Online hry a realita - prolínání světů?

Myslíte si, že hra je jenom hra a že s reálným světem nemá nic společného? Že co je ve hře je ve hře a co je doma to se počítá? Nenechte se mýlit, protože nic není pevně dané a jednoho dne se vám může stát, že zjistíte, že vaše online zábava přerostla i do vašeho skutečného života. Nevěříte? Pak tedy čtěte a pochopte.
Online hry a realita - prolínání světů?

Pozornému čtenáři novinek neušla kuriozitka ze Singapuru, kde místní univerzitní studenti realizovali pod názvem Pac Man Human takového Pac Mana naživo. Kamerou snímaná hrací plocha (rozuměj část města) byla počítačově doplněna o informace o stavu pacmaní potravy a pohybu oponentů. „Já osobně si nedokáži představit partičku lidí, kteří se honí po ulicích města, dělají, že sbírají něco, co tam ani ve skutečnosti není, a ještě se u toho náramně baví. Ale kdo ví, možná se tak jednou dočkáme pouliční variace Dooma nebo jiných titulů," glosoval tuto událost kolega Tomáš Vrána. Co se stalo? Drobná nehoda lokální pobočky koncernu Union Carbide? Ale kdeže. Ve skutečnosti se jedná jen o jeden z extrémních projevů změny životních priorit.

   

Anarchy Online * EverQuest Online * Knight Online

Všichni to známe. Naplno se věnujeme těm úkolům, které jsou pro nás opravdu důležité, a to ostatní nezbytné zlo kolem s větším či menším úspěchem ignorujeme. Známé každodenní příklady jistě doplníte vlastními zkušenostmi, kdy jste si v koutku seknice z nudy tiše opakovali přítoky Labe, protože nádobí bylo umyto, kravka podojena a chalupa nabílena:o) Koho ovšem tohle nebaví nebo má jinak nastavené životní priority, ten se v takovéto chvíli sebere a namísto opakování si zeměpisu vymění svůj svět za nějaký jiný. Pokud chce, aby se jeho bývalému prostředí aspoň trochu podobal, sáhne třebas po The Sims, a pokud by uvítal aspoň malou změnu, realizuje se nejlépe v něčem masivně multiplayerovém.

Co ale dělá MMO hru dobrým ememóčkem, zvláště pak MMORPG? Je to zvláštní mix pravidel, který si vybírá z obou hráčových světů - z reálného i herního. Hráč při vstupu do světa MMORPG bezděčně srovnává pravidla a měřítka svého původního světa (reality) se světem novým (herním). Čím více společných rysů objeví, tím se hra jeví přitažlivější a zvládnutelnější; důkazem toho jsou třebas právě The Sims, kteří prakticky nedělají nic jiného, než že kopírují realitu. Po vstřebání nezbytných nových, specificky herních pravidel lze už začít využívat čistě herních možností. O questy není nikdy nouze a mezi jednotlivými systémovými resety se dá ledasco stihnout.

   

Mimesis * Ragnarok * Ultima Online

Vnoření se do hry narušují kromě resetů a výpadků elektřiny také bugy, které víru v reálnost herního prostředí nahlodávají. Chybný respawn předmětů, porucha herní fyziky nebo vada v systému prodeje a nákupů podkopávají herní pravidla a celý reálný kontext daného světa. Ovšem právě tyto případy, kdy neplánovaná proměnlivost a komplexnost prostředí přesahuje řády a pravidla, která jej mají spoutávat, tvoří ironií osudu nejopravdovější momenty hry, protože odráží lidskou stránku svých tvůrců.

Stejně jako nám známá a vštípená pravidla reálného světa postihují jen zlomek jeho složitosti, i potenciál světů MMO by do budoucnosti mohl přinést nejedno překvapení. Ostatně nejlíp to můžeme vidět v anime, která se touhle tematikou zabývají, protože Japonci mají stejně před celým světem minimálně hodinu náskok. A před Amíky možná i osmnáct.

