Nový týden: Odpovědi Ondřeje Průši, nového šéfredaktora Levelu

Recenze her Europa 1400: The Guild, GoDai Elemental Force * Konzolové hry roku 2002 * Rozhovor s tvůrci očekávaného SchneeModu do Mafie * Únorová hitparáda * Rozhovor s Filipem Oščádalem: "Zvuk ve Vietcongu bude dokonalý!" * Počítačová hra bez hranic - sen nebo realita? * Čtenáři naostro: Odpovědi Ondřeje Průši - nového šéfredaktora Levelu! * A další zajímavé články!

Pondělí - 3.2.2003 ... Konzolové hry roku 2002

Stejnojmenným článkem jsme začali i nový týden. Rozsáhlý text nadepsaný "Konzolové hry roku 2002" přináší přehled deseti nejlepších konzolových her tři úhlavních "konzolistů" Doupěte, totiž Martina Zavřela, Honzy Spáčila a Martina Bočka. Spolu s vyhlášením desítky nejlepších přispěl také každý z autorů krátkou statí Překvapení roku a zklamání roku. Článek, a tak to má být, vyvolal rozsáhlou diskusi, která rozhodně stojí za zhlédnutí.

"Po té, co se Pán Prstenů po letech konečně dočkal důstojného filmového zpracování, vzklíčila ve mě naděje, že právě jeho úspěch přinese i jeho důstojné převedení do herní podoby. Žel nestalo se. Přestože naděje vzklíčila hnedka dvakrát, ani jedna z nich nevyrostla do působivosti a kvalit stařičké War of the Middle Earth (kterou už asi nikdo nepamatuje), ačkoliv na to měli obě nesrovnatelně lepší prostředky. O důstojnosti pak nemůže být ani řeč. Z té zalívané a "šlechtěné" EA se vyklubala obyčejná a průměrná mlátička v krásných filmových kulisách z kterých sice běhal místy mráz po zádech, ale primitivnost herní náplně a její bezduchost to vyžehlit nemohlo." (celý článek)

Novinky z oblasti železa pro vás připravil František Brázdilík v článku "HW novinky - První testy grafických karet s GeForce FX!":

"Tímto svým nejnovějším kouskem se nVidia opět zmocnila 3D trůnu. Ve většině prováděných testů překonává svého rivala od ATi. Není to bohužel vítězství drtivé, tak jak si přálo mnoho příznivců nVidie a jak to na podzim předvedl Radeonem 9700 PRO. Ve skutečnosti se od GeForce FX očekávalo určitě více a pokud přijde ATi s novou generací karet založených na čipu R350 už v březnu, neudrží se nVidia na špici dlouho.

Ovšem podívejme se na GeForce FX zblízka. Protože se nVidia tradičně vydala cestou hrubého výkonu a tedy vysokých frekvencí, je potřeba vyššího příkonu elektrického proudu a je tedy produkováno i více tepla. Z tohoto důvodu má GeForce FX vlastní chladicí systém zvaný "FX Flow", který zabírá druhý slot pro přívod chladného a odvod teplého vzduchu. Není se čemu divit, spotřeba GeForce FX při práci ve 3D vystoupá až na 75W. 300W zdroje se tedy stávají naprostým minimem." (celý článek)

Pondělní novinkový článek nás zanese daleko v čase i prostoru - článek "Pociťte vůni střelného prachu ve hře America II" totiž přináší nové informace o připravované hře America II, která se odehrává v Americe za časů Divokého západu. Tady je ukázka:

"Ve hře America II zuří válka. Ve vzduchu je cítit vůně střelného prachu. Národ je rozdělen a na každém kousku země se rojí bitvy. Apačové pod vedením slavného Geronima slibují pomstu bílým mužům a pomalu ale jistě vyhlazují dříve prosperující usedlosti, mění je ve města duchů. Mexická armáda vedená generálem Jose Maria Carrascem zatlačuje původní obyvatele Ameriky svými vyspělými zbraněmi. Prérie hoří. Komančové bojují proti bílým lovcům aby ochránili buvolí území. Začíná válka proti indiánům, americké jednotky si bere pod ruku kolonel Henry a Kit Carson a spolu se snaží rozšířit americké osady do nových teritorií. Vyrůstají legendy jako Butch Cassidy nebo Wyatt Earp." (celý článek)

Pravidelný týdenní přehled plných her pro vás připravil Kamil Gric v článku "Týden v rubrice Plné hry: staňte se zahrádkářem!".

