NVIDIA vs. 3dfx

Přes nespornou snahu všech výrobců 3D čipů prosadit se na absolutní výsluní trhu sledujeme už poměrně dlouhou dobu neotřesitelnou pozici dvojky 3dfx a nVidia. Ne že by jiní neměli kvalitní produkty, například Matrox G400 je toho jasným důkazem, k jejich většímu rozšíření však stále něco chybí. 3dfx i nVidia vnáší v současnosti do hry nové technologie, jejichž budoucí nepostradatelnost vehementně hájí. Podívejme se na ně podrobněji.

Akcelerace geometrie u GeForce 256
NVIDIA považuje za revoluci svůj čip GeForce 256 s podporou Transform & Lighting (T&L, podrobnosti zde), který na sebe přebírá náročné geometrické výpočty potřebné pro vytvoření 3D scény – proto ho NVIDIA nazývá GPU – Graphics Processing Unit. Procesor, který by jinak musel tyto výpočty provádět sám, má takto “volné ruce” pro jiné důležité věci – hry mohou použít uvolněné CPU například pro lepší zpracování AI a fyzikálních interakcí mezi objekty, než bylo až doposud zvykem.

Antialiasing u Voodoo4
Antialiasing (AA) celé scény, který bude umět příští generace akcelerátorů od 3dfx, vyrovnává okraje polygonů a vyhlazuje textury; kdyby toto chtěly dělat současné karty, počet zobrazovaných FPS by značně klesl.. Cílem 3dfx je však výroba karty natolik rychlé, že bude ztráta způsobená AA pro výsledný dojem nepodstatná. Pro zrychlení AA byl navíc vyvinut tzv. T-Buffer. T&L chybí, karta však bude vynikat vysokou fill rate (rychlost, kterou karta vykresluje pixely na obrazovku). Heslo firmy 3dfx zní “Fill rate first!”, tedy “Fill rate je na prvním místě!”.

Situace je tedy jasná, Voodoo4 nám poskytne díky AA kvalitnější, uhlazenější obraz než GeForce. Zda to bude navíc i rychlé, rozhodne schopnost CPU provádět svižně všechny 3D transformace. u dnešních her to není problém, klasická scéna obsahuje něco kolem 20 tisíc polygonů. Podle odhadů však toto číslo příští rok čtyřikrát vzroste, a s tím už bude mít Voodoo4 potíže. Zůstaňme ale v současnosti. Dnes je příkladem hry, která podporuje T&L, Quake 3. Práci, kterou u něj odvede GeForce, zvládne stejně dobře i samotný procesor s frekvencí nad 400MHz. To znamená jediné, uživatel s Voodoo4 a rychlým procesorem uvidí stejně detailní scénu, která však bude díky AA dokonale vyhlazená. z pohledu dnešních her je tedy Voodoo4 lepší volbou – problém však je, že na trhu je GeForce, kdežto Voodoo4 bude až příští rok, kdy už se pravděpodobně bude ukazovat výhoda GPU.

Abychom už dnes získali představu o tom, jak bude vypadat geometricky náročná hra na kartě bez GPU, můžeme sáhnout například po benchmarku Indy3D, který obsahuje scény s velkým počtem polygonů. U nich se teprve rozevírají výkonnostní nůžky. Systém s K6-2 na 300 MHz vybavený akcelerátorem GeForce zde podá výkon odpovídající samostatnému Athlonu 650; pokud půjdeme dál a přidáme GeForce k Athlonu 650, bude muset samostatný procesorový ekvivalent hledat až někde u Pentia III na 2GHz! Pro stejnou snímkovou rychlost bychom u takto náročných scén museli mít k Voodoo4 třikrát rychlejší procesor než ke GeForce 256!

Fill rate
GPU, ať už v GeForce nebo úplně jiné kartě, se zdá být pro budoucnost nezbytností. Pro současné hry ale není nic platné. Mnoho uživatelů při koupi nové grafické karty očekává, že si dopřeje většinu her ve vyšším rozlišení než doposud, a právě vyšší rozlišení mohou být problémem GeForce. Rozhodujícím faktorem chování karty ve vysokých rozlišeních je fill rate, která u GeForce není, jak ostatně rády upozorňují zdroje blízké 3dfx, zrovna excelentní (480 milionů pixelů za sekundu). Obě karty (GeForce i Voodoo4) by měly být schopné provozovat všechny hry v rozlišení 1024x768 s nejméně 60 FPS. Při vypnutém AA by se tato hodnota u Voodoo měla přehoupnout dokonce až za hranici 100 FPS. Ve vyšších rozlišeních však GeForce narazí na omezení svého fill rate, zatímco Voodoo bude stále za vodou.

Otázkou však zůstává, zda jsou takto vysoká rozlišení nutná. Navíc nízké hodnoty FPS způsobené nedostatečným fill rate lze zvýšit snížením rozlišení, zatímco nízké hodnoty FPS způsobené absencí GPU (nebo pomalým procesorem) je nutné řešit snížením složitosti vykreslované scény, což vyžaduje podporu na straně hry.

Závěr
Ideální by jistě byla podpora T&L, a vysoký fill rate s antialiasingem na jediné kartě. 3dfx svůj nový čip stále a tajně vylepšuje, lze ale těžko předpokládat, že by jeho odkládání bylo způsobeno implementací T&L. Jisté se zdá být jedno: budoucnost patří kartám s GPU. Ti, kdo si však chtějí dopřát luxus celoscénového antialiasingu a nevadí jim časté upgradování procesoru, mohou sáhnout po Voodoo4, jistě s ním nějaký ten pátek vystačí a budou se moci “geforcákům” chlubit dokonalejším obrazem. A mimochodem, někde v pozadí se rýsuje černý kůň S3 Savage2000 s podporou T&L a vyšším fill ratem než GeForce 256! O tom ale někdy příště.

Zdroj: Xtreme Insight

Diskuze (4) Další článek: Age of Empires II: Age of Kings - demo

Témata článku: , , ,