Pandemie posílila řady hráčů, březnová poptávka překonala i Vánoce

V prodejích konzolí vládne PlayStation 2, nejvýdělečnější hrou je GTA V.

Až dvě a půl miliardy lidí po celém světě tráví čas hraním videoher. Podle průzkumu společnosti Deloitte tak nejčastěji činí na mobilních telefonech, na které připadá 47 % celkového herního času. V březnu vlivem pandemie navíc přibylo hráčů, na největším herním portálu Steam meziročně o 36,7 %. Karanténní opatření se promítla i do poptávky po konzolích, počítačích a příslušenství. Jen v Česku se jejich prodeje podle České spořitelny vyrovnaly tradičně nejsilnějšímu období před Vánoci. Podle distributora elektroniky eD system stouply v březnu prodeje herních počítačů zhruba o třetinu.

Herní průmysl je jedním z mála odvětví, do kterého se pozitivně promítla současná karanténní opatření. Například největší herní portál Steam zažil během března rekordní období, kdy oproti únoru vzrostl počet současně aktivních uživatelů o více než čtyři a půl milionu (o 24 %). V meziročním srovnání s loňským březnem však přírůstek činí 36,7 %. „Průměrnému hráči je 34 let, a zatímco ženám je v průměru šestatřicet, hrající muži jsou průměrně o čtyři roky mladší. Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 % všech hráčů videoher,“ uvádí Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Souboj herních zařízení

Hlavním nástrojem pro hraní her jsou podle průzkumu společnosti Deloitte mobilní telefony, na kterých trávíme 47 % herního času. Zhruba 27 % patří konzolím, 22 % počítačům. „Průměrný hráč stráví hraním šest až sedm hodin týdně, přičemž vedou právě mobilní hry. Ty jsou často navrhovány tak, aby je hráči hráli opakovaně a v pravidelných intervalech. V kombinaci s dostupností mobilních zařízení v populaci, kdy mobilní telefon má u sebe téměř každý, získávají stále větší podíl na celkovém trhu online her,“ vysvětluje Filip Mikel, manažer v oddělení auditu a specialista na sportovní problematiku společnosti Deloitte. Na oblibě ale získávají i herní zážitky ve virtuální realitě, současné prvenství v prodejích drží Oculus Rift S.

Nákupy během pandemie

Karanténa se promítla i do prodejů herního vybavení. „Naše herní počítače LYNX se od začátku roku prodávají dvakrát více než loni. Růst poptávky jsme pocítili díky protiepidemickým opatřením, ale i díky příchodu zajímavých novinek. Meziročně o 44 % vzrostl prodej základních desek pro stavbu počítačů, o 15 % poskočil také prodej grafických karet,“ říká Michal Útrata, business unit manažer distributora elektroniky eD system. Celkové prodeje herních počítačů a notebooků se podle údajů společnosti v březnu meziročně zvýšily o 28 %. Nárůst poptávky potvrzují i data České spořitelny.

MGN_1280x720_60429P00-ZJYRD.jpg

Za běžné situace je nejvytíženější období z hlediska nákupů herního zboží předvánoční doba. Letošní březen se však v tržbách u některých věkových kategorií rovnal prosinci a u jiných jej dokonce překonal. U nejnáruživějších nakupujících ve věku 20-29 let byl nárůst oproti únoru více než padesátiprocentní,” říká hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Nedostižné PlayStation 2

Historicky nejúspěšnější konzolí je PlayStation 2 uvedená na trh v roce 2000, a to se 157,7 milionů celosvětově prodaných kusů. K největšímu množství hráčů se tato konzole dostala v Evropě díky 55,3 milionům prodaných kusů. PlayStation 2 je zároveň nedostižným lídrem v oblasti prodeje softwaru (her a dalších aplikací). Globálně patří druhé místo Nintendu DS, kterého se prodalo o 2,8 milionu kusů méně. Trojici uzavírá s necelými 119 miliony prodaných jednotek japonský Game Boy z roku 1989, který byl první komerčně úspěšnou handheldovou platformou.

Minecraft dostal ray tracing. Tak dokonale nasvícené scény jste neviděli

Minecraft dostal ray tracing. Tak dokonale nasvícené scény jste neviděli

A pokud jde o samotné videohry, historicky nejúspěšnějším titulem je původně nezávislý Minecraft z žánru „sandbox“, který hráčům poskytuje maximální volnost. Základním principem Minecraftu je těžba surovin a stavění. Hra zažila úspěch napříč různými platformami a od 18. listopadu 2011 se jí prodalo na 180 milionů kopií. „Na druhé pozici se umístil pátý díl herní série Grand Theft Auto z roku 2013 simulující městský život kriminálních živlů. Prodalo se ho sice o 60 milionů kusů méně než Minecraftu, celkově je však nejvýdělečnějším zábavním produktem historie,“ dodává Tomáš Odstrčil z Česka v datech. Třetí nejprodávanější hra, konkrétně balíček sportovních her Wii Sports, je výjimečná tím, že vyšla pro jedinou platformu – Nintendo Wii.

Zdroj: TZ

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si t…

Ať už si chcete zahrát sami nebo zvažujete koupit hru jako dárek na Vánoce, bude se vám hodit přehled současných nejatraktivnějších her pro počítače.

11.  11.  2020 | |4 N/A
Martin Nahodil
Nejlepší hryPC
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby…

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

15.  11.  2020 | |19 N/A
Michal Maliarov
RecenzeKonzole