Novinky v online světě - Eschaton a Ryzom

Některé připravované online hry znáte jistě téměř všichni - jedná se většinou o megalomanské projekty těch největších společností jako Microsoft (Asheron`s Call 2), Sony (EverQuest 2) či Blizzard (World of Warcraft). Mimoto jsou tu ale desítky menších společností, které připravují také svůj díl online zábavy. Dnes se blíže podíváme na dva tyto projekty.
Novinky v online světě - Eschaton a Ryzom

Eschaton

Jedním slovem? MMORPG. Jenže to jsou v podstatě obě hry v tomto našem přehledu. Je Eschaton něčím víc? To lze těžko říct už nyní, rozhodně ale můžeme tvrdit, že Eschaton bude tak trochu jiný. Má se jednat o science fiction MMORPG odehrávající se kdesi v budoucnosti v obrovském universu o stovkách a tisících hráčů. Jako inspirace sloužila tvůrcům z Gnostic Labs klasická díla sci-fi literatury jako například román Enderova Hra. Jejich cílem je vytvořit vesmír podobný tomu, o kterém se můžeme dočíst právě v tomto, ale i ve stovkách dalších románů.

Epická sága, ve které proti sobě kují pikle a bojují ty nejmocnější národy známého i neznámého vesmíru. Vojáci plní rozkazy svých velitelů, velitelé zase plní rozkazy dalších svých nadřízených. Válka zuří na plné obrátky, tisíce jednotek se pouštějí do obrovských bitev, které mohou, ale nemusejí mít jasného vítěze. To bude Eschaton.

Vlastně se jedná o MMORPG (ačkoliv zdaleka nikoliv "klasické") řízlé trochou té klasické RTS. Hráč si na počátku nevybere jako co chce hrát, nedostanete tedy na výběr např. pilot, obchodník, pirát, apod. Vaše osudy se budou ubírat právě tím směrem, který si vyberete přímo ve hře. Rozhodnete se stát pilotem řekněme u Valusianské (smyšlené jméno) armády? Pak není nic jednoduššího než zajít za některým z jejich velitelů a požádat ho o přidělení lodi. Do hry je implementován žebříček hodností, takže dostanete možnost se postupně na místo velitele propracovat i vy. A vy tedy pak budete rozhodovat, komu lodě přidělíte a komu ne. Ale velitel zdaleka nebude nejvyšší hodnost. Nad sebou budete mít generály, admirály a nejrůznější podobné páprdy, až to nakonec všechno skončí u nejvyšších hlav Valusianského národa. Politický systém Eschatonu bude plně v rukou hráčů a bude tedy jen na nich (na vás), jak se vypořádáte se všemi problémy, které nutně musejí přijít - politická vyjednávání, diplomacie, revolty, smlouvy a samozřejmě také války.

Jistěže se dočkáme také ekonomického systému - pokud si chcete podnikat "na svém vlastním písečku", není nic jednoduššího než našetřit pořádnou kupu peněz a kupit si vlastní loď. Ba co víc, pokud se chcete stát výrobci lodí, není nic jednoduššího - jen mít dostatečný kapitál. Jakmile vybudujete svou flotilu a naverbujete lidi, můžete se prohlásit za "nový národ" či frakci/organizaci a užívat všech nových výsad, které se poté naskytnou.

Obrovskou výhodou Eschatonu je fakt, že pokud si ho koupíte v obchodě (tj. "v krabici"), nemusíte se nikam přihlašovat, abyste si ho mohli zahrát. Buďto se můžete připojit k free serverům nebo dokonce vytvořit doma na svém počítači své vlastní universum. Jistě, oficiální placené servery budou mít mnoho výhod a možná budou i zábavnější, technická stránka věci (lepší hardware a připojení k internetu) také není zanedbatelná. Zanedbatelná ale není ani měsíční částka, kterou byste měli platit (obvykle něco kolem 350,- až 450,- Kč). V jistém smyslu se tedy Eschaton podobá Ultimě Online. Jenže oproti ní přichází ještě navíc s unikátním konceptem "pronajímání free serverů". Pokud se někomu podaří vybudovat populární free server, dostane možnost ho "pronajmout" společnosti Gnostic Labs, která ho bude udržovat po technické a logistické stránce, zatímco tvůrce serveru se bude muset starat a to, aby server dále rostl - a za to dostane od Gnostic Labs finanční odměnu.

