Pán Prstenů: Dvě věže – recenze filmu

Musíme vynést do nebe to dílo, které způsobilo v kinech úplné šílenství, že ano Milášku. Ne, jsme kritici, naší povinností je na něm najít všechny ty zlé, škaredé chyby, glum. Ale ten film byl tak pěkný Milášku! Ne, je to obyčejný film, glum!... Začal nám další rok ve znamení Prstenu. Právě teď v našich kinech jeden film vládne všem.
Pán Prstenů: Dvě věže – recenze filmu

The Lord of the Rings: The Two Towers (2002), New Line Cinema
Režie: Peter Jackson
Hrají: Elijah Wood, Sean Astin, Viggo Mortensen, Ian McKellen, Christopher Lee, Billy Boyd, Liv Tyler, John Rhys-Davies, Dominic Monaghan, Brad Dourif, Orlando Bloom, Cate Blanchett, Karl Urban, Andy Serkis

Už jsem zažil vyprodanou půlnoční premiéru, na Hvězdných Válkách – Epizodě 2 byly dokonce vyprodány celé dva sály (upřímně lituji a obdivuji ty fanoušky, kteří vykoupili lístky do sálu s dabovanou verzí). Tentokrát byly tři největší sály v Brněnském Špalíčku vyprodány hodně dlouho před dnem premiéry a tak nakonec bylo zajištěno promítání ještě v dalších dvou sálech – které se také vyprodaly. Co se tím snažím naznačit – z trilogie Pán Prstenů Petera Jacksona se stalo něco víc, než jen kult. Pán Prstenů se stal módou (doslova – někteří lidé přišli na premiéru v dobových kostýmech, ozbrojeni meči) a je opravdu těžké nový film objektivně zhodnotit, když jsem se na vlastní oči přesvědčil, že mezi vámi převládají fanoušci či přímo fanatici, pro které jde o vrchol současné kinematografie. Snad mi můj úděl trochu usnadní skutečnost, že sám jsem takovým fanouškem.

Snažit se zde rozebírat příběh filmu nemá smysl – jednak věřím, že jej drtivá většina z vás zná a pak: od minulého dílu se toho zas tak moc nezměnilo. Svět Středozemě pořád stojí na prahu zkázy, skupina odvážných se jí stále snaží čelit a ten nestatečnější z nich pořád nese proklatý Prsten do říše Zla, kde jedině se dá zničit. Zásadní rozdíl oproti prvnímu filmu, Společenstvo Prstenu, spočívá v prohloubení a zesílení všech aspektů příběhové linie. Válka začala, takže místo „drobných“ střetů a bojových scén druhý díl nabízí mnohem zuřivější a větší konflikty, které vrcholí monumentální půlhodinovou bitvou o tvrz Hermův žleb – což je zřejmě nejpůsobivější davová bojová scéna v současné kinematografii, překonávající nálet z filmu Pearl Harbor i finále Epizody 2 (v tomto bodě možná nebudou všichni souhlasit, že). Každopádně je druhý film mnohem výpravnější (i když fascinující krajina Nového Zélandu už nemůže být hezčí, než jsme ji viděli v prvním filmu), akčnější a fanouškovi utečou ty tři hodiny ještě rychleji, než před rokem u Společenstva.

Pán prstenů 2 Pán prstenů 2  Pán prstenů 2

S tím, co jsem teď napsal, musí být každému jasné, že Dvě věže jsou něco mimořádného. Protože předchozí film, Společenstvo prstenu, byl oslavován jako mimořádné epické dílo nevídaných rozměrů. A druhý díl je dvakrát takový? Ano. Těžko se slovy vypovídá působivost scén, vymyšlených panem Tolkienem a tak krásně podaných panem Jacksonem. Poslouchání soundtracku samo o sobě nevypoví, jak nádherně zapadá kouzelná (doslova) hudba Howarda Shorea k obrazu, který by správně měl jakoukoliv hudbu zatlačit mimo vnímání diváka. A obrovská poklona patří hercům (jak kdosi krásně napsal – v tom filmu nehraje žádný Ian McKellen , je tam jenom Gandalf), maskérům a výrobcům té obrovské tuny rekvizit a zbraní, protože od prvního nože do poslední spony na opasku vypadají Dvě věže jako dokumentární film ze Středozemě mistra Tolkiena.

Nuže úvodní omáčku a základní popis filmu (ohromující podívaná) máme za sebou, pojďme se bavit konkrétněji. Pokud jste film ještě neviděli, možná byste si měli zbytek článku nechat na později, i když nebudu záměrně prozrazovat žádná překvapení, pár bych vám jich zkazit mohl.

Jedním z nejvděčnějších námětů diskuzí je věrnost filmů knižní předloze. Jako předtím, i zde se Peter Jackson nedržel knihy jako bible – spíš jako výborného scénáře, který potřebuje od režiséra poněkud tvořivější přístup. V praxi to znamená, že skalní fanatici budou opět vyčítat absenci mnoha drobností z knihy (můj názor na tyhle lidi je, že jednak demonstrují svoji dokonalou znalost díla na hranici vychloubání a pak jsou mezi nimi tací, kteří knihy trilogie považují za skutečný ekvivalent Bible a jakékoliv změny jsou pro ně svatokrádeží) a pochopitelně také nevhodnost a nesmyslnost věcí, které si Jackson přidal sám. Nechci tímhle říct, že jsou všechny změny bezchybné, jen mne unavuje přehnaná rýpavost některých jedinců.

