ONI – Konoko: japonská kráska na našich monitorech

Zašlá sláva automatových mlátiček se opět vrací na naše monitory – a že jí to trvalo! Po všech těch prezentacích multimediálních schopností člověk rád spočine okem na kousku, který nejen hezky vypadá, ale má i neuvěřitelnou hratelnost. O titulu ONI se mluvilo velmi dlouho a snad ještě déle jsme na něj čekali. Konečně je tu a my máme možnost podělit se s vámi o naše zážitky.
ONI – Konoko: japonská kráska na našich monitorech

Žánr: Akční
Minimum: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 3D akcelerátor 8 MB
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Bungie Software
Distributor:
Gathering of Developers

ONI je dalším logickým vývojovým krokem v řadě her počínající stařičkým Barbarianem pokračujícím přes Mortal Kombat až ke skvělé Fighting Force (což je také kousek, se kterým budu srovnávat). Jinými slovy jedná se stále o jednoduché „bojovky“ stylu hrdina vs. okolí + široká škála smrtících pohybů. Právě na MK 1-4 lze krásně vypozorovat vývoj – nejprve ploché 2D postavičky a pozadí, které časem přešly zcela do 3D a odtud je už jen krok k Fighting Force, nebo nové ONI. O co tedy jde? Základní idea je zcela jednoduchá – vzít rozlehlost 2D arkád, způsob boje ala Mortal Kombat a 3D kabát Tomb Raidera, přidat něco příběhu a o něco více protivníků (ala 2D hopsačky ;-)), důkladně zamíchat a vzniklý koktejl podávat dobře zahřátý nejnovější 3D akcelerací. Nutno podotknout – chutná znamenitě.

Všichni tedy už tuší, že půjde o Tomb Raidera s větším důrazem na kontaktní souboje a menším důrazem na nějaké ty logické vychytávky... A když přidám ještě slovo Manga, tak už si můžete udělat obrázek nejen o příběhu ale i o grafickém zpracování – pro ty, kteří tohle chtějí po recenzentovi budu ale pokračovat.

OniOni

OniOni

Příběh a Manga
Manga je styl, je to životní postoj a hlavně je to typ comicsu (či animace) velice specifický a ryze japonský (nebo tak nějak ;-)). Hlavním rysem je neuvěřitelná detailnost malby, obrovské oči (a nejen ony...), fascinace roboty, cyborgy a bio-implantáty vůbec, fantastický příběh plný super- lidí, zloduchů, zbraní apod. Prostě Manga. A stejným stylem je vyprávěn i příběh ONI. Když jsem poprvé uslyšel o pokusu převést mangu do 3D byl jsem skeptický, musím ale přiznat, že většina mých obav se nenaplnila.

Do hry nás uvede strhující a dynamické intro – pokud do té doby nevíte nic o manga stylu, začnete se určitě těšit (ostatní lépe informovaní počnou slintat). Zbytek příběhu (až na outro) už ale běží v engine hry a jen „tlamičky“ jednotlivých postav jsou representovány statickými manga obrázky... Příběh je více než klasický – jako agentka (feministky jásají) jedné megakorporace (silně připomíná policii kříženou s arzenálem Jamese Bonda) se budete potýkat se zabijáky megapadoucha (a postupem času i s vlastními lidmi), abyste se nakonec pokusili zachránit svět, zatímco vaše tělo poklidně mutuje (jisté toxické krystaly se vám „náhodou“ usadily v těle a postupně nahrazují vaše tkáně)... Jo a vaše nadřízená a kamarádka je android s výkonem HALa 2000 a tělem osmileté holčičky. Jak říkám – klasická manga, ale ač je příběh zajímavý, stejně není nijak důležitý (Doom měl také příběh...). Hlavní je totiž…

Akce
Nebudeme si nic nalhávat – v ONI nejde o nic jiného, než se dostatečně odreagovat inhumací nekonečného proudu padouchů. Nic jiného než nekončící boj nečekejte, protože nic jiného tady není. Takhle napsáno by mohlo vypadat, že s několika klávesami pro pohyb a jedním prstem na „fire“ půjde hra dohrát za jedno odpoledne a stejně přestane bavit ještě dříve – opak je pravdou. Idea JE poměrně jednoduchá, ale její provedení do reality dopadlo velice hratelně. Vaše postavička má k dispozici desítky a desítky pohybů a jejich kombinací, z nichž téměř 2/3 jsou určeny pro boj! Tomb Raider se možná spokojí s jedním skokem vpřed, ONI však ne – je libo vysoký nebo nízký? Budete skákat vzpřímeně, kotoulem nebo rybičku? A co dopad? Na nohy, do kotoulu a nebo tváří do míst, odkud jste vyskočili? Nebo zapomenete na skákaní a střihnete si třebas hvězdu? Výběr je zcela na vás a na vaší šikovnosti s klávesnicí. Díky množství kláves ovládání (které se sice dají změnit, ale nikoliv v programu, ale editací příslušného souboru) občas budete ochotni dát cokoliv za inteligentní chobotnici, ale jejich rozmístění je velice šikovné a tak si rychle zvyknete – rád bych poděkoval i za současné nastavení pro praváky i leváky – velice šikovná věcička.

