Operation Flashpoint: Dragon Rising vs. ArmA 2 – boj na život a na smrt

Diskuze čtenářů k článku

Mik  |  09. 10. 2009 09:28

Jsem hrac, ktery stravil posledni rok z vetsi casti u Army a z mensi u Army 2, takze tusite komu fandim :), ale stejne se chci zeptat kolik BI studio zaplatilo za tenhle clanek..

 |   |  Odpovědět
Čelo  |  09. 10. 2009 09:56

Jak znám Kubu, tak nic (mluvíme tu o člověku, který dal ArmA 2 snad nejmenší hodnocení ze všech a který jim dal sežrat všechny nedodělky)

 |   |  Odpovědět
09. 10. 2009 10:11

Zaplatili nám milion dolarů, takže Vám tuto odpověď momentálně píšu z Havaje. Je tu hezky.
Ale vážně. Netuším, proč někteří všude vidí nějaké uplácení. Herní firmy nás opravdu nezvou do Toskánska na jachtu, ani neposílají balíčky malých neoznačených bankovek. Chtělo by se dodat bohužel . Podobné články vznikají, protože čtenáře zajímají a názory v nich jsou vždy tím, co si daný autor skutečně o hře myslí. To, že Vy máte třeba názor jiný automaticky neznamená, že je autor nějak zaujatý.

 |   |  Odpovědět
jj  |  09. 10. 2009 14:34

Tady sem ho ale už znal než sem si to přečetl, sem sice taky patriot ale toto je moc

 |   |  Odpovědět
Fero  |  09. 10. 2009 10:19

Hmm, to si trochu prestrelil. Prečítaj si tunajšiu recenziu Arma2 a potom niečo píš. Ani v tomto porovnaní armu nešetrí. OFPDR som už skúsil zo zvedavosti. Nie je to úplný brak ako niekto tvrdí, ale v porovnaní s armou víťazí len po zvukovej stránke a zdá sa mi lepšie ovládanie vozidiel. Všetko ostatné je sklamanie ak človek čakal nástupcu OFP. Keby CM hypovali na inú notu, napr. konkurent COD, alebo BF a dali tomu iný názov, urobili by lepšie. Fakt sorry, ale na 7 rokov vývoja a búšenia sa do hrudi aký zázrak to pripravujú je to dosť bieda.

 |   |  Odpovědět
GiGi  |  09. 10. 2009 13:22

Na druhou stranu musím říct, že se docela těším na nějakou normální akci, protože třeba CallofDuty je sice stupidní hra, ale ARMA je zase šíleně těžká. Zkusil jsem ji a zase opustil, protože se to nedá hrát. je spíš simulátor než hra. Zato druhej Flashpoint by mohl být trošku víc hratelnější.

 |   |  Odpovědět
Fero  |  09. 10. 2009 16:38

DR tiež nie je tak technicky bezchybný ako sa spočiatku tvrdilo a buglist na fóre CM sa slušne plní. Do 2 týždňov by mali vydať prvý patch.

 |   |  Odpovědět
VRB  |  09. 10. 2009 20:15

Zde uvedu svůj pohled na OFP2 http://www.konzolista.cz/blog/225/recenze--operation-flashpoint-dragon-rising_258.html
A upřímně ArmA má jednu neskutečnou nevýhodu, kterou jste neuvedli a tou je zaměření pc only...

 |   |  Odpovědět
09. 10. 2009 21:45

Pro PC hráče je právě toto jedna z největších výhod.

 |   |  Odpovědět
Torham  |  09. 10. 2009 21:57

Myslím, že PC-only vydání ArmA 2 nevýhoda není. Na konzolích totiž takovým hrám pšenka nekvete. Jistě, provní Flashpoint vyšel na prvního xboxe, ale to je asi tak celé. Takový BF: BC je sice jen na konzole, ale taky je to totální arkáda oproti Armě. Tak jsem raději, že ArmA je PC-only, protože jinak by takováhle hra vzniknout nemohla. Herní trh je prostě orientován na konzole, a co na konzolích nefrčí, to prostě nevyjde. A simulace typu ArmA na konzolích určitě nefrčí...

 |   |  Odpovědět
Fero  |  10. 10. 2009 09:13

To je dosť smiešna tá tvoja recenzia. Aj zarytý CM fanboy musí mať pri jej čítaní trápny pocit že holduješ análnemu alpinizmu. Ale vďaka za link, splnil som si pre dnešok bobríka trápnosti.

