Panzer General 3D Assault

Panzer General byl skvělý. Panzer General 2 byl, ač se to zda býti naprosto neuvěřitelné, ještě lepší. A co když vám teď řeknu, že znám hru, která je možná ještě lepší než tyto dvě a navíc posunuje v oblasti strategických her hranici kvality do výšin, která se před pár lety zdála nedostupná? Že je to nesmysl? A že jediná hra která by to teoreticky mohla dokázat je jen Panzer General sám? Pak máte naprostou pravdu. Ano. Třetí verze Panzera je tady. Tentokrát s názvem 3D Assault. A věřte, že je to doopravdy nářez.
Panzer General 3D Assault

Žánr: tahová strategie
Minimum: Pentium 233 MHz, 64 MB RAM, 8MB graficka karta + podpora D3Dm Windows 95/98
3D: Direct3D
Multiplayer: ano (dokonce i po emailu)
Výrobce: SSI
Distributor:
SSI

Když před 5-ti lety uvedla na trh firma SSI svou hru Panzer General, nikdo v té době nepochyboval, že se jedná asi o jednu z nejlépe zvládnutých strategií vůbec. A nikoho by v tu dobu nenadalo, že se na ni dá ještě něco vylepšit. Jenže najednou si to přihasila dvojka, která brala dech především svou nádhernou grafikou. A zrovna v okamžiku, kdy jsme my, kteří „pancra“ hrajeme jako o život, začali z té krásy střízlivět, přichází třetí pokračování, které vás musí notně dostat až do extáze. Ale teď pěkně všechno od začátku.

První díl Panzer General (PG), byl plánován jako počátek strategické pentalogie The Five Stars. Všechny hry z této rodinky měli stejnou filosofii. Hrálo se na jednotlivé tahy, hrací pole bylo rozděleno na šestiúhelníková políčka , takřka vždy se jednalo o tažení čítající několik bitev a na rozdíl od tehdy úspěšného Battle Isle II se jednotky postupem času zlepšovaly a přecházely do dalších bitev. PG nabízel tažení německého wehrmachtu od počátku války (přepadení Polska), až po fiktivní napadení USA. Jednalo se převážně o bitvy na západní frontě, pokud nebudeme počítat tažení do Ruska. Kromě tohoto blitzkriegu, jste si ještě mohli zahrát některý z připravených scénářů, které vycházely z reálných bitev druhé světové války. Protože jste za spojence mohli bojovat jen ve scénářích, objevil se brzy Allied General. A vzhledem k tomu, že se jednalo o světový konflikt, kdy se válčilo i v pacifiku, přibyl samozřejmě Pacific General. Z této řady tak vybočuje Fantasy General, kde místo tanků přišli ke slovu skřeti, kouzelníci a podobná fantasy havěť. Star General ,který se odehrával ve vesmíru.

PG byl od začátku skvěle vyváženou strategií, která neodradila úplné začátečníky, a zároveň neodehnala příznivce hard-core strategií. Rozhodně se nedá říct, že se jednalo o hru na jeden večer. Při tažení rozhodovalo, jak rychle jste byli schopni splnit požadované úkoly, což představovalo dobití několika strategických měst. Čím více jste byli úspěšní, tím více jste dostali bodů (prestige), za které jste nakupovali další jednotky nebo vylepšovali stávající. Hned první díl nabídl obrovské množství jednotek, a to jak na straně wehrmachtu, tak spojenců. Od King Tigerů přes obrovité a neohrabané Staliny 2 až k proudovým stíhačkám.

Paragánï to právě schytali od nácků. Naštěstí jsou to řádní tvrďáci, a tak si rozdělali ohníček.Tady je máte pěkně všechny pohromadě. Jak vystřiženo z rodinného alba.

Tady si vybíráte velitele a k nim patřičné jednotky.Bitva v plném proudu. Zrovna srovnávám ze vzduchu nějaký ty schweine spojence.

Spojenci zatím vedou, ale jen do okamžiku, kdy nasadím své pozemní jednotky.Schweine nácek to právě schytává. Dobře mu tak. Přišel nepozván a ještě k tomu bez patřičné letecké podpory.

