Ohlédnutí za premiérou Společenstva prstenu

Byl jsem požádán, abych se ještě jednou vrátil k uvedení filmového Pána Prstenů. Poněkud subjektivněji se tedy zaměříme na atmosféru premiéry i dalších představení, na reakce diváků před, při i po shlédnutí filmu a to včetně mých pocitů. Nakonec se také zasmějeme tomu, co „odborníci“ očekávali do nápadu půlnoční premiéry.
Ohlédnutí za premiérou Společenstva prstenu
Byl jsem požádán, abych se ještě jednou vrátil k uvedení filmového Pána Prstenů. Poněkud subjektivněji se tedy zaměříme na atmosféru premiéry i dalších představení, na reakce diváků před, při i po shlédnutí filmu a to včetně mých pocitů. Nakonec se také zasmějeme tomu, co „odborníci“ očekávali do nápadu půlnoční premiéry.

Recenzi na film jste četli, stejně tak vaše vlastní příspěvky pod ní. Ve většině případů už jste také na filmu byli sami, takže si na rovinu řekněme, že následující řádky se nepokouší mlátit prázdnou slámu a dále rozpitvávat (ne-)kvality filmu, nýbrž spíše uvést pár postřehů a zajímavostí, souvisejících s tou největší senzací, jakou česká kina zažila za hodně dlouhou dobu.

Pán prstenů Pán prstenů

Trilogii Pána prstenů jsem četl před mnoha lety, v době jejího prvního vydání u nás, takže jsem byl někde mezi „znalcem“ a analfabetem, jelikož jsem si pamatoval velkolepost a nádheru příběhu stejně jako jeho dramatický závěr, nicméně podrobnosti, jména a tak dále se mi z hlavy dokonale vykouřily. Proto jsem se musel rozzlobit hned při začátku premiéry filmu, která probíhala ve vybraných kinech v noci z 9. na 10. ledna. Světla v sále potemněla a nějaký dobrodinec za mnou zvolal do sálu: „Mimochodem, -PÍP- zemře!“ Než jsem stihnul nějak (rozzlobeně) zareagovat na takovou neúctu a neomalenost, odpověděli za mě jiné hlasy v sále: „Myslíš si, že je tady někdo, kdo to neví, ty idiote!?“ Trochu jsem vychladnul, neboť mi došlo, že jsem obklopen zvláštní rasou bytostí, která se vyznačuje alespoň částečnou znalostí elfštiny a perfektní znalostí historie Středozemě. Je to tak, na (před-)premiéře tvořila většinu diváků masa skutečných fanoušků a nadšených čtenářů předlohy, což je nakonec pochopitelné, protože každý, kdo Pána prstenů četl, chápe složitost a nemožnost převedení tohoto díla do filmové podoby.

Díky většinové přítomnosti této sorty lidí byla noční premiéra dobrým zážitkem, protože (kupodivu) nikdo z nich nekomentoval dění na plátně během filmu a téměř všichni zůstali na konci představení sedět, tiše diskutujíce nebo fascinovaně hledíce na titulky, plynoucí do tmy. Oproti tomu můj zážitek z dalších představení, která jsem navštívil, byl zkažen chováním nekulturně založených lidí, které přitáhl úspěch a hype kolem filmu. Kašlání, mluvení a pojídání všeho možného, hlasité milostné hrátky – to všechno je klasický nešvar nevychovaných diváků, který se znásobí plností promítacího sálu, způsobenou úspěchem a přitažlivostí filmu. Tím nejlepším na opětovném shlédnutí filmu pro mne bylo vnímání hudby, na jejíž melodii jsem si postupně zvyknul natolik, že jsem si ji skutečně velice zamiloval.

Pán prstenů Pán prstenů

Když už jsem se zmínil o tom opakovaném shlédnutí filmu, musím se usmát při vzpomínce na rozhovory diváků, sedících okolo mne, které dokazovaly, že nejsem jediný, kdo na film šel podruhé nebo potřetí. Opravdu jsem musel dusit smích, když jsem slyšel: „Včera to bylo super, ale dneska si to teprve pořádně vychutnám!“.

Když už člověk viděl film, začne silněji vnímat dění okolo tohoto fenoménu. Zjistí, že noviny jsou plné neočekávaně velkolepého úspěchu Společenstva prstenu a v knihkupectvích dokonale vyprodali knihu, která před nedávnem vyšla v nové, působivější reedici (jenom mimochodem, všimli jste si, že za překlad knihy i filmu zodpovídá stejný člověk – opravdové štěstí pro nás) a nejsmutnějším zklamáním pro fanoušky je absence soundtracku, který dokonale vymizel z obchodů ještě před samotnou premiérou. No, můžete si koupit alespoň postavičku Froda nebo jiného z hlavních hrdinů (ty zatím na skladě mají).

Při všem tom pročítání recenzí a článků v novinách jsem narazil na legrační výroky „marketingových odborníků“, kteří se vysmívali nápadu tak velkolepé půlnoční premiéry (rozuměj v tolika sálech). Něco podobného bylo poprvé testováno při uvedení nové Planety opic, jenže tam se kýžený úspěch nedostavil ani zdaleka v takové míře, jak si distributor přál. Navíc Společenstvo prstenů trvá skoro 3 hodiny a podle „odborníků“ průměrný divák nebude sedět v kině do tří hodin ranních. Jak už teď všichni dobře víme, půlnoční premiéru Společenstva prstenů se podařilo téměř beze zbytku vyprodat (a když jsem dnes, 13. 1. byl v kině, byla vyprodána všechna tři odpolední představení).

Pán prstenů Pán prstenů

Úspěch filmu je jistě zasloužený (jak připomenul František Fuka, režisér Peter Jackson vždy uměl natočit film, který vypadal desetkrát dražší – což v případě stamiliónového eposu dalo vzniknout čemusi bezprecedentnímu) a osobně jej považuji za nejlepší úvod do roku, který se zdá být nejbohatším v celém mém dosavadním životě (první i druhý – snad – díl Pána prstenů, Metal Gear Solid 2, Final Fantasy X, Xbox a nejpropracovanější filmové DVD v historii média – Final Fantasy: Spirits Within). Těšme se na Dvě věže a vypuknutí opravdové války o prsten!

Pro diskusi použijte prosím toto diskusní fórum, děkujeme.

Nejnovější komentáře

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A