Overwatch: to nejlepší od Blizzardu formou FPS (recenze)

Blizzard máme spojený s Diablem, Starcraftem a Wowkem. Ke kultovní trojici si teď ale, prozatím tužkou, připíšeme ještě Overwatch.

Společnost Blizzard Entertainment byla založena v roce 1991 a za skoro třicetiletou dobu své existence se dokázala vyprofilovat v jednoho z předních vývojářů počítačových her orientovaných na multiplayer. V současnosti si ji spojujeme především se sériemi Diablo, Starcraft a World of Warcraft, v budoucnu však bude dost možná rovnocenně vnímaným počinem i novinka Overwatch.

Ta je hned ve dvou ohledech velkým poprvé Blizzardu, protože představuje jednak novou herní značku po 18 letech, jednak vůbec první first-person střílečku společnosti. Tenhle skok do neznáma ale zjevně tak úplně skokem do neznáma nebyl, neboť Overwatch představuje velmi konzistentní FPS multiplayerovku, která bude schopná konkurovat i žánrovým velikánům.

20141108025711a0dxq9b0bhi5qu4d.jpgEAza98W.jpgMei_008.jpg

Příběhové pozadí

Overwatch, přestože je čistě multiplayerovou záležitostí, disponuje příběhem. Nikoliv však plnohodnotným, nýbrž jen jakýmsi nastíněním, obrysy, které vysvětlují následný boj obou frakcí. Tak tedy: skupinka Overwatch postaviček byla kdysi stvořena OSN s cílem zničit roboty, kteří převzali moc na zemi. Původně posloužila dobře, jejich sláva je však tu tam. V současnosti virtuálního světa tak postavy bojují mezi sebou, se žoldáky a dalšími, kteří se v pokrouceném světě pohybují. Na Magnesii za prózu to rozhodně není, ale alespoň když hrajete, máte pocit, že nejde o mechanické boje, nýbrž o cosi, co má nějaký podtext. Budete-li navíc pozorní, můžete najít příběhové odkazy přímo na mapách ztvárněné plakáty, billboardy, a tak dále.

 

Overwatch, přestože je čistě multiplayerovou záležitostí, disponuje příběhem

Příběhu jsme možná věnovali až přespříliš prostoru, protože ten v Overwatch rozhodně prim nehraje. Naopak – tady jde o to rychle projet seznamovací tutoriál a rovnou se pustit do boje s živými protivníky. Právě v tom totiž tkví absolutně největší síla hry – v její hratelnosti.

overwatch_screenshot_13.jpg

Neustále se měnící, ale vyvážená hratelnost

Overwatch působí perfektně vyváženě. A to díky (možná spíš navzdory přítomnosti) 21 postavám, ze kterých si budete moci vybrat tu svou. Každá je osobitá, a to nejen schopnostmi (základní dělení je na útočné, obranné, podpůrné a těžkou sílu), vzezřením, ale i přístupem, který při zvolení musíte praktikovat. Některé postavy jsou totiž schopné útočit jen na blízko / dálku, jiné se dokážou pohybovat díky jetpacku vertikálně, další jsou schopny proměnit se v bestiální monstrum, jiné uzdravovat na dálku, jiné na blízko, pár z nich umí nastražovat nášlapné miny, přitahovat si ostatní na dálku, teleportovat se, atd.

Přehledně popsat každou postavu nemá smysl, podstatné je, že jejich odlišnost nesmírně ovlivňuje každý zápas – takže pokud vám v týmu bude na začátku kola chybět medik či snajpr, hodně to pocítíte. A tohle platí pro každou postavu. Vyváženost, schopnost využívat veškeré přednosti postav, zároveň ale umět včas postavu do dalšího kola změnit a převzít roli někoho jiného dle aktuálního stavu bitvy, to je klíč k úspěchu. Snoubí se tu tak nejen pestře nastavený pasivní systém, ale i hráčský, aktivní um – a teď nám povězte, co může být lepšího? Nic.

