Overlord – pro soudek piva na smrt!

„Je dobré, být zlý,“ znělo motto legendární kobkařské strategie Dungeon Keeper. Roztomilí skřeti z nového titulu holandské společnosti Triumph slogan bez ostychu vykrádají a chraplavým hlasem navíc pokřikují „A je taky vtipné, být zlý, hic!“ Jaké kouzlo skrývá jedna z nejlépe vypadajících hybridních her budoucnosti?
Overlord – pro soudek piva na smrt!

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: Akční strategie
Výrobce: Triumph Studios (
http://www.triumphstudios.com/)
Distributor: Codemasters (
http://www.codemasters.com/)
Předpokládané datum vydání: 17. července 2007

Když je nějaké stvoření zakrslé, z úst mu táhne odérový hymnus na chemickou továrnu, uši by mu záviděl i mistr Yoda a jako poslední hřebíček do zkrachovalecké rakve se před ním schovávají i dívky na stránkách Playboye, nemůže si své přátele příliš vybírat. Když jej pak vlídně požádá o službu mocný černokněžník, může se skřítě přetrhat, jen aby vzbudilo dobrý dojem a uspokojilo svého nového zaměstnavatele. Nahrabat poklad do kapes, donést do magické věže a pak vyspravit její základy. Velí temný pán upálit nafoukané vesničany? Žádný problém, stejně jen ztřeštěně vřeští a tupě pobíhají kolem! A pokud dnes umlátíme dost ovcí dýněmi, možná si večer všichni zašpásujeme s vnadnou sukubou!

  
Vydrhnout podlahu jazykem a naleštit ušními lalůčky! * Takhle budete svítit, když nebudete poslouchat! * Výhra nadosah

Komandovat stohlavá vojska dnes dovolí celá řada strategií, ovšem formální vztah mezi velitelem a vojákem je něco jiného, než když hráč ukáže prstem na ohnivou jámu a jeho armáda fanatických posluhovačů do ní bez přemýšlení nahopsá. Na podobné myšlence se rozhodli postavit svou hru nizozemští Triumph Studios a nádavkem v ní skloubit nadsázku a humor her jako Dungeon Keeper nebo Evil Genius. Jejich odkaz předznamenává jediné – hráč bude zlý, bude ho to bavit a bude plundrovat nevinné vesničky s uličnickým šklebem na rtech. Všudypřítomný vtip má prostoupit celou hrou, a to nejen na úrovni příběhu nebo vtipných rozhovorů NPC konverzujících zásadně suchým anglickým humorem, nýbrž také po stránce stylizované grafiky, komicky poskakujících skřetů a jejich nekonečnému dovádění. Je třeba ale začít od začátku, jako každou pohádku o zlotřilém čaroději.

Nejprve někdo zvedl kámen. Pak druhý, další a nakonec kolem poskakovala desítka škaredých bytostí těšících se z toho, co zrovna vyhrabali – svého pána. Hráč je Vladařem, probouzí se ze staletého spánku pod sutinami kouzelnické věže a dozvídá se své poslání od prastarého skřeta, který připomíná exponát z muzea nižších nemrtvých. Narl, jak se svrasklý stařešina jmenuje, vysvětluje, že původního pána věže přemohla sedmička hrdinů, jež se nyní vrátili do svých sedmi vesnic a díky svému hrdinství nyní žijí prostopášným životem. Malý hobit například natolik propadl dobrému jídlu, že je z něj takřka dokonalá koule, zatímco ctnostný paladin si pořídil harém s kompletním vybavením i záložními tanečnicemi. Je na čase povstat z popela, naučit se jako správný zloun pořádně žhnout očima a se zbytkem svých podřízených nastolit pořádek. Ať již po dobrém, nebo po zlém!

  
Stane se hráč obávaným Vladařem? * A jdeme válcovat dálnici Praha - Brno * Zkameni tenhle troll na sluníčku?

Morální volby po hráči v minulosti již několik her vyžadovalo, nicméně ať již padla volba na dobro nebo zlo, ta druhá strana mu byla vždy odepřena. Overlord řeší situaci elegantně tak, že hráče nutí být zlý v každém případě, pouze dovoluje rozhodnout, zdali ve výsledku bude pálit vše, co mu přijde pod žhnoucí nohu, nebo si některé obyvatele fantastického světa podmaní a dále se o ně bude starat. To by mu mělo otevřít všechny možnosti hry na první zátah, takže se k ní nebude nutné poněkolikáté nudně vracet, aby vydala skutečně všechno, co v sobě má.

  
Cokoliv se dá sníst skřeti rozeberou * Vypadá drsně, ale bez skřetů by byl ztracený * Čas na přesnídávku

O vesničany se budeme moci starat, ale o svou osobní armádu budeme muset! Skřetí komanda o deseti a později až padesáti nestvůrách jsou základním hybným prvkem této akční strategie, který je zároveň poměrně novátorský. Ačkoliv se sám hráč v roli Vladaře může vydat prozkoumávat svět a dávat do nosu nepřátelům svým sauronovským palcátem, brzy narazí na zeď logických hádanek a zdánlivě neporazitelných monster, kterou před něj postavili návrháři. Je třeba odtáhnout těžký předmět? Spustit padací most, ovšem nelze se dostat na druhou stranu řeky? Nebo jen rozptýlit vesničany a ukrást jejich zlato? K tomu všemu poslouží skřeti! Jedním tlačítkem se malá armáda přivolává k Vladaři, druhým posílá na určené místo a několika dalšími se intuitivně určují akce, které mají pohůnci vykonat. Rozverné démony je však nutné bedlivě kontrolovat. Díky umělé inteligenci poplatné humoru hry se mají tendenci neustále rozbíhat do všech stran a v zájmu dobré zábavy plundrovat širé okolí, rabovat zemědělská pole a vyprazdňovat soudky s pivem do svých chřtánů.

