Ori and the Blind Forest: do tajemného světa (recenze)

Temný svět Ori and the Blind Forest skýtá mnohá překvapení. Pojďte je s námi odhalit v následující recenzi.

Oznámení Ori and the Blind Forest na loňském ročníku veletrhu E3 uniklo jen málokomu. O hře se prakticky okamžitě mluvilo jako o jednom z nejnadějnějších arkádových titulů roku 2015. Téměř roční čekání na titul právě skončilo. Dokáže Ori and the Blind Forest dostát všem očekáváním? Ještě před tím, než vám odpověď prozradíme, si ale pojďme hru představit.

Ori and the Blind Forest je arkádovka viděná z pohledu ze strany, a proto ji, budeme-li chtít škatulkovat naprosto přesně, můžeme zařadit do žánru 2D skákaček stojících po boku her jako Rayman Legends či Limbo. Stojí za ní vývojáři z Moon Studios, které založili v roce 2015 Thomas Mahler a Gennadiy Korol. Druhý jmenovaný dříve pracoval v Animation Lab, zatímco Mahler v Blizzard Entertainment. Ori je – i když tak vůbec nevypadá – jejich prvotinou.

Mýtický svět

Příběh se odehrává v lese Nibel, překrásném prostoru plném roztodivných přírodních kreací, zvířat a bytostí. Hlavní postavou je Ori, malé, hbité, průhledné stvoření (připomínající něco mezi liškou a psem), jehož ovládání se zhostíte. A o co se budete snažit? O záchranu tajemného nibelského světa, kterého se zmocnila okřídlená temnota, ztělesněná obrovitánskou sovou Kuro, postupně ničící všechno a všechny, včetně Nara, Oriho kamaráda.

Smíchejte Puppeteer, Limbo, Rayman Legends a originální rukopis tvůrců a vyjde vám Ori

Dějová linka je pěkná, co ale na ní potěší nejvíce je samozřejmě její prezentace a celkové podání. Události jsou zprostředkovány skrze retrospektivní scény a okomentované perfektním vypravěčem. Svět sám o sobě je opravdu pestrý. Smíchejte Puppeteer, Limbo, Rayman Legends a originální rukopis tvůrců a vyjde vám Ori and the Blind Forest – pestrobarevná podívaná plná hry světla a stínů a nádherných fantazijních výtvorů. Radost pohledět.

Když už jsme si tak trochu představili svět slepého lesa, pojďme se teď podívat na to, jak to celé vlastně funguje. Hned na úvod je třeba říct, že Ori není strukturované jako klasické platformovky a arkádovky do jednotlivých levelů či úrovní. 2D svět je totiž plně otevřený a víceméně bez jakýchkoliv nahrávacích obrazovek neustále dostupný, takže si ho můžete celý procházet. Nalézají se v něm však nepřátelské bytosti, různé hádanky, hříčky, hlavolamy, ale také pasti a nejrůznější nástrahy.

Chytlavé hádanky

Právě ty jsou základním kamenem hratelnosti. Ori vám totiž během hraní pouze ukáže na mapě, kam máte dojít, sem tam to zpestří nějakým vypravováním, a pak už veškeré počínání nechává na vás. Vy sami tak rozhodnete, kam se vydáte. K některým částem samozřejmě potřebujete dostatečné zkušenosti nebo dovednosti, ale po světě se můžete pohybovat tam a zpátky kdykoliv a prakticky libovolně. Skvělé.

Cestou narazíte na nepřeberné množství logických hříček a také nepřátel. Hádanky využívají od bystrosti a rychlosti, přes fyzikální zákony až po čisté zvládnutí a nacvičení herního konceptu. Jsou neotřelé, originální a jejich řešení vás bude neskutečně bavit. To samé lze ale prohlásit o protivnících, jejichž druhů potkáte putováním světem spoustu. Od zákeřných jed flusajících potvor, přes na první pohled docela roztomilé broučky až po jakési bossy. Boje s nimi jsou obzvlášť zábavné, protože vyžadují nejen zdatnost v boji, ale také alespoň minimální aktivitu mozku.

Body získáváte za likvidaci nepřátel, anebo je naleznete přímo na mapě

Jedním z dalších herních mechanismů je systém dovedností a jejich vylepšování. Ori and the Blind Forest disponuje plnohodnotným systémem zkušenostních bodů a vylepšování ve třech různých oblastech. Body získáváte za likvidaci nepřátel, anebo je naleznete přímo na mapě. Za ně pak upgradujete dovednosti týkající se energie, dovedností či schopností. Na začátku Ori umí jen skákat, posléze ale bude umět vysílat blesky, dělat dvojskoky, šplhat po zdech, plavat, bude mít dvakrát více zdraví a tak dále. Nové dovednosti hra servíruje po celou dobu hraní, takže se nebudete nikdy nudit, ba naopak, budete se vracet na již navštívená místa a pořádně je zkoumat.

