Overwatch: to nejlepší od Blizzardu formou FPS (recenze)

Blizzard máme spojený s Diablem, Starcraftem a Wowkem. Ke kultovní trojici si teď ale, prozatím tužkou, připíšeme ještě Overwatch.

Společnost Blizzard Entertainment byla založena v roce 1991 a za skoro třicetiletou dobu své existence se dokázala vyprofilovat v jednoho z předních vývojářů počítačových her orientovaných na multiplayer. V současnosti si ji spojujeme především se sériemi Diablo, Starcraft a World of Warcraft, v budoucnu však bude dost možná rovnocenně vnímaným počinem i novinka Overwatch.

Ta je hned ve dvou ohledech velkým poprvé Blizzardu, protože představuje jednak novou herní značku po 18 letech, jednak vůbec první first-person střílečku společnosti. Tenhle skok do neznáma ale zjevně tak úplně skokem do neznáma nebyl, neboť Overwatch představuje velmi konzistentní FPS multiplayerovku, která bude schopná konkurovat i žánrovým velikánům.

Příběhové pozadí

Overwatch, přestože je čistě multiplayerovou záležitostí, disponuje příběhem. Nikoliv však plnohodnotným, nýbrž jen jakýmsi nastíněním, obrysy, které vysvětlují následný boj obou frakcí. Tak tedy: skupinka Overwatch postaviček byla kdysi stvořena OSN s cílem zničit roboty, kteří převzali moc na zemi. Původně posloužila dobře, jejich sláva je však tu tam. V současnosti virtuálního světa tak postavy bojují mezi sebou, se žoldáky a dalšími, kteří se v pokrouceném světě pohybují. Na Magnesii za prózu to rozhodně není, ale alespoň když hrajete, máte pocit, že nejde o mechanické boje, nýbrž o cosi, co má nějaký podtext. Budete-li navíc pozorní, můžete najít příběhové odkazy přímo na mapách ztvárněné plakáty, billboardy, a tak dále.

Overwatch, přestože je čistě multiplayerovou záležitostí, disponuje příběhem

Příběhu jsme možná věnovali až přespříliš prostoru, protože ten v Overwatch rozhodně prim nehraje. Naopak – tady jde o to rychle projet seznamovací tutoriál a rovnou se pustit do boje s živými protivníky. Právě v tom totiž tkví absolutně největší síla hry – v její hratelnosti.

Neustále se měnící, ale vyvážená hratelnost

Overwatch působí perfektně vyváženě. A to díky (možná spíš navzdory přítomnosti) 21 postavám, ze kterých si budete moci vybrat tu svou. Každá je osobitá, a to nejen schopnostmi (základní dělení je na útočné, obranné, podpůrné a těžkou sílu), vzezřením, ale i přístupem, který při zvolení musíte praktikovat. Některé postavy jsou totiž schopné útočit jen na blízko / dálku, jiné se dokážou pohybovat díky jetpacku vertikálně, další jsou schopny proměnit se v bestiální monstrum, jiné uzdravovat na dálku, jiné na blízko, pár z nich umí nastražovat nášlapné miny, přitahovat si ostatní na dálku, teleportovat se, atd.

Přehledně popsat každou postavu nemá smysl, podstatné je, že jejich odlišnost nesmírně ovlivňuje každý zápas – takže pokud vám v týmu bude na začátku kola chybět medik či snajpr, hodně to pocítíte. A tohle platí pro každou postavu. Vyváženost, schopnost využívat veškeré přednosti postav, zároveň ale umět včas postavu do dalšího kola změnit a převzít roli někoho jiného dle aktuálního stavu bitvy, to je klíč k úspěchu. Snoubí se tu tak nejen pestře nastavený pasivní systém, ale i hráčský, aktivní um – a teď nám povězte, co může být lepšího? Nic.

Alfou Overwatch jsou dokonale načrtnuté postavy, které dosáhnou svého potenciálu teprve ve správných rukou, omegou potom mapy a herní režimy. To jsou oblasti, kde by titul možná zasloužil ještě menší boost. Herní módy jsou čtyři (assault, escort, hybrid a control), což by samo o sobě nebylo málo, kámen úrazu však spočívá v jejich podobnosti. Podstatou každého z nich je totiž ovládnutí kontrolních bodů – v escortu k tomu pak připočtěte převoz pokladu. Byť forma „kontroly vytyčených bodů“ hře perfektně sedí a působí dostatečně dynamicky, standardní výbava v podobě capture the flag, last man standing a další rozhodně chybět nemusela. Škoda.

Teď ještě k mapám. Těch je v základu 12, přičemž pro každý režim jsou určeny tři z nich. A právě v tom shledáváme problém, protože, kdyby se všech 12 točilo pro každý herní režim, výsledný dojem by byl rozhodně pestřejší než v případě třech pro jeden mód. Nižší počet map vynahrazuje jejich design. Jen u mála her jsme se setkali s tak dobře navrženými arénami – Overwatch mapy mají totiž neuvěřitelný potenciál co do způsobů boje a jejich objevování a kombinování. Překvapovat nepřátele můžete obcházením klíčových pozic, vertikálním pohybem, hledáním různých skulinek, atakem zezadu či sniperských pozic, a tak dále. V kombinaci s pestrými postavami, a tudíž přístupy k hraní, se z toho stává nesmírně návyková směsice s nepřeberným množstvím alternativ!

Pestrobarevný svět

V Overwatch samozřejmě nechybí levelovací systém, sbírání odměn v podobě truhliček, v nichž se skrývá celá plejáda objektů a featur (tanečky, obleky, hráčská loga, tagy, skiny, a další upgrady pro vaši postavu), možnost týmové komunikace, stylové killcamy, možnost hodnotit nejlepšího hráče na konci každého kola, a tak dále. Trochu nám vadila nepřehlednost a nemožnost nahlédnout celkové statistiky. Z čistě technického hlediska – matchmaking je rychlý a samotná hra nádherně plynulá. Testovali jsme verzi pro Xbox One a s lagy jsme problém nezaregistrovali ani jedinkrát.

Celková stylizace Overwatch na první pohled připomene Team Fortress. A to nejen barvami, ale i komiksovým ztvárněním světa. Grafika a styl je samozřejmě záležitost osobního vkusu, nám nějak nevadila, zároveň nás ale ani zvlášť neohromovala. Ale to nevadí – to, co se skrývá pod povrchovou slupkou, je totiž daleko podstatnější. Zvlášť v případě, kdy je ono jádro kvalitní.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Týmová střílečka
Výrobce: Blizzard Entertainment
Začátek prodeje: 24. května 2016
  • Vyvážená hratelnost
  • Pestré postavy
  • Osobitý styl
  • Budoucí potenciál
  • Málo map
  • Velká podobnost režimů

Overwatch je nejen skvělou syntézou řemeslného umu a her Blizzardu, ale také titulem, který absorbuje to nejlepší z her ostatních. Proto tu najdete pestré postavy jako v Diablu, nádherný svět jako ve Warcraftu, horizontálně-vertikální boje jako v Shadowrunu, řežbu na blízko jako v Doomu či inspiraci ve stylizaci Team Fortress 2. Výsledný produkt je i přes nacucanost vlivy osobitou hrou s perfektní hratelností. Vřele doporučujeme!

Diskuze (1) Další článek: FIFA 17 oficiálně odhalena, poběží na enginu Frostbite