Observer: psychedelická vize budoucnosti (recenze)

Již rok a půl uplynulo od doby vydání hororové lahůdky Layers Of Fear polského studia Bloober Team. Projekt se vydařil na jedničku a dal vzniknout jedinečnému hororovému zážitku, na který se jen tak nezapomíná. Nyní polští vývojáři přicházejí s dalším herním pokusem, kyberpunkovou jízdou Observer.

Ihned v úvodu dodáváme, že Bloober Team nastavuje naprosto, ale totálně jinou tvář, než jsme mohli očekávat. Je tak velice sympatické, že se vývojáři tupě nevydali v následování svého prvorozeného a odklonili své představy do odlišných sfér.

Přestože je ale Observer ve srovnání s Layers Of Fear tak odlišný, zachovává si jisté klíčové elementy, které až moc nápadně připomínají svého předchůdce, ale k tomu se propracuje postupně.

Temná vize budoucnosti

Příběh hry se odehrává ve zvrácené budoucnosti, orwellovsky provokativně v roce 2084. Nejedná se však o šťastnou kapitolu lidských dějin, neboť společnost prošla globálním konfliktem, při kterém utrpěla nevratné šrámy jak na duši, tak na své zdánlivě usměvavé tváři, plné paranoidních obav a introvertních nálad. Této atmosféře rozhodně nepřispívá ani politické uspořádání, neboť veškerá moc na území tzv. Páté Polské Republiky, kde se celý příběh odehrává, v ruce pevně drží svými téměř nekonečnými chapadly živoucí megakorporace.

Společnost je tak pod neustálým dohledem Velkého bratra, který sleduje krok každého jedince a nedopustí žádnou odchylku od nastaveného řádu. Pojmy jako svoboda slova, projevu či vyznání ztratily svůj význam a byly nahrazeny strachem a diktátem. Pro tuto utopickou společnost je typický technologický posun v podobě kybernetických augmentací lidské tkáně. Tento revoluční skok se však poněkud vymkl kontrole a přinesl s sebou do té doby nepoznanou chorobu, tzv. nanofág, kybernetický mor způsobující odumírání živé tkáně.

Futuristický Colombo

V této atmosféře se zhostíte role detektiva Dana Lazarskiho, tzv. Observera, který je díky augmentacím s to pronikat do myslí jedinců. Na základě této dovednosti se tak Lazarski pohybuje ve střepech vzpomínek, které postupně skládá dohromady a vytváří tak materiály, které mohou (ale nemusí) sloužit jako důkazní v celém vyšetřování. To se z počátku točí okolo Danova ztraceného syna Adama, který prostřednictvím vašeho osobního komunikátoru usilovně volá o pomoc. Krátce na to ovšem pochopíte, že situace je mnohem komplikovanější, než se zprvu mohlo zdát a budete tak nuceni rozplétat nehezky zacuchanou pavučinu kyberpunkového Krakowa roku 2084.

Právě v tom spatřujeme první výraznou odlišnost oproti prvotině Layers Of Fear, neboť Observer je mnohem více adenturně pojatý. Základním stavebním prvkem hry je interakce s prostředím, komunikace se svědky, práce s počítači, přesouvání předmětů apod. Nejste pouze vrženi do prostředí, ale musíte ho poznávat a pracovat s ním. Jde o detektivní práci a proto se bez interakce s prostředím neobejdete. K tomu vám budou sloužit také dva speciální vyšetřovací módy, které může v rámci kyberhardwaru Lazarski používat. Jedná se o klasický detektivní mód známý např. z Batmana, kdy prozkoumáváte podezřelé předměty na místě činu. Druhý z módů je potom forenzní, který dokáže analyzovat DNA a okolnosti úmrtí.

Základním stavebním prvkem hry je interakce s prostředím, komunikace se svědky, práce s počítači, přesouvání předmětů apod.