 |   |  Odpovědět
Kony  |  10. 10. 2009 10:26

Souhlasím s autorem. Čekal jsem že se to bude aspoň trochu podobat OFP ale úplně to posrali. Prostě Zničili jméno Operace Flashpoint.
Nechápu je. Myslel jsem, že A2 konečně bude něco konkurovat. Ale ne oni to tak zesloní.

 |   |  Odpovědět
Qak  |  10. 10. 2009 12:02

OF:DR místo toho, aby konkurovala A2, tak A2 posadila na trůn a sama se stáhla do kanálu.

 |   |  Odpovědět
USER47  |  10. 10. 2009 16:13

Nemůžu říct, že se vším souhlasím. Například myslím, že mise v Armě jsou na skriptování závislé zhruba podobně jako ty v DR, akorát že ty skripty jsou provedený výrazně hůř. Stejně tak tvůj popis AI v DR působí jak kdyby byla skriptovaná v CoD stylu, což je blbost. Obvykle na střední a delší vzdálenosti AI reaguje výborně, ať člověk přistupuje odkudkoli. Problémy jí dělají extra dlouhé vzdálenosti (kdy občas nereaguje) nebo CQC (kde občas reaguje pomalu). To ale nemá moc společnýho se skriptováním, jen se zvláštně nastavenou ostražitostí. Funguje to divně, ať přistupuješ z jakýhokoli směru.

Ohledně modování to taky není tak jasné, například dnes jsem četl, že se někomu povedlo rozbalit ty herní soubory do nějakýho smysluplnýho obsahu, takže se pravděpodobně na nějaký změny můžeme těšit.
http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=386115

 |   |  Odpovědět
Fero  |  10. 10. 2009 16:56

Hej, už som zaregistroval že sa pripravuje napríklad mód "Falklandy". Som dosť zvedavý ako taký výsadok na falklandy o 25-tich vojakoch a 5-tich vozidlách ( ak bude obrana v rovnakom počte ) bude vyzerať.
A ak chlapci začnú vylepšovať textúry a modely, asi prídu na to že ten "ultramoderný" engine ich neutiahne. Neverím že by boli CM takí lajdáci a nevedeli to urobiť lepšie, alebo že sa im nechcelo robiť kvalitnejšie pre PC verziu. Podľa trailerov a tzv."in-game" videí zo začiatku vývoja súdim že to všetko majú hotové, lenže to museli ohlodať aby hru rozbehli.
Ale budem modárom držať palce a sledovať ako dlho ich to bude baviť než prídu na to, že je to márny boj.

 |   |  Odpovědět
USER47  |  10. 10. 2009 17:53

V takový ty módy ve stylu Falkland a podobně taky moc důvěry nemám, ale minimálně snad půjde přidat nějakou techniku, jak např. CH-53E, Osprey a podobný věci. V tom DR za Armou dost zaostává. Možná půjdou upravit i nějaký herní mechanismy, popřípadě obejít některý limity zadaný vývojářema (i když to bude znamenat vyšší HW nároky).

 |   |  Odpovědět
czLuda  |  12. 10. 2009 11:14

Nemůžu soudit jak je to v 25-ti, ale

znám jaké to je ve 128mi(visibble limit), kdy se masa techniky, tanků, děl a letectva rozhodne "vzít" si nějaké město. Pokud neselže taktika, jednotek je dost a jsou rozvezeny na správné místo, jsou to pro obránce neskutečná jatka.

Samozřejmě nejde ani o ARMA ani o OFP2.

Jde o Battleground Europe World War 2 online

 |   |  Odpovědět
tonda  |  12. 10. 2009 10:01

myslim ze úroveň ai je mnohem lepsi v arme, hral sm armu celkem dost a kdyz sem hral OPF:DR utok na postaveni nepritele par strel AI zalezla a uz nebyla videt a cekala na svoji smrt, maximalne vypali take par ran ,ale v arme2 se daji do pohybu snazi se vas obehnout a prekvapit.... propracovanost mapy ..... sterilni prostredi opf:dr nejen po strance zivota ale i provedeni mapy a co me nejvice nasralo je editor kdy sem chtel testovat jak se hra chova a zjistil sem ze tam nemuzu davat zadne velke formace jednotek!!!!!! jen 64 !!! to si sand delaji ...... mapte tam velkej ostrov jak krava ,vubec nic tam neni , les neni les jen shluk stromu..... a nejde tam udelat zadou poradnou bitvu ... kde seou ksakru letadla ,ale aspon ze povedenejsi fyzika vozidel ikdyz ..... v editoru jde presne umistovat postavy do objektu k oknum a pod a par veci ktere se mi jeste libi

 |   |  Odpovědět
Vejtaha  |  13. 10. 2009 07:38

Autor už svoje zájmy ukázal dlouho před vydáním OF:DR, když jej v jakékoli zmínce nazýval vojenským klikfestem.