Plná hra: "Pišqorky - je libo jednu českou gamesku?"

Bleskovka dne: Homepage hry Bloodline dočasně mimo provoz!

Úterý - 4.2.2003 ... Rozhovor s tvůrci očekávaného SchneeModu do Mafie

Dříve než se dostaneme k avizovanému, pro mnoho čtenářů jistě velmi přitažlivému rozhovoru, máme tu jednu minimálně stejně přitažlivou recenzi. Roman Březina popsal v článku "Europa 1400: The Guild - recenze" své zážitky z hraní jedné z nejoriginálněji pojatých strategií poslední doby. Zde je ukázka:

"Někteří čtenáři asi pamatují na knihy s tzv. otevřeným koncem. Ve své době šlo o dost oblíbenou věc, dávající čtenáři volnost v rozhodování, protože nebyli vázaní rozhodováním autora. Prostě v kritických situacích se rozhodovali podle svého úsudku. Europa 1400 je také otevřenou hrou s několika možnými konci. Tady skutečně všechno záleží jen na vás! Úvodní intro, jak to bývá, načrtne situaci, v které se ve hře ocitáte. Rodiče vás poslali do světa, lépe řečeno do učení. Po výběru povolání, jímž se budete živit, zůstává jen volba obtížnosti (ta je daná městem, v němž se nacházíte - celkem je jich 5 - Madrid, Londýn, Paříž, Miláno a Vídeň). Cíl hry je variabilní od zbohatnutí, získání nejvyššího náboženského postu či dobytí absolutní moci - opět závisí jen na tom, po čem vaše malicherná duše v danou chvíli toužit." (celý článek)

Europa 1400 Europa 1400

Europa 1400 Europa 1400

První rozhovor nového týdne spáchal Honza Morkes, jeho oběťmi se stal člověk přezdívající sám sebe Nachtfalke - vedoucího celého projektu SchneeMod. Zde je ukázka:

"Doupě: Existuje na Mafii něco, co se ti nelíbí a chtěl bys to změnit?

Hra samotná je výborná, propracovaný příběh, "pěkný" konec, ale režimu Extrémní jízdy chybí jedna věc, která mi dost vadila. Když jsem vyřešil všechny úkoly, proč mi to hra nějak neoznámila? Třeba: "Výborně, splnil jsi všechny questy, nyní jsi opravdový gangster" apod. A ani v průběhu tě hra neinformuje o počtu splněných misí.

Doupě: Jaká je popularita Mafie obecně v Německu? Zvenčí to vypadá (první místo v anketě čtenářů Gamestaru a PC Games), že ji zbožňujete.

Jo. Milujeme Mafii! Je to stejné jako s GTA 3. My zkrátka máme tento typ her rádi, a proto mají obě hry mají v Německu spoustu fanoušků. Němečtí hráči se rádi projíždí po městech a občas někoho jen tak ze srandy zastřelí. ;-)" (celý článek)

  

  

Aktuální informace z nemilosrdného prostředí herního byznysu přinesl jako každé úterý Kamil Gric ve svém pravidelném článku "Byznys hrátky: schyluje se k obchodní transakci roku?". Tentokrát jste se mohli dozvědět zajímavé informace ohledně prodeje japonského giganta Nintendo, dvacítky nejočekávanějších her tohoto roku či návratu společnosti NEC na herní scénu. Tady je ukázka:

"Podle dostupných informací může firma operovat s částkou více než 3,1 miliardy dolarů. To srozumitelně přeloženo znamená jediné - Electronic Arts jsou v současné situaci schopni pohltit jakoukoliv herní firmu, samozřejmě s výjimkou Microsoftu a Sony. Dohady o možném nákupu Nintendo pocházejí přímo z Japonska - přestože je zdánlivě podobná akvizice nepravděpodobná, zájem Electronic Arts by byl pochopitelný. Vlastnit totiž jednu z nejznámějších herních značek a co více, získat kontrolu nad vlastním herním systémem, jsou snad dostatečné důvody, proč tomu tak musí být!" (celý článek)