Postupem času (a postupem vaší mutace, která vám dává nadlidskou sílu a pohyblivost) se učíte i speciální komba a údery, které jednak špičkově vypadají a druhak mají zaručený úspěch. Není nic lepšího, než jedním úderem vyřídit protivníka, se kterým jste se dříve kočkovali skoro minutu. Například nezapomenu na level na střechách, kde se mi podařilo v jedné šňůře proběhnout tzv. „zlom-krk slalom“ mezi pěti vojáky za 20 vteřin... Kolik komb a specialit se naučíte závisí i na zvolené obtížnosti, takže doporučuji hard – stojí to za to. Když už proniknete do tajů ovládání (k čemuž dopomůže i nádherně zpracovaný tutorial) a naučíte se pár vychytávek (prostě se sžijete s Konoko) počnou se na obrazovce dít věci. Souboj s pěti protivníky zvládnete bez škrábnutí s grácií na kterou by i pan Harapes zůstal němě zírat (– a co teprve vaši kamarádi okolo monitoru? ;-)). Ladnost a dokonalost pohybů je skutečně neuvěřitelná – ani realita nemůže být reálnější. Údery, kopy, výskoky, otočky, kryty a kotouly – nebýt účelem totální likvidace protivníka, jistě by se Konoko dostala do televize (takhle leda do Novy...).

Jako v každé akci z budoucnosti nelze ani zde zapomenout na zbraně a sci-fi vybavení. K vybavení pochopitelně patří osobní silové pole, lékárničky a super maskovací zařízení ala StarTrek – tyhle věci jsou použitelné velice dobře, to se ale nedá říct o zbraních. Není jich sice málo (napočetl jsem asi tak osm – plus minus) ale jejích použití se mi jeví jako zbytečné. Proč mám po někom střílet, když náboje jsou vzácné a „ruční práce“ je rychlejší a účinnější? Ze zbraní se mi jeví použitelné jen ty, které jako vedlejší efekt vyrazí protivníkovi jeho zbraň a pak „omračovač“, dávající vám slušné šance při boji tváří v tvář. Ostatní jen zdržují a jejich použitelnost je „poněkud“ diskutabilní. Připočteme-li k tomu i fakt, že téměř každý útok vám vyrazí zbraň z ruky a také pokud ji držíte, pak se nemůžete bránit, je použití zbraní nejen zbytečné ale i nebezpečné. Připouštím, že na dálku není od věci pár stráží poškádlit a ušetřit si tak práci, ale taková příležitost nastane velice zřídka. Mám takový dojem, jako by tvůrci dostali ty zbraně pokynem od šéfa a ta idea se jim vůbec nelíbila. Musím přiznat, že i mě vyhovoval tento koncept lépe – když si chci zastřílet, pustím si No One Lives Forever, kdežto k ONI usednu po neúspěšné zkoušce, kdy mám chuť někomu nafackovat...

OniOni

OniOni

Gameplay, grafika a tak vůbec
Protože čistá akce se rychle okouká, tak i autoři ONI přidali další prvky do hry – budete tedy hledat spínače ke dveřím, luštit informace rozvíjející příběh či hledat postup do dalších lokací zajímavějším způsobem. Může se vám naskytnout krásný pohled na naší hrdinku, kterak sviští vzhůru výtahovou šachtou, zatímco výtah padá směrem opačným. Nebo výsadek z čistého nebe a naše nadopovaná a zmutovaná Konoko padající oblaky. Tohle všechno jsou jen animace, které spustíte správným ukončením levelu, daleko zajímavější jsou pak intermezza plně pod vaší kontrolou – třeba kličkování mezi senzorovými paprsky, které si užijete snad na všechny způsoby a věřte, že pochopíte, proč je Konoko tak mrštná... Anebo bossové – také pěkná partička. Ať už se jedná o „lidské“ protivníky, se kterými se budete přátelsky pošťuchovat třeba čtvrt hodiny, než uznají, kdo je tu pánem či bojové počítače (potkáte naštěstí jen dva, ale i tak stačí) – souboj s takovým monstrem vypadá následovně: uprostřed sálu stojí sloup (mozek) obalený veškerým známým arzenálem, z něj šlehají na všechny strany lasery senzorů a cokoliv jimi projde je okamžitě rozstříleno na atomy. Po obvodu sálu se nacházejí 4 terminály. Vaším úkolem je oběhnout je a několikrát všechny přepnout. Po každém přepnutí se pochopitelně mění i konfigurace laserů a není třeba zdůrazňovat definici. Dotek = smrt. Iritující, nicméně napínavé.

