Peggle Blast: zrození klasiky (mobilní recenze)

Že vám název herní série Peggle nic neříká? Pak byste měli co možná nejdřív tuhle neznalost napravit. Peggle Blast vám k tomu pomůže.

Peggle je totiž jednou z nejoblíbenějších a také nejpovedenějších puzzle arkádovek posledních let. Za titulem stojí lidé z PopCap Games, tedy tvůrci nesmrtelné série Plants vs. Zombies a skvělé hříčky Bejeweled, kteří jsou zárukou kvality. Peggle Blast je v podstatě mobilní odnoží titulů pro velké konzole, ale vzhledem k tomu, že obsahuje spoustu novinek a zpestřujících herních prvků, jde prakticky o úplně novou hru.

Věříme, že většina z vás Peggle sérii ať už z Xbox Live Arcade, Playstation Network, Originu nebo Nintenda DS zná. Pro ty ostatní tu ale máme krátké představení. Jak již bylo řečeno: Peggle Blast je puzzle arkádovkou. Jakožto hráč budete mít na starost ovládání děla vystřelujícího ocelové koule. A do čeho se budete trefovat? Především do oranžových puntíků na obrazovce.

IMG_3248.PNG IMG_3249.PNG IMG_3250.PNG

Dělo, koule a puntíky?

Každý výstřel ale musíte dobře promyslet, protože máte jen omezený počet koulí. Ty se navíc pohybují dle fyzikálních zákonů, a tak musíte střílet chytře, protože jinak zkrátka třeba 25 oranžových puntíků nesestřelíte. Připočtěte k tomu, že se musíte starat o skóre (v některých levelech je vedle sestřelení oranžových puntíků třeba dosáhnout určitého množství bodů), zároveň o design mapy, protože ta může obsahovat odrazové můstky či pevnější konstrukce, což znamená, že se k oranžovému puntíku dostanete třeba až po několikátém trefení se do něj).

V Peggle Blast zvyšující se obtížnost funguje tak, jak by přesně fungovat měla – tedy motivačně

Některé levely disponují i ohnivými černými dírami, které ocelové koule pohlcují, nebo ptačími vejci či piňatami, které musíte (spolu se sestřelením oranžových puntíků a dosažení skóre) shodit dolů. Už to nezní tak prostě, že? Jenže čím složitější daná úroveň je, o to je i zábavnější. V Peggle Blast zkrátka zvyšující se obtížnost funguje tak, jak by přesně fungovat měla – tedy motivačně, vyzývá vás k lepším výkonům a podněcuje činnost mozku. Perfektní!

IMG_3247.PNG IMG_3252.PNG IMG_3269.PNG

Hráč jako takový tedy ovládá pouze dělo. Ale nebyli by to správní PopCap Games, aby do hry nezakomponovali spoustu nejrůznějších prvků, zpestřujících hratelnost. Co máme na mysli? Kanón totiž ovládáte z pozice nejrůznějších herních bytostí, které mají odlišné schopnosti. Začínáte s koněm Bjornem, jež si po aktivování speciálního módu (skrze sestřelení zeleného puntíku) nasadí speciální brýle a vidí, kam se koule odrazí.

Kůň, sysel, chobotnice

Jakmile dohrajete 15 levelů v roli koně, chopíte se baculatého sysla. Ten má zase jinou schopnost – po jejím aktivování na herní ploše neskáče jen jedna koule, nýbrž hned další dva ořechy, které poskakují po levelu a fungují jako koule. To znamená, že dosáhnout skóre i dalších úkolů je mnohem snazší. Dalším příkladem budiž chobotnice, díky níž si můžete kouli přehazovat z jednoho chapadla do druhého třeba donekonečna. Postav a tedy i herních prostředí je celkem šest. Nudit se rozhodně nebudete, protože herní strategii budete muset neustále měnit.