   

Serial Experiments: třináctidílný epos z "Present Day, Present Time". Hlídejte si záda, tenhle svět vás nemá rád. * Kde jsme to jen viděli * Tam to není. Kde to je?

Dokáží si časem hry tvořit vlastní pravidla a samy rozhodovat o speciálních vlastnostech questů a NPC? Pro mnohé gamemastery by taková možnost představovala vítané zjednodušení práce, ale Kouichi Mashimo šel v .hack//SIGNu, seriálu z prostředí smyšleného MMORPG "The World" ještě o kus dál. Postavy uvězněné ve hře, tajemné legendární artefakty o nichž neví ani administrátoři; hráči umírající u svých interface společně se svojí herní postavou - i touto cestou se jistě lze vydat. To už ale začíná řádně přituhovat.

Že to jde i jinudy ukazuje jiné dílo, Serial Experiments: Lain. Ryutaro Nakamura zde pracuje s třemi různými světy, z nichž každý disponuje vlastními obrazy postav a vzpomínek - rádoby realitou, počítačovou realitou Wired a jejími hrami a aplikacemi a prostorem paměti a vědomí postav, které se v těchto světech objevují. Tyto tři reality se prolínají a ovlivňují takovým způsobem, že s každým dalším dílem počet možných interpretací děje a jeho událostí narůstá geometrickou řadou. Každopádně moment, kdy účastník MMORPG Phantoma díky takovémuto "prolnutí realit" reálně zastřelí dítě, hrající úplně jinou hru, přiměje každého MMO hráče vidět věci v takříkajíc širších souvislostech.

   

Velkolepá sága z MMORPG "The World", to je .hack//SIGN * jeden malý bug může řádně zavařit * Potkat vlastní pohřebiště vyžaduje silný žaludek

Může se to sice zdát lehce nadsazené, ale jako metafora to současnou situaci ilustruje velmi přesně, a mnohá vizionářská proroctví se nemilosrdně derou na povrch. Soudobé teorie her a jejich světů (Peter Ludlow, Jim Gee) už nerozlišují mezi výchozí (naší) a fikční (herní) realitou, ale pouze mezi různými sociálními kontexty, jejichž existenci nikdo nezpochybňuje. Herní a sociální prostor MMORPG je potom rovnocenný jakémukoli jinému světu nebo prostoru; jinými slovy herní realita je pro hráče stejná jako realita skutečná.

Hranice mezi těmito světy jsou dnes mlhavější než kdykoli předtím. Že jsme zase o kus dál než páni vědátoři (všímáte si, jak jsou kodifikovaná pravidla vždycky minimálně o krok pozadu za světem?) je jasné jak facka. Ti vždy bláhově předpokládali, že reálné akce mohou mít důsledky jen v reálném světě a naopak. Dražby herních předmětů za reálné peníze jsou dnes běžnou realitou, a za své dolárky můžete kromě sendviče s obrázkem panenky Marie pořídit například ke svému účtu v MMORPG Ragnarok 5 miliónů zenů nebo account s kompletně vybaveným hunterem na 94. levelu s dvěma sty milióny v bance.

A i když ve hře změníte svou identitu, svých zvyků a nešvarů se nezbavíte. Pokud chodíte pozdě na srazy, je jedno, jestli propásnete schůzku v reálu nebo ve hře. Prostě přijdete pozdě a u lidí, které jste nechali čekat, si to pohnojíte. A ať už se to stane v Everquestu nebo v Brně, vždy záleží na vás, nakolik vám to stojí za úpravu stávajících životních priorit. Řekněte GameMasterovi, že je vůl, a uvidíte ten tanec; řekněte totéž svému šéfovi a dopadne to stejně. Akce se trhají ze svých aktuálních kontextů, a kdo ví, za jak dlouho vám přijde předvolání kvůli poznámkám na adresu fešné čarodějky a z výplaty se vám budou odečítat alimenty na děti z World of Warcraft. Teď už nezbývá než čekat, kdy se kruh opět uzavře. Že se vám taková budoucnost nelíbí? Pozdě, od včerejška v ní žijeme.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A