nVidia představila GeForce GTX 680, ukázal se i Max Payne 3

Dle slov nVidie je to „nejvýkonnější a nejefektivnější GPU, co kdy vyrobili“.

Na Doupěti se hernímu hardwaru (až na podařená příslušenství typu myš, joystick atd.) moc nevěnujeme, což jsme se rozhodli změnit a mezi novinky o hrách přihodit občas i něco zajímavého ze světa herního „železa“. A nové GPU od nVidie rozhodně zajímavé je. Nicméně Doupě představuje stále primárně herní stránku, takže od nás nečekejte komplexní technické informace, ale spíš obecnější věci.

GeForce_GTX_680_Style-3.jpg

Zpátky ke GTX 680. Jedná se o high-end GPU postavené na nové architektuře „Kepler“ (výrobní proces 28 nm) a dle slov nVidie je to „nejvýkonnější a nejefektivnější GPU, co kdy vyrobili“. Výkonnostní skok mezi minulou GTX 580 a novou GTX 680 nejlépe doložil Mark Rein, vice prezident Epic Games, na technologickém demu Samaritan, což je vylepšená verze jejich Unreal Enginu 3. Na loňské GDC potřebovali na spuštění dema 3 karty GTX 580, letos na tu samou ukázku stačila jedna GTX 680. Nutno dodat, že za pokrokem stál nejen silnější výkon, ale i lepší softwarová optimalizace.

GeForce GTX 680 staví na několika pilířích, díky kterým má být grafika „rychlejší, plynulejší a bohatší“. Nová generace streamovacích multiprocesorů (SMX) přináší dvakrát lepší výkon na watt, než ta minulá. Zajímavou technologií se stává GPU Boost, což je ve zkratce automatické taktování podle aktuální spotřeby – pokud si hra (a u různých titulů se to poměrně dramaticky liší) bere méně, než je nastavený limit, zvýší se frekvence jádra a tím pochopitelně výkon. Funguje to ale i obráceně, pokud si nastavíte fps na fixních 60 snímků za vteřinu a karta by zvládala víc, podtaktuje se a tím sníží spotřebu.

GeForce_GTX_680_3qtr.jpg GeForce_GTX_680_3qtr_No_shroud.jpg

GTX 680 vylepšila i techniku vyhlazování obrazu FXAA, která je rychlejší o 60 % než 4x MSAA. Novinkou je ovšem technika TXAA. Ta nabízí zásadně lepší kvalitu obrazu než 8x MSAA, přičemž má dopad na výkon stejný, jako 4x MSAA. Podporu TXAA zatím slíbili vývojáři jako Epic Games, Crytek, Slant Six Games, najdete ji i ve hrách EVE Online, Mechwarrior Online, The Secret World a Borderlands 2. Nová technika vyhlazování bude podporována i v řadách GeForce 400 a 500 s architekturou Fermi.

Samaritan_4xMSAA.png Samaritan_FXAA.png
TXAA_Demo_8xMSAA.png TXAA_Demo_TXAA.png

Nový Adaptiv VSync mód se stará, aby nedocházelo k tearování, ale zároveň ani viditelnému zadrhávání při poklesu fps (z 60 fps je to v běžném případě skok na 30 a případně níž). GTX 680 dohání AMD s její technologií Eyefinity, což je simultánní podpora více monitorů. GeForce GTX 680 zvládne až čtyři monitory – nVidia to prezentovala na Skyrimu, kde na třech monitorech běžela hra (nechybí ani podpora 3D obrazu díky 3D Vision Surround) a na čtvrtém byl otevřen prohlížeč s mapou a návodem.

NV_3DVSN_SRRND_SKYRIM_KV_3+1_no_glasses_FINAL_lowres.jpg

Samozřejmostí je i díky silnějšímu výkonu zlepšený chod fyzikálního enginu PhysX, který mimochodem najdete i v PC verzi akčního RPG Borderlands 2. V neposlední řadě je GeForce GTX 680 díky upravenému systému chlazení tišší (z 51 dBA u GTX 580 na 46 dBA).

Co se týče samotného výkonu ve hrách, počkejte si nějaký den na plnohodnotný test, který provádíme ve spolupráci s redakcí časopisu Computer – jsou na to přeci jen lépe vybaveni. 

  Počet CUDA jader  1536
  Základní frekvence  1006 MHz
  Boost frekvence  1058 MHz
  Paměti  2 GB/ 256-bit GDDR 5
  Rychlost pamětí  6,0 Gbps
  Napájecí konektory  6 pin + 6 pin
  TDP  195 W
  Výstupy  2x D-DVI/HDMI/Displayport 1.2
  Rozhraní  PCI Express 3.0

Nicméně podle prvních výsledků v závislosti na hře a nastavení dosahuje GTX 680 o 4 (Far Cry 2) až 43 % (Skyrim) vyšších fps než konkurenční HD 7970. Pro úplně konkrétní představu – v aktuálně asi graficky největší pecce Battlefield 3 dává GTX 680 v nastavení Ultra, s rozlišením 1920x1080 a 4xAF/16xAF průměrně 76,6 fps (testováno na Core i7-3960X CPU). Podrobněji až ve slíbeném testu.

RSG_MP3_PC_027.jpg RSG_MP3_PC_029.jpg
RSG_MP3_PC_032.jpg RSG_MP3_PC_034.jpg
Obrázky z PC verze Max Payne 3

GeForce GTX 680 se řadí mezi high-end, a proto očekávejte i odpovídající cenu. Začíná na 10 999 Kč, ale může se (a bude) lišit u jednotlivých prodejců. Grafické karty s GPU NVIDIA GeForce GTX 680 jsou nyní dostupné od světových výrobců, jako jsou ASUS, EVGA, Gainward, Gigabyte, MSI, nebo PNY.

Grafické karty GeForce GTX 680 u prodejců: TSBohemia Czech Computer Alfa Computer

Diskuze (3) Další článek: Tvůrce série Final Fantasy pracuje na třech iOS hrách

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,