Klíčovým prvkem je dále komunikace se svědky. Je pravda, že Krakov roku 2084 je místo posedlé paranoiou a mnoho života zde nepotkáte, nicméně nic vám nebrání zvonit na dveře nájemníků a dotazovat se. V této souvislosti je třeba zmínit nutnost znalosti alespoň základní angličtiny, neboť dialogy, přestože jich není zbytečně mnoho, jsou někdy poměrně dost zásádní, alespoň tedy pro komplexní pochopení příběhu. I zde je tedy další významný rozdíl, neboť Layers Of Fear byla budována na totální samotě, oproti tomu Observer prezentuje spíše zdánlivou pospolitost, maskovanou za roušku strachu a paranoii.

Psychedelický trip

Observer buduje svou image na atmosféře a je třeba říct, že tento krok tvůrcům vyšel na jedničku. Ostatně stejně jako v příběhu pomateného malíře, i detektivní pátrání Dana Lazarskiho je silně atmosférickou akcí, která svým pojetím může připomínat svět, jenž nám v roce 1982 prezentoval Ridley Scott ve snímku Blade Runner. Observer ovšem působí mnohem více skličujícím dojmem. Neony osvětlená a přesto potemnělá vize utopické budoucnosti sužované digitálním morem. Citelný všudypřítomný dohled velkého bratra, determinujícího veškerá větší rozhodnutí. Pocit naprosté nesvobody a neviditelného teroru. Celý tento koncept dal vývojářům do rukou mocnou zbraň, neboť umožnil propojení sci-fi vize s reálným světem. V tomto ohledu je tak Observer naprostou raritou herního trhu, neboť pod skořápkou lidskosti a reálnosti přináší psychedelický výlet do digitálních myslí budoucnosti.

Observer buduje svou image na atmosféře a je třeba říct, že tento krok tvůrcům vyšel na jedničku.

Jak jsme již naznačili, Lazarski je schopen pronikat do myslí jedinců a relativně volně se v nich pohybovat. Tato činnost ovšem není žádnou procházkou růžovým sadem, ale spíše děsivým psychedelickým zážitkem. Nejde totiž o jasné rekonstrukce, ale spíše o letmé obrysy, střípky, které je nutno si postupně poskládat. Realita je v při těchto výletech značně pokroucena a vy se tak dostáváte do řady absurdních situací, které ve vás budou vyvolávat pocity úzkosti a svobody zároveň. Těžko slovy popsat tyto stavy, připravte se ale na velkou řadu těžce uvěřitelných momentů, za které patřím tvůrcům velké poděkování. Observer je tak v jedním z nejšílenějších halucinogenních tripů herního průmyslu vůbec, a to při zachování vážné tváře a reálných základů.

Neviditelné zlo

Ony halucinogení výlety, které se postupně dostávají čím dál více reálnějších obrysů, jsou jedním ze základních stavebních prvků celé hry. A právě v tomto bodu nalézáme další významný rozdíl oproti Layers Of Fear. Observer totiž staví svou hororovost především na nepříjemných pocitech úzkosti, na existenci neviditelného nepřítele, zla, které nelze identifikovat. Po celou dobu se tak vlastně obáváte někoho či něčeho, co vlastně hra ani explicitně neodhaluje. Je to negativní dopad vědy? Je to zbídačené dno lidské společnosti? Nebo snad digitální moc? Dlouho se tak obáváte něčeho, co vám vlastně ani není známo. Ve finále je tento přidušený strach mnohem děsivější, než jakýkoli strašák, duch či zabiják. Po celou dobu hraní tak utíkáte sami před sebou, před svojí vlastní noční můrou.

Po celou se tak vlastně obáváte někoho či něčeho, co vlastně hra ani explicitně neodhaluje.

V tomto pojetí navíc shledáváme ještě jednu zásadní výhodu, a tou je možnost subjektivní interpretace. Každý hráč si tak může utvářet své vlastní představy a svou vlastní noční můru. Do popředí se nedostává diktát vývojářů, ale naopak představivost hráčů.

