Nový týden: Recenze NFS: Hot Pursuit 2

Vyjma recenze NFS: HP2 jsme pro vás připravili také historii her Need for Speed * Electronic Arts uzavírají svou pobočku * Rozsáhlý rozhovor o Splinter Cell * AMD má problémy * Návrat do minulosti: uveden Celeron 400MHz * Demoverze Age of Mythology, James Bond 007: Nightfire, LOTR: Fellowship of the Ring a dalších
Nový týden: Recenze NFS: Hot Pursuit 2

Pondělí - 28.10.2002 ... Historie her Need for Speed

Abychom v den státního svátku učinili zadost vzpomínkové atmosféře takového dne, připravil pro vás František Janouch rozsáhlý pohled na historii závodní série Need for Speed v článku nazvaném "NFS: Hot Pursuit 2 a jeho předchůdci". Zde je ukázka:

"Hráči volali po návratu policejních vozů, a tak jim EA nadělili rok a půl po vydání NFS2 třetí díl. Grafika se posunula mnohem dál (akcelerace již podporovala všechny karty díky Direct3D), ovládání vozů bylo trochu více realističtější a skvělý mód "split-screen" zůstal (navíc možnost pokutovat protihráče coby policista byl velice lákavý). Oproti NFS2 jste zažili kolem silnic trochu více volnosti (mohli jste si třeba vyjet na trávník) a s postupem v módu Hot Pursuit se vám postupně otevíraly nové tratě, které byly modifikacemi těch stávajících s tím, že druhá část cesty vždy vedla přes původní uzavírku. Sám bych NFS3 označil za nejlepší díl celé řady." (celý článek)

Možná ještě více akce než v Need for Speed máte možnost zažít v konzolové hyperakční 3D arkádě jménem Dynasty Warriors 3, o jejíž recenzi nadepsanou "Dynasty Warriors 3 - velká jatka ve staré Číně" se postaral Martin Boček. Že se jedná o skutečně VELMI akčně pojatou záležitost dokazuje už tato krátká ukázka z článku:

"Ovšem to není jen tak. Po bojišti se pohybují klidně i tisíce vojáků (nepřeháním), takže takové probíjení se skrz nepřátelské řady se klidně může zvrhnout v masová jatka (mé osobní rekordy - 1731 zabitých vojáků během jediné bitvy; 42 zabitých jediným úderem). A kolem vás tu jednotliví generálové, tam lučištníci nebo spojenci… Situace se pořád přelévá, tady vítězí vaše armády (to je většinou tam, kde jste přítomni osobně), tady zase nepřítel - a hra vás na to pěkně přehledně upozorňuje, dostáváte rozkazy… No, kdyby se mi jednou nepodařilo vyhrát bitvu, v níž jsem žil už jen já a můj vrchní velitel, řekl bych, že je to skvělé. Ovšem takhle musím říct, že je to celkem zajímavé, ovšem pro průběh hry většinou nepodstatné." (celý článek)

Dynasty Warriors 3 Dynasty Warriors 3

Trojice pondělních článků je uzavřena pravidelným přehledem "Týden v rubrice Plné hry: v jednoduchosti je krása!" od Kamila Grice.

Úterý - 29.10.2002 ... NFS: Hot Pursuit 2, Electronic Arts uzavírají svou pobočku

Dlouho předlouho jsme čekali na další díl závodní série Need for Speed. Nejprve nás lidé z EA strašili, že se jeho vydání na PC dokonce ani nedočkáme. Všechno ale nakonec dopadlo úplně jinak. V pondělí jsme vám na adrenalinovou strunu zabrnkali muzeálním článkem "NFS: Hot Pursuit 2 a jeho předchůdci" a v úterý jsme vám naservírovali rovnou recenzi nejnovějšího dílu:

"Oproti původnímu NFS3: Hot Pursuit je policejní režim trochu více "uvolněný" - strážci zákona vás sice téměř vždy doženou, ale jejich setřesení je opravdu hračka - stačí vjet do některé ze zkratek nebo párkrát restartovat váš vůz a policisté si vás přestanou všímat. I při úplné blokádě, kdy se navíc znemožní restart, není problém rychle otočit auto do protisměru, kde již obnovení funguje. Pokud vás ale poldové "dostanou", bohužel pro vás hra končí - neplatí známé "tři pokuty a dost" jako u předchozích NFS. Strážníci sice mají k dispozici "pomůcky" jako je vrtulník, který shazuje na silnici výbušné barely, nebo známý hřebíkový pás, ale s trochou zručnosti se jim lze jednoduše vyhnout." (celý článek)

Need for Speed: Hot Pursuit 2 Need for Speed: Hot Pursuit 2

Jak to dopadlo? Inu, už šestý regulérní díl série je opět tak trochu kontroverzní (viz. diskuse). Ale co, zábava to je pořád ještě výborná a tak není důvod, proč to nezkusit.