 |   |  Odpovědět
13. 10. 2009 16:37

Můžete mi prosím ukázat kde? Psal jsem jedno kladné preview a jedny rozporuplné první dojmy z GamesComu, které se víceméně shodují s recenzí.

 |   |  Odpovědět
Nick  |  13. 10. 2009 11:31

Vcelku souhlas, az na to srovnani.
- Arma ma na nejnizsi obtiznost ukazatelu dost, jen jinak provedene (napr. cervena tecka na enemy unit)
- OF:DR nespoleha uplne jen na skripty. Herni koncept ktery predvedli je unikatni, hrac si muze delat co chce (presto ukoly lze diky zjednoduseni stale dodrzet)
- OF:dr ma vetsi budoucnost, pokud se zacne modifikovat, ma vetsi budoucnost: - lepe vyresena rasterizace, dynamicka svetla, implementovany havok, pouziti volumetriky (svetla i mlha pouzita miochodem i v kampani), sofistikovanejsi jizdni model (i kdyz spatne nastaveny, moding mozna zlepsi), pouziti balistiky (tu a dnes uz kazdy), tesalaci povrchu polygon na jeden metr, uzivatelsky prijemnejsi editor, lepsi mapu (da se rozsirit), lua, sofistikovanejsi zvukovy engine - a to vse aplikovane na stejne velky ostrov jako ma Arma2 a to vse s radnou optimalizaci a novym enginem (pripraveny na podporu dx11 - realtime tesalace povrchu, novy engine je take narocnejsi na modifikace z hlediska casovych uspor) + multiplatformni port

Zapory jsou: maly herni obsah, spatne geometrie (napr. tanku), nastaveni jizdnich modelu, malo misi, kamera ve vehiclech - zaklad pro dobrou hardcore strilecku z pohledu pesaka ktera muze prevysit armu 2 a sebrat ji cast komunity ktera si dodela zbytek... Ale je to dlouha cesta....

 |   |  Odpovědět
Nick  |  13. 10. 2009 12:22

Tady jeste dodam, ze prave diky tomu konceptu je tezsi udrzet nejake kontinualni vypraveni pribehu.

 |   |  Odpovědět
Fero  |  13. 10. 2009 16:41

Hmm, možno máš pravdu lenže výsledok je niekde inde. Už predtým technicky znalejší vysvetľovali že napríklad grafický Ego engine je omnoho pokrokovejší než BISácky, ale čo je to platné ak hra vyzerá mierne povedané "priemerne". Pokrokovosť založená na veľkej spotrebe výkonu nie je žiadna výhra.
Strelím od boku, ale odhadujem že ak by mal OFPDR rovnakú hustotu objektov, kvalitu textúr i modelov ako Arma2, hýbal by sa horšie. Pre mňa sú DX11 efekty asi to posledné čo potrebujem.
Možno "menej pokrokový" engine Army2 zvláda omnoho viacej objektov, osvetlenie sa mi zdá omnoho prirodzenejšie ( okrem toho volumetrického svetla, ktoré je tam fakt primitívne ), lesy vyzerajú o dve triedy lepšie a voda tiež. Fyzika síce nie je Havok, ale neurazí. Aspoň deštrukcie sú v Arme lepšie aj keď možno primitívnejšie riešené.
OFPDR je možno len zle vyladený "zázrak" ako píšeš, lenže moc tomu neverím. Vyvýjali to roky, engine ladili a ladili až museli všetko vykastrovať aby to rozhýbali. Skorej mám dojem že ten engine na tento žáner nie je stavaný a miesto ladenia to bola prachobyčajná snaha to dostať do funkčnej podoby.
Ak z OFPDR časom vznikne pre Armu konkurencia, tým lepšie pre nás pretože BIS sa bude musieť viac snažiť a konečne robiť niečo s tými archaizmami ktoré tam ešte strašia. Lenže už meno Codemasters je záruka že to nebude skutočná konkurencia, tí sa nikdy nepreorientujú na uspokojovanie malej PC militarysim komunity.