A co hratelnost?

Observer není v rámci hratelnosti nikterak zlomovým dílem. Oproti předchůdci rozhodně oceňujeme větší míru interakce a propojení hráče s příběhem. Nejste tak omezeni pouze na samotný průchod koridory, kdy byste se odevzdávali do rukou vývojářů. Lazarski má k dispozici vlastní počítačocou jednotku, která slouží jako inventář a přehledný pomocník v rámci celého pátrání. Právě zde se vám budou zobrazovat aktuální úkoly, které je nutné splnit pro další postup hrou. Úkoly jsou poměrně jednoduché a celkem intuitivní, tak nějak vyplývají z postupného průchodu hrou. Nejčastěji se jedná o průzkum dané oblasti, výslech svědka, nalezení a zajištění stop, identifikaci zdroje zvuku apod.

Připravit se můžete na množství nejrůznějších puzzlů a hádanek, které vám budou stát v přímém postupu. Některé z nich jsou jednoduché, jiné zase poměrně obtížné. Mnoho radosti a smutku zároveň si užijete v rámci retro hříčky Spiders and Sword, která je dostupná na jednotlivých počítačích rozesetých v herním světě. Jedná se o graficky úsměvnou, i když herně hodně chytlavou blbůstku, ve které je vašim cílem pomocí pohybů sesbírat veškeré mince v labyrintu a dojít k východu takovým způsobem, aniž by vás pojedl hladový pavouk. Zpočátku jde o legrační záležitost, v dalších levelech se ale zapotíte a věřte, že se nebudete vzdávat rádi.

Observer je příběhovou hrou, ve které bude vaším cílem objevovat a spojovat dohromady. Celý příběh je prezentován hned několika způsoby. Krom samotného postupu hrou a zmíněných halucinogeních tripů do vzpomínek jedinců, budete kompletovat informace za pomoci výslechu svědků či čtení emailů. A za nás doporučujeme věnovat této činnosti opravdu maximum času, neboť příběh je opravdu hodně zamotaný, minimálně v první polovině hry. Celková doba hraní není nikterak oslňující a celý průchod vám zabere něco okolo šesti hodin hraní. Zvídaví hráči se však mohou těšit na zážitek o dvě hodiny delší, neboť přestože Observer představuje silně lineární záležitost, rozhodně je co obdivovat.

Technické zpracování

Po technické stránce je hra ve výborné kondici a není až tak moc co vyčítat. Grafické zpracování je úchvatné a přestože hru nezdobí oslňující grafika AAA titulů, rozhodně si není na co ztěžovat, neboť je vše nahrazeno neobyčejným smyslem pro detail. Pochvalu rozhodně zaslouží ozvučení, které je stejně jako v případě prvotiny polského studia výborné. Pro maximální herní zážitek doporučujeme hraní se sluchátky.

Snad jen jediná připomínka by se snesla k poměrně dlouhým loadingům při spouštění hry. Naštěstí se hra načítá pouze během prvotního spuštění, neboť jindy to vlastně ani není třeba. Ovšem pozor, i v Observer může přijít game over v podobě smrti...Celkově je však hra v perfektní technické kondici bez větších bugů či nedodělků. Zamrzí však absence české lokalizace.

Bloober Team studio udělalo velký krok. Nebyl to krok dopředu ani dozadu, ale úkrok stranou, o vystoupení ze svého vlastního stínu. Observer představuje ambiciózní projekt, který nestaví zbaběle na úspěchu svého předchůdce, ale posouvá vlastní rukopis studia o kousek jinam. Dost možná jsme svědky nové redefinice hororového žánru. Observer asi není tak moc děsivý jako Layers Of Fear, ale o to více pracuje s emocemi a lidským podvědomím. Hra nám prezentuje detektivní příběh se silně osobním podtextem, stylizovaný do úžasně děsivé utopické budoucnosti a dělá to více než dobře.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

• Mrazivá vize nepříliš vzdálené budoucnosti