overwatch-bastion-screenshot-001_1920.0.jpgOverwatch-Hearthstone-and-HotS-Announcements-Planned-for-PAX-East-473179-3.jpgpaxeast_06.jpg

Alfou Overwatch jsou dokonale načrtnuté postavy, které dosáhnou svého potenciálu teprve ve správných rukou, omegou potom mapy a herní režimy. To jsou oblasti, kde by titul možná zasloužil ještě menší boost. Herní módy jsou čtyři (assault, escort, hybrid a control), což by samo o sobě nebylo málo, kámen úrazu však spočívá v jejich podobnosti. Podstatou každého z nich je totiž ovládnutí kontrolních bodů – v escortu k tomu pak připočtěte převoz pokladu. Byť forma „kontroly vytyčených bodů“ hře perfektně sedí a působí dostatečně dynamicky, standardní výbava v podobě capture the flag, last man standing a další rozhodně chybět nemusela. Škoda.

Overwatch-6-1024x640.jpg

Teď ještě k mapám. Těch je v základu 12, přičemž pro každý režim jsou určeny tři z nich. A právě v tom shledáváme problém, protože, kdyby se všech 12 točilo pro každý herní režim, výsledný dojem by byl rozhodně pestřejší než v případě třech pro jeden mód. Nižší počet map vynahrazuje jejich design. Jen u mála her jsme se setkali s tak dobře navrženými arénami – Overwatch mapy mají totiž neuvěřitelný potenciál co do způsobů boje a jejich objevování a kombinování. Překvapovat nepřátele můžete obcházením klíčových pozic, vertikálním pohybem, hledáním různých skulinek, atakem zezadu či sniperských pozic, a tak dále. V kombinaci s pestrými postavami, a tudíž přístupy k hraní, se z toho stává nesmírně návyková směsice s nepřeberným množstvím alternativ!

Pestrobarevný svět

V Overwatch samozřejmě nechybí levelovací systém, sbírání odměn v podobě truhliček, v nichž se skrývá celá plejáda objektů a featur (tanečky, obleky, hráčská loga, tagy, skiny, a další upgrady pro vaši postavu), možnost týmové komunikace, stylové killcamy, možnost hodnotit nejlepšího hráče na konci každého kola, a tak dále. Trochu nám vadila nepřehlednost a nemožnost nahlédnout celkové statistiky. Z čistě technického hlediska – matchmaking je rychlý a samotná hra nádherně plynulá. Testovali jsme verzi pro Xbox One a s lagy jsme problém nezaregistrovali ani jedinkrát.

reaperscreenshot002.2hbaf.jpgscreenshot_15-10-27_13-21-45-000.jpgTRCR07.jpg

Celková stylizace Overwatch na první pohled připomene Team Fortress. A to nejen barvami, ale i komiksovým ztvárněním světa. Grafika a styl je samozřejmě záležitost osobního vkusu, nám nějak nevadila, zároveň nás ale ani zvlášť neohromovala. Ale to nevadí – to, co se skrývá pod povrchovou slupkou, je totiž daleko podstatnější. Zvlášť v případě, kdy je ono jádro kvalitní.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Týmová střílečka
Výrobce: Blizzard Entertainment
Začátek prodeje: 24. května 2016
  • Vyvážená hratelnost
  • Pestré postavy
  • Osobitý styl
  • Budoucí potenciál
  • Málo map
  • Velká podobnost režimů

Overwatch je nejen skvělou syntézou řemeslného umu a her Blizzardu, ale také titulem, který absorbuje to nejlepší z her ostatních. Proto tu najdete pestré postavy jako v Diablu, nádherný svět jako ve Warcraftu, horizontálně-vertikální boje jako v Shadowrunu, řežbu na blízko jako v Doomu či inspiraci ve stylizaci Team Fortress 2. Výsledný produkt je i přes nacucanost vlivy osobitou hrou s perfektní hratelností. Vřele doporučujeme!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A