 |   |  Odpovědět
Nick  |  13. 10. 2009 17:23

Ne uplne. Spocitej si hustotu terenu, travy a pocet objektu (kamenu vcetne - na kazdem kroku) (3d ripper dx by mohl stacit) - myslim ze je na tom lepe. Vcetne vykreslovani alfy + spoustu veci ktere arma nezvlada (+ odpada zkusenost s nevyladenym bisackym hdr - zda se i, ze maji pouze bloom). Nakonec by asi stacil srovnavaci test na stejne sestave!!, nikoly na nej detaily a samozreje se stejnym poctem objektu bez ai (ta je dobra ale optializovana - je ji treba donastavit podobne jako v jinych dnes beznych editorech v zavislosti na levelu). Vypada hnusne, ale to jsou prevazne jen objekty a ostrov (rozliseni textur asi nejhorsi a detail modelu - detail je nekde vyssi nez v arme - ale spis jen na rychle proceduralni modelovani (zvlneny kraj zdi na ruinach, atd..)) - 3d grafici predpokladam nemeli moc casu a 2d nemeli tolik moznosti. Arma ma navic nektere technologie, ktere Cm nemaji (grafika) - to lze ovsem vyvazit na prvni dojem nasvetlenim ve scene.

Nahledy v editoru nepocitam - z toho co jsem videl, loduje se mnohem vice nez hra - tohle jsem naposledy videl v crysis, kde je optimalizovany zamerne, aby jsi videl pouze postaveni objektu, nikoli krasu enginu.

Konkurence nebude. Musel by byt programatorsky zasah na spoustu veci, co se tyka hratelnosti prevazne na jizdni (kamera) a letecky model (celkove). Na arme je spousta fanousku cela zhava do vojenske techniky (ty jsou pravem nastvani). Strilecka z pohledu pesaka by to mohla byt vice nez dobra (pokud se doladi, udelaji zmeny - s hraci komunikuji) - nektere zkusenosti mohou nakonec prinest modari (zkusenosti s modifikovanim army, aneb udelej si sam). Kazdy se ale nove veci ucit jen tak do prazdna nechce. Takze spis zalezi na CM. Pristup jako bis mit dle meho nikdy mit nebudou.

Na bugy jsem tam nenarazil, pouze v polsko ruske verzi (zrejme kvuli spatnemu cracku) - v prodejni anglicke je vse fajn.

Nemyslim ze jsou v CM najivni. Uz z jejich portfolia vypliva, ze chapou dnesni trh - orientuji se na serie a podporuji solidni zakladnu (toca, dirt, grid). Je ale docela pravdepodobne, ze si nechaji prostor pro download content (takze sdk v nedohlednu) - foru se venuji a pripravuji patch.

Co se tyka hry - ano, je to zklamani. Ale strilecka s dobrou kampani to je.Ze zkusenosti i uzivatelsky prijemna, takze cilena na skupinu hracu, kteri hraji hlavne prilezitostne (skupina s dobrymi zisky - vetsinou konzole)

Ale tohle jsou jen uvahy, kdo vi co bude :D ;)

 |   |  Odpovědět
Fero  |  13. 10. 2009 19:03

Nie som ti schopný oponovať pretože sa v tom moc nevyznám, ale grafika podľa mňa u Army2 nie je hlavný problém nízkeho fps. Ja keď grafiku oholím na minimum, zvýši sa mi framerate len minimálne. Alebo ak mám v editore krajinu bez jednotiek, šlape to v pohode na vysoké detaily. Takže by som si nebol istý tým že by to Ego engine zvládol lepšie.
U Army je problém asi výpočet AI a možno ako mnohí píšu slabšia schopnosť rozporcovať to sofistikovane na viacjadrových procesoroch.
OFPDR je dobrá strieľačka, to si myslím tiež. Celý problém je v tom označení ako pokračovateľa OFP.