Vedle vylepšování je důležitým aspektem také zdraví a ukládání hry. Zdraví se samo nedoplňuje, tudíž se musíte o jeho stav neustále starat. Nemůžete se bezhlavě někam vrhat. Ukládání hry je řešeno docela originálním způsobem. Stejně tak jako v případě zdraví totiž neprobíhá samovolně, bude na vás samých. Děje se však prostřednictvím vyvolávání jakýchsi portálů, ke kterému potřebujete energii. Tím se dostáváme na tenký led.

Systém je to neobvyklý, leč diskutabilní. Někdy se totiž může stát, že vám šťáva dojde a hru před drsnou sekvencí prostě neuložíte. Pak vám Ori udělá z hraní doslova peklo, protože herní mechanismus vůbec nic nedává zadarmo. Je třeba, abyste byli neustále bystří, rychlí a také pozorní, jelikož některé nástrahy jsou skryté. Zvlášť obtížné jsou pasáže, kdy unikáte před blížícím se nebezpečím (například potopou). Ty mnohdy ústí v opakování daného úseku třeba dvacetkrát. Ori zkrátka není oddychová skákačka, je dost náročná. Na druhou stranu, postupem času hádankám přijdete na kloub a pak už vás nic nezastaví, pocit zadostiučinění je tou největší odměnou. Škoda, že obtížnost nelze nastavit, to bychom totiž byli spokojeni úplně všichni.

Kouzelná atmosféra

Na E3 nás Ori and the Blind Forest uchvátilo nejenom perfektně se tvářící hratelností, ale také nádhernou grafikou, která je u takových her nedílnou součástí, podílející se na atmosféře a celkovém vyznění hry. Ta u Oriho samozřejmě funguje naprosto skvěle. Pestré barvy, již zmiňovaná hra světla a stínů, temné lesy, zelené paloučky, podvodní svět, pekelné skrýše Kurovy a odevšad pulzující energie, hravost, smysl pro fantazii a také detail. Všechny objekty a modely bytostí vypadají přesně tak, jak mají. Třeba i nevýrazným návrhem dokážou zaujmout a ve finále spolu s ostatními tvoří nádhernou směsici barev. Na Ori and the Blind Forest budete moct oči nechat.

O to víc zamrzí, že hra má i na Xbox One poměrně často problémy s poklesem snímkování. Nezřídka navíc k problémům dochází v těch nejméně vhodných situacích, jimiž jsou třeba sekvence vyžadující rychlé přeskakování či uhýbání. Na druhou stranu ale nejde o nic, co by nějakým razantním způsobem kazilo celkový dojem nebo dokonce znemožňovalo hraní. To rozhodně ne, ale vzhledem k výkonu Xbox One mohl titul běžet naprosto plynule. Alespoň si to tedy myslíme.

Moon Studios si v oblasti zvuku pohráli s Ori and the Blind Forest do nejmenšího detailu

Hry podobné Orimu často staví i na hudebním doprovodu a vůbec zvukové kulise. Již zmiňované Limbo budiž toho zářným příkladem, dalším a konkrétnějším třeba foukající vánice a vytí vlků v Never Alone. Moon Studios si i v této oblasti pohráli s Ori and the Blind Forest do nejmenšího detailu. Čeká vás atmosférická, pohlcující a dojemná hudba, naprosto nádherně korespondující s děním na obrazovce. O perfektním vypravěčském hlase už řeč byla. Dokonalost.

Dostupné pro: PC, X360, Xbox One
Žánr: Arkády | Logická plošinovka
Výrobce: Moon Studios
Začátek prodeje: 11. března 2015
  • Emotivní svět
  • Originální hádanky
  • Skvělá hratelnost
  • Audiovizuální zpracování
  • Diskutabilní obtížnost
  • Technické chybky

Ori and the Blind Forest očekávání předčil, a je tak jednou z nejlepších arkádovek poslední doby. Směle se může zařadit po bok v recenzi několikráte vzpomínaných titulů, navíc bude i určovat směr. Jedná se o neskutečně chytrou, nádhernou, citlivou a řemeslně výborně zpracovanou hru, která vám zahraje na city a vzbudí ve vás smysl pro krásu. Až na místy vyšší obtížnost a někdy ne úplně promyšlený systém ukládání ji nemáme co vytknout. Děkujeme Moon Studios za krásný herní zážitek a už teď se těšíme na další hry!