Pokaždé, když se objeví nové číslo nějakého herního magazínu, nesmí na Doupěti chybět kritický komentář Martina Zavřela. A tak se v úterý můžete pročíst článkem "OPS2, osmé číslo - nový šéfredaktor a nový časopis", ze kterého je tato ukázka:

"Jak jsem již naznačil, největším překvapením úvodníku je jeho autor, kterým už není Jan Herodes, nýbrž Farid D. Starman. Najdete v něm krátké povídání o nových rubrikách časopisu a nechybí ani patřičné poplácání vlastních zad za rekordní počet hratelných ukázek na DVD disku (deset). Pokud nedostanete infarkt ze dvou zcela zbytečně zabitých stránek "otvírákem", což není nic jiného než obří obrázek jisté zbraně ze hry Ratchet & Clank (přeci jen časopis stojí skoro tři sta korun a tak si člověk chtě nechtě každé stránky váží), čeká vás nabitá novinková rubrika TNT. Zde se dočtete o stále konkrétnější podobě využití Eye Toy periférie - což je videokamera, která snímá pohyby hráče, najdete tady úvahu nad přehnaným využitím matrixovských efektů ve hrách, povídání o chybějící online podpoře TimeSplitters 2 a mnoho dalších perliček a zajímavostí ze světa PS2." (celý článek)

Když herní firma uzavírá některou ze svých poboček, většina lidí si pod tím představí červená čísla a vysoké ztráty. V případě Electronic Arts je ale opak pravdou. Chcete-li se o situaci této společnosti dozvědět víc, určitě si přečtěte pravidelný článek Kamila Grice "Byznys hrátky: nový systém hodnocení obsahu her". Dále se dozvíte také o přípravě nového evropského systému hodnocení her a dalších zajímavostech.

"Nový systém rozdělující počítačové hry do několika kategorií podle jejich vhodnosti pro určité věkové skupiny je návrhem Evropské unie, ve státech tohoto společenství také začnou nová pravidla již v blízké budoucnosti platit. Vzhledem k velké pravděpodobnosti, že se Česká republika stane v nejbližších měsících členem tohoto spolku, mohou být tyto údaje zajímavé i pro hráče české. Jediným státem EU, který nová pravidla nezavede, je Německo, které však již nyní staví na svém vlastním žebříčku. Finsko a Portugalsko se k ostatním evropským státům "připojí" s malým zpožděním." (celý článek)

Máte-li v oblibě válečné 3D akce, jistě by vám neměl uniknout článek "Deadly Dozen: Pacific Theater - levnější alternativa k Battlefield 1942?", který se zabývá druhým pokračováním staré, levné, ale přesto kvalitní 3D akce z období 2. světové války. Tady je ukázka:

"Už v prvním díle bylo možné obsadit nepřátelská vozidla a posléze je řídit. Ve dvojce je tato možnost dále vylepšena a dovedena do naprostých detailů (autoři se však místo na počet soustředili na lepší prožitek z "jízdy"). Můžete obsazovat tanky, průzkumná vozidla, náklaďáky, prostě všechno co vám přijde pod ruku. Všechny tyto vehikly jsou přístupné také v multiplayeru, který tak může konkurovat třeba i v úvodu zmíněnému Battlefield 1942. Skladba SP misí je klasická válečná: sem tam musíte něco odpálit, jindy vystřílet základnu nepřítele, onehdy zase někoho zachránit nebo naopak zabít. Hlavní je prostě akce!" (celý článek)

Plná hra: "Troll - získejte zpět svou vládu"

Bleskovka dne: Kdy se dočkáme Asheron`s Call 2 v Evropě?

Středa - 30.10.2002 ... Rozsáhlý rozhovor o Splinter Cell

Titul Splinter Cell způsobil nevídaný rozruch na veletrhu ECTS 2002 - z původně takřka obyčejného exponátu se stala podle hodnocení odborníků nejlepší hra celé výstavy. Takřka při každém šustnutí kolem tohoto počinu je znát zřejmý zájem hráčského publika. A právě o Splinter Cell, jedné z nejnadějnějších her roku, si Kamil Gric povídal s producentem Mathieuem Ferlandem. Tady je ukázka z článku prostě nazvaného "Rozhovor: Splinter Cell - nejnadějnější hra roku?":

"Doupě: Hráč bude jako obvykle bojovat proti terorismu - jaké inovace přinese vaše hra do této odvěké "války"? Budeme čelit ilegálním organizacím, světovému spiknutí nebo mezinárodnímu nebezpečí?