Plná hra: "Desktop Destroy 2: Chicken Carnage"

Bleskovka dne: Další video z české akční hry Vietcong

Středa - 5.2.2003 ... Únorová hitparáda

V hitparádě sedmi nejočekávanějších her od Honzy Morkese nechybí takové tituly jako Command & Conquer: Generals, SimCity 4 či Silent Hill 2: Director´s Cut. I proto rozhodně stojí článek "Únorová hitparáda - C&C: Generals, Praetorians nebo třeba Splinter Cell" za přečtení:

"Myslím, že sérii Command and Conquer nemusím nikomu dlouho představovat. Legendárnost real-time strategií s tímto jménem je pravděpodobně na několik let dopředu zaručena, a tak se dá očekávat určitě masové šílenství u příležitosti vydání dalšího dílu, která posune C&C do oblasti 3D. Novinkou je také absence návaznosti na jakoukoli předchozí hru. Čína, Američané a Globální osvobozenecká armáda si v Generals odbudou svoji premiéru. Důležitou součástí hry by měly být RPG prvky a také vlastnosti jednotlivých velitelů armád, které ovlivňují všechny jednotky v poli (od toho je také odvozen podtitul hry). Pro více informací vám doporučuji naše obsáhlé preview." (celý článek)

  

Následují dvě novinky, obě z docela jiných žánrových škatulí. Jednou je to "Cleric - horor z Ruska 16. století" - temná, horová FPS, nebo ještě lépe řečeno prostě "survival horor" jménem Cleric. Hráč se v něm ponoří do role bezbožného mnicha sídlícího v malém ruském městečku 16. století. Tady je ukázka a pár obrázků:

"Cleric není ani čistá FPS, ani "prosté" RPG. Je to kombinace hned několika herních žánrů (což je ostatně případ skoro každého survival hororu). Narazíte na mnoho neherních postav, které posunou příběh vždy o kousek dál. Vaše postava má dva hlavní druhy zbraní - svaté symboly, které jsou "poháněny" vaší vírou a zázraky, které získáte od bohů. Říkám bohů, protože se budete potýkat s mnoha ruskými či obecně slovanskými pohanskými bohy. Každý z nich vám může "darovat" nějakou schopnost jak zúčtovat s nepřáteli. Každý bůh má ale také svá omezení, někteří bohové vám třeba zakazují zabíjet ručními zbraněmi. Pokud tento zákaz porušíte, ztratíte přízeň tohoto boha a darované schopnosti vám budou "oddarovány"." (celý článek)

 

 

Druhá novinka se týká hry "Pax Romana - revoluční RTS?!". Už titulek napovídá, že tentokrát zabrousíme do žánru strategií. Tahle by měla být skutečně výjimečná - jejím cílem je realisticky simulovat nejen klasické bojůvky či ekonomiku, ale dokonce i celý proces evoluce jednoho národa!

"V této hře začínáte jako divoký kmen daleká tisíciletí v minulosti. PR je vlastně kombinací několika herních stylů - "klasické" dobyvatelské strategie (Dune 2/Command & Conquer), budování města (SimCity/Caesar), politického a ekonomického managementu (Transport Tycoon/Caesar) a staré dobré hry na boha (Populous/Black & White). Jste vrženi do plně interaktivního světa ve kterém se všechny vaše akce odrazí, dříve či později, na podobě vašeho společenství. Hra bere v úvahu takové faktory jako geografii, klima, technologický rozvoj, ale také víru, obecné zdraví, kulturu, vzdělanost, kriminalitu, morálku a mnoho dalších." (celý článek)

 

Plná hra: "The Race - závody pro dva..."

Bleskovka dne: Žebříček nejprodávanějších her v USA

Čtvrtek - 6.2.2003 ... Rozhovor s Filipem Oščádalem

Filip Oščádal zdaleka není v českých herních kruzích osobností neznámou. Honza Kuneš a Kamil Gric, autoři čtvrtečního rozhovoru "Filip Oščádal: "Zvuk ve Vietcongu bude dokonalý!" - rozhovor" ho dokonce označují souslovím "svérázná postava brněnského hudebního života". Nu, posuďte sami:

"Jak vypadá vaše každodenní práce? Spolupracujete také s lidmi zodpovědnými za jiné části hry, například grafický engine?

