Original War - nadmíru originální válka

O tom, že je hra Original War z dílen brněnského Altar Interactive vskutku originální, jak už z názvu samotného vyplývá, jsme vás už přesvědčili dvakrát. Opomeneme-li však první letmé setkání se hrou, které probíhalo na základě exkluzivních screenshotů a artworků, pak až při návštěvě sídla firmy jsem se dozvěděl to podstatné o hře – o realtime strategii Original War.
O tom, že je hra Original War z dílen brněnského Altar Interactive vskutku originální, jak už z názvu samotného vyplývá, jsme vás už přesvědčili dvakrát. Opomeneme-li však první letmé setkání se hrou, které probíhalo na základě exkluzivních screenshotů a artworků, pak až při návštěvě sídla firmy jsem se dozvěděl to podstatné o hře – o realtime strategii Original War. Realtime strategie, ve které jde o stroj času a o mocnosti bojující o ložiska surovin na Sibiři počátkem čtvrtohor, mezi mamuty a divokými předchůdci lidí.

Screenshoty vs. samotné hraní - stejně tak se můžete nechat v autobazaru dvacetkrát povozit v kupovaném voze, ale těch několik stovek metrů, které s autem najezdíte sami, se nedá ničím nahradit. Ukončeme skrytou alegorii - jednoduše řečeno, tím pravým argumentem pro zjištění toho, jaká hra opravdu je, je samotné hraní a nic než hraní. Přímo od autorů hry se mi podařilo získat preview verzi, která svými několika misemi za Američany a Rusy dostatečně nastínila, jaká hra opravdu je.

Na počátku všeho byla budoucnost
Základem všeho je člověk - průměrných 80 kilo různé barvy, přesvědčení a názorů. Zatímco v jiných strategiích je těžiště hry přeneseno na spolupráci několika faktorů bez ohledu na individuality; Original War jde trochu jinou cestou. Je sice dobré, že vás "budoucnost" zásobuje surovinami potřebnými ke stavění či výrobě, ale pokud nemáte člověka, jenž by danou traverzou (například) vytýčil území pro stavbu budovy, je vám traverza stejně tak platná jako podrobná znalost mongolských renesančních básníků. "Povolání", pokud to tak lze vůbec nazvat, jsou ve hře čtyři (v pozdějších misích prý budou další specialisti, ale tak daleko preview nesahalo):
  • Voják – typická militantně represivní složka každého uskupení – mezi jeho přední vlastnosti patří boj a schopnosti s tím související – jeho plných kapacit však využijete především v opevnění. Na zkušenosti s řízením a bojem pak totiž závisí úspěch v boji – i pokud je na tom soupeř co do zbraní a štítů stejně. Odtud plyne rada – pěstujte si individuality, stanou se tak z nich výkonné pilíře vaší základny. Budete se na ně moci spolehnout jak v otázce obrany, tak i dobývání.
  • Inženýr – jde o klíčovou postavu rozvoje vaší základny. Je to jediná postava, která je schopna stavět či naopak demontovat stavby a budovy. Mimo toho dokáže infiltrovat nepřátelské stavení a "přebarvit" jej k obrazu svému. Čím znalejší (=čím více bodů experience) inženýr je, tím rychleji a spolehlivěji práci vykonává. Pochopitelně slouží inženýr i k přenášení beden se surovinami.
  • Vědec – zajímavá kombinace vynálezce s doktorem. Je to právě vědec, kdo je povoláván ke zraněnému a kdo je jakýmsi revitalizátorem vašeho týmu. Mezi jeho klíčové schopnosti patří tedy léčení, ovšem je hlavním větrem do plachet pokroku – totiž výzkumu. Opět je to vědec, kdo vynalézá úspornější pohony bojových i nebojových strojů, vynachází lepší zbraně a žene technologicky vaši skupinku kupředu. Nachází ložiska ropy, které mají z hlediska pohonu vozidel obrovský význam. Je to on, kdo vám odebere klacky z rukou a vloží vám do nich samopaly…
  • Mechanik – manuální složka na vaší cestě za úspěchem. Dalo by se skoro říci, že je jeho práce nevděčná – nosí rovněž bedny s rudami do hlavního stanu, vykonává více či méně zajímavé činnosti jako různá zedničina a podobně, mimo toho však dokáže opravit poškozené vozidlo, což je v tak absurdním čase a prostoru, ve kterém se OW odehrává, znalost takřka klíčová. Nemluvíme pak už ani o tom, že je to právě mechanik, kdo je potřeba k výrobě vozidla jako takového.
Tento systém dělá hru velmi zábavnou - je jednoduchý a přitom vše působí skutečně. Máte možnost měnit svým lidem povolání během hry, ale přitom každý člověk má jiné schopnosti a zvládá některé úkoly lépe než jiné. Můžete sice udělat z vojáka bez vědeckých zkušeností vědce a nasadit jej do výzkumu, ale skutečný vědec na jeho místě by podával rychlejší a spolehlivější výsledek, nehledě k tomu, že zkušený voják by zatím mohl posílit obranu vaší malé pevnosti. Ale lidské zdroje ve hře jsou omezené, a tak vám čas od času nezbude, než dát vědcům do rukou samopaly nebo naopak přinutit vojáky vyhrnout rukávy a vrhnout se do budování továrny – aspoň tím získají zkušenosti z dalších oborů činnosti, které se vám třeba budou v dalších misích hodit.