M.F.: V předchozích titulech Toma Clancyho (jakým je například Rainbow Six) tkvěla podstata hry v zažehnání vzniklé hrozby a také nutnosti reagovat velmi rychle, jako odpověď na kritickou situaci. Bylo těžké uspět, lokální jednotky nemohly celou situaci udržet… A tak místní vláda pověřila utajený tým Rainbow přípravou celé akce a samozřejmě také následnou intervencí." (celý článek)

Nejnovější číslo časopisu GameStar podrobně rozebral a řádně zkritizoval (nebo možná pochválil) Martin Blatný ve svém článku "Co najdete v Gamestaru 45?":

"Zajímavé je, že toto číslo nepůsobí už tak nesnesitelně nadutě a arogantně jako čísla předchozí. Buďto se moje vnímání již otupilo, nebo redakce Gamestaru trošku ubrala ze sebevychvalování a hraní si na profesionály (v tom nejhorším možném smyslu slova), jak bylo dříve patrné nejen ze šéfredaktorských úvodníků a odpovědí na dopisy, ale i z recenzí, preview a ostatních článků. Dostalo se už konečně i na kritičtější dopisy, než bývaly v minulosti v Gamestaru k vidění." (celý článek)

A do třetice všeho dobrého je tu další "recenze tiskoviny", totiž podrobný pohled Honzy Morkese na oficiální herní příručku k Civilization 3, úplně stejně se pak jmenuje samotný článek - "Oficiální herní příručka - Civilization 3":

"Největší část knihy zabírá popis jednotlivých objevů, jednotek a staveb. Každá věc je popsána v několika větách, ve kterých vám autor shrne její výhody a zápory. Neomezuje se pouze na popis, ale zároveň vám poskytne mnohdy cenné informace či doporučení, jestli máte daný objekt vyrábět či nikoliv. Jelikož hned v úvodu jsou cesty vedoucí k vítězství ve hře rozděleny na mírumilovné a vojenské, při popisu autor neopomene zdůraznit, ke které strategii se objev či stavba hodí více. Vše doplňují jak už v této knize je zvykem souhrnné tabulky. Zvláště u vědeckých objevů bych ale očekával navíc přehledný graf, ale bohužel ať jsem hledal, jak jsem hledal, nenašel jsem jej (tedy pokud nepočítám mikroobrázeček o velikosti několika centimetrů ze hry, kde se o přehlednosti nedá mluvit)." (celý článek)

Bleskovka dne: Hratelná demoverze strategie Age of Mythology!

Čtvrtek - 31.10.2002 ... Návrat do minulosti: uveden Celeron 400MHz

Plných pět článku na vás čekalo v poslední den měsíce října. Tím, který zajímal asi největší část lidí, bylo "Vyhodnocení soutěže o pět strategií Battle Realms od firmy Playman". Hned po něm tu máme "HW novinky - zpět do minulosti: uveden 400MHz Celeron!", které informují mimo jiné o finančních problémech společnosti AMD nebo černobílém LCD displeji o úhlopříčce 21,3".

"Na letošním IDF (Intel Developer Forum) se hodně spekulovalo! Svědčí o tom fakt následující fakt. Prescott měl být posledním v řadě procesorů s architekturou P4, ale všechno bude jinak! Intel bude pokračovat ve vylepšování této architektury a posledním procesorem v řadě P4 bude Tejas. Teprve po něm nastoupí nová architektura…že by Pentium 5?

Bylo demonstrováno množství nových technologií. Za všechny jmenujme notebook s procesorem Banias, základní desky s čipovými sadami Granite Bay a Plumas, Serial ATA řadič se šesti pevnými disky nebo čip PXA262 využívající technologii Xscale (určena pro kapesní počítače)." (celý článek)

Posledním článkem zaobírajícím se hardwarem byl můj každočtvrteční "Vývoj cen hardwaru: paměti a disky stoupají". Pak už to byly zase samé hry - například preview připravované kyberpunkové strategie říznuté RPGčkem jménem Paradise Cracked. Tady je krátká ukázka:

"Příběh je, jak jsem již nastínil v úvodu, jakousi směsicí děl jako Ten báječný den (Ira Levin), Neuromancer (William Gibson) či některých povídek P.K. Dicka (zejména Blade Runner čili Sní androidi o elektrických ovečkách?). Všemocný počítač se tentokrát jmenuje prostě "CyberBrain" čili "Kybermozek". Stará se o lidstvo jak nejlépe dokáže, jenže ani to nestačí, aby zabránil přicházejícímu úpadku. Rozhodne se tedy pro experiment. Velký, obrovský experiment.