Po obrovském úspěchu PG přichází PG2. Jak jsem již naznačil, zaujal především nádhernou grafikou. Všechny mapy, na kterých se odehrávaly bitvy, byly totiž ručně malované a opravdu krásné. V PG2 už přibylo více tažení. Bylo jedno hlavní, Blitzkrieg , pak ještě jedno tažení za wehrmacht, ústup z Ruska, a samozřejmě spojenecká. Jednotky se mohly nejenom vylepšovat, ale v určitých situacích dokonce mohly získávat speciální vlastnosti. Tyto vlastnosti přinášeli velitelé. Tak se klidně mohlo stát, že tanková jednotka mohla zaútočit i několikrát za svůj tah, nebo že Stuka mohla provést útok i v nepříznivém počasí, kdy vzdušné jednotky nemohou běžně útočit. To co jsem vyčítal hře bylo jisté zjednodušení. Teď najednou měla letadla neomezené množství paliva a v podstatě jejich pobyt ve vzduchu byl determinován jen střelivem. Dále se velmi těžko nastavovala obtížnost. Tu jste si zvolili pomocí koeficientu na začátku, přičemž podle hry platilo, že čím nižší koeficient, tím snazší hra. Opak byl pravdou. Tento koeficient totiž mimo jiné určoval, kolik bodů (prestige) dostanete každý tah. Takže při maximální obtížnosti ( 200 ), jste si klidně mohli dovolit každý tah koupit jednu Stuku, nebo Bf-109-ku, zatímco při údajně nejlehčí (50), jste neměli ani na záplatování ztrát. Nicméně tažení za Wehrmacht jste začali již ve Španělsku a navíc přibyla bitva ve Finsku. Konečně také autoři řádně zkvalitnili T-34, který konečně začal německým panzerům zatápět. Chybí mi ale kaťuše. Navíc přibyla možnost hrát hru po Internetu, a to i prostřednictvím e-mailu.

O úspěšnosti těchto dvou verzí snad svědčí i to, že se k nim stále vracím nejen já, ale i řada mých známých. Každá z her má totiž svoji vlastní atmosféru, které prostě nejde odolat.

A nyní k PG 3. Musím předeslat rovnou, že půjde o značně neobjektivní popis, neboť hra si mně okamžitě získala a jsem jí naprosto omámen.

PG 3 dokázal to, co nedokázala řada jiných her. Překročil totiž svůj stín a vydal se na úplně jinou cestu, než se mohlo z předešlých dvou dílů znát. První zásadní změna se týká grafiky. Grafické zpracování je to nejlepší, které jsem kdy u strategie viděl. Vždyť se jen stačí podívat na obrázky tady všude kolem. Celý prostor je kompletně v 3D provedení. Abyste si ho ale mohli vychutnat, musíte mít grafickou kartu, která podporuje Direct3D. Dále doporučuji rychlý počítač se spoustou paměti. 64 MB a 333 P-II (má konfigurace) je tak tak snesitelná. Hru samozřejmě můžete trochu urychlit vypnutím animací. Jenže to přijdete o nádherně zpracované přesuny jednotek nebo o jejich útoky. Zvláště střemhlavé útoky Stuk jsou naprostou lahůdkou. Změnil se kompletně systém v budování vaší armády. Hlavní teď nejsou jednotky, ale velící. Každý má určité vlastnosti a může velet jen určitému typu jednotek. Můžete sice zkusit přiřadit velícímu i jiný typ jednotky, ale to se okamžitě projeví na atributech.Velící přichází v průběhu tažení a vy akorát můžete ovlivnit to, kteří velitelé mají nejvíce přicházet. Kromě vlastností, z nichž některé jsou stejné jako u PG2, je důležitý i počet vyznamenání, která určují, kolik činností může jednotka provádět za svůj tah. Ano, již nejste limitováni jednou činností ,ale můžete naplánovat více akcí zaráz. Protože takto se můžete i pohnout vícekrát, autoři přitvrdili limity, co se týče počtu tahů potřebných k dosažení úkolů potřebných k výhře. S vyznamenáním je ještě jedna potíž. Můžete velet vždy jen omezenému počtu velitelů. Ale velitelé s více vyznamenáním se počítají i za dva. Takže musíte vždy dobře zvážit, kdy zařadit zkušeného velitele a kdy místo jednoho ostříleného veterána vzít dva zelenáče. Kromě pohybu a útoku nyní máte na výběr z více činností. Například před tahem můžete „zrekognoskovat terén“, abyste nenajeli nevědomky do nějaké dobře opevněné jednotky. K přezkoumávání terénu je navíc třeba připočíst skutečnost, že se pohybujete v opravdovém 3D prostředí, takže za kopeček prostě neuvidíte. Terénní nerovnosti se počítají i k výsledkům útoků či obran. Další změnou je početní stav u každého typu jednotky. V předchozích dvou dílech měla každá jednotka výchozí početní stav na 10-ti a teprve až postoupila na vyšší úroveň, mohli jste dokoupit další. Teď platí, že čím těžší a lepší jednotka je, tím je menší její početní stav. Občas to tak může vést k tomu, že je mnohem lepší sázet na kvantitu než na kvalitu. Například granátníci jsou schopni při svém útočném čísle na těžké jednotky 1, bez problémů na jeden útok odpravit jednotku čítající 10 francouzských středních tanků, kdežto takoví Pioneeři, s útočným číslem na těžké jednotky 4, se mají seč ohánět, aby vyvázli se zdravou kůží. Přičemž granátníci mají výchozí stav na 20-ti, kdežto pioneeři se musí spokojit jen s 10-ti. Samozřejmě že především záleží na veliteli, kterého jednotka má. Oni třeba ti granátníci mají zase handicap v tom, že mají málo bojových a pohybových atributů, takže i když jejich velitel může teoreticky provést až pět činností, oni se zmůžou maximálně na tři. Bitvy jsou teď zase o něco těžší, neboť letadlům opět dochází palivo (i když se samozřejmě dá nastavit, aby jednotky měli neomezený počet paliva , ale není to prostě ono). Města se dají totálně vybombardovat, i když i to je pouze návrat k PG 1 , kde na to byly bombardéry. Zajímavé je nyní nastavování obtížnosti. Opět se koeficient pohybuje od 50-ti do 200, ale skládá se z více atributů. Jde např. o to, jak rychle vám budou přibývat nové typy jednotek, kolik velitelů můžete povýšit, aby se jim zvedl počet činností, které mohou provádět, kolik velitelů můžete ovládat, čímž je determinována i velikost vaší armády atd.