Tak – a párky došly…
Máte vojáky, máte inženýry, máte profesionální tým, který se dokáže o vaši středně velkou základnu postarat. Máte i vozidla, které dokáží mechanici opravit, a je to dobře. Každé vozidlo má však ale jednu vlastnost, kterou je třeba při kalkulaci s nasazením jednotky do boje promyslet – pohyb i střelba vozidla (rozuměj ve zkratce – provoz) stojí mnoho ropy, a té je omezené množství. Jistě víte, kam směřuji – východiskem z této situace jsou vědci, kteří vydumají ve svých norách pohon zvaný solární. Je fakt, že akumulátory buggin (nejjednodušší jednotka, kterou dokážete postavit – a to stejně až po vynalezení solárních motorů) se nabíjí pouze ve stavu klidu, je tedy třeba naplánovat dobře použití solárně poháněných jednotek v boji, neboť skupinové odumření několika jednotek současně kvůli energetické exploataci je stejně tragické jako například docházející střelivo (i když konkrétně to není případ Original War – zde jsem si docházení munice nevšiml).

Original WarOriginal War

Je potěšením sledovat svou skupinku gerojů, jak se dobrodružství od dobrodružství rozrůstají a získávají zkušenostní body, které jim pomohou být v daných činnostech zručnější a tedy především rychlejší, neboť o čas tu jde především. Nebo že by…?

Zatím je to jen preview…
…což mi brání dát hře nějaké hodnocení, byť formou slovních verdiktů. Preview verze, kterou jsem si mohl zahrát, byla bohužel zatím bez hudby a namluvení hlavních postav, což však hře na její atmosféře nic neubralo. Octl jsem se při hraní zpátky do doby, kdy jsem procházel pláněmi Dune 2 a budoval jednotky. Přiznám se, že mi zprvu myšlenka omezeného množství lidských zdrojů přišla jako těžko realizovatelná, Altaři se však se vším vypořádali s přehledem a grácií šaramantní šelmy – tedy čistou a precizní prácí.

Original WarOriginal War

Těším se na celou hru. Fantastický příběh, který hru doprovází, je jednou z mnoha esencí, bez které bych o hře nepsal tak, jak píšu. Přičteme-li nádhernou grafiku, která potěší oko, stojíme před hrou, která bude VELKÁ. Jsem přesvědčen, že si zamilujete unikátnost hry spočívající v omezených zdrojích, jsem přesvědčen, že si oblíbíte hlavního hrdinu (ať už za stranu Ruska či USA) a že budete jeho život prožívat jako by se jednalo o váš; věřím, že bude Original War opravdová pecka. Vánoce se mílovými kroky blíží a já se jen těším, až budu moci napsat recenzi na hru, jakou je Original War.

Diskuze (4) Další článek: Screenshoty: Settlers IV – žili byli a hospodařili

Témata článku: , , , , , , , ,