Ačkoliv jsou to stvoření tupá jako meč po dnu mlácení do kolejnice, skřeti se nebudou věnovat pouze primitivnímu boji. Zajímavé puzzly by měli hráče u obrazovky udržet na 30 až 40 hodin lineárního sledu jednotlivých misí, přičemž velmi často se bude nutné zamyslet, jak co nejlépe využít prostředí a omezeného počtu svěřených sluhů. Ty může vyvolat pouze na určitých místech, ke kterým je nutné se dostat, a navíc jsou z počátku zoufale slabí. S uplývajícím plundrováním si ale získávají zkušenosti a především výbavu. Z padlých protivníků oškubávají brnění, zbraně nebo jim dokonce stačí nasadit si na hlavu dýni či lebku omláceného zvířete. Takto posílení a vyburcovaní jedinci již třeba dokáží pohnout s obrovskou bednou, která brání postupu dále.

  
Trocha farmaření po akci... * ...nebo si uděláme akci na poli! * Prvomájový průvod rudoarmějců

Jelikož autoři znají všechna zákoutí hry, podařilo se jim dohrát betaverzi za 20 hodin, což není špatný výsledek. Běžný hráč ale bude muset odhalit, na co se hodí modrá varianta skřetů, jež umí kouzlit a brodit se vodou, zelená schopná nepozorovaně proklouznout před očima protivníků nebo červená metající ohnivé koule. Na své výpravy se bude Vladař vydávat prostřednictvím srdce své věže, v němž se ukrývá teleport přenášející tohoto antihrdinu do různých částí světa. Většina úrovní se bude odehrávat v exteriérech, ale občas se představí i temné kobky plné prohnilých hrdinů zaměřené více na boj. Sám Vladař může vždy přispět svým palcátem do bojového mlýna nebo použít jedno z atraktivních kouzel, jež se budou odemykat v průběhu hry. Jedno takové například dokáže poštvat dva protivníky proti sobě. Ačkoliv bude Overlord lineární záležitostí, umožní trochu volnosti skladbou misí. Některé z nich nebude nutné v rámci dohrání kampaně absolvovat, nicméně pokud bude hráč chtít opravit zděděnou věž do poslední rohaté věže a naplnit komnaty s poklady, otevírají se mu široké brány doplňkových minipříběhů.

Humor zde není pouhým kosmetickým doplňkem, ale přímo stavebním kamenem hratelnosti. Triumps Studios se neustále snaží mít na obrazovce něco, čemu se bude hráč šklebit. Ať již je to dvojice potrhlých strážných konverzujících v animaci nebo opilecká chůze skřetů v akci, vždy zde bude nadsazené ospravedlnění pro padoušskou akci. Navzdory vtipnému zasazení totiž bude možné (nikoliv však nutné) podpalovat bezbranné civilisty, ovce nebo masakrovat magický stvoření. Ovšem takový jednorožec nebo obr rozhodně nepadne na záda jen tak bez boje!

  
Já už se letos koupal, šéfe * Chvilka fanatického uctívání * Leskne se to, odneste to do pokaldnice!

Hra jako Overlord, jež je sama experimentem, přímo vybízí k pokusům na poli multiplayeru. Jelikož však může mít každý Vladař pod velením až 50 pohůnků, bude hra více hráčů kvůli čistě technologickým důvodům omezena na pouhé dva. Mód Slaugter postaví dva vládce proti sobě a oba se budou muset snažit, aby co nejrychleji vycvičili své svěřence nebo jednoduše překvapili protivníka nějakým zákeřným způsobem. V Pillage jde zase o zlato, jeho kradení a kupení v soukromé pokladnici, kterou však bude nutné hlídat. Pokud by i to bylo málo, nabídne své služby kooperativní hra dvou Vladařů v původní kampani. Overlord se chystá zaútočit na naše temné já i bránice již v červnu, a to v podobě dokonale uzpůsobené pro ovládání myší i gamepadem konzole Xbox 360.  

Na co se těšíme
  • Desítky střetů poslušných na slovo
  • Suchý anglický humor na každém kroku
  • Všudypřítomná nadsázka
  • Stylizovaná grafika
  • Upalování vesničanů
Čeho se bojíme
  • Komplikované ovládání
  • Chrabří hrdinové bez bázně a hany

Svěží mix žánrů, který si nezakládá pouze na neotřelém způsobu komandování osobní armády skřetů a na hře za temnou stranu, ale do popředí staví také pořádnou dávku humoru a nadsázky. A to se v dnešní době technicky nadupaných a smrtelně vážných titulů vidí málokdy.

Jak se těšíme: 86 %

Nejnovější komentáře