 |   |  Odpovědět
nick  |  13. 10. 2009 21:21

Ted momentalne of:dr z toho co jsem si zkousel dokaze vykreslit max. 64 hernich entit - lze to overit v editoru. Engine nevyhlasi chybu, nevypada to jako bug, ale omezeni vznikle z portu konzole (predpokladam primarni zelezo pro vydani) a myslim ze je tam zamerne (poze odhad). Kolik by toho dokazal, kdo vi - projekty na novem enginu = nevyladenost jak po herni, tak po hratelne a hardwarove strance strance (Dunia, rockstar, cryengine, monolith, source, atd...). Arma dokaze vykreslit vice hernich entit, ale bis si na tom muze mastit max. ego - servery s vice jak 32 hraci byli plne max. po vydani. Projekt jim to nezaplati, natoz vyvoj noveho enginu. Kdezto CM ano. A nerikam ze CM ma lepsi engine - to naopak ne. Ale zaklad do budoucna myslim ze ma dobry.

Ze sveho odhadu si ale myslim, ze se nic vyrazneho nestane. Bis si pujde po svych, cm take, takze vse pri starym ;)

 |   |  Odpovědět
Fero  |  14. 10. 2009 09:50

Že sa OFPDR predá niekoľkonásobne viacej než Arma2 je vďaka konzoliam tutovka. Ale či im to zaplatí aj vývoj to nie je tak isté. Vývoj bol dlhý, nákladný a problematický. Ak som nečítal bludy, už to hrozilo slepou ulicou, potom prišlo zemetrasenie, hodne ľudí sa vymenilo a hru dokončoval v podstate iný a skromnejší tým.
OFPDR je hra ktorá si rozsiahlu komunitu nevytvorí. Hráči čo ju teraz nadšene hrajú, potom zase nadšene prejdú na nový COD atd. CM budú musieť chrliť datadisky aby ju udržali pri živote, pretože to čo teraz hra ponúka veľmi rýchlo omrzí.
Arma2 má malú ale dosť stabilnú a vernú PC komunitu, ktorá hru dokáže udržať pri živote celé roky. Každý deň vychádzajú nové misie a módy. Keď som si prešiel zbežne jej fóra, rozhodne to nevyzerá že by sa časť odtrhla a prešla k OFPDR. Naopak vracajú sa tam tí čo očakávali že OFPDR bude lepšia varianta žánru a teraz sú sklamaní.
Čiže dobrý základ pre Codemasters to možno áno. Čas ale ukáže či bude k niečomu platný.

 |   |  Odpovědět
tonda  |  14. 10. 2009 07:25

kruna , vcera sem si projizdel ostrov v opf:DR a zjistil sem ze je naprostu pusty vzdyt tam nic neni ...... muze byt stejne velky jako v arme a je hooodne jednotvarny a mene uveritelny nez v arme, jinak zabavna strilecka, za vcerejsi vecer v MP coop s kamradem 4 mise na nejtezsi uroven, ale furt me udivuje demence AI a objevovanim jednotek kdekoliv a kdykoliv, ale to je dano tim omezenim na 64 objektu

 |   |  Odpovědět
Nick  |  14. 10. 2009 09:38

Co se tyka ostrova, vypada nedodelane, hlavne druha cast stoji za nic. Ale priznam se, ze jsem o nahodne objevovani jednotek zatim nenarazil (na hardcore) - max. prileteli vrtulnikem.

 |   |  Odpovědět
Nick  |  14. 10. 2009 10:30

tady jeste dodam, ze to vypada uplne stejne, jako na xboxu. Nic vic. Pokud bude nekdy funkcni pekana arma na xboxu, budu to povazovat za zazrak... Coz jako pcckar jsem za ni rad :)

 |   |  Odpovědět
Necros  |  21. 10. 2009 12:02

"Oba tyto přístupy mají své výhody – ArmA 2 se kvůli různým stylům hraní potýká se spoustou bugů, jež kazí zážitek ze hry. Přitom je i laikovi jasné, že se podobné chyby nedají lehce odhalit, neboť se mohou vyskytnout třeba jen jednou za sto spuštění."

To si navzajem dost odporuje. Pokud se chyba projevi jednou za sto spusteni, tak tezko muze hru vyznamne pokazit, kdyz je tak vzacna. A naopak, chybu, ktera pravidelne hru kazi, byva jednoduche reprodukovat.

Problemem simulatoru jako Arma 2 je proste celkove komplexni kod a nemoznost betatestovat vsechny mozne situace, ktere ve freeform hrani muzou nastat (a tech je podstatne vice nez u linearni, naskriptovane kanonovky).

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 9 N/A
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |