Nový hardware pro PlayStationy je na cestě

Sony si pro nás připravila několik překvapení. A to jak pro PSOne, tak pro Playstation2. Zpřesním pár informací ohledně chystaného harddisku pro PS2. Další informace jsou o možnostech připojení PSOne k mobilním telefonům a začínající éry PS2 jako internetového prohlížeče. Našel jsem pár nových informací o budoucnosti PS2 online her a služeb. Chystají se také další periférie. Bonbónek na konec: detaily o programování PS2 v Linuxu. Čtěte dál.
U konzolí bývalo zvykem o hardwaru téměř nemluvit. Proč taky? V dobách Saturna (Sega) a PSOne byl jediným alternativním hardwarem myš, paměťová karta (Saturn) a propojovací kabel. K Playstationu se později objevily cheatové cartridge, karta pro přehrávání video CD a MP3. Tím jsem výčet hardwaru ukončil (pokud nepočítám různé typy ovladačů ať už od Sony nebo jiných výrobců). Neohroženě nastupující PS2 sebou přináší mnohem více možností. USB klávesnice a myš, kterou nemusíte kupovat za nesmyslných 1200,- Kč, ale dá se pořídit za mnohem přijatelnější cenu. USB klávesnice se dá mimo jiné využít u programovacího jazyka YABASIC (Yet Another Basic), který je zdarma na demo CD, přibaleném k PS2. V Japonsku se od konce minulého měsíce prodává USB modem a internetový prohlížeč. Modemů je na cestě dalších pět. Od firem: Sun Electronics, Omron, IO Data a AIWA. Všechny běží na standardních 56K. Na trhu se objeví s dvěma různými prohlížeči (email, MP3 - stahovatelné zatím na 8MB paměťovou kartu). Podporovány budou hrami jako: Armored Core 2, Age Of Empires 2 (!) a Battle Gear 2. Modemy se budou na japonském trhu vyskytovat postupně v průběhu roku. Bohužel ještě není známo, kdy se dostane nějaký modem do Evropy. Tak to jen tak na okraj. Pro zajímavost přidám několik čísel:

Počet prodaných PS2 ke konci března 2001
Oblast Počet prodaných kusů Datum vypuštění konzole
Japonsko 4,65 milionů 4. března 2000
Severní Amerika 2,76 milionů 26. října 2000
Evropa + Pal oblasti 2,63 milionů 24. listopadu 2000
Celkem 10,04 milionů -

Harddisk a síť
Není žádným překvapením, že Sony vypustí HDD přednostně v Japonsku a teprve potom v ostatních regionech. Na druhou stranu je překvapující, že k tomu dojde dřív, než se původně předpokládalo. Podle zpráv japonské agentury Nikkei se tak stane již v červenci tohoto roku. Původně se počítalo s vydáním někdy okolo konce roku 2001. Disk bude dosahovat slušné kapacity 40 GB. Sony už předem naznačila, že HDD nebude sloužit pouze ke stahování nových úrovní a patchů. Paralelně s prodejem HDD plánuje Sony plně nastartovat komerční síť ke stahování filmů, hudby a her. Předpokládá se, že díky rychle narůstající základně PS2 v domácnostech by nová služba nemusela být zas až tak drahá. Systém se testoval v průběhu února a března; zatím všechno nasvědčuje tomu, že síť bude v provozu v červenci 2001. Jedním z nejdůležitějších faktorů komerční sítě je bezesporu ochrana dat a identifikační systém. Identifikační systém se jmenuje Dynamic Network Authentication System (DNA-S) a bude pochopitelně nainstalován na každém serveru sítě. K čemu bude? Mimo jiné bude kontrolovat obsah disku. Co to znamená v praxi, těžko říct. Dovedu si bohužel představit mazání neautorizovaných MP3 tak, jak se stalo u Napsteru apod. V podstatě se jedná o ochranu proti "online" pirátství. U terminálů (tedy samotných PS2) bude DNA-S zastoupen na paměťových kartách (to je ono záhadné označení nad porty: Magic Gate), které obsahují systém zaručující ochranu dat, a na CD s unikátním ID, které bude pracovat jen s jedním PS2 a jeho specifickým sériovým číslem. Na účtování za služby spolupracuje SCE (Sony Computer Entertainment) s druhou frakcí Sony: Sony Finance International. K platbám za služby bude využíván internetový systém "e-SCOTT" pro finanční transakce, který údajně patří k nejvýkonnějším a nejrozšířenějším v Japonsku. Druhá spolupráce na stavbě sítě je mezi SCE a Sony Communications Network. SCN bude poskytovat server hosting a připojení PS2 k síti. SCN provozuje vcelku mladého providera "so-net", který patří k jednomu z největších provozovatelů Internetu v Japonsku. Tak to jsou všechny "japonské" novinky o budoucnosti PS2 a komerční sítě.

Souprava pro mobilní telefony (SCPH - 10180k)
Koncem března začala Sony v Japonsku (opět napřed tam) prodávat sadu příslušenství, která zpřístupňuje jak PSOne, tak PS2 připojení k DoCoMo i-mode kompatibilním telefonům. Tato nová služba umožní přijímat a odesílat data v "balíčcích" po 128 KB za cca 0,3 yenů. Kromě speciálního příslušenství pro i-mode mobilní telefony tato služba poběží zcela na bázi poplatků za hlasové služby. V případě PSOne to znamená, že bude možné hrát online hry, zcela bez nutnosti vyrábět speciální modem pro konzoli. Nové příslušenství bude možno používat také s PS2, které už tedy umožňuje dva způsoby připojení k internetu. USB modem a i-mode mobilní telefony. Později se dočkáme také síťové karty. Paralelně se soupravou pro přenos dat vyjdou dva tituly. Domnívám se, že ani jeden kousek by průměrného Evropana nezaujal. Pro PS2 "CHECK-i-TV" a pro PSOne "i-mode to issho". Obě hry jsou mi naprosto neznámé. Souprava se skládá ze softwaru pro práci s mobilním telefonem a propojovací kabel. Program je schopen odesílat i-mode e-mail nebo jej přijímat na paměťovou kartu. Můžete surfovat po internetových stránkách (i-mode kompatibilních). Nakonec si můžete zkopírovat adresář z mobilního telefonu na paměťovou kartu a pohodlněji si je upravovat. No zatím to vypadá jako hračka, ale pokud bude příslušenství podporovat perspektivnější tituly, tak bude o co stát. Bohužel musím přidat klasickou poznámku: "Kdo ví, kdy to bude v Evropě."

Iomega Zip mechanika
Iomega Zip mechanika
Koncem března na GDC ohlásila Iomega další zajímavou novinku. Společnost se chystá podporovat své oblíbené "zipky" pro PS2. Na předváděčce ukázala modifikovanou verzi Unreal Tournament (bohužel nevím jak) běžícího se staženou arénou na zipce. Zatím není ohlášen jediný konkrétní titul, který by mechaniku přímo využíval, ale Iomega tvrdí, že je již několik her na cestě. Zipka bude užitečná k ukládání pozic, replay (například GT3) nebo stahování nových levelů. Prozatím z PC. Dobrá zpráva je, že můžete použít klasickou PC zipku s USB portem. Ovladače si koupíte speciální pro PS2. Pro puntičkáře se chystá speciální zipka v designu PS2, která bude stát zhruba 3000,- Kč ($ 79,99).

Tiskárna a digitální fotoaparát
Digitalní fotoaparátJe tomu zhruba půl roku, co Sony začala v hádejte-které-zemi produkovat PS2 USB tiskárnu a digitální fotoaparát. Připadalo mi zbytečné informovat o zařízeních, která nikdy neměla opustit hranice země vycházejícího slunce, ale situace se změnila. Ale pěkně po pořádku. Takže k čemu slouží takový digitální foťák a konzole? Tak například si můžete do her nafotit vlastní obličeje. Například vy budete hrdina a váš životní sok se jím stane i ve virtuálním světě her. Fotku obličeje jednoduše natáhnete do hry a pak označíte oči, ústa a třeba nos; šup a postavička je na světě. Jediný atraktivní titul, který fotoaparát podporuje, je World Soccer 2001. Dobrá zpráva: opět můžete použít ostatní fotoaparáty od Sony, které podporují USB. Bohužel krom níže zmíněného není zaručena 100% úspěšnost. Navíc jsou digitální foťáky opravdu hodně drahé (viz níže).

Inkoustová tiskárna PopeggInkoustová tiskárna… no ta tiskne. Není žádný zázrak; má průměrné rozlišení (360 dpi). Sony slibuje levné cartridge s inkoustem, ale to se asi týká jen USA. K tiskárně je přibalen editační software. Umožňuje editovat obrázky, vytvářet pohlednice, plakáty a kalendáře. Zajímavá hračka. Kanadská firma IRD1 se jako první neasijská firma rozhodla podporovat tiskárnu. Pozoruhodný fakt: IRD1 tvrdí, že jejich hra bude fungovat i s ostatními PC tiskárnami USB kompatibilními. Jakým způsobem bude hra podporovat tiskárnu ovšem není známo. Na závěr pár technických údajů o představeném příslušenství od Sony:

