Parasite Eve 2 – skvělá porce od SquareSoft

Píše se rok 2000. Od Manhattanské blokády uplynuly tři roky a zdálo by se, že lidská evoluce může dál neohroženě pokračovat původním směrem, bez zásahu Mitochondrií, parazitické životní formy na buněčné úrovni, která tenkrát ovládla a zničila stovky nevinných obětí. Veřejnost zřejmě už zapomněla na čínsko-americkou hrdinku Ayu
Parasite Eve 2 – skvělá porce od SquareSoft
Žánr: akční RPG
Memory Card: 1 blok
Dual Shock: ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Squaresoft
Distributor: Square Electronic Arts

Píše se rok 2000. Od Manhattanské blokády uplynuly tři roky a zdálo by se, že lidská evoluce může dál neohroženě pokračovat původním směrem, bez zásahu Mitochondrií, parazitické životní formy na buněčné úrovni, která tenkrát ovládla a zničila stovky nevinných obětí. Veřejnost zřejmě už zapomněla na čínsko-americkou hrdinku Ayu, která při blokádě nakonec rozhodla, že Země bude ještě nějakou dobu patřit rodu Homo Sapiens…nebo možná Homo Superior? Aya veřejnost také nijak zvlášť neprovokuje, přestěhovala se do Los Angeles a většinou se objevuje jen na místech zvláštních nehod a teroristických akcí, která jsou speciálními jednotkami vždy uzavřena. Jistě, ty nehody spojené s únikem různých plynů a teroristů, využívajících neobyčejných metod, to je jen zástěrka, vymyšlená Bílým domem. Ve skutečnosti válka lidí s mitochondriemi neskončila a MIST, zvláštní složka FBI, zaměřená na potlačování mitochondrického řádění, má co dělat, aby nedošlo k opakování Manhattanského incidentu, kdy se ukázala být neúčinnou i nukleární hlavice…

Víte, je mi opravdu líto vás, Evropanů, kteří jste neměli možnost zahrát si první díl „filmového RPG“, jak Square nazval svoji předpremiéru engine Final Fantasy VIII a premiéru na poli moderního RPG. Parasite Eve bylo první RPG, které se zcela bezvýhradně odehrávalo v současném světě, se všemi jeho náležitostmi, avšak dokázalo do něj zakombinovat magii a opravdové „draky“. V praxi jste tak vyšetřovali řadu záhadných úmrtí, jezdili po podezřelých a různých laboratořích, abyste v sobě časem našli „nadpřirozené“ schopnosti a ve svém městě hromadu hororových nestvůr, které se chystaly na zrození Absolutní bytosti, svého vůdce, který je měl po tisíciletích trpělivého vyčkávání a evolvování uvnitř lidské DNA dovést ke konečnému zmocnění se našeho světa…svými nedostižnými CG animacemi nám pak autoři předvedli nálety námořnictva na gigantickou mitochondrickou „godzillu“, odpálení jaderné hlavice na Sochu svobody a konečně také zrození Absolutní bytosti…zkrátka a dobře, šlo o zcela revoluční počin, který se stoprocentně povedl a přinesl svěží vítr do žánru RPG, který v poslední době prožívá své znovuzrození, a to nejen na konzolích. Pokud k tomu navíc připočteme fakt, že děsivé zvuky syntetizátorů, známé z Resident Evila, poprvé doplnila i tepoucí taneční hudba, je vám snad jasné, že rozhodnutím distributorů neuveřejnit první díl Parasite Eve v Evropě se na nás dopustili neodpustitelné křivdy.

Nicméně druhý díl je tady, dokonce dříve v Evropě, než v Americe. Samozřejmě později, než v Japonsku, ale to už tak na světě chodí, že ti velcí polykají ty malé. A jaký je? Nuže, z RPG toho moc nezůstalo. Zbraní podstatně ubylo (stále je tu ale několik druhů malých pistolí, brokovnic, samopalů, granátometů, plamenometů i elektrických zbraní), systém kouzlení se zjednodušil, ubyly dialogy a akce se z RT tahové (viz Final Fantasy) přeměnila na klasickou akci, jak ji známe z jiných her, snad jen s poněkud reálnějším systémem nabíjení. Výsledkem této kombinace je jednoznačný výsledek: stoprocentní klon Resident Evil série. Je to dobře nebo špatně? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Řekl bych, že hodně záleží na tom, zda je vám blíže svět brutální likvidace Zambií, nebo fantaskního zachraňování komplexního imaginárního světa.

Každopádně jistá jsou následující fakta. NIKDO neumí udělat takovou grafiku jako Square. Takže minimálně Parasite Eve vypadá lépe než Resident Evil. Sice jde o stejnou techniku, polygonové postavy na renderované pozadí, ale pokud uvidíte alespoň kousek z obou her, pochopíte. Pak, a to je taková samozřejmost, NIKDO neumí napsat takový příběh, jako Square. Pokud o tom pochybujete, běžte si zahrát Vagrant Story, které disponuje tím nejlepším příběhem, jaký kdy byl vymyšlen. Takže se opět můžete připravit na vzrušení z poodkrývající se záhady, na zradu, dojetí, prostě všechny ty emoce, co hry Squaresoft přinášejí. Taky je pravda, že Square má jasně navrch, pokud jde o hudební doprovod her (nějakých 50 CD hudby k sérii Final Fantasy je dostatečným důkazem)…avšak v tomto případě jsou lehce pod svým průměrem – což stále znamená několik opravdu zásadních okamžiků, které ve hrách jiné firmy nenajdete. Avšak Square také znamená poněkud vyšší nároky na hráčovo IQ, než Capcom, autoři Resident Evila. A samozřejmě také mnohem vyšší časovou náročnost.

Takže co? Nu, máte možnost si zahrát akční hororovou hru s prvky RPG, ve které budete pobíhat s polygonovými postavami ve vyrenderovaném světě, střílet tuny monster (mimochodem, stejně jako v Resident Evilu, je nepřátel přesný počet, což v RPG nebývá), sbírat zbraně, náboje, doplnění a klíče, sem tam řešit nějaké to puzzle (asi 3, které stojí opravdu za zmínku, případně zákys) a sledovat dramatický příběh, ve kterém se lidstvo znovu utká s nestvůrami, které jako by ani nepocházely z naší planety. A jako z každé hry Squaresoftu, i odsud si odnesete několik nezapomenutelných zážitků, ať už to bude vzpomínka na vybuchující Akropolskou věž, na první mutaci člověka v neomitochondrické monstrum, na odpal iontového děla z oběžné dráhy Země nebo na boj speciálních jednotek s armádou příšer…a konečně také na efektivní, zasloužený závěr.

Mne osobně PE 2 velice potěšila a poskytla mi další důkaz, že Square zažívají svůj doposud nejúspěšnější rok, možná vůbec nejúspěšnější rok v historii výrobců videoher vůbec.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10
Pokud máte rádi napínavé příběhy s dokonale propracovanou zápletkou a Resident Evil vám nepřipadal dostatečně strašidelný, pak je PE 2 hrou pro vás.
Celkové hodnocení: 9/10