Hráč zde představuje zkušeného hackera, který jednoho dne při rutinní "pochůzce" v kyberprostoru náhodou narazí na zabezpečenou zónu. Pronikne do ní a najde tam velice podivná data, která si zkopíruje k sobě na paměťový krystal aby je později prozkoumal. Ještě než to ale stačí udělat, objeví se před jeho domem policejní vozy, ozývá se bušení na dveře a hluboký hlas vás žádá, aby(ste) otevřel." (celý článek)

Plná hra: "Furry - pozor, ozbrojená koule"

Bleskovka dne: Sběratelské vydání Age of Mythology za 3199 Kč

Pátek - 1.11.2002 ... Usedněte za volant (?!) tanku!

Také jste jako malí vždycky snili o tom, že se jednou projedete v tanku? Já ano. Dodnes se mi to nepodařilo, ale naštěstí existují lidé, kteří měli zřejmě stejný sen jako já a rozhodli se ho realizovat alespoň ve virtuální podobě. Díky tomu pak mohl vzniknout článek "Recenze: Steel Beasts - realistický tankový simulátor" od Kamila Grice. Zde je ukázka:

"Na výběr máte samozřejmě z několika různých módů, které se však svým obsahem příliš neliší - můžete spustit rychlou hru, kde budete bez jakýchkoliv poznámek na úvod vrženi na samotné bitevní pole. Využít můžete také propracovaný tutorial, který vás seznámí s prací s oběma tanky, které je možno ve hře ovládat. Pokud stejně jako já patříte mezi tu skupinu hráčů, která povětšinou tutorialy přejde s posměškem na tváří, pak mu tentokráte věnujte zvýšenou pozornost. Dobře ovládat samotný tank, znát jeho každé zákoutí, slabiny i přednosti, to vše je v boji neocenitelné. A pokud nepatříte mezi fanatické milovníky války, pak budete mít, alespoň z počátku, s ovládáním tanku minimálně drobné problémy." (celý článek)

Jistě, volant v tanku zřejmě (určitě) nenajdete, přesto by ty z vás, kdo vlastníte konzoli PlayStaton 2, mohl článek "Volant Driving Force pro PS2 - recenze" docela zajímat:

"Volantů je na trhu pro PS2 spousta, od tzv. multiplatformových levných krámů, rozumě nefungujících na ničem, přes vcelku slušné specializované na druhově bližší platformy (Speedster od Sony pro PSOne a PS2 například) až po skutečnou špičku, určenou zpravidla výhradně jen pro jednu platformu. A o špičce bude řeč, protože Driving Force od Logitechu mezi ni bez debaty patří. Vlastně spíše než "do ní patří" by bylo lepší říci, že jí je, protože nemá na našem trhu prakticky konkurenci (jeho předchůdce GT Force není konkurencí v pravém slova smyslu). Důvodem není v prvé řadě ani tak prvotřídní design, stylový vzhled či velké možnosti konfigurovatelnosti (na všechny se dostane), ale v prvé řadě kouzelné slůvko "feed back", neboli zpětná vazba. Což je, lapidárně řečeno, taková velmi šikovná a užitečná technologická věcička, zajišťující hmatatelnou odezvu chování vašeho vozu." (celý článek)

Plná hra: "Paska - hnědé zlato z Německa"

Bleskovka dne: Nová verze DirectX

Sobota - 2.11.2002 ... Demoverze Age of Mythology

Na pravidelný sobotní přísun těch nejlepších downloadů, které se za týden urodily, jste si už jistě zvykli, a ani tentokrát vás nenecháme na holičkách. Článek "Nová mega: kvalita nad kvalitu" nabízí tentokrát opravdu lahůdkové demoverze, kupříkladu již v nadpisu zmiňované Age of Mythology, dále James Bond 007: Nightfire, Platoon, LOTR: Fellowship of the Ring či NBA Live 2003.

A máte-li chuť si v poklidném sobotním dnu tak trochu zavzpomínat, určitě byste neměli přehlédnout muzeální článek "Majesty: tak trochu zapomenutá strategie", který vypráví o starší, lehce pozapomenuté, ale velice kvalitní realtime fantasy strategii:

"A jak se vlastně Majesty hraje? Právě v samotném principu hry spočívá ta největší zvláštnost a zábavnost. Ačkoliv se totiž v zásadě jedná o realtime strategii, vy jako hráč své vlastní jednotky přímo neovládáte - nemůžete určovat kam půjdou a na koho zaútočí, tedy alespoň ne přímo (viz. dále). V každé misi dostanete základní budovu, kterou je hrad. V něm je standardně ubytováno několik paňáců - vesničané, výběrčí daní a stráž. Vesničané stavějí nové budovy, výběrčí daní pak každou postavenou budovu obcházejí a vybírají daně. Nu a strážci, ti to všechno střeží." (celý článek)

Bleskovka dne: Nové screenshoty z Dark Age of Camelot: Shrouded Isles