Další kapitolou je pohyb po levelu. Hra se skládá z lokací rozdělených na několik (2-6) podúrovní rozdělených save-pointy (ano, zase otravný strach o život a žádné save). Některé lze snadno projít pouze za použití základních pohybů, některé ale (třeba střechy v druhé třetině hry) prověří vaši přesnost ovládání na maximum – chybný krok znamená smrt a nahrávání z posledního záchranného bodu, což nepotěší. Pro lidi s malou trpělivostí to pak znamená značné investice do zničené klávesnice či myši, takže varuji předem. A ještě jednu záludnost si na nás autoři připravili – postup do další části komplexu je možný i v případě, že nemáte hotovy všechny úkoly v současné fázi. Takže někam doběhnete a zjistíte, že ty dveře prostě bez tlačítka na začátku levelu neotevřete a můžete začínat znova... Hezké...

Celá tahle věc se vám představí v hezké, nicméně ne zrovna „nereálné“ 3D grafice, která by sice mohla být detailnější (hlavně textury), ale na druhé straně se plynule, v plných detailech a v 1024x768x32 hýbe i na mém PII@400Mhz s 16MB TNT ve Windows 2000, což zrovna herní systém není... ;-) Co víc dodat? Plná podpora 3D grafiky, perfektní zvuk a namluvení a hlavně grafika je rychláááááááááá a to se tady sakra hodí. Už v úvodu jsem se zaobíral mangou a tak vůbec, teď se podíváme jak dopadl převod do 3D. Zodpovědně řečeno – nijak zvlášť. Nebýt intra (které je prostě super) a několika malůvek charakterů, ani bych o manga grafice nemluvil... Jak koneckonců převést 2D ručně kreslenou grafiku do 3D, které se samo dopočítává a renderuje? Těžko. Neznamená to ale, že grafika není pěkná, to ne! Jenom to prostě není manga.

OniOni

OniOni

A porovnáváme
Jak jsem slíbil, budu porovnávat se starší, ale dobrou bojovkou Fighting Force. Nemá cenu bavit se o grafice, neboť FF je o nějaký ten pátek starší, takže nám zbývá náplň hry. Ta je u obou her velice podobná, ale FF má pár věci navíc. Tak hlavně v ONI zapomeňte na multiplayer, ONI je zcela sólo záležitost, ani dva na jednom stroji si nezahrajete a to je hodně velké mínus. Ve FF se mi dále líbila velká interakce s okolím – zničit šlo kde co, ale použít jako zbraň se dalo také skoro všechno – utrhli jste ze zdi minimax a s ním uklidnili několik protivníků, zůstal vám v ruce sloup? Žádný problém, podrží vám jej ochotný protivník... Zničili jste automat na Pepsi? Můžete se zdarma napít. A tak dále. V ONI jde zničit maximálně nějaká ta tabule skla (a ještě jen některá... a jen zbraní) a seberete nanejvýš zbraň či náboje. Další mínus.

Je ale pravdou, že FF šlo dohrát za hodinku čistého času se šikovným kamarádem a s ONI jsem se zabavil při dohrávání týden (skoro čistého času ;-)) – což je velké plus. Rozhodně kladně se dá hodnotit i příběh a nějaká ta Manga grafika a hlavně neuvěřitelná, OHROMNÁ, zásoba pohybů a úderů – po této stránce se jedná o umělecké dílo.

Tak nevím, podle toho, kolik jsem toho vytkl bych měl dát tak lehce nadprůměrné skóre, ale bavil jsem se velice dobře a gymnastika Konoko je jednoduše bezkonkurenční, takže zase budu měkký a dám osmičku...

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 9/10
S takovou kočkou jako je Konoko stojí za to naučit se všechny údery a pohyby – už jen pro radost z pohybu ;-).
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 13 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A