Přijdu do práce a uvařím si kafe. Dám si nohy na stůl a čekám, co mě napadne. ;o) A teď vážně. Máme vyprofilovanou hierarchii týmu, takže práce se organizuje jak globálně, tak v menších skupinkách na týdny až měsíce dopředu. Během vývoje často vzniká potřeba vkládat nové zvuky, editovat různé tabulky. Když se materiál nashromáždí, vyrážím sám nebo s kolegou na natáčení do terénu. Úzce spolupracuji především s Chalimem Žblekou, který je v Pterodonu zodpovědný mimo jiné za zvukový engine a odvedl na něm velký kus práce. Pak také s designery levelů, zbraní, s animátory a se skriptery. Pokud něco ve hře vydává zvuk nebo na něj reaguje, musíme to zpracovat a dát do kupy. Takže moje práce je i hodně o komunikaci, což se více méně daří. O tom, jak se Vietcong vyráběl a co se nám povedlo či nepovedlo, zcela jistě vyjde postmortem na Gamasutře, takže více tam." (celý článek)

Vietcong Vietcong

Pokud se zájmem sledujete situaci papírových herních magazínů v ČR, pak by vám jistě neměl uniknout článek "Co najdete v Gamestaru 48?" jehož autorem není nikdo jiný nežli Martin Blatný.

"Pro ty odvážné, kteří čtou úvodníky, tu máme ujištění, že ani v tomto čísle šéfredaktor nezklamal. Je pěkné, že Gamestar kráčí dopředu a vylepšuje svou podobu, ale číst v každém čísle velkohubá prohlášení o tom, jak je časopis skvělý, nejlepší a jedinečný, omrzí po čase i otrlé jedince. Pravdou je, že Gamestar se teprve po několika letech dotáhnul aspoň rozsahem na konkurenční tituly. Co se týče ceny, zůstává Gamestar stále nejlevnější, nicméně je nutné vzít v úvahu fakt, že za tuto cenu dostane čtenář pouze čtyři plné hry do roka. Pro ty, kterým na plných hrách nezáleží, je Gamestar dozajista výhodná koupě (pokud jim nevadí koncepce časopisu a přístup k čtenářům), pro ostatní je pak zřejmě výhodnější pořídit si některý z konkurenčních časopisů." (celý článek)

Těžko jmenovat jiný známější film posledních několika let nežli Matrix. Stalo se módou i ekonomickou nezbytností, aby každý velký film měl i svou počítačovou hru - a Matrix není v tomto ohledu výjimkou. Výjimečné je, že se na tvorbě této hry podílejí tvůrci samotného filmu (resp. celé třídílné série filmů) a že bez hraní této hry nikdy nesložíte celou mozaiku spletitého příběhu. Prý. Více informací naleznete v článku "Nové obrázky a informace o hře Enter the Matrix", tady je ukázka:

"Ale co především, zažijete zběsilé honičky v autech i vznášedlech, neuvěřitelné souboje s agenty jak klasickými zbraněmi, tak i neuvěřitelnými pohybovými sekvencemi. Jste přeci v Matrixu a tam je všechno možné. Nemělo by chybět ani hackování, efekty snížené gravitace a zpomalených kulek. Hráč převezme roli Niobe nebo Ghosta, členů stejné skupiny rebelů jako byli Morpheus, Trinity či Neo. Niobe je kapitánkou Logosu, nejrychlejší lodi rebelů. Ghost je lodní specialista na zbraně, takříkajíc "zabiják z milosti". Na oficiálních stránkách můžete najít jejich podrobné charakteristiky." (celý článek)

 

 

Z ruské literatury známe pojem "zbytečný člověk". Ve vztahu ke konzolové hře GoDai Elemental Force lze s úspěchem užít jeho parafráze "zbytečná hra". Více v samotné recenzi - výstižně nadepsané "GoDai Elemental Force: zábava na umření - recenze":

