Oculus: brýle pro virtuální realitu, kterým věří i tvůrce Dooma

Zatím vládne z projektu nadšení. Podpořil jej taky Cliff Bleszinski z Epicu a Gabe Newell z Valve.

S brýlemi pro virtuální realitu už nějaký ten rok herní svět koketuje. Osobně vzpomínám na přilbu VFX1, které byla v devadesátých letech inzerována v herních časopisech a dokonce se dala vyzkoušet na Invexu na legendární hře Descent, což byl zážitek jen pro silné žaludky. Ovšem nízké rozlišení (320x200) a vysoká cena byly hlavními důvody, proč přilba neuspěla. A nijak víc neuspělo žádné podobné zařízení, které se čas od času objevuje.

oculus.jpg 

Změnou by možná mohly být brýle Oculus Rift, na kterých pracuje se svým týmem nadšenec jménem Palmer Luckey. Už letos na herní výstavě E3 byly slyšet pozitivní reakce novinářů a herních vývojářů na brzké prototypy. Jeden kus má například i legendární programátor John Carmack z id Software (tvůrci Dooma, Quakea, či nedávného RAGE). Virtuální realita je Carmackovým koníčkem a Oculus Rift podle něj představuje v současnosti tu nejlepší ukázku VR na světě. Což dokládá i to, že pro brýle upravil Doom 3 BFG – novou verzi podařené střílečky. Bohužel je to zatím jediná hra, která se s Riftem dá hrát.

Z tohoto důvodu spustil 1. srpna Palmer Luckey na crowdfundingovém portálu Kickstarter projekt, jehož smyslem je vybrat peníze na vyrobení developer kitů brýlí pro vývojáře, aby mohli pracovat na hrách podporujících Oculus Rift. Finálním cílem je pochopitelně pozdější rozjetí výroby běžně dostupných kusů pro hráče, ale to je podle tvůrců ještě běh na dlouhou trať.

Oculus Rift vzbuzuje nadšení, protože prý nabízí výborně zpracovanou virtuální realitu (v podstatě tedy je to stereoskopické 3D, ale snad se chápeme). Podařilo se vyřešit 2 základní problémy: vysokou odezvu a malé zorné pole a navíc mají být brýle dostupné za rozumnou cenu. SDK (software development kit) dostane každý, kdo přislíbí na Kickstarteru minimálně 300 dolarů (něco přes 6000 Kč). V masové výrobě se dá cena pochopitelně srazit ještě dolů.

Technické specifikace dev kitu (mohou se změnit):

  • Sledování pohybu hlavy: 6 stupňů volnosti, ultra nízká odezva
  • Zorné pole: 110 stupňů diagonálně/ 90 stupňů horizontálně
  • Rozlišení: 1280x800 (640x800 na oko)
  • Vstupy: DVI/HDMI a USB
  • Platformy: PC a mobilní
  • Váha: kolem 220 gramů

Nízké rozlišení vzbuzuje obavy, ale to by se prý mělo změnit u prodejní verze pro hráče. Už teď je jasné, že projekt uspěl, protože tvůrci chtěli 250 000 dolarů, což jim bylo přislíbeno během jednoho dne a teď se částka blíží k jednomu milionu dolarů. Oculus by měl být k vidění za 14 dnů na herní výstavě Gamescom, takže se na něj určitě zajdu podívat, abych se přesvědčil, zda je nadšení na místě.

Zdroj: Kickstarter (via Kotaku)
Diskuze (15) Další článek: EA odhalila kooperativní akci Army of TWO The Devil’s Cartel

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,