Hra vás nechá absolvovat jen pět nezdařených pokusů, potom vám dojdou srdce a máte na výběr

Vedle speciálních schopností jednotlivých postav můžete využívat power-upů a dodatečných vylepšováků, mezi něž patří ohnivé koule, plánování trajektorie koule a spousta dalšího. Pár takových získáte během hraní, ale jinak si je musíte kupovat za reálné peníze. Peggle Blast totiž disponuje free-to-play modelem, a tak ačkoliv si hru můžete stáhnout zdarma, za tento dodatečný obsah budete muset platit. Hra vás také nechá absolvovat jen pět nezdařených pokusů, potom vám dojdou srdce a máte na výběr: platit a hrát dál, anebo čekat a hrát dál později.

IMG_3267.PNG IMG_3268.PNG IMG_3269.PNG

To, jak jsme teď free-to-play model popsali, na vás může působit zlověstně, jenže opak je pravdou. Mikrotransakce totiž do hraní Peggle Blast v podstatě vůbec nezasahují. Pakliže nechcete, využívat je nemusíte a budete-li dostatečně šikovní, celou hru (75 úrovní!) můžete úplně bez problémů dohrát bez nich. Samozřejmě, pokud pětkrát neuspějete, budete muset čekat, ale ne nijak extrémně dlouho. Navíc, naprostou většinu levelů hravě zvládnete a v případě neúspěchu není problém hru na chvíli odložit.

Barvy a barvičky

Srdce, neboli hrací žetony, se ke všemu doplňují i bez nutnosti připojení k internetu, takže v tom doopravdy neshledáváme problém. Snad jen že si hru nemůžete koupit za fixní cenu a využívat ji naplno bez dalších doplatků. V případě Peggle Blast se totiž pak budete muset rozhodovat, co z power-upů nebo vylepšováků zvolit, všechny se přece jen asi kupovat nebudete. Tím se pomalu, ale jistě dostáváme k technickému zpracování obecně.

Peggle Blast jde s dobou a hlavně pokračuje v linii tvůrců

Hry od PopCap Games vynikají komiksovou grafikou s jakýmsi humorným nadhledem (vzpomeňte si na Plants vs. Zombies). Peggle Blast jde s dobou a hlavně pokračuje v linii tvůrců. To znamená, že ve hře se můžete těšit na spoustu barviček, vtipnou hudbu, komické reakce herních bytostí, směšné, ale humorné rozhovory a vůbec stylové a uvolněné provedení, které potěší dospělé, ale i děti. Věk tu nehraje žádnou roli. Výtky nemáme ani k ovládání.

IMG_3251.PNG IMG_3255.PNG IMG_3258.PNG

Peggle Blast jsme testovali na zařízeních Apple. V obchodě iTunes se píše, že hra je optimalizována pro pátou a vyšší generací iPhonů. A to sedí, protože na iPhone 5S hra běžela naprosto plynule a bez problémů, na starším modelu iPhone 4 se už ale hra nepříjemně zasekávala, a tak jste někdy dokonce ani neviděli, co se na obrazovce děje, protože hra se zasekla, za hranicí schopností vnímání se něco odehrálo, a vám se zobrazil až výsledek. Pro optimální zážitek zkrátka budete výkonnější telefon, to samozřejmě platí i pro Android verzi.

iPhone
Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Logické | Puzzle hra
Výrobce: PopCap
Začátek prodeje: 2. prosince 2014
  • Návyková hratelnost
  • Zvyšující se obtížnost
  • Schopnosti bytostí
  • Grafika a nadhled
  • Zpestřující prvky
  • Nemožnost koupit hru jednorázově

PopCap Games prostřednictvím Peggle Blast ukazují, že na poli arkádových puzzle her jen těžko hledají konkurenci. Peggle už i na jiných platformách dokázal, že se stane nepřehlédnutelnou herní sérií. Protože jsme hráli i předchozí Peggle hry (například pro Xbox One), nezdráháme se teď i díky Peggle Blast sérii jako takovou zařadit mezi klasiky. V mobilní variantě totiž funguje všechno perfektně. Navíc k tomu nabízí nové herní prvky. Co víc si přát?

Hra byla testována na zařízení iPhone 5S a HTC One a můžete ji stahovat zcela zdarma na AppStore a Google Play.