"Ale budiž, podívejme se tedy na GoDai samotný. Jak jej jen popsat… No… Třeba… Už vím! Určitě jste někdy hráli starý dobýá Golden Axe. Výborně. Tak, vybavte si, jak vypadal… Grafiku si představte o poznání slabší… Máte? Teď ji převeďte do 3D… Přidejte nějaké to "létání" ala film Crouching Tiger and Flying Dragon a úhyby ala Matrix…Odstraňte všechny sebemenší náznaky hratelnosti… K tomu příběh, za který by se musela stydět i Disneyho seriálová Malá mořská víla… Nepohyblivou kameru, která vám v polovině případů ukazuje všechno s výjimkou toho, co byste jako jediné potřebovali…Jaksi podivně nastavenou obtížnost…Okořeňte spoustou zbraní, ze kterých si můžete vybírat a mezi nimiž není prakticky žádný rozdíl… Trochou magie, kterou sice můžete používat, ale která je beztak na dvě věci, z nichž ani jedna by se vám nelíbila…Podivným ovládáním… Zvuky, které jsou asi stejně přirozené jako barva kůže Michaela Jacksona… Navrch přidejte docela příjemnou hudbu a nízkou cenu… A máte před sebou GoDai ve většině její zrůdnosti." (celý článek)

GoDai Elemental Force GoDai Elemental Force

GoDai Elemental Force GoDai Elemental Force

Pravidelný přehled cen hardwaru je opět zde, tentokrát nadepsán "Vývoj cen hardwaru: pokles cen u pamětí zpomaluje".

Plná hra: "Killer Cars"

Bleskovka dne: První trailery ze hry Enter The Matrix

Pátek - 7.2.2003 ... Ondřej Průša odpovídá na dotazy čtenářů

Další část série Čtenáři naostro přináší tentokrát odpovědi Ondřeje Průši, "novopečeného šéfredaktora magazínu Level":

"[?] Píšete recenze z prodejní verzí her nebo warezu (či beta releases)? Narážím na "předčasné" recenze her Age of Mythology, Project IGI 2 nebo Strike Fighters: Project 1…

[!] Opravdu nechápu, proč si někdo myslí, že když se recenze objeví předčasně, je z "warezu" - to přece nejde praktikovat, protože by si stěžovaly firmy, jejíž produkty bychom takhle poškozovali, což jak zajisté uznáte není dlouhodobě průchodné. Stačí se koneckonců optat v Microsoftu nebo firmě Cenega... U Project IGI 2 se jednalo o výjimečný případ, jaký se nám už dlouho nestal, kdy dostaneme review kód, tedy verzi, která je výrobcem určena na recenzi (nikoliv verzi označenou jako beta či preview), nicméně ten se v jisté fázi rozhodne hru vrátit k přepracování, a s tím časopis, pokud stihl hru zrecenzovat do uzávěrky, nic neudělá - koneckonců s touto recenzí jsme nebyli v Evropě jediní. Nicméně přímá odpověď na otázku je, že striktně z prodejních, krabicových verzí nepíšeme - ale to nedělá žádný papírový časopis, protože by jeho recenze vycházeli o měsíc později, než by se hry objevovaly v obchodech, což také není ideální případ. My se snažíme o kompromis." (celý článek)

Pravidelné srovnání papírových herních magazínů připravil v článku "Srovnání časopisů Gamestar, Level a Score (prosinec 2002)" Martin Blatný:

"Co se týče plné hry, nemá prosinec jednoznačného favorita - obě přiložené hry jsou poměrně kvalitní a určitě si najdou početný zástup fanoušků. Hodnotit strategii Gamestaru (kvalitní plná hra pouze 4x za rok) je ještě předčasné, můj názor ovšem je, že kvalita her dodávaných např. v Levelu je dostatečná a že ji Gamestar těžko výrazně překoná.
...
Kapacita CD se samozřejmě nedá s kapacitou DVD srovnávat. Level je na DVD schopen svým čtenářům dodat bezkonkurenční příděl zejména demoverzí, videí a modů pro oblíbené hry. Gamestar má díky dvěma CD s demoverzemi poněkud větší prostor než Score, ale díky stále se zvyšujícímu objemu demoverzí se jich stejně na dvě CD mnoho nevejde. Je jasné, že budoucnost má jméno DVD a ostatní časopisy by měly urychleně začít s touto myšlenkou koketovat.
" (celý článek)