Závěr: Eschaton jednoznačně má budoucnost a to dokonce i v našich podmínkách - zejména díky existenci free serverů.

Odkazy: http://www.gnosticlabs.com/, http://www.eschaton-online.com/

Ryzom

Ryzom je takřka pravým opakem Eschatonu. Jedná se o "pravé" MMORPG se silným příběhem a přesně danými typy postav. Začněme ale... pěkně na začátku. Autory Ryzomu jsou francouzští Nevrax, kteří vznikli v Paříži během roku 1999. Již tehdy se začalo na hře pracovat. Jenže jak všichni víme, internetová bublina dosti razantním způsobem nedávno splaskla a to způsobilo obrovský odliv kapitálu a tedy i lidí. Od Nevraxu odešel původní autor příběhu a jeho otěže převzal David Cohen-Corval, samotný zakladatel Nevraxu.

V Ryzomu budete vhozeni na planetu zvanou Atys, rostlinný svět, ve kterém nenajdete kouska jakéhokoliv kovu či kamene. Povrch planety je poset gigantickými větvemi vypínajícími se kilometry do nebes, kde vytvářejí "Nebesa". Naproti tomu, v podzemí planety se taktéž nalézají hluboké jeskyně zvané "Mateřské kořeny". Celkem se na planetě vyskytují čtyři humanoidní rasy. Každá z nich má vlastní vzhled, kulturu a také obývá jistou část Atys. Fyrosové žijí v kastovní společnosti hluboko v pouštích, kde skvěle ovládli sílu ohně, díky němuž jsou schopni vyrábět zbraně, spalovací motory a brnění, která kovají z exterémně tuhého nehořlavého dřeva (!?). Tyrkerové jsou naopak velmi svobodomyslný národ žijící na ostrůvcích podobajících se Karibiku. Jejich předností je výborně zvládnuté řízení lodí a námořnického řemesla obecně. Třetí rasou jsou Matisové. Ti žijí v lesích, kde pilují své znalosti v genetické manipulaci. Poslední jsou Zoraisové, obývající zejména džungle. Jsou zvláštní především tím, že nosí rohaté masky, které se s jejich věkem a zkušenostmi mění. Právě oni jsou také nejlepšími uživateli magie, která existuje na Atys současně s technologií.

Ve světě Ryzomu je velmi důležitá. Dělí se na několik různých oblastí, z nichž každá je představovaná vlastním bohem. Od něho plyne Sap, Ryzomský ekvivalent všeobecně známé many. Tito bohové, nazývaní "Kamis", jsou opakem technologie, kterou kontroluje zlovolný národ nazývaný "Karavan". Jeho příslušníci nosí dýchací obleky a cestují po planetě v obrovském stroji. Obě tato společenství se ale snaží o jedno a to samé - nalézt lék na na nemoc "Goo", která doslova požírá Atys.

Připadá vám to komplikované? Možná, ale důležité je, že o tomhle nebudete při hraní Ryzomu pouze číst. Vy to budete přímo prožívat. Ryzom má být podle Nevraxu první MMORPG, ve které budete moci projít, prozkoumat a "vyřešit" příběh od začátku do konce. Cohen-Corval dokonce používá pro své dítko pojem "sága", aby lépe popsal to, co se jeho společnost snaží vytvořit.

Každá z ras bude mít několik hlavních úkolů, které se samozřejmě budou od sebe výrazně lišit. Jejich vyřešení vám přinese nejen ucelenější pohled na příběh, ale i na osudy vlastního národa a jeho roli na planetě Atys. Proč například Fyrosové hledají někoho jménem "Praarsonista", který stvořil pouště? Proč se Zoraisové schovávají za živoucími maskami? Odpovědi na tyto otázky na vás čekají na konci některých úkolů.