Na výběr máte nyní 4 hlavní tažení a 4 vedlejší. Všechny bitvy se odehrávají v časovém horizontu let 1939 - 1945 (v případě dobití Ameriky i dál). Hlavní tažení mají po 18-ti bitvách, u vedlejších se toto číslo pohybuje někde mezi 3-mi a 6-ti. Každé tažení má svoji obtížnost, která se však dá měnit. Musím se přiznat, že jsem zcela drze a neuváženě od začátku zvolil tažení za Guderiana, které má jednu z nejvyšších obtížností. A musím říci, že jsem už ve Francii pěkně pohořel. Je vhodné si trochu s nastavením obtížnosti pohrát , aby jste si pak mohli celé tažení vychutnat, i bez neustálého nadávání na velikou přesilu spojenců.

Velice autory chválím kvůli přidání elementu velících. Právě systém velitelů vám nyní znemožňuje stavět účelové armády, kde teoreticky stačilo mít hodně stuk a stíhaček a k tomu pár tanků. Teď je třeba naučit se využívat kompletního arzenálu zbraní a jednotek. Hra se tak sice stává obtížnější, ale zato se mnohem více pobavíte a donutí vás také mnohem více přemýšlet, jak správně využít všech jednotek.

Závěrem musím říci, že PG 3 se opravdu povedl. Kéž by všechna pokračování dobrých her vypadala právě takto. Hra musí nutně zaujmout i ty, kteří nikdy PG nehráli. Vzhledem k možnosti upravit si obtížnost, mohu tuto hru doporučit i naprostým začátečníkům. Pro příznivce série PG, je tato hra jednoznačně povinností. Za své peníze dostanete opravdu novou verzi, kde dobré a ověřené vlastnosti a funkce zůstali při starém , kdežto nové vlastnosti vás okamžitě nadchnou. Aby celá recenze nevyzněla tak fantasticky, musím na úplný závěr říci, že intro jako již tradičně, nestojí za moc. Nicméně zřejmě u SSI platí, že čím horší intro, tím lepší je pak hra. Kdyby to bylo takto, pak je vše naprosto v pořádku. A poslední moje výtka míří k inteligenci počítače. Sice na jednu stranu skvěle kombinuje útoky, tzn. že si vaši jednotku, na kterou má být veden útok, načne pěkně ze vzduchu, a pak teprve dorazí tanky a děly , ale na druhou dokáže klidně třikrát za sebou najet svoji jednotkou do vaší opevněné, kterou jeho jednotka navíc nevidí, takže je samozřejmě totálně překvapena a výsledný masakr nestojí ani za to komentovat. Když říkám třikrát, nemusí to být nutně konečný počet. Já jsem ty chudáky alespoň zachránil od neustálého ničení tím, že jsem je jednoduše a prostě dorazil a poslal k pánu.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 9/10
Tato hra nyní nastavila všem ostatním turn-based strategiím laťku hodně vysoko. Nejsem si jist, zda-li se ji někomu podaří překonat. Snad až PG 4 . Ale tuto kacířskou myšlenku raději nevyslovuji moc nahlas, protože bych tím poškodil dobré jméno 3-ky, která je opravdu tím nejlepším, co se dá dnes koupit na poli strategických her. So, auf wiedersehen, Herr General.
Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A