Perception: horor v kůži slepé dívky (recenze)

Perception je hororový titul od studia The Deep End Games. Klasicky se ocitnete ve strašidelném sídle s úchylným vrahem za zády. Tentokrát si však zahrajete za slepou dívku.

Pokud chcete člověka vystrašit, stačí vám k tomu nevalně vypadající vrah, který umí řvát jak nazgůl. Vývojáři ze studia The Deep End Games, kteří se mohou pochlubit několika tvůrci slavné hry Bioshock, dostali velmi zajímavý nápad. Probudí ve vás hluboko uložený strach ze slepoty. A zatímco budete ve věčné tmě, budete mít v patách vraždící monstrum.

Tma, kterou ani světlo nepronikne

Mohu hned na začátku říct, že Perception je hrou, která na mě působí dvojím dojmem. Z jedné strany jsem nadšen, ale z druhé na pochybách, které se blíží až ke zklamání. V první řadě bych se rád zmínil o prvku sleposti. Hrajete sice za slepou dívku, která však vidí jako netopýr. Používá echolokaci a dokonce i tak tiché zvuky jako zvuk hořícího ohně vykreslují prostředí do velkých detailů. Většinou však budete vydávat zvuky sami a tím odhalovat prostor kolem vás.

perception_1.pngperception_2.pngperception_3.pngperception_4.pngProstředí je zajímavé a výborně dotváří atmosféru hry

V celé hratelnosti je opravdu cítit náročná práce vývojářů. Budete sice chvílemi mlátit do země jak šílenci, abyste viděli alespoň na dva metry. Přesto je fascinující sledovat, jak se před vámi odhaluje místnost například díky průvanu z otevřeného okna. Překvapivě jsem si mnohdy fakt připadal, že místo očí používám spíše sluch… tento systém však má své chybky.

Děláte-li hluk, tak vás nepřítel pronásleduje, ale když ho neděláte, nevidíte ani na krok

Zejména je opravdu hodně asistovaný. Hra existuje na základě toho, že slepý pochopitelně nevidí, takže když jste slepí, musíte mít nějaké výhody. Tou je například jistý šestý smysl, kdy hlavní postava přesně ví, kam má jít. Prostě držíte tlačítko a zobrazí se vám váš cíl. Trochu to hru podráží, ale bez toho je zase naprosto nemožné zjistit cestu. Samozřejmě okamžiků, kdy nebudete věřit tomu, že je postava opravdu slepá, je vážně hodně. Dokonce se jí ani nestane, že by ztratila mobil.

perception_5.pngperception_6.pngperception_7.pngperception_8.pngperception_9.pngperception_10.pngEcholokaci ovládáte tak dokonale, že chvílemi skoro nevěříte, že je postava opravdu úplně slepá

Stejný problém je s vaším nepřítelem. Děláte-li hluk, tak vás nepřítel pronásleduje, ale když ho neděláte, nevidíte ani na krok. Ve skutečnosti tu však honičky až tak časté nejsou. Hlavně mám pocit, že navozovat strach ze smrti jistým neznámým vrahem je zbytečné. U mnoha hororových her si myslím, že atmosféra je tak dobrá, že bych si strach víc užil bez nutnosti se neustále někde schovávat. A u hry, ve které hrajete za slepou dívku, to platí dvojnásob.

U mnoha hororových her si myslím, že atmosféra je tak dobrá, že bych si strach víc užil bez nutnosti se neustále někde schovávat.

Liší-li se však váš názor a bez úchyla za zády si horory nedokážete představit, zklamu vás bohužel i tak. Hra ve svém průběhu nepřináší žádné nové výraznější prvky. Takže po takové hodince, kdy budete nadšení ze skvělé atmosféry a provedení sleposti, začne sklouzávat do stereotypu.

Jsem ve strašidelném sídle a vůbec nevím proč

Hra bohužel ztroskotává i na základní zápletce. Hlavní slepá hrdinka se sama z nějakého důvodu vydá do opuštěného strašidelného sídla. Možná vám bude připadat, že se v tom moc rýpu, avšak do něčeho takového jsem se prostě nedokázal vžít. Kdybyste tam šli z přítelkyní, kterou něco zabije, už by to bylo zajímavější. Nevěřím ale tomu, že by se slepec sám vydal do neznámé a údajně zcela opuštěné lokace.

perception_11.pngperception_12.pngperception_13.pngperception_14.pngVypravování je zajímavě provedeno a budete si připadat jak v hororovém filmu

Na druhou stranu vypravování je provedeno docela zajímavě. Hlavní hrdinka je v sídle jednoduše proto, že ji tam táhne něco z dětství a začíná si rozpomínat, co. Pokud si na začátku vyberete „mluvící mód“ (ano, můžete si vybrat, jak moc bude vaše postava upovídaná), čeká vás vcelku zajímavé dobrodružství. Neříkám, že je to zrovna veledílo, budete si však připadat jak v pěkně provedeném hororovém filmu.

Nápad nedělá hru

Perception je zářivým příkladem dobrého nápadu. Ten však automaticky nedělá dobrou hru. Zpočátku budete možná žasnout nad tím, jak je hra zajímavě provedená. Později bohužel budou všechny slepecké scenérie starou známou a počáteční strach odpadne a nekonečná tma se místo zdroje strachu začne stávat spíše otravným prvkem – bez dělání hluku vůbec nevidíte, hluk však přiláká nepřítele.

Celkově tedy mluvíme o zajímavém, nicméně pouze mírně nadprůměrném titulu. Máte-li chuť zkusit něco neobvyklého, jděte směle do toho. V žánru hororů se však skrývají zajímavější kousky. Ostatně nejsem si zcela jist, zda slepota nebyla ve výsledku spíše překážkou, kvůli které nemohli vývojáři zcela povolit uzdu své fantasii, jak to vidíme například u Resident Evil.

Hodnocení: 3 / 5

Klady:

• zajímavý nápad