Co je podle mého názoru skutečný problém? Hodně se mluvilo o love story Aragorna a Arwen. Zatímco v prvním filmu z ní mohli mít radost všechny romantičtější duše, ve Dvou věžích je tato láska poněkud násilně ukončena, aby se jedna z postav mohla zamilovat do někoho jiného. Nevadí mi, co se stalo Arwen, považuji scénu jejího odchodu za jedno z emotivně nejpůsobivějších míst filmu. Vadí mi, že Aragorn by v rámci své postavy a její vážnosti měl projevovat trochu víc žalu a úcty k citu, který pro něj býval vším – a ne se poměrně brzo začít dívat po jiných. Připadá mi, že to kazí „kladnost“ jeho postavy. Ale možná je to jenom proto, že je koneckonců pouze slabý člověk, jak nám ve filmech dokola opakují všechny ostatní rasy.

Dalším slabým místem jsou triky, které se nepovedly tak, jako ty ostatní. Je nepříjemné, když se díváte na film, ve kterém vedle sebe kontrastují nejúžasnější efekty, jaké jste kdy viděli (skupinové bitvy, Glum, Balrog atd.) s triky, lehce připomínajícími seriál Arabela nebo filmovou produkci 80-tých let. Neříkejte, že jste si takových „nepovedených“ triků nevšimli. Mezi nejtrapnější řadím jednoznačně proměnu krále Theodéna z vysušené zombie do čilého staříka v průběhu několika málo sekund – ta proměna byla na místě, ale nevypadalo by to lépe, kdyby třeba sklonil hlavu a pak tvář ukázal již proměněnou? Jak pozorujete násilné vyhlazování jeho vrásek, je to jako animace ze starých loutkových filmů a já se vůbec nedivil smíchu, který při téhle scéně zaplavil promítací sál (navíc je okolo téhle scény vážně až moc patosu). Do stejné kategorie pak patří některé další efekty, přičemž hodně nepřirozené jsou některé kompozice, například detailní záběry na hobity, nesené Stromovousem. I ta voda, která zavlaží Železný pas, v mnoha záběrech příliš ukazuje svůj digitální původ a víc než tekutinu připomíná mlžné efekty, které známe z počítačových her využívajících nejnovějších grafických karet. Do jiné kategorie pak patří triky, které prostě vypadají příliš nepřirozeně – sem spadají především postavy Entů, Vrrků a bohužel i Nazghůlů. Pro Epizodu 2 Hvězdných válek byli najmutí odborníci na anatomii (nejen) lidského těla, kteří ve spolupráci s tvůrci triků vdechli robotům a mimozemšťanům poněkud organičtějšího ducha – škoda, že se totéž nepodařilo ve stejné míře i zde. Například takový Olifant je ale bezchybný. Pokud máte pocit, že filmu křivdím, pak se podívejte na draky z Království ohně nebo na Pterodaktyly z Jurského parku 3 a porovnejte si to, co uvidíte, s Nazghůlem.

Pán prstenů 2 Pán prstenů 2  Pán prstenů 2 Pán prstenů 2

Musím ale zopakovat, že těch povedených (víc než jen to) triků je ve filmu mnohem víc než nepovedených a tak jsou moje předešlé výtky skutečně jen zdůrazněním, že v tak dokonale trikově zvládnutém filmu je pár slabších míst jako pěst na oko.

Navíc - ačkoliv to tak mnoho lidí nepochybně vnímá, Pán Prstenů není jen samoúčelná honba za výpravou a ohromujícími efekty. Je to především monumentální příběh, tvořený skupinou mimořádných postav. Proto je zcela nenapadnutelným opěrným bodem celého filmu výkon herců, kteří zkrátka nemají sebemenší chybičku. Nikdy jsem neviděl film, ve kterém bych si zamiloval každičkou postavu – až teď. Kromě nadpozemského Gandalfa bych rád upozornil na mimořádně působivou slzu, která stéká po tváři Červince, když pohlédne na armádu Sarumana, která se chystá zničit bývalý Červivcův domov. A vůbec – ačkoliv to zní nepravděpodobně, nové postavy a noví herci jsou stejně dobří jako ti, které již známe z minulého dílu. Ať je to lehce sebestředný král Theodén, zmíněný Červivec, Boromirův bratr či Peter Jackson ve své vteřinové scéně v Helmově žlabu – všichni jsou přesvědčiví a bezchybní. Díky nim je příběh filmového Pána Prstenů tak silný, že uková diváky do sedadel a nedovolí jim nepřijít se napřesrok podívat, jak to všechno dopadne. Vzhledem k tomu, že Jackson označil závěr knižní trilogie za příliš optimistický, můžeme asi čekat nejedno překvapení. Každopádně: jsme již za polovinou cesty, dva ze tří filmů máme za sebou.

Pro tento okamžik se musíme spokojit s nadčasovými scénami vnitřního Glumova boje sám se sebou, jeho a Samovy konverzace na téma vaření, bitvy u Helmova žlebu a především jejího finále, pohledu na Černou bránu a mnoha dalšími nezapomenutelnými okamžiky, které nám přinesly Dvě věže.

Kamera: 9/10
Efekty: 9/10
Zvuk: 10/10