Patnáct let spolu s WestWoodem? Ano!

Westwood – při vyslovení tohoto jména si většina z nás vzpomene nejspíš na rok 1995, kdy se objevila dlouho očekávaná strategie Command and Conquer. Za touto hrou a spoustou dalších titulů (například ohlášené pokračování) stojí právě firma Westwood, která je v herní branži opravdovým pojmem. Jaké byly její začátky a jaké jsou její plány do budoucna?
Vznik firma je datován rokem 1985, kdy Brett Sperry a Louis Castle založili firmu zabývající se produkcí videoher a programového vybavení k počítačům. S rostoucím objemem herního průmyslu začalo být oběma pánům jasné, že tudy by mohla vést ta správná cesta k pohádkovému bohatství. Firma se tedy zaměřila více na výrobu her, z počátku především pro počítače Atari, kterých byla Amerika v té době plná a později i na PC.

V životě firmy byl velice důležitý rok 1992, kdy Westwood uzavřel smlouvu o distribuci s nadnárodním gigantem Virgin Interactive, který pomohl jeho titulům do celého světa a především – vychází Dune 2, patrně první real-time strategie na světě. Okamžitě se stává jednou z nejoblíbenějších her a získává mnoho fanoušků po celém světě, kteří bombardují firmu svými návrhy a podněty na vylepšení dalšího dílu, který jak všichni doufají, vyjde co nevidět. Pod křídly Virginu už také vychází adventura Legends of Kyrandia, která se dočkala i amatérského překladu do češtiny a patrně díky tomu je v našich krajích velice dobře známá a oblíbená.

Po dlouhých třech letech čekání se fandové real-time strategií konečně dočkávají a v roce 1995 přichází na trh toužebně očekávaná strategie Command and Conquer. Kusé informace o tom, jak bude hra vypadat, byly k dispozici již poměrně dlouhou dobu před jejím vydáním, ale i tak mnozí hráči neskrývali své rozladění nad tím, proč Westwood tématicky nenavázal na Dune 2. Jak se později ukázalo, byl to patrně nejúspěšnější marketingový tah v historii firmy. Jedním z důvodů proč Westwood neoblékl připravovanou RTS do slušivého kabátku dalšího pokračování Dune, byl patrně ten, že se bál jak hráčská obec přijme výrazně inovovaný herní žánr – jen si vzpomeňme kolik novinek Command and Conquer oproti Duně 2 nebo Warcraftu 1, jenž vyšel krátce předtím, obsahoval. Dalším z důvodů proč jako první nepřišlo pokračování Duny, může být vychytralost pánů Sperryho a Castla, kterou ostatně později ještě mnohokrát potvrdili. V případě, že by v roce 1995 vyšel další díl Dune, měli by pak ztíženou pozici, pokud by chtěli vydat další RTS zasazenou do jiného prostředí, ale tím že ji vydali jako první, tak se tomuto problému úspěšně vyhnuli.

Command and Conquer se odehrával v prostředí boje mezi dobrou GDI ochraňující dobro a světový mír a zlou organizací NOD, chtějící samozřejmě pravý opak. Scénář jako z pohádky, přesto se jej s mírnými obměnami scénáristé Westwoodu pořád drží jako psí blecha. Red Alert vycházel z hypotetického konfliktu mezi Sovětským svazem a zbytkem (dobrého, spravedlivého a mír chtějícího) světa. Přesto většina z nás hrála raději za zločinné SSSR, protože mělo výkonnější zbraně a lépe navržené mise. K oběma hrám vyšly i datadisky. Díky nim si ale spousta hráčů udělala u Westwoodu černý puntík, protože ty se prodávaly za cenu plné hry, ale přitom kromě nových misí a několika málo dalších vylepšení nepřinášely vůbec nic. Podle statistik se prodalo více než deset milionů kopií C&C: RA.

Ve druhé polovině roku 1998 dochází k prodeji Westwoodu za 122,5 milionu dolarů, který se tak dostává do područí giganta Electronic Arts. V dvouletém edičním plánu je šest her: Dune 2000, Land of Lore 3, Tiberian Sun, Nox, Red Alert 2 a někde v dáli C&C: Renegade; každé čtyři měsíce jedna nová hra.

Po dlouhých letech čekání přichází na řadu také Dune 2000, která ovšem nesplňuje všechna očekávání, která do ní hráči vkládali a poměrně brzy po svém uvedení zapadá mezi dalšími průměrnými hrami. Přesto tuto hru doporučuji k zahrání všem příležitostným stratégům – nechybí jí nic, co by pravá strategie měla mít a naproti tomu není přetechnizovaná a zbytečně složitá. A navíc – ta krásná hudba :-). Z již vyšlých her stojí za pozornost především Nox. Tato akční RPG je podle názoru mnohých, lepší hrou než dlouho očekávané Diablo 2. Red Alert 2 se na nás chystá v říjnu a C&C: Renegade v lednu příštího roku.

A co Westwood plánuje do budoucna? Žádné velké změny se nechystají, firma bude z velké části pokračovat ve vydávání nových dílů již osvědčených titulů, posuďte sami: Tiberian Twilight, Dune 3000, Nox 2, Red Alert 3, Earth and Beyond.

Váš názor Další článek: Vyhráli jste Strategický Trojlístek?

Témata článku: , , , , , , , ,