Hra bude rozdělená, podobně jako třebas již výše zmiňovaná Ultima Online, na několik různých shardů (instancí či oblastí, jak chcete). Každá z nich nakonec může díky velmi otevřenému konci dojít k jinému závěru. Lidé z Nevraxu odhadují "životnost" jednoho shardu na čtyři měsíce pro člověka, který stráví 100 hodin týdně online (a to asi dokáže pouze skutečný fanatik). Cílový počet hráčů Ryzomu je pro Nevrax číslíčko 200 000. A to, uznejte sami, rozhodně není málo. Jestliže ale vezmeme v potaz možnosti, které Ryzom má nabídnout, není to ani příliš nereálné.

Na počátku hry si, jak je to obvyklé téměř ve všech dnešních MMORPG, vybere hráč rasu, pohlaví, typ postavy a profesi. Profese určuje výběr skillů, které bude mít k dispozici. Ty se vylepšují tak, jak je hráč využívá. Pokud tedy často například střílíte z luku nebo kováte zbraně, budete se v těchto dovednostech stále zlepšovat. Zajímavé je, že profese má být možné během hry měnit - pokaždé tak dostanete přístup k jiným souborům skillů. Další obvyklou možností je formovat se do s ostatními hráči do skupin - guild. V jistém okamžiku by se mohlo stát, že tyto guildy (a dokonce snad i samotní hráči!) ovlivní dokonce samotný příběh hry. A když ne příběh, alespoň jim připadne výstavba nových pevností, měst, atd. Velice originálně je vyřešena ekonomika. Problém mnoha dnešních MMORPG je ten, že hráči namísto aby čile obchodovali raději doma skrblí. Ekonomika hry tak slábne, protože peníze prostě leží ladem v truhlicích. Tomu se chtějí v Nevraxu velmi elegantně vyhnout tím, že peníze budou postupem času ztrácet hodnotu až ji nakonec úplně ztratí a budou bezcenné - nechat je ležet ladem se tedy nevyplatí.

Ryzom asi jako jedna z prvních (nebo alespoň jedna z mála) online her počítá se stárnutím postavy (pokud nesplníte určité úkoly nebo nenabudete určité magické schopnosti, zemřete stářím) a taktéž nabídne možnost mít své potomky. Dvě postavy si mohou "pořídit" vlastní NPC postavu, která bude z půli po "mamince" a půli po "tatínkovi". Můžete ho/ji poslat do školy, kde se naučí nějakým těm skillům a pak vám může sloužit například jako náhradní postava pro hraní (avatar). Nebo ho/ji můžete dát jiným hráčům, třebas jako dar. Dělejte si s ní prostě co se vám zlíbí. Otázka boje, taktéž ožehavé téma online her, je řešena jednoduše: pokud se dvě postavy dohodnou, že si to "rozdají", teprve tehdy na sebe mohou zaútočit. Jinak jsou vzájemné potyčky mezi hráči zakázané. To samé platí pro guildy.

Ryzom bude převelice komplexní hra, jejíž základy bych mohl vysvětlovat ještě na mnoha a mnoha stranách textu. Doufám, že z  výše sepsaného jste si udělali alespoň základní obrázek. Popřejme společně vývojářům mnoho štěstí, aby nalezli toho vydavatele, který se o jejich dítko řádně a s láskou postará a stihne ho dodat nám hráčům někdy během prvního čtvrtletí příštího roku, na kdy plánují spuštění ve společnosti Nevrax.

Závěr: Ryzom je jednoznačně jednou z nejoriginálnějších online her poslední doby - možná také proto, že jako jedna z mála pochází ze Starého kontinentu, konkrétně tedy z Francie. Revoluční? Uvidíme!

Odkazy: http://www.nevrax.com/, http://www.nevrax.org/, http://www.ryzom.com/