wii Balance Board (Wii Fit), to rovněž v Evropě letos nebude, ale brzy budeme moci oznámit více.

Představení nových ovladačů jistě zaujalo. Není ale svým způsobem rezignací na využití standardního wiimote a nunchuku, které rozhodně dosud neukázaly to, co umí?

Když se opravdu podíváte na naše nové ovladače, je jasné, že Zapper není příliš daleko od prototypu, který jsme představili na loňské E3. V podstatě jen využívá wiimote specifickým způsobem, takže jde o podobnou formu zážitku. Pokud se bavíme o Wii Wheel, je to to samé, jen trochu jiná cesta, jak využít filozofie wiimote. Myslím, že jedinou revoluční změnou je Wii Balance Board. Ta je opravdu nová a nutí lidi přemýšlet o hrách opět ve zcela nové dimenzi. Wii Fit je pouze jeden z mnoha příkladů, jak Balance Board využít. Sledujeme jím stále stejné cíle, a sice vymýšlet nové způsoby hraní, jež jsou přístupné svým zážitkem a způsobem ovládání hráčům i nehráčům.

Myslíte si, že jde o začátek „nové generace“ konzolí, v níž se konzole stává jen základním standardem pro desítky rozmanitých ovládacích zařízení?

S nunchakem a wiimote jsme získali zcela nové nástroje a myslím si, že dosud máme jen velmi omezenou představu, co všechno s nimi lze provádět. Je zajímavé sledovat, jak se nápady vyvíjejí v čase. Například u FPS je naprosto úžasné, jak jednoduché a přirozené může být ovládání tohoto typu her. Podle mě hry jako Metroid Prime 3 zcela mění pohled na hraní stříleček na konzolích, když jsou mnohem pochopitelnější a intuitivnější. Jednoduše řečeno stále máme „mnoho práce“ s wiimote a zároveň nabízíme spoustu dalších otevřených nástrojů, které se rozvíjí různými směry. A to je to, co charakterizuje Nintendo od začátku. Chceme se lišit a poskytovat nové herní zážitky. Tím, že máme tolik otevřených nástrojů, dáváme skvělou příležitost pro vznik nových nápadů a kreativních řešení.

Myslíte si, že tato cesta dokáže zaujmout i hardcore hráče, kteří s jednou hrou stráví třeba osm hodin denně?

Myslím, že vždy záleží na konkrétních hrách a stylu hráče. Například já hraji často Wii Sports a i po mnoha hodinách s Wii Tennis stále objevuji hloubku hry. Síla hry není jen v jednoduché hratelnosti „pro každého“. Stejně tak se můžete účastnit turnajů, které vyžadují opravdu spoustu soustředění a zkušeností.

Myslím si, že dokážeme nabídnout zábavu i pro hardcore hráče, pro všechny ty, co mají rádi nové zážitky. Jak jsem říkal, tituly jako Metroid Prime nabízejí zcela novou zkušenost s hraním. Super Mario Galaxy zcela přetváří žánr plošinovek zejména v otázce svobody volby. S podobnými hrami se hráči dosud nesetkali a myslím, že je budou chtít vyzkoušet a hrát. Wii oživuje herní zábavu a to je přesně to, o čem mluvíme a čeho chceme dosáhnout.

Naším cílem je zaujmout lidi hrami. Pokud bychom se nesnažili zaujmout dosavadní nehráče, herní průmysl by podle mě nepřežil. Nemáme zkrátka na výběr a myslím, že určitě dokážeme pomocí nových zážitků získat jak nováčky, tak hardcore hráče. Skvělým příkladem je Animal Crossing. Byla to naše nejhardcorovější hra vůbec s aktivní komunitou zanícených hráčů.

A dnes? Díky jednoduchému ovládání pomocí dotykového displeje a wifi ji hrají miliony hráčů. Podle mě je skvělé mít možnost vyměňovat věci, navštěvovat kamarádovy vesnice a spoustu dalšího. Animal Crossing hraji nejen já, ale i moje žena a to je myslím symbolické. Máme více produktů pro více lidí.

Mnohé multiplatformové hry vycházející na Wii jsou dost chudé. Nevyužívají příliš možnosti konzole a jsou spíše ořezanými verzemi her pro Xbox 360 nebo PS3. Hodláte to změnit? Nastavit pravidla pro vydavatele?

Nemůžeme dávat vydavatelům nějaká závazná pravidla. Myslím, že je to problém životního cyklu konzole. Jsme na trhu teprve od prosince, Wii je strašně mladý přístroj a bude chvíli trvat, než si na něj vývojáři zvyknou a začnou o vývoji přemýšlet trochu jinak. Když se bavím s tvůrci, slýchávám od nich desítky různých nápadů, které dosud nemohli realizovat, protože to bylo příliš složité. Chce to čas, aby je mohli vypilovat a vložit do her. Myslím, že v nadcházejících měsících se objeví spousta third-party vývojářů s vlastními nápady a vlastními vizemi využití ovladačů, a to včetně licencovaných multiplatformových titulů.

Totéž známe už z NDS. Zpočátku to také nebyla žádná sláva, ale s postupujícím časem stále více vývojářů dokáže nejen využít možností přístroje, ale také přicházet s vlastními přístupy a myšlenkami. A stejné to bude s Wii. Musíme být trochu trpěliví a uvidíme to v praxi.

Takže věříte tomu, že budou k dispozici speciální verze ušité na míru Wii?

Ano, dosud bylo nepsaným pravidlem vytvářet verze multiplatformových her, které byly prakticky zaměnitelné. To možná může fungovat na PC, PS3 a Xboxu, ale nejde to s Wii, protože zákazníci očekávají trochu jinou formu zábavy. Věřím, že to vydavatelé pochopí. Je to jen otázka času a trpělivosti.

V České republice dosud nemůžeme využívat plně možností Wii, příkladem je například News Channel a mnohé další. Změní se to v blízké době?

Jasně, to je typický evropský problém. Je tu spousta zemí se spoustou různých jazyků a je komplikované a náročné zvládnout je všechny zaráz. Naším cílem je pochopitelně zpřístupnit co nejvíce obsahu všem, ale chce to čas. Než spustíme tyto služby i v dalších zemích mimo hlavní trhy, chceme mít jistotu, že vše bude dobře fungovat. Nejsou to jen otázky lokalizace nebo vytváření infrastruktury. Jsou to rovněž problémy s různou legislativou, pravidly. Je to velice komplexní proces, ale rozhodně tyto služby chceme zprovoznit. Ale bude to chvíli trvat…

Máte nějaké přesnější datum nebo odhad?

V této chvíli opravdu ne. Je to věc, kterou chceme realizovat, ale nemůžu v této chvíli říkat termíny. Je to opravdu složitější, než se to na první pohled zdá.

Poslední, trochu zákeřná otázka, Máte raději Wii nebo NDS?

Nevybírám si a priori platformy, záleží, kde zrovna jsem. Vždy, když cestuji, mám NDS u sebe. V současnosti na něm často hraji Brain Training, které je hodně zvláštním a zábavným titulem. Taky zkouším Picross, který si beru do postele nebo na cesty. Wii mám zase v kanceláři a každý den hrajeme Wii Sports. Kromě toho mám také možnost testovat možnosti nového Metroidu, který se teprve na trh chystá.

V další kapitole po kliknutí najdete přehled oznámených her a hardware od Nintenda včetně nezbytných obrázků a prvních poznatků.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,