Zbývají opět dvě novinky. První se noří do daleké budoucnosti hraní, však také její nadpis "Počítačová hra bez hranic - sen nebo realita?" tomu napovídá. Dočkáme se někdy her, které se přizpůsobují samotnému hráči? Nu, "pokrok je nezadržitelný" praví se hned v úvodu:

"Asi vám neprozradím nic nového, když zdůrazním, že stejně jako román, i hraní vybraného titulu jednoho dne skončí. Není na tom nic zvláštního, respektive alespoň donedávna nebylo. V USA totiž již několik měsíců vzniká hra, která doslova a do písmene bortí zavedené standardy a vše, na co jsme v podání počítačových titulů zvyklí. Projekt Liquid Narrative Group nabídne hráčům doposud nepoznaný zážitek, který nelze srovnat s žádnou do dnešního dne uveřejněnou hrou. Zdejší odborníci dnem i nocí pracují na implementaci umělé inteligence, která by jim měla pomoci vytvořit hru podobající se filmu, co více, s plně interaktivním a na hráčovy podněty reagujícím světem." (celý článek)

Druhá novinka je mnohem konkrétnější, což ostatně zjistíte hned po přečtení titulku "Battlecruiser Generations - dokonalý vesmírný simulátor?". V úvodu naleznete krátkou rekapitulaci série her Battlecruiser a pak už přichází na řadu zevrubný popis nejnovějšího připravovaného dílu, totiž Battlecruiser Generatons:

"Battlecruiser Generations má být minimálně dvakrát rozsáhlejší než verze Millenium, celkem tedy narazíte na více než 500 planet roztroušených po patnácti hvězdných systémech. V podstatě všechny 3D objekty ve hře jsou vytvářeny znovu od základu s důrazem na vyšší detail. Objeví se samozřejmě některé nové vesmírné lodě a stanice. Zcela novou možností je vysazovat své mariňáky na vlajkových lodích nebo stanicích a sledovat jejich postup v reálném čase. Na co si tvůrci dávají záležet asi nejvíc je ale grafika, protože právě ta je onou "zlatou cestou" k početnějšímu hráčskému publiku. Ačkoliv v současnosti využívá engine BG "pouze" funkce DirectX 8.1, je klidně možné, že ještě do vydání hry se objeví podpora některých funkcí z DirectX 9.0." (celý článek)

 

 

Plná hra: "The Race 3D - závody formule ve 3D"

Bleskovka dne: První patch pro SimCity 4!

Sobota - 8.2.2003 ... OPS2, únorové číslo - krev, střeva, meče a šavle

Oficiálního PlayStation 2 Magazín má na pultech nové číslo, a proto na Doupěti nesmí chybět pravidelný článek o tom, jak vlastně celé to jednoměsíční snažení redakce dopadlo. Tj. "OPS2, únorové číslo - krev, střeva, meče a šavle":

"Recenze zahajuje Mortal Kombat: Deadly Alliance, který stylově zacáká naše obrazovky krví právě na svátek zamilovaných. Mnohem nadšenější recenzi ale hledejte na dalších stránkách, kde Michal Rybka vychvaluje do nebes PS2 verzi oblíbené PC hry The Sims. Simové jsou na PS2 něco docela jiného než na své domácí platformě, a to nejenom graficky, nýbrž také hratelností a zábavou. Michala Rybku nakonec jen tak tak udrželi, aby nedal hře 10 bodů z deseti, nicméně podle něj si je The Sims pro PS2 zaslouží. Výborné hodnocení si odnesla nejnovější z velkolepých plošinovek - Sly Raccoon. Další recenze se již zabývají méně povedenými tituly, jako je například Ape Escape 2, Battle Engine Aquila, Harry Potter nebo Minority Report. Najdete zde i stránku s aktuálně vydanými platinovými tituly, stejně jako shrnutí všech titulů jednoho žánru - tentokrát jsou to plošinovky." (celý článek)

Samozřejmě nechybí ani pravidelný článek "Nová mega: třaskavá nálož souborů!" rekapitulující předchozí týden z pohledu těch nejzajímavějších downloadů, které se na síti objevily.

Plné hry: "Ytrade - zbohatnete?" a "BOX - klon Sokobana..."

Váš názor Další článek: Německá demoverze hry Blitzkrieg

Témata článku: , , , , , , , , , ,