Ohromující výkony Radeonu - podvod roku?

Američtí novináři přišli při jednom z mnoha testů Radeonu 8500 na zajímavou skutečnost - jeho drivery ne zrovna čistým způsobem ovlivňují výkon Radeonu ve hře Quake3: Arena. Jde o podvod, který nemá v oblasti herní grafiky obdoby, nebo jen běžnou optimalizaci výkonu?
Ohromující výkony Radeonu - podvod roku?
Američtí novináři přišli při jednom z mnoha testů Radeonu 8500 na zajímavou skutečnost - jeho drivery ne zrovna čistým způsobem ovlivňují výkon Radeonu ve hře Quake3: Arena. Jde o podvod, který nemá v oblasti herní grafiky obdoby, nebo jen běžnou optimalizaci výkonu?

Pravděpodobně nikomu z vás neunikly v předchozích dnech a týden desítky a stovky oslavných ód na výkon nového Radeonu z produkce mamutí společnosti ATi a pravděpodobně i k vám se, stejně jako k milionům čtenářů po celém světě, dostaly zajímavé benchmarky, v nichž Radeon8500 suverénně a s velkým předstihem poráží všechny vlakové koně konkurenční nVidie. Zajímavé byly především z jednoho důvodu - v Quake 3 totiž u Radeonu vykazovaly až podezřele vysoké hodnoty.

Hloubaví pisálkové a náruživí domácí kutilové tedy neváhali a na základě předchozích tehdy nepotvrzených podezření vytvořili zajímavý prográmek (nebo spíš proceduru) nazvaný prozaicky "quackifier". Účel této utilitky spočíval v tom, že ve spouštěcím souboru výše zmíněné hry Quake3 vyhledala všechny výskyty slova quake a nahradila je podobným, avšak pro počítač odlišným výrazem "quack". Účelem tohoto testu bylo dokázat, že drivery Radeonu se chovají rozdílně, pokud si "myslí" že spuštěnou hrou je Quake3, a pokud jsou quackifierem záměrně uvedeny v omyl.

To, co vyplulo na povrch porovnáním shodných pasáží hry ve třech různých variantách (Quake3 na ATI, upravený Quack3 na ATI a Quake na GeForce3), všem doslova vyrazilo dech. Quake3 pod drivery ATi naprosto ignoroval nastavení nejvyšších detailů textur a naopak interně je nastavil tak, aby jejich vykreslení trvalo co nejmenší dobu, což mu posléze evidentně umožnilo vykazovat vyšší výkony. V jiných scénách zase Radeon sám od sebe downgradoval kvalitu textur z nejvyšší možné na jakýsi paskvil někde mezi spodní a horní hodnotou, čímž si zajistil nárůst výkonu o řádově i víc než desítku procent.

Ani tento závěr ale není poslední, ke kterému testeři použitím quackifieru k "oblafnutí" Radeonu dospěli. Porovnáním dalších scén Quake3:Arena přišli na to, že ATi v některých případech automaticky snižuje hloubku textur z uživatelem přednastavených 32bitů na hodnotu poloviční - a tedy opět vnucuje uživateli degradaci kvality obrazu na úkor vyšších výsledků v benchmarku.

Posléze provedená číselná měření už v podstatě jen nade vší pochybnost potvrdila, že ATi skutečně použila nekalých praktik k "nahnání" několika bodů v bechmarcích, které potřebovala k tomu, aby svůj Radeon mohla pyšně prezentovat jako současný nejvýkonnější 3d akcelerátor. Rozdíl hodnot u "skutečného" Quake3 a přejmenovaného Quack3 je přitom tím větší, čím větší je rozlišení, v nemž benchmark probíhá. Při rozlišení 1280x1024 tak drivery Radeonu "optimalizovaný" Quake poráží "původní" Quake (tj. Quack) o víc než 20%.

Posuďte sami, zda takové prakticky je ještě možné nazývat pouhou optimalizací výkonu u jedné konkrétní hry, což v mnoha případech činí i jiní výrobci než ATi a což je také tendencí spíše vítanou, než bytostně zavrhovanou, nebo se nejedná o nic jiného, než o podlý marketingový kalkul a podvod na zákazníky. Já osobně se přikláním spíše k možnosti druhé a to z jednoho prostého a zahraničními novináři mnohokrát omílaného důvodu, který je každému člověku s alespoň minimálními zkušenostmi z oblasti chování hardware produkujících firem jasný - pokud ATi není schopna podobné "optimalizace" dostatečně včas veřejnosti oznámit a není ani s to implementovat do svých driverů možnost své značně pochybné optimalizační metody vypnout na základě uživatelova výslovného přání, pak se zjevně nemůže jednat o krok vstříc hráčům.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A