Digitální fotoaparát
Rozlišení: 3,3 megapixely
Kapacita: paměťové médium Sony, až 118 obrázků v rozlišení 640 x 480
Filmový záznam: 20ti sekundové klipy, až 5 minut na paměťovém médiu 8MB
Baterie: InfoLithium NP-FS11 a adaptér
Rozměry: 53,9mm šířka / 113mm výška / 43,8mm hloubka
Cena: asi $900 (!!!), cca 34 200,- Kč

Inkoustová tiskárna "Popegg"
Rozlišovací schopnost: 360 x 360 DPI
Barvy: Čtyřbarevná složka (CMYK) nebo černobílá
Rozhraní: USB
Napájení: 100V, 50/60Hz
Rozměry: 180mm výška / 280mm šířka / 190mm hloubka
Hmotnost: 2,1kg
Cena: asi $140, cca 5320,- Kč

Programování v Linuxu
PS2 a LinuxNejnovější (26. 4. 2001) a z mého pohledu nejzajímavější zpráva, kterou jsem o PS2 četl, je následující. Po jednáních s Linuxovou komunitou v Japonsku, bude v červnu tohoto roku v prodeji sada pro programování aplikací (samozřejmě převážně her) v oblíbeném Linuxu. Celý komplex má název PlayStation 2 Linux Kit Beta Version. Označení beta neznamená v tomto případě nedokončený produkt nebo demoverzi, ale jakýsi předstupeň před profesionálním programováním. SCE prezentuje sadu jako vývojové prostředí pro amatéry, ale je to trochu přehnané. Přečtěte si co všechno bude vskutku levný balíček obsahovat. Celá sada bude prodávána za zhruba 8000,- Kč, pokud cenu jednoduše přepočteme z ceny v dolarech:
  • Externí pevný disk: 40GB disk, který bohužel nebude fungovat se sériemi SCPH-30000 a vyššími, protože disk bude připojen externě přes PCMCIA starých modelů. To zatím znamená, že tato verze Linuxu neopustí Japonsko. Pevně věřím (zatím pouze věřím), že americká a evropská verze na sebe nenechají dlouho čekat (vždyť v samotném Japonsku už se prodává nová série konzolí)
  • USB klávesnice: 106 kláves
  • USB myš
  • VGA adaptér: Ano PS2 půjde, prozatím s Linuxem, připojit k monitoru, přes výstup AV MULTI, přičemž zvuk bude vyveden na dva cinche. Třeba se Sony konečně rozhoupe k prodeji VGA adaptéru a jeho podpoře ve hrách
  • Instalační Linux disk: kompletní software na jednom DVD. DVD obsahuje: Playstation2 dokumentace: Průvodce "Emotion Enginem" (CPU), uživatelský manuál k EE, uživatelský manuál k jádru EE, instrukční manuál k jádru EE, uživatelský manuál k vektorovým jednotkám (2 grafické koprocesory), uživatelský manuál ke "Graphics Synthesizer" (hl. grafická jednotka), pracovní schéma k EE, poznámky k hardwaru (například anti-alliasingu). Překladače: podrobnosti o překladači a obecně o Linux najdete na adrese: www.jp.playstation.com/linux/. Linuxové vývojové prostředí: Obsahuje distribuci Linuxu Red Hat. Jádro (Linux Kernel) 2.2.1, grafické prostředí Xfree86 3.3.6, kompilátor C 2.95.2, systémové knihovny glibc 2.2.2. Jsou sice známy novější verze jádra, Xfree, atd., ale dané nepatří k zastaralým, spíš spolehlivým a ozkoušeným.
Software nebude pracovat s TV, respektive poběží ve vysokém rozlišení (pravděpodobně 1024*768), a proto k jeho používání bude nutné mít monitor. Sony se vyjádřila, že PS2 bude pracovat s monitory "Synch on Green" kompatibilními. Podle Sony výrobci tento faktor většinou u monitorů v manuálech neuvádějí (ani na webu), a proto Sony zakládá vlastní databázi monitorů, které s PS2 fungují korektně. Nevím, o kolik je tento "programátor pro kutily" ochuzen o knihovny a systémovou podporu, každopádně Sony, podle mého názoru, zmenšila náskok Microsoftu logicky a jediným možným způsobem. Microsoft slibuje dostupnost a snadnost programování Xboxu díky Windows a DirectX. Sony odpovídá ambiciózním pokusem donést programování do domu za rozumnou cenu, navíc s druhým nejrozšířenějším operačním systémem v běžném životě. Doufám, že budu brzy schopen přinést další informace.
Diskuze (1) Další článek: Obrázky z Perimeter

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,